Hjemmelavet rister.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • JacobOlesen
    Grøn bønne
    • Apr 2014
    • 10

    Hjemmelavet rister.

    Hej.

    Jeg har søgt lidt rundt på nettet, og har egentlig besluttet mig for at eksperimentere med at lave en lille bønnerister.
    Derfor ville jeg høre om der var nogle, som har forsøgt det samme og eventuelt har fuldendt det?

    Jeg ønsker at fremstille en kafferister, som ser godt ud og ikke ligner noget min mor kunne have skabt.
    Det SKAL være med elektrisk varmelegme, så derfor kunne jeg godt være interesseret i hvad der så kan anbefales. Dét er det største, og mest væsentlige problem lige nu.

    Håber der er nogle som kan hjælpe.

    Venlig Hilsen
    Jacob Olesen
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Spændende projekt :-) Håber du vil opdatere os efterhånden som du får lavet noget :-D
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #3


      den rister fint , men er lidt svær at lave hurtige skift med , til gegæld laver den extrem jævne rist

      MEN det var dengang jeg kun var til Sort kaffe

      Espresso har godt af den måde den rister på , men har ærlig talt ikke prøvet espresso rist med den

      Det sagt , det er ikke så enkelt som man først tror

      det vigtigste er at man kan måle BØNNE temperaturen OG luften samtidig

      Jeg har også lavet en simpel rustfast kugle rister til at sætte over et gasblus , rigtig storm P ;o)

      og så de oblikatoriske moddede popcorn maskiner , de er VIRKELIG lette at styre ,og har givet mig de fedeste dryp kaffe rist


      Hvor meget vil du riste af gangen ??
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • JacobOlesen
        Grøn bønne
        • Apr 2014
        • 10

        #4
        Hmm, spænnende for mig handler det lige nu om at indsamle så meget information som muligt, så tak.

        Jeg tænker omkring de 250-300 gr. Da jeg ikke vil riste for meget af gangen. Da jeg også tænker denne rister jeg vil lave som en let og medgørlig "maskine"
        Så man egentlig bare skal trykke på en knap, hvorefter den egentlig styrer det meste af processen selv.

        Jeg tænker lige pt, på at sætte en PID på, så jeg kan styre temperaturen nøjagtigt, men du har nok ret i det der med jeg også skal kunne måle bønnetemperaturen, har du nogle forslag til det?

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          At lave en maskine hvor man bare trykker på en knap , er som at smide to forskellige æg på panden , og så forvente at når uret siger bing,, så er de begge færdige og lige gode ;o)

          Du kan komme tæt på , men det holder ikke

          alt efter hvilken måde du rister på , er der forskellige måder at placere en termo probe

          og nogen gør det umuligt pga opbygningen

          det er også forskelligt hvad den vil vise

          jeg havde ristet på popperne , og der kom første typisk ved 200 grader

          det gjorde det ikke ved turbo risteren ;o) det kom så lavt at jeg overhørte det ved første rist

          så det jeg troede var første , var anden ;o) det gav en MEGET mørk rist ,da det gik op for mig pga røg

          en modded popper kan du være heldig at riste 125 gram af gangen
          og hvis du vil lave blends , feks af tre typer
          så rister du 375 gram af tre gange

          Google homemade roaster ;o)
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • JacobOlesen
            Grøn bønne
            • Apr 2014
            • 10

            #6
            Da jeg skrev "at trykke på en knap" mente jeg engetlig bare at tænde den, så jeg ikke skulle stå og rører rundt i den som jeg ville gøre i ovnen.
            Og så selv styre, hvornår jeg synes de har fået nok.
            Beklager min uklarhed.

            Jeg havde tænkt temperaturføleren skulle sidde midt i, hvis man forestiller sig en kurv der kører rundt, men jeg skal nok lige få udarbejdet en arbejdstegning på et tidspunkt, når jeg lige har besluttet mig helt til hvordan den skal opbygges.

            Men dejligt, du har så meget mere teknisk viden omkring selve ristningen.

