Hottop - BlueTherm Duo - Roastmaster app

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • SQLCPH
    Mørkristet
    • Mar 2014
    • 400

    Hottop - BlueTherm Duo - Roastmaster app

    Hej fellow hjemme-ristere


    Jeg har nu en hottop B-type på vej fra UK og overvejer at bygge prober ind og koble det til iPad via BlueThermDuo. Det er jo for fedt at kunne aflæse det hele og lære af sine rist fra start.

    Jeg har set at der også findes Phidgets printkort men er lidt "afskrækket" af DIY-indexet på denne løsning og det faktum at der skal køre en pc. Jeg vil gerne gøre det mere simpelt og have muligheden for at bruge enheden til grillen også.

    Er der én af jer der bruger dette setup (Hottop-BlueThermDuo-Roastmaster app) eller lignende og kan dele ud nogle erfaringer?

    Data Logging Documentation Supported Data Logging Hardware Configuring Data Logging Hardware Other



    - Hvilke prober skal jeg bruge? Maks temp? Reaktionstider? Brand? Generelt og til denne BlueThermDuo da jeg gætter de skal passe sammen?
    - Bør jeg gå all in og fixe proberne på bagvæggen hhv. over og under den indbyggede. Det ser lidt omstændigt ud med montagen af isoleringstube og afstanden til motoren er kort så proben skal helst have et 90 grader knæk. Er fremgangsmetoden for en perfekt montage? Er der én der har en god guide til montagen?

    På forhånd tak

    Snarlig Hottop-ejer
    /Søren
  • Runner23
    Mellemristet
    • Jan 2014
    • 172

    #2
    jeg er også ved at kaste mig ud i modding af min B type roaster. Dog hælder jeg mere til HTC/TC4C løsningen, men noget irriterende at de nu kun kan bestilles hjem fra US. Det lader til at Tom i UK kun lavede sine boards indtil produktion af Jim's TC4C startede op igen

    Har du muligheden for at koble roastlogger til blueTherm Duo?
    ECM Controvento
    Mazzer Major og Mazzer SJ
    Hottop B-type


    APE kaffevogn rullende i Cph

    Comment

    • Xiburst
      Master Brewer
      • Feb 2012
      • 1762

      #3
      Vil klart anbefale at smide proberne i bagvæggen når du alligevel har gang i ombygning.. Omega proberne limes med jb direkte gennem et 6,6 mm hul.. Ingen Storm P. Løsning er der... Jeg har lavet det med Kina prober.. Det kræver lidt mere arbejde - men meget færre penge..
      Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1404815420.000629.jpg
Views:	1
Size:	27,4 KB
ID:	223446Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1404815425.899998.jpg
Views:	1
Size:	32,7 KB
ID:	223447

      Her er proberne først igennem noget 2/4 mm silikone slange, dernæst igennem et montage rør og limet... Så kan proben skiftes relativt nemt.. Det er ikke just noget kæmpe projekt..
      Rocket Giotto
      Casadio Istantaneo
      Gene Café
      Aeropress
      V60

      Comment

      • Runner23
        Mellemristet
        • Jan 2014
        • 172

        #4
        ok, så den primære forskel ml Omega og Kina prober ligger måske i at Omega kan JB weldes direkte uden extra silikone tube og metalrør, mens Kina proberne kræver den extra isolation?

        Må antage at der også er lidt præcisionsforskel
        ECM Controvento
        Mazzer Major og Mazzer SJ
        Hottop B-type


        APE kaffevogn rullende i Cph

        Comment

        • Xiburst
          Master Brewer
          • Feb 2012
          • 1762

          #5
          Der er kæmpe kvalitets forskel vil jeg umiddelbart tro.. Jeg har handlet ud fra, at jeg er ligeglad med hvad værdien viser, så længe den er ens hver gang.. Det lader det til den er..
          Omega kan rigtig nok limes direkte i, men er så også det sværere at fjerne igen..
          Der er plus og minus for det hele.. Ved heller ikke hvor længe Kina tc holder.. Hvis jeg havde penge non havde jeg også købt omega prober.. Så var jeg sikker på kvaliteten
          Rocket Giotto
          Casadio Istantaneo
          Gene Café
          Aeropress
          V60

