Smager flæskestegen af kaffe?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • HansHenrik
    Lysristet
    • May 2008
    • 70

    Smager flæskestegen af kaffe?

    Beholdningen af ristede bønner var ved at være i bund, og når man bor ved Hobro er der ikke lige et risteri i nærheden der kan levere friske bønner. Jeg bestilte derfor en espressoblend ved kaffe-agenterne.

    Så gik det helt galt.. Jeg begyndte at læse om ristning og tænkte, at det lyder da spændende - jeg kunne se at man kunne riste i ovn, og hurtigt blev bestillingen lavet om til grønne bønner. Jeg har bestilt en \"tema-pakke\" med 9 forskellige bønner pakket i hver deres pose. Jeg tænkte at det ville være smart at prøve en masse forskelligt - og så se hvad man kan li\'

    Jeg har ingen rister, så jeg skal riste i ovn - og det skal primært bruges til espresso.

    Jeg begynder efterhånden at have en lille smule styr på at lave hæderlig espresso - men det er bestemt ikke konsistent nok endnu - den sidder ikke bare nogenlunde i skabet hver gang. Men hvis man ikke kan li\' espresso fordi ristingen er forkert (eller fordi man har malet for groft/fint, eller vandet var for varmt/koldt, eller man tampede for løst/hårdt o.s.v.) - så er det jo svært at sige hvad det er der gør at den ene slags bønne smager godt og en anden ikke.

    Hmm, jeg tror jeg er noget usikker på det her risteri - og hvordan jeg kan få det bedste resultat - det er som om at med ristning har jeg tilføjet endnu flere variable der kan gå galt...

    Jeg tænker på om jeg har skudt over \"målet\" - om det er lidt for ambitiøst at starte med en masse specifikke bønner og ikke en blend? Skulle jeg have valgt en (god) blend til at starte med at riste - eller er det ok at starte med at riste lidt (125g f.eks.) Sumatra Mandheling?
    Er det overhovedet muligt (for en absolut nybegynder) at opnå et hæderligt resultat i ovnen?

    Og sidst men ikke mindst: Min kæreste drikker ikke kaffe (kan overhovedet ikke li\' det) - hun spørger: Kommer flæskestegen ikke til at smage af kaffe når man rister i ovenen?

    Hilsen

    Hans-Henrik
    ---
    Nuova Simonelli Musica
    Mazzer Mini kværn
    En utrættelig kaffetørst
  • EPO
    Coffeeholic
    • Oct 2007
    • 1151

    #2
    Re:Smager flæskestegen af kaffe?

    Lad mig starte med at berolige din kæreste, nej flæske stegen kommer ikke til at smage af kaffe, det er måske være den anden vej.
    Med hensyn til det med at begynde at riste selv, så kan du da godt have en pointe i at der mange ting som kan gå galt, men jeg syntes nu ikke det skal værre begrundelse for ikke at prøve.
    Hvis jeg var dig ville jeg blive ved med at købe færdig ristet espresso bønner til at \"perfektionere\" espressobrygningen (hvis man da overhoved kan det) men jeg vil bestem anbefale dig at lege med at riste selv. Om ikke andent så for at prøve det og for smage hvor stor forskel der er på forskelige priofiler.
    Michael EPO Rasmussen

    Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

    Comment

    • hjalle
      Espresso
      • Dec 2007
      • 546

      #3
      Re:Smager flæskestegen af kaffe?

      Jeg rister selv en lille smule i ovnen, mest har jeg ristet lidt single estates til stempel kande, men jeg har også ristet E-bar blend.

      Det største problem jeg har er at temperatur fordelingnen i ovnen ikke er helt god, selvom jeg bruger varmluft og omrører jævnligt lige indtil 1. knæk begynder.

      Jeg har lavet min egen lile risteprofil der siger at bønnerne stilles ind i en 175 graders varm ovn, og efter 8 min skruer jeg så op på 225 grader, mens jeg selvfølgelig holder øje med knækkeriet :-). Jeg aner ikke om det er helt hen i vejret i forhold til diverse teorier, men jeg syns det virker fint.

