25 sek med eller uden PID?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • vanderlay
    Mellemristet
    • Jun 2008
    • 168

    25 sek med eller uden PID?

    Jeg har netop fået en Izzo Vivi MkII, men er lidt i tvivl om gennemløbstiden.

    Maskinen har PID og det betyder, at der går noget tid fra man hiver i håndtaget til der kommer kaffe ud. Skal dette interval regnes med i de 25 sekunder, som man forsøger at ramme?
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Re:25 sek med eller uden PID?

    vanderlay wrote:
    Jeg har netop fået en Izzo Vivi MkII, men er lidt i tvivl om gennemløbstiden.

    Maskinen har PID og det betyder, at der går noget tid fra man hiver i håndtaget til der kommer kaffe ud. Skal dette interval regnes med i de 25 sekunder, som man forsøger at ramme?
    Hej Vanderlay,

    Tillykke med din nye maskine og velkommen til EspressoBar.

    Det som bevirker en forsinkelse fra du aktiverer pumpen til maskinen har opbygget fuldt tryk, er ikke PID men \"Preinfusion\". Det er en mekanisme, som væder kaffen inden vandet kommer med fuld tryk.

    Du skal stadig tælle tiden fra du aktiverer håndtaget, men de 25 sekunder er ikke nogen facitliste. Det er en tommelfingerregel, som du kan bruge til at skyde dig nogenlunde ind på den rigtige formaling.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • vanderlay
      Mellemristet
      • Jun 2008
      • 168

      #3
      Re:25 sek med eller uden PID?

      Mange tak for svaret.

      Ja, preinfusion hedder det selvfølgelig. Troede det var det, PID stod for.

      Men det må så betyde, at kaffestrålen skal løbe hurtigere på en maskine med preinfusion end på en uden?

      Jeg ved godt, at det ikke er en facitliste, men tidsrummet er vel alligevel tænkt ud fra, at der efter et vist tidsrum kommer flere bitterstoffer i kaffen, men der tæller preinfusionen altså med kan jeg forstå, selvom der først kommer tryk på vandet bagefter?

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Re:25 sek med eller uden PID?

        Jeg forstår godt din tankegang, og i teorien har du ret i, at man burde lægge lidt til. Men netop da de 25 sek er en tommelfingerregel (som endda ofte fortolkes til 20-30 sek) mener jeg ikke, der er nogen grund til at tage så meget højde for preinfusion. Men du kan da godt lægge 2-4 sek. for pre-infusion.

        Jeg synes bare man skal passe på, at man ikke kommer til at hænge sig for meget i sekunderne. Det vigtigste som nybegynder er at prøve at ramme den samme mængde på den samme tid. Om det er 22, 25 eller 30, mener jeg ikke er så vigtigt i starten. Det der er vigtigt er at du er konsistent. Når du er mellem 20-30 sek. og kan ramme den samme tid hver gang, er det tid til at begynde at smage dig frem

        Ovenstående er blot et udtryk for min mening. Jeg håber andre byder ind, hvis de er uenige.
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • hjalle
          Espresso
          • Dec 2007
          • 546

          #5
          Re:25 sek med eller uden PID?

          Jeg er enig med MoBak.

          Jeg bruger ikke ur, jeg tæller lidt og kigger lidt.... og så dufter jeg lidt... og så smager jeg :-)
          Miss Silvia m. Manometer & PID
          Rocky SD
          Xpressivo Barista stamper
          Behmor 1600

          Comment

          • Roed
            Administrator
            • May 2007
            • 1016

            #6
            Re:25 sek med eller uden PID?

            Jeg er også enig med Moe.

            Har selv en Izzo Alex Mk II, og der har jeg som oftest en gennemløbstid på 26-28sek, når alt det øvrige spiller som det skal.
            Administator på espressobar
            Izzo Alex Duetto
            Toper Cafemino
            Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
            Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

            Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

            Comment

            • ordo.dk
              Espresso
              • Dec 2007
              • 514

              #7
              Re:25 sek med eller uden PID?

              Og noget af det vigtigste - Blonding. Når kaffen pludselig bliver meget lys, er det helt sikkert tid til at stoppe ekstraktionen Det er bedst at stoppe før den begynder at gå \"blond\"... For mig er 20 sek ikke nok, den er optimal ved 25-30 sekunder synes jeg. Ved nogle kaffer begynder den slet ikke at blonde selv om jeg når 30 sek...
              Sort som en panter, sort som slanter
              Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
              Sort som piloten I en Tie Fighter
              Sort som pletterne på Pongo
              Sort som alle andre end Tintin I Congo
              Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

              Comment

              • vanderlay
                Mellemristet
                • Jun 2008
                • 168

                #8
                Re:25 sek med eller uden PID?

                Tak for de mange svar.

                Sagen er, at jeg fra min tidligere maskine (G3 Ferrari) har været vant til at lade det løbe en del langsommere, så det er bare for at have nogle pejlemærker i tilvænningsfasen.

                Nu vi er ved det med mængden - er de 60 ml inklusive eller eksklusive crema? Cremaen synker jo en del efter nogle sekunder, så jeg er i tvivl om, hvornår man bør stoppe den.

                Igen - jeg ved godt, at det kan man smage sig frem til, og at man ikke skal opfatte tommelfingerreglerne så fascistisk, men hvilken mængden rammer I?

                Comment

                • MoBak
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 3610

                  #9
                  Re:25 sek med eller uden PID?

                  Det er incl. crema. Så hvis du lader shottet stå et minuts tid, har du noget under 60 ml.
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                  La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter


                  1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                  Comment

                  Working...
                  X