Automatisk espressomaskine til hele bønner - opgradering fra Siemens TK52001

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • pfhpfh
    Grøn bønne
    • Jun 2014
    • 13

    Automatisk espressomaskine til hele bønner - opgradering fra Siemens TK52001

    Hej forum, jeg har ejet en Siemens TK52001 i 1,5 års tid og den laver okay espresso til mit brug. Og jeg lever også med steameren. Jeg drikker mest noget i stil med cortado.

    Maskinen er desværre blevet underlig på det sidste. Den lyder anderledes og i grumsbakken ligger der ikke de her faste cylindre af presset espressogrums, men snarere en blanding af grums og vand.

    Jeg kunne selvfølgelig overveje at sende den til til Elgiganten på reklamationsretten, men jeg ved ikke om det ville nytte noget.

    Jeg kunne købe en ny i samme stil, en efterfølger: http://www.elgiganten.dk/product/hus...askine-tk53009

    Men jeg kan måske få noget bedre, om ikke andet så ved at give lidt mere? F.eks. noget i stil med http://www.rigtigkaffe.dk/automatisk...esam4000b.html

    Kan I anbefale en nogenlunde automatisk (manuel påfyldning af vand og bønner osv, ligesom ovenstående Siemens) espressomaskine til helst ikke mere end kr. 4000, gerne mindre?
  • pfhpfh
    Grøn bønne
    • Jun 2014
    • 13

    #2
    Anyone?

    Comment

    • Jens_Muff
      Master Brewer
      • Sep 2011
      • 2615

      #3
      Giv den en afkalkningen og en grundig rengøring, og se om den ikke kommer til at virke.

      Gør den ikke det, så send den ind hos Elgiganten.

      Har ikke meget mere forstand på fuldautomatiske end dog. Jeg har haft en lignende Siemens i et par år. Jura skulle efter sigende være nogle af de bedre derudover. Mener også jeg har hørt positiv omtale af en Melittamodel eller to.
      - La Pavoni
      - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
      - Aillio Bullet R1
      - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

      Comment

      • -E*
        Master Brewer
        • Apr 2013
        • 1949

        #4
        Der er ikke super mange herinde der bruger den type maskine. Jeg ville sig synes at reklsmation er på sin plads, hvis den kun er halvandet år..
        -Sune

        Mahlkönig Kenia / OE Lido3
        Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
        Computerstyret Hottop
        Instagram

        Comment

        • KristianK
          Administrator
          • Aug 2009
          • 4365

          #5
          Oprindeligt indsendt af pfhpfh Se indlæg
          Anyone?
          Hej og velkommen til,

          Tror desværre ikke du finder svar på netop det herinde.

          Det er sikkert en fin maskine, men brugerne herinde er entusiaster. Mange af os er helt sikkert startet med en all-in-one eller en maskine fra Kvickly (det er jeg selv) men de fleste hopper meget hurtigt videre op ad opgraderingsstigen. Herinde finder du folk der diskuterer om vandet skal løbe med eller mod jordens omdrejning, for lige at sætte det på spidsen

          Inden du evt. kaster mange penge efter en ny, var det måske værd at overveje hvorfor den er gået i stykker.

          Hvor tit har du renset den?
          Har du haft kværnen skilt og renset og støvsuget?
          Har du kørt med vandfilter på dit vand, så den ikke er tilkalket?

          Om du så køber en maskinen til 100.000 gør den intet af ovenstående selv

          Hvis ikke du er stålsat og fast besluttet på en all-in-one, så skriv hvor du bor henne i landet og så er jeg sikker på at der er en ven sjæl eller 2 som meget gerne vil vise dig deres udstyr og give nogle bryggetips, hvis du vil aflægge dem et besøg... For jeg tør godt vove pelsen og sige at uanset om du køber en ny dyr en.... Så bliver det aldrig rigtig godt...

          Drenge; har jeg ret?

          Mvh.
          Kristian
          KristianK
          En del af EspressoBar


          Følg mig meget gerne på
          https://instagram.com/kristianskaffe.dk
          https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

          Hjemmeside
          www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

          Comment

          • Jens_Muff
            Master Brewer
            • Sep 2011
            • 2615

            #6
            Jah.. Det kommer jo an på hvad han gerne vil have. Det tager ikke en super stor indsats at hæve sig over de fuldautomatiske maskiners espresso med en semiauto, men hvis man aldrig får brugt sin semiautomatiske maskine, så er man jo lige vidt. Man skal gide at stå og nørde lidt med det i køkkenet, ellers bliver det surt. Hvis kværnen aldrig er skudt ordentligt ind, og man ikke helt ved hvad man laver, så bliver resultatet på en semiautomatisk ikke nødvendigvis meget bedre en på en fuldauto.
            - La Pavoni
            - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
            - Aillio Bullet R1
            - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

            Comment

            • KristianK
              Administrator
              • Aug 2009
              • 4365

