Køb af Roastlogger-boards til Hottop

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Frello
    Lysristet
    • Sep 2010
    • 66

    Køb af Roastlogger-boards til Hottop

    Hej alle,

    Til orientering planlægger Tom Coxon (Brugernavn: GreenBean på forummet Toomuchcoffee) at bygge en ny omgang Roastlogger Hottop Controller Boards. Han har givet boardet den simple forkortelse: RL-HT-CTRL. Du kan læse mere om funktionaliteten her: http://homepage.ntlworld.com/green_b...l-ht-ctrl.html, og her er en anmeldelse: http://frcndigital.com/coffee/rlhtctrl.html

    Det ser ud til at være vældig smart, at man bl.a. kan opbygge profiler med actions, så blæser og varmeelement justeres ved bestemte temperaturmålinger. Med Roastlogger kan blæser og varmeelement i øvrigt styres med 5%s intervaller (Fra fabrikken kan Hottop’en styres i intervaller af 10% for varmeelementet og intervaller af 25% for blæseren.)

    Tom tager £100 + porto fra UK for boardet. Boardet kan sendes som brev (dog uden T&T eller forsikring) for £3,5, så gevinsten ved evt. fællesindkøb af disse vil være begrænset. Jeg har skrevet med Tom, og han har brug for at modtage bestillinger senest på søndag den 12. januar. Bestilling kan foretages via hans mail, som kan findes på hans hjemmeside.

    Udover boardet skal der bruges to thermocoupler (én til BT og én til ET) samt små støttesøjler til montering af boardet i Hottop’en. Tom anbefaler, at thermocouplerne er af typen Omega style 3, XCIB-K-3-5-3. De kan købes her: http://www.omega.co.uk/pptst/XCIB.html for £30 stykket plus porto.

    Støttesøjlerne kan købes her: http://www.ebay.co.uk/itm/20x-Nylon-...-/140968081424. Prisen er £3,5 + porto for 20 stk. De kan sikkert også købes i hobby/elektronikforretninger i DK.

    Jeg har intet tilhørsforhold til Tom eller andre ovenstående, men er blot en glad bruger, der vil dele muligheden med andre. Og så glæder jeg mig til at modtage, installere og bruge mit board.

    Skulle der være andre eBar-brugere, der er interesserede, vil jeg gerne undersøge eventuel fordel ved fællesindkøb af thermocoupler og støttesøjler.

    Ha’ en god aften!

    Vh Lars, Aarhus
    Med venlig hilsen

    Lars Frello
    www.clevercoffee.dk
  • Echovolution
    Mellemristet
    • Aug 2010
    • 176

    #2
    Jeg har lige bestilt et for et par dage siden

    Comment

    • tjelum
      Lysristet
      • May 2007
      • 54

      #3
      Oprindeligt indsendt af Frello Se indlæg
      Hej alle,

      Til orientering planlægger Tom Coxon (Brugernavn: GreenBean på forummet Toomuchcoffee) at bygge en ny omgang Roastlogger Hottop Controller Boards. Han har givet boardet den simple forkortelse: RL-HT-CTRL. Du kan læse mere om funktionaliteten her: http://homepage.ntlworld.com/green_b...l-ht-ctrl.html, og her er en anmeldelse: http://frcndigital.com/coffee/rlhtctrl.html

      Det ser ud til at være vældig smart, at man bl.a. kan opbygge profiler med actions, så blæser og varmeelement justeres ved bestemte temperaturmålinger. Med Roastlogger kan blæser og varmeelement i øvrigt styres med 5%s intervaller (Fra fabrikken kan Hottop’en styres i intervaller af 10% for varmeelementet og intervaller af 25% for blæseren.)

      [snip]
      Hej Lars.
      Tak for dit gode indlæg. Jeg har kigget med fra sidelinjen i en rum tid, og har ikke kunne beslutte mig for valg af system. Har du sammenlignet med http://www.mlgp-llc.com/htri/, og hvis du har, hvad har så gjort at du har valgt dette frem for arduino-interfacet?
      jeg kunne meget vel være interesseret i at hægte mig på et kit-køb med det tilsvarende anbefalede tilbehør

      Mange hilsner Jakob
      Italiensk espressomaskine
      Tysk kaffekværn
      Dansk kafferister
      Italiensk vandanalyseudstyr
      Dansk ristet espressokaffe

      Comment

      • Frello
        Lysristet
        • Sep 2010
        • 66

        #4
        Hej,

        @Echovolution: Fedt! Jo flere, der bruger Roastlogger, jo lettere vil det formodentligt være at erfaringsudveksle. Har du bestilt det nødvendige tilbehør eller vil du være med i puljen til thermocoupler, støttesøjler og Hottop controllerkabel? (I det første indlæg glemte jeg at skrive, man også skal bruge et nyt Hottop controllerkabel (købes hos Hottop) og et usb-kabel.)