          Comment

          • frachlitz
            Stamgæst
            • Jul 2013
            • 936

            #6
            Jeg har valgt den absolutte sværeste metode (tror jeg?) når man som jeg er lidt udfordret på værktøjsmager fonten (men heldigvis har en utrolig hjælpsom sjæl forbarmet sig over mig :-)

            Det er denne løsning jeg har kastet mig over:


            Jeg har fået både de dyre Omega (custom made) prober samt fittings hjem, samt HTC/TC4 boards hjem - skal bare have det sat i.

            Ellers er den fedeste "gør-det-selv-på-en-god-og-billig-måde" at bore hul i bagvægen, JB Welde møtriker på, og så skære silikone ud af f.eks. en køkken spartel ud og probbe i møtrikken - bore et lille hul i det - og så indsætte proben. Det isolere den fra metallet i tromlen (noget med præcisionen?), gør den nem at justere ind/ud og evt at skifte senere.
            LMWDP #422
            La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
            Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
            Aillio Bulet R1 Pre-order
            BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

            Comment

            • Runner23
              Mellemristet
              • Jan 2014
              • 172

              #7
              kan man så ikke lige så godt bruge JB weldi hullet på møtrikken som silikone. Det er vel noget mere resistent ovf varmen fra kammeret. Silikone fra en spartel er vel også svært at få til at passe ordentligt i hullet.

              Må indrømme jeg, lige SQLCPH, også hælder mere til Bluetherm frem for TC4/HTC løsningen når roastlogger muligheden er den samme
              ECM Controvento
              Mazzer Major og Mazzer SJ
              Hottop B-type


              APE kaffevogn rullende i Cph

              Comment

              • frachlitz
                Stamgæst
                • Jul 2013
                • 936

                #8
                Det var denne løsning jeg henviste til med silikonen:


                Mht. til bluetherm/TC4-HTC er den store forskel graden af log - samt muligheden for at lave automatiske riste.

                Med en TC4/HTC kan man også logge blæser og varmelegmet, og ydermere kan man lave automatiske ristning baseret på regler.
                LMWDP #422
                La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                Aillio Bulet R1 Pre-order
                BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                Comment

                • SQLCPH
                  Mørkristet
                  • Mar 2014
                  • 400

                  #9
                  Der er noget at tænke over for mig nu .... :-) Tak for input indtil videre - det er fedt. Det er meget lærerigt at følge med i jeres projekter.

                  Hvis man bestiller Omega prober style 3, i fx K-typen, hvilken connector skal jeg så vælge når det er til BlueTherm tror I? Type 6 eller 7???? Er det mon spc til BlueTherm? Jeg går ud fra at BlueTherm kan tage alle probetyper blot de er k-type som der står i manualen.

                  Noget lignende dette best. nr: XCIB-K-3-6-3 (k-probe - style 3 - connection 6 - 3 feet long wire)
                  Am I right?

                  Hvis jeg går efter kun at aflæse så mener jeg roastmaster er det rigtige for mig og så er det jo også direkte på ipadŽen. Med roastlogger kræver det en pc/mac ik?
                  /Søren

                  Comment

                  • SQLCPH
                    Mørkristet
                    • Mar 2014
                    • 400

                    #10
                    Spurgte lige udvikleren af RoastMaster app (Danny Hall) og fik svar samme dag. Han flager også for Omega prober og den isloerede type for at undgå støj fra resten af el-delene. Er Omega style 3 isoleret?


                    DannyŽ svar på spg om anbefaling af prober til roastmaster / BlueTherm

                    ---------------
                    Hi Søren

                    Thanks for the kind words - great to hear!

                    The majority of home roasters that I talk to who use the Bluetherm Duo with Roastmaster seem to be Hottop users, so you're in great company.

                    I'm sorry, though, I've never owned or modded a Hottop myself, so I can't speak from experience here as far as the Hottop installation goes, but I’ll start with the obvious - you'll need K type for the Bluetherm Duo. Standard diameter (in US) seems to be around 1/8 US inch, but whatever makes sense based on the fittings you are going to use (if any). The probes I use for my Quest are a bit wider (around 4mm). They work just fine, but I didn't gain anything from the extra diameter, other than a longer install time .