              #7
              Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
              Jah.. Det kommer jo an på hvad han gerne vil have. Det tager ikke en super stor indsats at hæve sig over de fuldautomatiske maskiners espresso med en semiauto, men hvis man aldrig får brugt sin semiautomatiske maskine, så er man jo lige vidt. Man skal gide at stå og nørde lidt med det i køkkenet, ellers bliver det surt. Hvis kværnen aldrig er skudt ordentligt ind, og man ikke helt ved hvad man laver, så bliver resultatet på en semiautomatisk ikke nødvendigvis meget bedre en på en fuldauto.
              Hvilket jo var derfor jeg foreslog en demo hos en fra forummet. Så kunne trådstarter se hvad det vil sige med en semiautomatisk, danne sig et overblik over om det er noget han gider... Efter han har smagt hvordan det kan komme til at smage :-)
              KristianK
              En del af EspressoBar


              Følg mig meget gerne på
              https://instagram.com/kristianskaffe.dk
              https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

              Hjemmeside
              www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

              Comment

              • WilliamSkov
                Mellemristet
                • Sep 2013
                • 273

                #8
                Du har ikke justeret på maskinen for nylig? Eller måske skiftet bønner?
                Kunne en alt for våd "puk" (cylinder) ikke godt vidne om at der bliver kværnet for groft? Sådan har det i hvert fald været på min maskine (som dog ikke er fuldautomatisk)

                Ellers så er overstående råd gode
                Mahlkönig Vario Home, Wilfa WSCG-2, Compak K6 (doserless, hjemme-mod) og Hario Slim.
                Bodum stempel, Moka Express 4-kops, Brikka 4-kops, V60 3-kops, Bodum Santos, Ibrik og Aeropres.
                Ovn-rister

                William Skov Hansen

                Comment

                • Jens_Muff
                  Master Brewer
                  • Sep 2011
                  • 2615

                  #9
                  Automatisk espressomaskine til hele bønner - opgradering fra Siemens TK52001

                  Oprindeligt indsendt af WilliamSkov Se indlæg
                  Du har ikke justeret på maskinen for nylig? Eller måske skiftet bønner?
                  Kunne en alt for våd "puk" (cylinder) ikke godt vidne om at der bliver kværnet for groft? Sådan har det i hvert fald været på min maskine (som dog ikke er fuldautomatisk)

                  Ellers så er overstående råd gode
                  Man kan ikke justere formalingsgraden på den, så vidt jeg husker, men den kværner 'for groft'. Det gør alle fuldautomatiske maskiner, tror jeg.

                  Min Siemens leverede dog rimelig tørre puks i sin tid.
                  Last edited by Jens_Muff; 28. June 2014, 12:39.
                  - La Pavoni
                  - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                  - Aillio Bullet R1
                  - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                  Comment

                  • WilliamSkov
                    Mellemristet
                    • Sep 2013
                    • 273

                    #10
                    Jeg ville nok sende den her tilbage og så anskaffe mig en justerbar maskine - såfremt man ikke ønsker at gå øver til det mere manuelle arbejde
                    Mahlkönig Vario Home, Wilfa WSCG-2, Compak K6 (doserless, hjemme-mod) og Hario Slim.
                    Bodum stempel, Moka Express 4-kops, Brikka 4-kops, V60 3-kops, Bodum Santos, Ibrik og Aeropres.
                    Ovn-rister

                    William Skov Hansen

                    Comment

                    • -E*
                      Master Brewer
                      • Apr 2013
                      • 1949

                      #11
                      Det kan han vel ikke efter 1,5 år...
                      -Sune

                      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                      Computerstyret Hottop
                      Instagram

                      Comment

                      • WilliamSkov
                        Mellemristet
                        • Sep 2013
                        • 273

                        #12
                        Hmm.. God pointe.. Jeg var nok lidt hurtig der. Men essensen af hvad jeg skrev var vel så - Skal den være fuldautomatisk, så få en der kan justeres (pokkers fuldskabs-beskeder)
                        Mahlkönig Vario Home, Wilfa WSCG-2, Compak K6 (doserless, hjemme-mod) og Hario Slim.
                        Bodum stempel, Moka Express 4-kops, Brikka 4-kops, V60 3-kops, Bodum Santos, Ibrik og Aeropres.
                        Ovn-rister

                        William Skov Hansen

                        Comment

                        • pfhpfh
                          Grøn bønne
                          • Jun 2014
                          • 13

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
                          Man kan ikke justere formalingsgraden på den, så vidt jeg husker, men den kværner 'for groft'. Det gør alle fuldautomatiske maskiner, tror jeg.

                          Min Siemens leverede dog rimelig tørre puks i sin tid.
                          Man kan godt justere formalingsgraden på den, på bagsiden. Men jeg har indstillet den til fineste formalingsgrad da jeg købte den. Og den plejer som sagt at lave "okay" espresso og i hvert fald ret tørre puks. Der har aldrig før været decideret vand nede i beholderen. Nu er er altid masser af vand og en blød puk.