        @Tjelum: Selv tak. Tom har lavet en fin gennemgang af fordele og ulemper her, hvor han bl.a. også sammenligner med TC4/T-boardet: http://homepage.ntlworld.com/green_b...ved_Advantages.
        Jeg kan især godt li' USB-tilslutningen, ingen drivere og en lettere installation i Hottop'en. Du er mere end velkommen til at være med i fællesindkøbet, bare sig til.

        Vh Lars
        Med venlig hilsen

        Lars Frello
        www.clevercoffee.dk

        Comment

        • Echovolution
          Mellemristet
          • Aug 2010
          • 176

          #5
          Jeg købte kontroller kabel sammen med maskinen. Thermocoupler har jeg købt på eBay og skal jeg have testet i maskinen før jeg ved om jeg er nød til at bestille omega prober. Jeg har haft maskinen skilt ad og kunne se at længden af proberne kunne være et problem. Ift. At isolere proberne, så har jeg efter insporarion i en anden tråd valgt at forsøge mig med 3x50mm prober der er isoleret elektrisk fra kabinettet ved at bruge en 6mm food grade silikone slange med 3mm indre diameter. Til montering i kabinettet bruger jeg et lille metalrør med 6mm indre diameter, der skal limes til kabinettet mes JB weld.
          Jeg har også købt en stor pakke støttesøjler og teflon skruer. Hvis skruerne passer har jeg nok til al dele pakken hvis nogen er interesserede. Controller kabel har jeg ligeledes købt billigt på eBay. Jeg er total klar på at erfaringsudveklse

          Comment

          • Frello
            Lysristet
            • Sep 2010
            • 66

            #6
            Glimrende! Jeg har søgt efter controllerkablet på eBay, men uden held. Var der flere tilbage der, hvor du købte dit?

            Troede oprindeligt, jeg skulle gå efter Omegas thermocouplere - og det skal jeg muligvis fortsat - men faldt dog lige over denne Kina-model til en tiendedel af prisen: http://www.ebay.co.uk/itm/Thermocoup...item51b21242af. Måske, de var værd at prøve?

            Sig gerne til, når du véd, hvad du får i overskud.

            Vh Lars
            Med venlig hilsen

            Lars Frello
            www.clevercoffee.dk

            Comment

            • Echovolution
              Mellemristet
              • Aug 2010
              • 176

              #7
              Hmm... en lille opdatering

              jeg havde egentligt regnet med at montere temperatur følerene som metoden neden for med en 3mm Thermocouple, 6mm silicone slange med 3mm hul, og 6mm metal rør:



              Men der var flere problemer.
              1) proberne er for lange og skal bøjes for at passe (da de ikke skal ramme ind i motoren på hottop'en)




              Proben virkede dog efter at være bøjet. (på billedet er silicone slangen monteret på).

              2) jeg har prøvet at løse problemet med længden ved at fjerne kraven med en dremel - det virkede ikke, men nu ved jeg hvordan den ser ud inden i.... Proben virker dog stadig.


              3) Der lidt for meget frirum mellem de tre dele jeg har bestilt på trods af at målene ellers passer
              Jeg prøver derfor at finde en bedre løsning, bl.a. inspireret af :




              Her er der brugt preassure fittings, til at holde fast i XCIB thermocouplen der er isoleret fra den "krave" den sidder i. Men disse "preassure fittings" skulle på grund af ekstra varmekapacitet og for god varmeledningeevne køle thermocouplen ned ved at koble den thermisk til kabinettet så den læser for lav temperatur.

              Dette skulle dog kunne løses med at anvende et isolerende materiale som f.eks. PEEK (eller glas eller silicone). Dette har Tom (AKA GreanBean der laver roastlogger) forsøgt sig



              Det er dog noget bakseri at skulle finde det rigtige materiale der kan klare temperaturer omkring 200-230 grader samt få det hele til at passe.

