Installation af waterblock/DVA-filter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Batman
    Grøn bønne
    • Sep 2012
    • 18

    Installation af waterblock/DVA-filter

    Jeg søger lidt hjælp, idet jeg har investeret i et DVA-filter som skal kobles på nedenunder vasken. DVA-filteret skal ikke tilsluttes direkte til Espressomaskinen, da maskinen ikke lige umiddelbart står i nærheden at vandudtag...Altså er planen at tappe under vasken til en dunke, som så efterfølgende sættes under espressomaskinen og suger vand derfra...Så langt så godt...

    Jeg havde en kammerat på besøg i går, som er klart mere teknisk anlagt end jeg - han/jeg har dog ikke erfaring med den slags og vi stødte ret hurtigt i et problem!! Da vi havde installeret "waterblock" på vandtudtag og efterfølgende "kugleventil" - med pakningstape kunne vi simpelthen ikke få det til at være tæt!! Vi prøvede i flere forsøg og ny pakningstape, men alligevel var der små utætheder mellem kobberboltene...Hvad er det vi gør forkert - umiddelbart burde det jo være såre simpelt, så jeg forstå det simpelthen ikke! Jeg har vedhæftet et par billeder af kugleventilen for i bedre kan se det. Det er tæt mellem vandudtag og waterblock, så det er som sagt boltenen monteret med pakningstape der driller - jeg går ud fra jeg skal bruge pakningstape!?

    Click image for larger version

Name:	2014-09-13 11.55.07.jpg
Views:	1
Size:	18,9 KB
ID:	233659Click image for larger version

Name:	2014-09-26 11.22.07.jpg
Views:	1
Size:	35,6 KB
ID:	233660
    Nuova Simonelli Aurelia WBC-edition
    Mahlkönig Vario
    Aeropress
  • RasmusDJ
    Stamgæst
    • Mar 2012
    • 950

    #2
    Når du bruger pakningstape, så skal der bruges rigtig meget, og det kan ikke justeres, så det vender som du gerne vil have det. Min erfaring med tapen er, at der skal min 20-30 runder på, før end det holder tæt. Så derfor kan garn og salve kun anbefales, da det er nemmere at have med at gøre, samt du kan bedre dreje det så det passer.

    Så mere tape, hvis du anvender tape. Det tog mig 3-4 forsøg før end mit var tæt
    //Rasmus Bonnesen

    Comment

    • Sonne
      Master Brewer
      • Jul 2007
      • 1641

      #3
      Umiddelbart ser det fint ud så mon ikke bare det er et spørgsmål om at bruge mere paktape. Rul et godt lag på så boltene går stramt.

      (EDIT: RasmusDJ hurtigere med indlæg)
      La Marzocco GS/3 AV
      Mahlkönig K30 Vario
      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
      La Pavoni Professional
      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
      BLOG

      Comment

      • Batman
        Grøn bønne
        • Sep 2012
        • 18

        #4
        Oprindeligt indsendt af RasmusDJ Se indlæg
        Når du bruger pakningstape, så skal der bruges rigtig meget, og det kan ikke justeres, så det vender som du gerne vil have det. Min erfaring med tapen er, at der skal min 20-30 runder på, før end det holder tæt. Så derfor kan garn og salve kun anbefales, da det er nemmere at have med at gøre, samt du kan bedre dreje det så det passer.

        Så mere tape, hvis du anvender tape. Det tog mig 3-4 forsøg før end mit var tæt
        20-30 runder! - okay - tror jeg brugte 5!....Så måske mere pakningstape er løsningen :-) Du nævner garn og salve??? hvad er det for noget og kan du evt. linke til hvor det kan skaffes??? Hvis jeg kører død i pakningstapen!!!
        Nuova Simonelli Aurelia WBC-edition
        Mahlkönig Vario
        Aeropress

        Comment

        • RasmusDJ
          Stamgæst
          • Mar 2012
          • 950

          #5
          Det kan købes i Silvan, tror bare det hedder pakningsgarn og pakningssalve, det sviner lidt mere, men er tilgengæld også det mere tæt. Hvilket jo er det væsentligste. Jeg skal på et tidspunkt have lavet min løsning om, og der kommer jeg kun til at anvende garn, udelukkende for at jeg kan få drejet og vendt det hele som jeg vil have det. For der er bedre plads.
          //Rasmus Bonnesen

          Comment

          • RasmusDJ
            Stamgæst
            • Mar 2012
            • 950

            #6
            //Rasmus Bonnesen

            Comment

            • Grinderman
              Administrator
              • Mar 2009
              • 637

              #7
              Prøv med de 20 til 30 runder først! Er sikker på at det løser problemet!!!
              Medejer af Kristians Kaffe ApS
              Risteansvarlig

              Svag rygrad i forhold til lækkert udstyr! pt:

              La Marzocco GS/3
              Nuova Simonelli Mythos One
              Helor 101 Håndkværn

              Følg mig på Instagram:
              https://www.instagram.com/coffee_in_focus/

              Comment

              • fotografikeren
                Mørkristet
                • Dec 2011
                • 480

                #8
                jeg vil også stemme for pakgarn og paksalve. Det er lidt bøvlet første gang, men hav et stykke toiletpapir klar til at tørre fingeren af - så går det nok. Godt vvs-arbejde med pakgarn skal i teorien være tæt ved håndtilspænding. Bare pas på med at skrue for hårdt på filterhovedet, plastikken kan godt knække.
                Mazzer Robur Electronic
                Nuova Simonelli Appia II
                BWT Bestmax Premium
                Aeropress
                Wilfa kværn
                Håndkværn og et par stempelkander

                Comment

                • frachlitz
                  Stamgæst
                  • Jul 2013
                  • 936

                  #9
                  Jeg forsøgte med tape (som jeg bruger i maskinerne) og var efter 5 forsøg hvor det ikke blev tæt, ved at kyle filteret gennem stuen :-)

                  Jem&fix > UniPak > tæt i første forsøg.
                  LMWDP #422
                  La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                  Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                  Aillio Bulet R1 Pre-order
                  BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                  Comment

                  • Batman
                    Grøn bønne
                    • Sep 2012
                    • 18

                    #10
                    Jeg takker for alle de gode råd og prøver lige i første omgang med masser af pakketape - ellers må jeg tage "fehår" i anvendelse :-)
                    Nuova Simonelli Aurelia WBC-edition
                    Mahlkönig Vario
                    Aeropress

                    Comment

                    • DoktorSpoegh
                      Grøn bønne
                      • Sep 2013
                      • 13

                      #11
                      Hey Batman, blev nysgerrig efter at høre, om du har fået tætnet installationen. Jeg har haft samme problem og opgav i første omgang at sætte mit anlæg op. Jeg kunne godt tænke mig at se et billede af din installation, hvis det er muligt Så kan jeg måske nosse mig sammen til at plugge mit grej på en hane.
                      NS Musica
                      Mazzer Mini E A
                      Aeropress
                      Div. stempelkander
                      Gene Café

                      Comment

                      • Espressoplummer
                        Lysristet
                        • May 2013
                        • 122

                        #12
                        Brug pakgarn, det er klart det bedste ! Hvis det er glatte messingfittings skal det lige "rifles" først. Det vil sige lave nogle hakker i gevindet. Dette gøres fordi messing er glat og pakgarnet ellers falder af når det bliver samlet.
                        Rocket Cellini evoluzione V2
                        Mazzer mini E Med Super jolly blade

                        Comment

                        Working...
                        X