                    For the BT, you need it to withstand the churning of the beans, so a sheathed/rigid type of probe would be the best choice. I prefer ungrounded (insulated) thermocouples. The internal metal alloy junction on these is separated from the sheathing of the probe as opposed to being in contact with it. This protects against ground loop interference from other electrical components (motor, etc) via the metal frame, that could cause wonky readings. It’s worth noting that I’ve never had any problems with either type - ground or ungrounded, and that the insulation of ungrounded probes causes a slightly slower response time. But, I’ve talked to folks who have had problems with interference in grounded probes, and the response time drawback and the slightly higher price IMO beats having to install a ferrite bead or something along those lines to combat interference.

                    I usually shop for probes at www.omega.com. Don’t limit yourself to probes with the male mini connector already installed (for the Bluetherm Duo sockets), those connectors are readily available and easy to install on probe leads. I get mine at grainger.com, but I’m sure omega sells those separately as well. As for probe length, shop for the best fit for the available space, and where you want the readings to occur within the chamber. Rigid thermocouples measure temps directly at the tip, so the tip should be in the target zone when choosing placement. Many rigid probes are available with braided insulation on the lead wires. I like those because they are more durable (my probes have it) and they are capable of withstanding higher heat than the plastic coated leads. Naturally, the leads are not not for the interior of the roasting chamber, but even outside of the chamber I'm sure the temp gets pretty high, so the extra protection is beneficial.

                    I did a bit of poking, and there’s a good thread at home-barista talking about probe placement in a hottop. The thread is long, but there’s a number of pictures, and input from a lot of different folks about the best placement for ET and BT probes…


                    Another good resource is a hottop tutorial here…


                    Hope this helps. Please let me know if you have any other questions.

                    Danny
                    /Søren

                    Comment

                    • SQLCPH
                      Mørkristet
                      • Mar 2014
                      • 400

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af frachlitz Se indlæg
                      Jeg har valgt den absolutte sværeste metode (tror jeg?) når man som jeg er lidt udfordret på værktøjsmager fonten (men heldigvis har en utrolig hjælpsom sjæl forbarmet sig over mig :-)

                      Det er denne løsning jeg har kastet mig over:


                      Jeg har fået både de dyre Omega (custom made) prober samt fittings hjem, samt HTC/TC4 boards hjem - skal bare have det sat i.

                      Ellers er den fedeste "gør-det-selv-på-en-god-og-billig-måde" at bore hul i bagvægen, JB Welde møtriker på, og så skære silikone ud af f.eks. en køkken spartel ud og probbe i møtrikken - bore et lille hul i det - og så indsætte proben. Det isolere den fra metallet i tromlen (noget med præcisionen?), gør den nem at justere ind/ud og evt at skifte senere.
                      Hej Frank

                      Hvilke fittings har du købt og hvor henne? Kan godt se det er et fint alternativ til JB ;-)
                      /Søren

                      Comment

                      • frachlitz
                        Stamgæst
                        • Jul 2013
                        • 936

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af SQLCPH Se indlæg
                        Hej Frank

                        Hvilke fittings har du købt og hvor henne? Kan godt se det er et fint alternativ til JB ;-)
                        Hej Søren,

                        Her er fra min post på homerosters:
                        A litte update:
                        HTC + TC4C Roast Control Combo - 179 USD
                        Hottop internal cable (8-wire) - 15 USD
                        Omega HTTC36-K-116U-2.5 - 31 USD pr. pcs. (Omega)
                        Silicone Coated Glass Fibre Sleeving - High Temperature - 8mm x 5 metres Black - USD 18 (ebay.co.uk)
                        GYROLOK THERMOCOUPLE FITTING 1/16 NPT X 2mm STAINLESS *NEW* 3,99 USD pr. pcs (ebay.com)
                        1/16-27 NPT Right Hand Taper Pipe Tap Carbon Steel NEW National Pipe Taper - 3.99 USD (ebay.com)
                        USB Panel mount - 10 USD (Amazon.co.uk)
                        Total - 296 USD (plus freight and prehaps danish tax)


