Gene rister og ristetid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • k.larsen
    Lysristet
    • Aug 2014
    • 62

    Gene rister og ristetid

    Jeg overvejer at købe en Gene rister i stedet for den Behmor jeg har til låns.
    Det jeg gerne vil have er at kunne styre temperaturen under ristningen, og også at kunne riste
    f.eks 250 gram højlandskaffe af gangen med 1.knæk inden 10 min.
    Kan man det på en Gene ?
    Ofte forlænges ristetiden bare ved en større mængde, hvilket jeg ikke ønsker.

    Mvh Kenneth
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #2
    Ja, med forvarming. 250g er nok lige rigeligt. Jeg har 240gr som øvre grænse.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    • k.larsen
      Lysristet
      • Aug 2014
      • 62

      #3
      Jeg har bestilt en Gene rister fra www.rohkaffeebohnen.de
      Den glæder jeg mig til at lege lidt med :-)

      Comment

      • k.larsen
        Lysristet
        • Aug 2014
        • 62

        #4
        Jeg har lavet et prøverist på min nye Gene, og det har afsat en undren...
        Jeg tog 100 gram Guatemala bønner, og kom dem i den forvarmede rister.
        Ristede ved 230 grader og efter 5-6 minutter havde de en lys senneps farve.
        Jeg ventede på 1. knæk, men efter over 20 minutter var det stadig ikke indtruffet, selvom bønnerne havde en flot brun farve. Ved 23 minutter hævede jeg temperaturen til 250 grader og efter 25 minutter var der et begyndende 1. Knæk hvorefter jeg sænkede temperaturen til 200 grader, og sluttede ristningen efter 27 minutter.
        Farven på bønnerne er hvad jeg vil kalde mellemristet brun.
        Jeg havde et ønske om at riste ca 12 minutter med et 1. Knæk før 9. minut. Så dette var helt ved siden af, og det undrer mig en del.....
        Er der nogen kommentarer fra erfarne Gene ristere ?

        Mvh. Kenneth

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          Jeg har ingen Gene ,, men tipper på for få bønner , der er måske ikke nok til at fange luften

          Er spændt på smagen ;o) en gang imellem bliver det man tror er noget skidt , faktisk ok
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • Sonne
            Master Brewer
            • Jul 2007
            • 1641

            #6
            Ja, alt for lidt bønner. Mellem 200-240 gr er det til at styre. Prøv også at google andres erfaringer med Gene.
            La Marzocco GS/3 AV
            Mahlkönig K30 Vario
            Mahlkönig Vario Home m/stålknive
            La Pavoni Professional
            Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
            BLOG

            Comment

            • act_dk
              Stamgæst
              • Jun 2013
              • 761

              #7
              Rister du udenfor? Omgivelserne skal helst ikke være for kolde!

              Comment

              • k.larsen
                Lysristet
                • Aug 2014
                • 62

                #8
                Tak for feedback. Jeg har kun prøvet at riste på en Behmor før.
                Og jeg ristede i min carport, men temperaturen viste tæt på de 230 grader i ovnen
                Men det kan man måske ikke helt regne med.

                Comment

                • Sonne
                  Master Brewer
                  • Jul 2007
                  • 1641

                  #9
                  Hvormange grader kan du få den op på?
                  La Marzocco GS/3 AV
                  Mahlkönig K30 Vario
                  Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                  La Pavoni Professional
                  Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                  BLOG

                  Comment

                  • k.larsen
                    Lysristet
                    • Aug 2014
                    • 62

                    #10
                    250

                    Comment

                    • pingel
                      Coffeeholic
                      • Jan 2012
                      • 1007

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af k.larsen Se indlæg
                      Tak for feedback. Jeg har kun prøvet at riste på en Behmor før.
                      Og jeg ristede i min carport, men temperaturen viste tæt på de 230 grader i ovnen
                      Men det kan man måske ikke helt regne med.
                      En carport - det er den med åbne sider, ikke? ;-) Hvis du vil riste så hurtigt som du ønsker ville jeg trække indenfor hvor der ikke er blæst mm... Og ja søg på Gene her på siden, der er side op og side ned med erfaringer...

                      Comment

                      • Leth
                        Grøn bønne
                        • Aug 2014
                        • 13

                        #12
                        Hej tillykke med din nye Gene kan du hjælpe med hvad maskinen endte med at så dig i med forsendelse og det hele ?
                        Last edited by Leth; 27. September 2014, 14:24.

                        Comment

                        • k.larsen
                          Lysristet
                          • Aug 2014
                          • 62

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Leth Se indlæg
                          Hej tillykke med din nye Gene kan du hjælpe med hvad maskinen endte med at så dig i med forsendelse og det hele ?
                          Ca 3300 kr ink. 2 kg bønner og en bog på tysk om ristning.

                          Comment

                          • T.Bidstrup
                            Mellemristet
                            • May 2014
                            • 293

                            #14
                            Det virker logisk at tænke, at det går hurtigere at riste 100 gram end at riste 250 gram, når maskinen kan levere en given effekt.
                            Der er dog den "finurlighed", at den mængde bønner man rister, absorberer en mængde varme/energi og herved så at sige repræsenterer en form for "termisk masse". Denne ophobning af varme/energi i bønnerne medvirker til at regulere hastigheden på ristningen i samspil med størrelsen på tromlen og energien der tilføres udefra. Det er meget bedre beskrevet, der hvor jeg samlede det op; jeg skal se, om jeg kan finde et link.

                            Det jeg afledte er, at sweetspot for Gene ligger mellem 225 og 275 gram, hvor 275 gram kan forventes at ristes lidt hurtigere pga. den større termiske masse.

                            Set i det lys undrer det mig ikke, at det gik langsomt med 100 gram.
                            Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                            Comment

                            • k.larsen
                              Lysristet
                              • Aug 2014
                              • 62

                              #15
                              Nu har jeg så prøvet at riste 200 gram guatamala bønner ved 230 grader indendørs. Og jeg undrer mig over efter 20 minutter stadig ikke at være sikker på om 1. Knæk er opnået....
                              På en Behmor er det meget let at høre, men jeg er usikker på hvor let det er på en Gene...?
                              Selvom jeg startede ristningen i en kold ovn, og det tager nogle minutter at nå de 230 grader, synes jeg at 20 minutter er meget lang tid, og jeg stoppede ristningen fordi bønnerne var pænt mørke, selvom jeg ikke har konstateret 1. Knæk.
                              Hvordan oplever andre Gene ristere det er at høre 1. og evt. 2. Knæk ?

                              Comment

                              Working...
                              X