Nybegynder spørgsmål: Hårdhedsgrad på >30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sulfo
    Webmaster
    • Jul 2014
    • 93

    Nybegynder spørgsmål: Hårdhedsgrad på >30

    Jeg har lige bestilt min første espresso maskine, og ønsker selfølgelig at passe godt på min investering, så den kan holde mange år i fremtiden. Derfor bliver jeg nød til at høre hvordan i klare det med hårdheden i vandet.

    Jeg bor i Hvidovre, og her ligger størstedelen af kommunen på 21 og 25 °dH. Omkring vandværet 30 °dH. Ifølge geus kortet ligger vi på >30 (særdeles hårdt). Så ja, alt kalker til på ingen tid. Der er desværre ikke mulighed for at tilslutte et Brita filter direkte til vand forsyningen.

    Umiddelbart ser jeg kun to muligheder: Kildevand eller Brita kanden. Jeg har læst denne post igennem, og der lyder det umiddelbart, man skal passe på med at benytte Brita kanden, da vandet muligvis kan blive "surt".

    Har også fundet rigtig mange gode tråde her på forumet omkring kildevand, og om man bliver snydt eller ej. Lige nu har jeg købt noget Budget Drikkevand, jeg havde regnet med at benytte. Spurgte Føtex hvor meget calcium og magnesium som var i, og deres svar lød:
    Calcium: max. 36 mg/L
    Magnesium: max. 13 mg/L
    Hårdhed: 6 °dH
    (Hvis man regler med max værdier bliver det godt nok 8 °dH)

    Jeg har kun fået flere spørsmål end svar i mit hoved, så bliver simpelhen nød til at høre hvilken approach jeg skal tage til det her?
  • Xiburst
    Master Brewer
    • Feb 2012
    • 1762

    #2
    Nybegynder spørgsmål: Hårdhedsgrad på >30

    Slå dig løs

    Mit link virkede så ikke....

    Google - insanely long water faq

    Skrevet af Jim schulmann, den kan hjælpe dig

    Kan ikke huske udregningerne, men kan huske jeg måtte læse den nogle gange før jeg fattede det dengang
    Last edited by Xiburst; 18. July 2014, 21:28.
    Rocket Giotto
    Casadio Istantaneo
    Gene Café
    Aeropress
    V60

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Jeg ved godt det kan være forvirrende emne, men jeg mener man bør måle vandets værdier og det er uanset om det kommer på flaske, igennem Britas Maxtra patroner (Brita kande red.) eller igennem et professionelt filter til fast vand, for man kan ikke altid stole på de værdier der er oplyst på flasken eller de officielle målinger . Derfor er en slavisk måling den eneste måde hvorpå man kan finde det rette kildevands mærke, finde den rette blandings forhold med en Brita kande, eller indstillingen på ens bypass.

      Problemet med brita kanden er dog også den, at den hurtigt mister sin effekt, allerede efter 3-6 uger skal du skifte patronen og i slutningen af tiden mindskes filterets effekt en smule, med de store filtre til fast vand kan man normalt løse dette problem ved at følge det filtreret vands værdier og korrigere ved at indstille Bypass laver med tiden når værdierne ændre sig, denne mulighed eksistere ikke på en Brita kande, så den eneste mulighed man har er at tilføje postevand, såfremt værdierne er til den lave ende, er de ikke det, kan det blive nødvendigt at skifte patronerne oftere end de 4 uger, hvor hurtigt kan man kun finde ud af ved at måle værdierne.

      Men når man er kommet over de halv kedelige målinger, så vil man med tiden få en hvis fornemmelse af hvornår det skal skiftes, og så bliver de slaviske målinger mindre nødvendige, det er dog stadig en god ide løbende at lave stik prøver både på det vand der kommer ud af hanen og det der kommer af filteret.

      målinger uanset hvor kedelige man måtte finde dem, er langt bedre end håbe på at vandet ikke smadre maskinen enten fordi det kalker maskinen til i turbo fart eller fordi vandet er så aggressiv at det så at sige æder maskinen op indefra.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Lars Sørensen
        Mellemristet
        • Feb 2010
        • 243

        #4
        Det hele kan også hurtigt blive ekstremt nørdet og fjerne fokus fra det smukke ved kaffebrygning og i stedet give flere bekymringer end glæder - og tro mig; der skal nok komme bekymringer hen ad vejen.
        Mit råd må være at købe 2L kildevandsflasker - det kan umuligt være helt slemt for din maskine - og kom i gang med at brygge noget dejligt kaffe i stedet for st bekymre dig om decimaler af det ene eller andet indhold i vand. Det kan du altid nørde i senere
        Mit kaffegrej
        Hverdag: La Spaziale Mini Vivaldi II, Mazzer Major.
        Hyggegrej: La Pavoni Professional 49mm, Porlex Mini.
        Sort: Chemex 6 cup, Aeropress, stempelkander, Wilfa WSCG-2.
        Reserve/udlån/(måske)til salg: Rancilio Silvia v3 m. PID.

