Hottop rengøringsrutiner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Hottop rengøringsrutiner

    To spørgsmål til jer, som har ristet i længere tid på Hottop:

    1) Hvor tit tager I tromlen ud, for at gøre grundigt rent for chaff inden i riste-kammeret ? Manualen siger noget med for hver 5-10 rist. Er det virkelig nødvendigt så tit ?

    2) Nu har jeg flere gange prøvet at der ligger en sort bønne i et nyt load grønne bønner. Det må jo være en fra sidste rist, som ikke kom med ud. Efter at ha oplevet det første gang, så har jeg hver gang kigget efter før jeg starter en rist. Men de må gemmer sig godt, for det sker alligevel igen. Ikke hver gang, men måske en ud af tre. Har I nogen tip til hvordan det kan undgås ?
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Rallen
    Administrator
    • Jul 2012
    • 1003

    #2
    Et par korte svar herfra :-)

    Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    To spørgsmål til jer, som har ristet i længere tid på Hottop:

    1) Hvor tit tager I tromlen ud, for at gøre grundigt rent for chaff inden i riste-kammeret ? Manualen siger noget med for hver 5-10 rist. Er det virkelig nødvendigt så tit ?
    Har haft min HotTop over et år efterhånden, og har renset den én gang. Så det gør jeg sjældent.

    Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    2) Nu har jeg flere gange prøvet at der ligger en sort bønne i et nyt load grønne bønner. Det må jo være en fra sidste rist, som ikke kom med ud. Efter at ha oplevet det første gang, så har jeg hver gang kigget efter før jeg starter en rist. Men de må gemmer sig godt, for det sker alligevel igen. Ikke hver gang, men måske en ud af tre. Har I nogen tip til hvordan det kan undgås ?
    De omtalte bønner sætter sig fast i tromlens flanger. Det kræver en større indsats at slippe af med dem - jeg finder dem som oftest når risten køles og tager dem i den forbindelse fra.
    --
    Rasmus

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Tak for input :-)

      Oprindeligt indsendt af Rallen Se indlæg
      De omtalte bønner sætter sig fast i tromlens flanger. Det kræver en større indsats at slippe af med dem - jeg finder dem som oftest når risten køles og tager dem i den forbindelse fra.
      Er det fordi du kan høre en bønne rasle i tromlen under køling ?

      Jeg har undret mig over hvor en bønne kan gemme sig, netop fordi tromlen drejer rundt under køling (som tager 4-5 min) ... der lyder det som at alt rystes ud ... Hmm, måske jeg sku tilte dyret, når jeg alligevel tømmer avn-bakken.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #4
        Jeg tror han mener at der INGEN bønne er fra sidste rist
        men at en sætter sig fast UNDER rist , så får den for meget / bliver sort
        så falder den ud når du tømmer
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • Rallen
          Administrator
          • Jul 2012
          • 1003

          #5
          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
          Tak for input :-)



          Er det fordi du kan høre en bønne rasle i tromlen under køling ?

          Jeg har undret mig over hvor en bønne kan gemme sig, netop fordi tromlen drejer rundt under køling (som tager 4-5 min) ... der lyder det som at alt rystes ud ... Hmm, måske jeg sku tilte dyret, når jeg alligevel tømmer avn-bakken.
          Hvis du tager din tromle ud vil du helt sikkert kunne spotte nogle bønner som sidder i spænd under og mellem flangerne. Der kan de sidde noget tid og blive ristet godt igennem inden de falder ud :-)
          --
          Rasmus

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #6
            Oprindeligt indsendt af Rallen Se indlæg
            Hvis du tager din tromle ud vil du helt sikkert kunne spotte nogle bønner som sidder i spænd under og mellem flangerne. Der kan de sidde noget tid og blive ristet godt igennem inden de falder ud :-)
            Jo ... men det er netop det, jeg gerne vil slippe for efter hver rist ... at skrue fronten af og tage tromlen ud.

            Nå ja, kan være at jeg bare må leve med at det sker ind imellem ... Indtil nu har jeg bare, når risten er færdig, gennemgået bønnerne og pillet den sorte ud.
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • Rallen
              Administrator
              • Jul 2012
              • 1003

              #7
              Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
              Jo ... men det er netop det, jeg gerne vil slippe for efter hver rist ... at skrue fronten af og tage tromlen ud.

              Nå ja, kan være at jeg bare må leve med at det sker ind imellem ... Indtil nu har jeg bare, når risten er færdig, gennemgået bønnerne og pillet den sorte ud.
              Min pointe er netop at det ikke kan undgås, og at det reelt heller ikke betyder det store :-)
              --
              Rasmus

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                Gut. Det var bare det, jeg ville vide fra en erfaren bruger: om det kan undgås eller det bare er sådan :-)

                Stadig hører jeg gerne fra andre Hottop brugere, hvor tit I tager tromlen ud, for at gøre rent i kammeret.
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • Xiburst
                  Master Brewer
                  • Feb 2012
                  • 1762

                  #9
                  Min samler kæmpe meget chaff mellem skuffen og fronten.. Så jeg tager efter hver 3. låget af og puster chaff væk.. Ind i mellem tager jeg støvsugeren på.. Men tager aldrig tromlen ud.. Kun hvis jeg har andet der skal laves alligevel..
                  Får ind i mellem den sorte bønne også
                  Fjerner den bare når risten er slut og så tænker jeg ikke mere over det..
                  Rocket Giotto
                  Casadio Istantaneo
                  Gene Café
                  Aeropress
                  V60

                  Comment

                  • Rallen
                    Administrator
                    • Jul 2012
                    • 1003

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Xiburst Se indlæg
                    Min samler kæmpe meget chaff mellem skuffen og fronten.. Så jeg tager efter hver 3. låget af og puster chaff væk.. Ind i mellem tager jeg støvsugeren på.. Men tager aldrig tromlen ud.. Kun hvis jeg har andet der skal laves alligevel..
                    Får ind i mellem den sorte bønne også
                    Fjerner den bare når risten er slut og så tænker jeg ikke mere over det..
                    Mht chaff, så har jeg lavet mig et mundstykke til støvsugeren som passer ind når man tager skuffen ud. Det virker rigtigt godt. Kan evt. poste billeder hvis det har interesse for nogen :-)
                    --
                    Rasmus

                    Comment

                    • Kaffe T
                      Master Brewer
                      • Nov 2013
                      • 2263

                      #11
                      Vil gerne se dit Hottop chaff støvsugermundstykke :-)

                      Jeg bruger en gammel tandbørste til at børste chaff ud med, der hvor chaff-skuffen går ind ... der er ligesom nogle kanter, hvor de samler sig, og dem kan man netop nå med en tandbørste.
                      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                      Comment

                      Working...
                      X