                          Men ja, det er vel gratis for mig at prøve at indlevere den. Det kan dog godt være at de siger at hvis de ikke finder noget galt eller hvis jeg ikke kan bevise at problemet har været der fra starten, så skal jeg betale et gebyr eller sådan noget. Og det gider jeg ikke. Så hellere en ny.

                          Comment

                          • pfhpfh
                            Grøn bønne
                            • Jun 2014
                            • 13

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                            Hej og velkommen til,

                            Tror desværre ikke du finder svar på netop det herinde.

                            Det er sikkert en fin maskine, men brugerne herinde er entusiaster. Mange af os er helt sikkert startet med en all-in-one eller en maskine fra Kvickly (det er jeg selv) men de fleste hopper meget hurtigt videre op ad opgraderingsstigen. Herinde finder du folk der diskuterer om vandet skal løbe med eller mod jordens omdrejning, for lige at sætte det på spidsen
                            Ja, det regnede jeg nok også med. Og det kan da også godt være at jeg vil opgradere til noget mere manuelt. Jeg er i forvejen typen der fordyber mig i alt og tweaker alt og obsesser over den slags, så jeg kunne meget hurtigt blive en besat espressonørd. Jeg har bare besluttet helt bevidst at det vil jeg gerne prøve at undgå hvis jeg kan. Jeg har smagt masser af dårlig espresso og jeg har også smagt hvad jeg synes er rigtigt god espresso på nogle af de gode espressosteder i København, så jeg har en idé om hvad der findes. Jeg vil gerne have noget ret hæderligt og ensartet men uden for meget effort. Jeg obsesser som sagt nok over andre interesser i mit liv. Espresso skal helst bare være noget simpelt og enkelt der skal komme ud af min maskine på en rimeligt ensartet og forudsigelig måde hver gang uden de store sværdslag.

                            Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                            Inden du evt. kaster mange penge efter en ny, var det måske værd at overveje hvorfor den er gået i stykker.

                            Hvor tit har du renset den?
                            Hver gang renselampen har lyst. Dvs. en gang hver 3. måned eller noget.

                            Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                            Har du haft kværnen skilt og renset og støvsuget?
                            Selve kværnen har jeg aldrig gjort noget ved, det står der intet om i manualen. Man kan køre renseprogrammet og så kan man i øvrigt åbne maskinen på siden og tage hele den indre mekanisme ud og rense den og det indvendige af maskinen efter bedste evne, så det har jeg gjort.

                            Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                            Har du kørt med vandfilter på dit vand, så den ikke er tilkalket?
                            Jeg prøvede at køre med vandfilter en overgang men droppede det igen. Det burde jeg nok gøre permanent. Eller evt. bruge sådan en kande med kulfilter?
                            Til gengæld er maskinen jo blevet afkalket hver 3. måned når renseprogrammet har kørt. Man hælder afkalker i som en del af renseprogrammet.

                            Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                            Om du så køber en maskinen til 100.000 gør den intet af ovenstående selv
                            Det lyder fornuftigt. Men jeg har bare gjort de ting der står i manualen.

                            Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                            Hvis ikke du er stålsat og fast besluttet på en all-in-one, så skriv hvor du bor henne i landet og så er jeg sikker på at der er en ven sjæl eller 2 som meget gerne vil vise dig deres udstyr og give nogle bryggetips, hvis du vil aflægge dem et besøg... For jeg tør godt vove pelsen og sige at uanset om du køber en ny dyr en.... Så bliver det aldrig rigtig godt...

                            Drenge; har jeg ret?

                            Mvh.
                            Kristian
                            Du har givetvis ret, og jeg er som sagt også typen der fordyber mig i ting og gerne vil have perfektion, så måske skal jeg alligevel have en mere manuel maskine.
                            Jeg vil så bare gerne have en som er så nem og forudsigelig at bruge som muligt, uden at jeg behøver at modde den eller at tweake hele tiden. Jeg ved godt at jeg altid kan hente endnu mere kvalitet ved at gøre endnu mere, men jeg prøver at sætte en grænse. Jeg vil gerne have det nemt og enkelt og af hæderlig kvalitet.

                            Comment

                            • pfhpfh
                              Grøn bønne
                              • Jun 2014
                              • 13

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af WilliamSkov Se indlæg
                              Du har ikke justeret på maskinen for nylig? Eller måske skiftet bønner?
                              Kunne en alt for våd "puk" (cylinder) ikke godt vidne om at der bliver kværnet for groft? Sådan har det i hvert fald været på min maskine (som dog ikke er fuldautomatisk)

                              Ellers så er overstående råd gode
                              Jeg har ikke ændret på noget for nyligt.

                              Comment

                              Working...
                              X