                        ... DONT TELL MY WIFE! Shock
                        Det var ud fra dette jeg bestilte det.
                        Jeg var heldig, at det kun var Omega proberne der skulle betales Told på (Kr. 243,-)

                        Ideen med de valgte prober var (udover at de passede i fittings) at de her en meget tynd skal som 1. beskytter mod bønnerne, 2. men er så tynd at de hurtigt reagere på temperatur ændringer.
                        Last edited by frachlitz; 9. July 2014, 12:05. Årsag: Mangler
                        LMWDP #422
                        La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                        Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                        Aillio Bulet R1 Pre-order
                        BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                        Comment

                        • SQLCPH
                          Mørkristet
                          • Mar 2014
                          • 400

                          #13
                          Tak Frank ;-)

                          GISP... I wont tell my wife either ;-) Jeg skal dog "kun" bruge prober og fittings, men nu er jeg jo på vej helt over i DIY sporet... ;-)

                          Min ønskeliste so far (correct me if I am wrong):

                          2 stk Omega HTTC36-K-116U-2.5 - 31 USD pr. pcs. (Omega) (er de speciel fremstillet? kan nemlig ikke se dem i typevalget (u står for ungrounded?)
                          1 stk Silicone Coated Glass Fibre Sleeving - High Temperature - 8mm x 5 metres Black - USD 18 (ebay.co.uk)
                          2 stk GYROLOK THERMOCOUPLE FITTING 1/16 NPT X 2mm STAINLESS *NEW* 3,99 USD pr. pcs (ebay.com)
                          1 stk 1/16-27 NPT Right Hand Taper Pipe Tap Carbon Steel NEW National Pipe Taper - 3.99 USD (ebay.com)
                          2 stk Mini male thermocouple connector (Omega)
                          1 del tålmodighed ;-) (fra oven)
                          1 stk hjælper (unknown)
                          /Søren

                          Comment

                          • SQLCPH
                            Mørkristet
                            • Mar 2014
                            • 400

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Xiburst Se indlæg
                            Vil klart anbefale at smide proberne i bagvæggen når du alligevel har gang i ombygning.. Omega proberne limes med jb direkte gennem et 6,6 mm hul.. Ingen Storm P. Løsning er der... Jeg har lavet det med Kina prober.. Det kræver lidt mere arbejde - men meget færre penge..
                            [ATTACH]3961[/ATTACH][ATTACH]3962[/ATTACH]

                            Her er proberne først igennem noget 2/4 mm silikone slange, dernæst igennem et montage rør og limet... Så kan proben skiftes relativt nemt.. Det er ikke just noget kæmpe projekt..
                            Hej Xiburst

                            Er dette billeder fra din hottop? med prober fra Kina ala Omega? Hvor langt rækker de ind i ovnen? Jeg hælder til at vælge denne simplere løsning i første omgang ;-) Med omega proberne style 3 med din løsning på montagen. Det er simpelt og så det koster det heller ikke lige så meget som Franks løsning ;-) Sidder BT proben helt urokkelig fast og kan klare bønnernes anslag?

                            Så mangler jeg blot noget høj temp silokone slange og måske købe Franks JB weld kit - så er jeg kørende...
                            /Søren

                            Comment

                            • Xiburst
                              Master Brewer
                              • Feb 2012
                              • 1762

                              #15
                              Hottop - BlueTherm Duo - Roastmaster app

                              Ja det er fra min egen hottop

                              Har faktisk ikke ristet med den opsætning endnu
                              Men skulle overraske mig umådelig meget, hvis de går løs.. Har revet godt i dem og de sidder fast..

                              Min løsning her er jo med en helt tynd k-type probe, igennem silikone slange (tysk ebay - 12 kr meter eller sådan)
                              Så igennem rustfrit rør og limet i..
                              Rocket Giotto
                              Casadio Istantaneo
                              Gene Café
                              Aeropress
                              V60

                              Comment

                              Working...
                              X