Vandet i tanken - Holdbarhed

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KeldWN
    Lysristet
    • Apr 2014
    • 75

    Vandet i tanken - Holdbarhed

    Hejsa

    Lige et fra newbie.

    Man slææææææber sit dyrt købte kildevand hjem fra butikken og hælder det i tanken på sin maskine.

    Hvor længe kan det vand holde sig ?

    Hvis man f.eks. skal udenbys i et par dage. skal man så tømme tanken og fylde nyt på, når man kommer hjem ??

    Hvis man f.eks. skal på en uges ferie - Skal så både tank og boiler tømmes ?

    Hvad gør i andre ?
    Keld W. Nielsen
    Espresso Newbie
    >Nuova Simonelli Musica Lux
    >Ascaso I-Steel
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    #2
    Jeg spørger altid mig selv: Ville jeg drikke et glas vand, der havde stået så længe?
    Hvis svaret er nej, skifter jeg det ud. Efter en uges ferie ville jeg flushe en god sjat vand igennem boileren.

    Set fra den lyse side har du lige sparet en uges kaffeforbrug
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

    Comment

    • peter_il
      Espresso
      • Sep 2011
      • 714

      #3
      Da jeg selv er i markedet for at lade min maskine suge fra dunk som alternativ til fast tilslutning, har jeg gransket spørgsmålet relativt grundigt. Det korte svar er, at vand kan holde sig 'uendeligt' - forudsat det ikke forurenes :-) Så, vand i en helt ren dunk kan holde sig længe - personligt ville jeg ikke være betænkelig ved op til et par uger eller fire. Men hygiejnen er afgørende. Fra min båd ved jeg også, at lys kan skabe problemer i en vandinstallation - og på både (og sikkert også campingvogne osv) er det god praksis med grundig årlig rengøring samt at tilsætte vandtanken et par dråber 'magi', hvis vandet skal stå ubrugt i flere måneder.
      La Marzocco Linea 1GR AV, Mazzer Major E, Bullet rister

      Comment

      • SuperKop
        Grøn bønne
        • May 2014
        • 44

        #4
        Jeg er nu ikke så hysterisk med mit vand. Jeg bruger en Brita kande, som jeg fylder, og har stående i et køkkenskab. Ligesom jeg også godt kan drikke 'gammelt' vand
        Prøv evt. at læse den her artikel http://videnskab.dk/sporg-videnskabe...-blive-gammelt
        Men efter ferie vil jeg dog flushe en god sjat vand igennem alligevel. Det samme som jeg også gør når jeg tænder for vandhanen. Vand der har stået i længerevarende kontakt med vandrør, 'kina-stål vandhaner', o.l. får forhøjet indhold af diverse metaller...

        Comment

        • Anders1
          Mellemristet
          • Feb 2010
          • 150

          #5
          Jeg tilføjer lige et spørgsmål, min Silvia har stået til opmagasinering i forbindelse med flytning. Perioden bliver omkring 4 mdr., men jeg tænker også at det vand der er boileren måske kan gå i forrådnelse? Har i nogle forslag til hvad jeg skal gøre ved den, hvis den da ikke er helt færdig når jeg får den igen?
          Venlig Hilsen
          Anders

          Espresso: Alex Duetto (tidl. Silvia)
          Kværn: Mazzer Mini Electronic A (tidl. Rocky)
          Sort: Kalita Wave 185, Aeropress & Frenchpress + Lido 2
          Brewista: Smart Kettle + Smart Scale

          Comment

          • Rallen
            Administrator
            • Jul 2012
            • 1003

            #6
            Oprindeligt indsendt af Anders1 Se indlæg
            Jeg tilføjer lige et spørgsmål, min Silvia har stået til opmagasinering i forbindelse med flytning. Perioden bliver omkring 4 mdr., men jeg tænker også at det vand der er boileren måske kan gå i forrådnelse? Har i nogle forslag til hvad jeg skal gøre ved den, hvis den da ikke er helt færdig når jeg får den igen?
            Jeg ville blot køre en masse rent vand igennem systemet - du kan passende afkalke i samme ombæring.
            --
            Rasmus

            Comment

            • Anders1
              Mellemristet
              • Feb 2010
              • 150

              #7
              Oprindeligt indsendt af Rallen Se indlæg
              Jeg ville blot køre en masse rent vand igennem systemet - du kan passende afkalke i samme ombæring.
              Hej Rallen,

              tak for dit svar! Det vil jeg prøve og i samme ombæring, kan jeg fortælle folk det er ufatteligt svært at undvære sin espressomaskine, når man først har vænne sig til god kaffe hver dag.
              Venlig Hilsen
              Anders

              Espresso: Alex Duetto (tidl. Silvia)
              Kværn: Mazzer Mini Electronic A (tidl. Rocky)
              Sort: Kalita Wave 185, Aeropress & Frenchpress + Lido 2
              Brewista: Smart Kettle + Smart Scale

              Comment

              • Rallen
                Administrator
                • Jul 2012
                • 1003

                #8
                Oprindeligt indsendt af Anders1 Se indlæg
                Hej Rallen,

                tak for dit svar! Det vil jeg prøve og i samme ombæring, kan jeg fortælle folk det er ufatteligt svært at undvære sin espressomaskine, når man først har vænne sig til god kaffe hver dag.
                Forståeligt!! Til en anden gang er du nødt til at have et sort kaffe sæt i baghånden - man kommer langt i den retning med få penge..
                --
                Rasmus

                Comment

                Working...
                X