        Comment

        • Xiburst
          Master Brewer
          • Feb 2012
          • 1762

          #5
          Aqua d'or vand er næsten lige så hårdt som postevand - nogen steder - så man skal altså heller ikke bare springe ud i hvilken som helst dunk vand.. Ud fra jims faq dokument kan man regne ud hvilket vand der egner sig bedst, når blot man har de tre værdier opgivet på flasken. Det kan godt betale sig at bruge et øjeblik på det
          Rocket Giotto
          Casadio Istantaneo
          Gene Café
          Aeropress
          V60

          Comment

          • peter_il
            Espresso
            • Sep 2011
            • 714

            #6
            malling, har du et bud på et godt lille "målesæt"....?
            La Marzocco Linea 1GR AV, Mazzer Major E, Bullet rister

            Comment

            • Sulfo
              Webmaster
              • Jul 2014
              • 93

              #7
              Mange tak for det hint Xiburs! Den guide skal jeg nok lige læse igennem et par gange mere, for at forstå den fuldkommen. Jeg forstår stadig ikke helt udregningen af "alkalinity", men jeg giver den PDF et forsøg mere.

              Jeg gætter på det er de test strips som bliver brugt af folk med akvarium, til at teste vandkvaliteten http://www.akvarieimporten.se/da/med...-i-1-test.html.

              Jeg ønsker ej heller bare købe noget vand på flaske, som æder min maskine indenfra. Ønsker at starte den op på en ordentlig måde

              Nogle der kan bekræft dette blogindlægs "godkendte" værdier af vand på flaske? http://londiniumespresso.com/blog/th...presso-machine

              Comment

              • fotografikeren
                Mørkristet
                • Dec 2011
                • 480

                #8
                Så har du jo blødt vand, mit har en hårdhed på 45
                Mazzer Robur Electronic
                Nuova Simonelli Appia II
                BWT Bestmax Premium
                Aeropress
                Wilfa kværn
                Håndkværn og et par stempelkander

                Comment

                • frachlitz
                  Stamgæst
                  • Jul 2013
                  • 936

                  #9
                  Jeg kunne også godt tænke mig at vide om mit vand er aggressivt.
                  Jeg har en total hårdhed på 13 og en karbonat hårdhed på 10.
                  Men hvordan måler jeg aggressiviteten? (PH)? Og hvad skal den optimalt ligge indenfor?
                  LMWDP #422
                  La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                  Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                  Aillio Bulet R1 Pre-order
                  BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                  Comment

                  • fotografikeren
                    Mørkristet
                    • Dec 2011
                    • 480

                    #10
                    Der findes nogle ph strips, vil tro at akvariebikse har dem. Neutral ph er 7.
                    Mazzer Robur Electronic
                    Nuova Simonelli Appia II
                    BWT Bestmax Premium
                    Aeropress
                    Wilfa kværn
                    Håndkværn og et par stempelkander

                    Comment

                    • pingel
                      Coffeeholic
                      • Jan 2012
                      • 1007

                      #11

                      Comment

                      • Sulfo
                        Webmaster
                        • Jul 2014
                        • 93

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af frachlitz Se indlæg
                        Men hvordan måler jeg aggressiviteten? (PH)? Og hvad skal den optimalt ligge indenfor?
                        Du måler ikke om dit vand er aggressivt ud fra din PH værdi. Hvis du læser den guide som første post referere til, står der hvilke værdier du skal kigge på.

                        Alkalinity = (Hydrogenkarbonat x 0.82)

                        De test strips jeg har lagt et link til måler Hk, altså Hydrogenkarbonat

                        Comment

                        • Sulfo
                          Webmaster
                          • Jul 2014
                          • 93

                          #13
                          Her er en lille rettelse til tidligere post. De test strips jeg har lagt et link til kan kun måle en ca. GH imellem 6-21. Dermed er de ubrugelige for mig, med en hårdhed på > 30ºdH.
                          Jeg har ingen idé omkring hvad min KH er, så jeg er ikke klar over om de dækker mit behov. Den kan måle KH imellem 0-20ºdH (0-356 mg/l CaCO3).

                          Derfor køber jeg nok et test sæt fra JBL. http://www.jbl.de/en/aquatics-freshw...l-gh-test#info og http://www.jbl.de/en/aquatics-freshw...36/jbl-kh-test

                          Jeg er lidt mere usikker på om dette test sæt vil dække mit behov http://www.jbl.de/en/aquatics-freshw...-ph-test-60-76. Ligger kildevand ofte over 7,6 i PH? Ellers kan dette sæt nok klare det for mig http://www.jbl.de/en/aquatics-freshw...ph-test-30-100

                          Comment

                          Working...
                          X