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #7
              Nåøh , det er ikke så megen viden , det lyder bare sådan hvis man ikke har den
              hvis du har tid , så gå ind på home roasters org tror jeg ,masser af info

              der er tre måder at opvarme bønnerne på
              kontakt =som ristet på en pande
              varm luft
              og stråle varme/infrarød , som når du holder hånden ved siden af en varm ovn , eller mærker varmen fra solen gennem et vindue , selvom der er frost udenfor


              En pid kan holde luft temp på det du sætter den til
              men bønnerne vil ændre temp alt efter hvor meget de får af de tre varmemulighedder

              så feks 250 varm luft kan med lidt bevægelse varme bønnerne op på x minnutter
              og med mere bevægelse men samme temp på 0,8 gange x minnutter

              og hvis du lader føleren til pidèn sidde i bønne massen , så tror den at den skal gi fuld gas , da temp er for lav , men luften er i virkelighedden langt over hvad er godt


              men hvis du kaster bønnerne for meget rundt , har du ingen sted at måle deres temperatur ;o(

              de tre gængse typer folk kopierer er

              Modded popper ,

              alm trmmelrister med gas eller el

              eller turboristeren

              de har alle en god måde at måle bønne temp
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • JacobOlesen
                Grøn bønne
                • Apr 2014
                • 10

                #8
                Hmm okay, men tak for hjælpen indtil videre.

                Comment

                • Coffee makes the world go
                  Master Brewer
                  • Jan 2010
                  • 5082

                  #9
                  Mit bedste råd ville være at du moddede en popper ,
                  med den skal du lave lidt flere rist , hvilket gir dig lidt flere lærestreger(på den gode måde )

                  man har også øjne og næse helt nede i det

                  og bummer du en rist , er der mindre til kompost ;o)

                  en variabel strømkilde 12 til 22 volt og en lysdæmper der kan klare effekten på popperen + en skorsten

                  selv uden lysdøæmper kan man komme langt

                  hvis du ikke ved hvad bønnen gør og hvorfor , så er du lost

                  popperen er en af de bedste læremestre ,og du er hurtig i gang
                  http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                  Comment

                  • jacobwind
                    Espresso
                    • Sep 2013
                    • 507

                    #10
                    Hej

                    Jeg har faktisk lavet en tromlerister der tager ca 350g. Den er pt i prototype stadie. Det vil sige den fungerer men er IKKE køn. Jeg har eksperimenteret en del med blæser og forskellige varmelegmer. Jeg skal se om jeg ikke kan få lagt lidt billeder op af det.

                    MVH
                    Jacob
                    Hjemmebygget er velbygget.
                    Hjemmebrygget er velbrygget.

                    Comment

                    • JacobOlesen
                      Grøn bønne
                      • Apr 2014
                      • 10

                      #11
                      Hmm det ville være utrolig fedt, hvis du gad det.

                      Comment

                      • jacobwind
                        Espresso
                        • Sep 2013
                        • 507

                        #12
                        Jeg har lagt billeder i min egen tråd. Jeg skal lave en video af den, men der kommer til at gå nogle dage. Skriv hvis der er noget du vil vide.



                        MVH
                        Jacob
                        Hjemmebygget er velbygget.
                        Hjemmebrygget er velbrygget.

                        Comment

                        • JacobOlesen
                          Grøn bønne
                          • Apr 2014
                          • 10

                          #13
                          Uhh det ser rigtig godt ud.

                          Jeg kunne godt tænke mig, at vide hvilket varmelegme det er og evt. hvor man kan skaffe det.

                          Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide om temperaturen er høj, udenfor isoleringen. Altså kan man sætte hånden på uden man brænder sig?
                          Det ville være fedt, hvis du også gad at smide den video når den er klar.

                          Comment

                          • jacobwind
                            Espresso
                            • Sep 2013
                            • 507

                            #14
                            Så har jeg lagt videoen i min egen tråd. Jeg bruger 600W varmelegme inde i ovnen og så 1200W fra en popcorn rister. Min tanke er at købe 2 nye af denne type http://dk.rs-online.com/web/p/varmel...gemer/7054748/

                            Jeg har isoleret den med 45mm glasuld. Når den er 250grader inden i kan jeg holde hånden oven på den uden problemer. Fronten er ikke isoleret og bliver derfor meget varm.
                            Hjemmebygget er velbygget.
                            Hjemmebrygget er velbrygget.

                            Comment

                            Working...
                            X