Energivenlig Espresso - på jydsk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Botnakken
    Mellemristet
    • Jun 2008
    • 249

    Energivenlig Espresso - på jydsk

    Nu har jeg fulgt med fra sidelinjen et stykke tid - ikke mindst da jeg har/havde planer om at udskifte min nuværende espresso maskine.

    Og så var det at det slog mig - nogle af maskinerne har faktisk et ganske betragteligt energi forbrug.

    Vores nuværende maskine er en forholdsvis billig maskine med nogle år på bagen, og planen er/var at udskifte den med en Rancillo Silvia.

    Men ..... Hvis Silvia\'en skal arbejde optimalt, så er den ca. 30 min om at varme vand og messing og andre metaller op.
    Og der er jo lidt voldsomt, når man liiige skal ha\' en lille kaffe 3-4 gange om dagen. (ja .. jeg arbejder meget hjemme ;-)
    Nååja ... så er der noget med at cycle så man kommer ned på 5-6 min - men alligevel. Det er rigtig meget strøm = penge

    Vores gamle maskine - en ældre Philips Espressobar (yep - det hedder den), kan levere et tryk på mellem 9 og 15 bar (ganske som Silvia) og har varmet vandet op til 1 shot på ca. 2 min uden at cycle. Efter 1. shot skal jeg stoppe pumpen for at varme op til 2. shot.

    Så - hvis man nu ser på dette som sammenlignings grundlag (ud fra en energi økonomisk betragtning) - kunne det så i virkelighen betale sig at bruge flere penge på en ny maskine og derved spare på strømmen, eller \"er det bare sådan\" ?
    Eller - får man \"bare\" mere messing for de samme penge (og dermed længere opvarmningstid) ?

    Det jeg gerne vil finde, er en maskine som kan lave 2 shots i et hug, uden at skulle forvarme mere end 3-5 min. Altså - den nye skal kunne opvarme vandet \"løbende\" under brygningen.
    Den nuværende leverer efter min opfattelse en fornuftig creme og steamer rimeligt (men kan ikke nå bunden i ½l kande) - og det er bare for lidt med 1 shot når man skal ha\' en kaffe....

    Så er der et rimeligt energivenligt alternativ - uden man skal være absolut nørd og slukke for alt andet el i huset for at brygge ?

    For det kunne jo værre at en dyrere (måske ligefrem billigere) maskine end Silvia kunne være et fornuftigt og ikke mindst økonomisk alternativt - WAF (Wife Acceptance Factor) er jo trods alt noget der ikke bør overses, ikke mindst hvis det kan betale sig at få noget bedre ;-)
    /Anders
    Lidt fattigere - men meget rigere

    La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
    Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
    Hario Siphon
    HotTop 8828B
    Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress
  • Thybo
    Mørkristet
    • Oct 2007
    • 307

    #2
    Re:Energivenlig Espresso - på jydsk

    du kan se silviaens strømforbrug her

    8270 Højbjerg

    Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

    Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
    og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

    Comment

    • Wolff
      Master Brewer
      • Oct 2007
      • 1577

      #3
      Re:Energivenlig Espresso - på jydsk

      Thybo wrote:
      du kan se silviaens strømforbrug her

      http://www.espressobar.dk/index.php?...1&catid=2#4441
      Joh og dertil skulle man måske ligge kværnens og risterens forbrug og hvad der ellers måtte være oveni , menmen en god kop kaffe og hele fornøjelsen kan ikke gøres op i hvad en kop måtte komme til at koste , om det er 2 eller 6 kroner pr kop er egentlig ligegyldigt efter min mening , medmindre man drikker 100 kopper om dagen.
      Fortid
      La Marzocco GS3
      Casadio Macinadosatore Istantaneo
      Hottop KN8828-P

      BWM S M/LCD på vandværket
      Reg Barber 58mm Anodized/Stål
      Pullman/Synesso ridgeless
      Bumper TS
      Motta Knockbox
      Nutid
      Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
      French Press-Bodum 4 cup

      Comment

      • RuneL
        Espresso
        • Jun 2007
        • 576

        #4
        Re:Energivenlig Espresso - på jydsk

        Hvad med en nespressomaskine med kapsler? De er da hurtige at starte op uden alt for meget fuzz. Generelt vil jeg tro maskiner med thermoblock er rimeligt hurtige og energibesparende, da de kun beøhver opvarme den lille \"blok\" som vandet løber igennem.
        Kvaliteten på kaffen ift. en silvia? Ingen sammenligning.
        Good, fast, cheap... Pick two!

        Comment

        Working...
        X