      Flæskestegen smager ikke af kaffe.. desværre :-) ... men hele huset får en dejlig duft af kaffe :-)

      Hjalle
      Miss Silvia m. Manometer & PID
      Rocky SD
      Xpressivo Barista stamper
      Behmor 1600

      Comment

      • EPO
        Coffeeholic
        • Oct 2007
        • 1151

        #4
        Re:Smager flæskestegen af kaffe?

        hjalle wrote:
        Det største problem jeg har er at temperatur fordelingnen i ovnen ikke er helt god, selvom jeg bruger varmluft og omrører jævnligt lige indtil 1. knæk begynder.
        Har du prøvet at lade værre med at bruge varmluft??? der er mange ovne som er mere varmestabile og varme jævne med alm ovn end med varmluft
        Michael EPO Rasmussen

        Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

        Comment

        • RuneL
          Espresso
          • Jun 2007
          • 576

          #5
          Re:Smager flæskestegen af kaffe?

          Ja det kan jeg ihvertfald skrive under på. Jeg bruger godt nok ikke vores ovn til at riste kaffe i, men boschs 3D varmluft stinker. Det bager meget ujævnt, så den ville jeg bestemt ikke bruge til at riste kaffe i.
          Good, fast, cheap... Pick two!

          Comment

          • hjalle
            Espresso
            • Dec 2007
            • 546

            #6
            Re:Smager flæskestegen af kaffe?

            EPO wrote:
            hjalle wrote:
            Det største problem jeg har er at temperatur fordelingnen i ovnen ikke er helt god, selvom jeg bruger varmluft og omrører jævnligt lige indtil 1. knæk begynder.
            Har du prøvet at lade værre med at bruge varmluft??? der er mange ovne som er mere varmestabile og varme jævne med alm ovn end med varmluft
            takker... det er noteret :-)
            Miss Silvia m. Manometer & PID
            Rocky SD
            Xpressivo Barista stamper
            Behmor 1600

            Comment

            • HansHenrik
              Lysristet
              • May 2008
              • 70

              #7
              Re:Smager flæskestegen af kaffe?

              Inspireret af en anden post og min kærestes bekymring (på trods af min formaning om at \"dem på espressobar siger det ikke sker\" har jeg taget første skridt til at konstruere min egen \"rister\"

              I et tysk supermarked fandt jeg en miniovn med \"rotesserie\" - altså sådan en dims til at stikke på kyllinger så de drejer rundt på tværs af ovnen (giver det mening?? :blink: )

              Nu skal jeg bare have fundet en tromle agtig ting (har overvejet on Lavazza espresso dåse fra før jeg fik kværn) og monteret på spydet - så et stegetermometer i, ud i stalden (ja jeg bor på landet) og riste-forsøge.

              Samlet investering: €50 (for ovnen) :cheer: :cheer: Hvis det virker, er det jo perfekt - hvis ikke, kan jeg grille i kylling... :P

              Jeg følger op med resultater.

              /Hans-Henrik
              ---
              Nuova Simonelli Musica
              Mazzer Mini kværn
              En utrættelig kaffetørst

              Comment

              • EPO
                Coffeeholic
                • Oct 2007
                • 1151

                #8
                Re:Smager flæskestegen af kaffe?

                Det lyder spændende Hans Henrik, glæder mig til at se og høre om resultatet
                Michael EPO Rasmussen

                Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                Comment

                • Jacob
                  Master Brewer
                  • Feb 2008
                  • 1600

                  #9
                  Re:Smager flæskestegen af kaffe?



                  Nu snakker vi kun ristning til espresso. Mit eget råd til mig selv var at overlade så delikat en opgave til fagfolk. I hvert fald til jeg var blevet en haj til barista-opgaverne. At det nu er gået anderledes er så en anden historie.

                  Your home roasts won\'t taste like Black Cat. For the first few years you roast, your roasts won\'t even be close to to top commercial quality; after that, if you source your beans well, and did your homework, they\'ll be in the ballpark. But they still won\'t taste like Black Cat or any other of your fave blends (if you think they do, you haven\'t done your homework)

                  Home roasting is a hard core hobby, not a way to save money (unless you don\'t value your time). It\'s expensive and/or time consuming, smoky, and messy. It is one very lousy way to save money on espresso.

                  But if you want to become really expert in coffee, you will have to roast and taste for a few years.

                  Jim Schulman

                  Comment

                  Working...
                  X