              Jeg testede desuden to forskellige ebay thermocouples. Den korte type som ses på billedet med den blå kurve er ikke så egnet da den reagerer meget langsomt (bruger minutter på at køle flere grader ned). Den tyndere 3x50mm probe steg nemt 10 grader på et par sekundter, og kølede også meget hurtigt ned - dette har jeg desværre ikke et plot af.


              Nu overvejer jeg derfor enten en HTTC36 eller XCIB-K-3-5-3 fra Omega, men har stadig ikke helt fundet ud af hvordan jeg bedst monterer den.


              High Temperature Inconel Overbraided Ceramic Fibre Insulated Thermocouples


              Men de koster også noget mere end dem fra ebay. Det kan dog sagtens lade sig gøre at bruge dem fra ebay - der skal bare moddes en del for at få den til at passe, og i mit tilfælde har jeg så ødelagt nogle i processen.

              Comment

              • Rallen
                Administrator
                • Jul 2012
                • 1003

                #8
                Oprindeligt indsendt af Echovolution Se indlæg
                Nu overvejer jeg derfor enten en HTTC36 eller XCIB-K-3-5-3 fra Omega, men har stadig ikke helt fundet ud af hvordan jeg bedst monterer den.
                Jeg var fort kort tid siden i kontakt med Tom om netop monteringen af probes. Han gav mig følgende svar:

                Two approaches have been used so far with the Omega probes and I think they will be more satisfactory but they do rely on careful use of J B Weld:

                1. Drill a close fitting hole in the rear wall insert the thermocouple collar through the hole and fix it directly to the wall using J B Weld. The advantage of this is that the joint is stronger as it is supported by the close fit in the hole through the wall. The problem with this is that you have to get the protrusion into the roast chamber for the BT probe right as you can not adjust it without breaking the joint, cleaning it up, and fixing it again with J B Weld. A number of people have taken this approach. You should aim for the maximum protrusion that allows sufficient clearance from the drum vanes to ensure that beans can not be trapped. With this approach you can even angle the BT probe to give you more clearance from the drum vane. This is only a problem for the BT thermocouple. The ET probe can be fixed with about 2 cm protrusion without problems.

                2. Use JB weld to fix something to the cool side of the chamber wall that can be used to support the thermocouple collar. This allows the protrusion to be changed but is a more complicated solution. See the post dated April 25, 2013 on Home Barista for the solution Randy Glass finally settled on. He has made his own thermocouples based on the Omega design. He has used compression fittings similar to those you suggested but cut in half and only fitted one half to the cool side of the chamber wall fixed with JB Weld. Randy's solution has bean in use in three Hottops for about a year now. Another similar solution has been in use in two Hottops for about 15 months. This solution is described on the RoastLogger thread on TMC see the posts dated Sep 23, 2012 for details.
                Håber det kan bruges til inspiration! :-)

                Frello og jeg har i øvrigt bestilt XCIB-K-3-5-3 til vores projekt.
                --
                Rasmus

                Comment

                • Xiburst
                  Master Brewer
                  • Feb 2012
                  • 1762

                  #9
                  Står på tærskelen til at købe et board af Jim..

                  Jeg prøver mig i første omgang med nogle billigere K prober fra eBay, inden jeg kaster mange penge efter omega..

                  Vil først lige høre jer der har installeret det, hvad gjorde i med montering af TC ? Det anbefales jo man bruger JB Weld, men kan ikke umiddelbart finde noget tilsvarende ?
                  Rocket Giotto
                  Casadio Istantaneo
                  Gene Café
                  Aeropress
                  V60

                  Comment

                  • frachlitz
                    Stamgæst
                    • Jul 2013
                    • 936

                    #10
                    Jeg var netop fået mine boards samt special lavede prober fra Omega. Jeg har valgt at købe fittings som jeg montere og deri montere proberne
                    LMWDP #422
                    La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                    Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                    Aillio Bulet R1 Pre-order
                    BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                    Comment

                    • Rallen
                      Administrator
                      • Jul 2012
                      • 1003

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Xiburst Se indlæg
                      Står på tærskelen til at købe et board af Jim..

                      Jeg prøver mig i første omgang med nogle billigere K prober fra eBay, inden jeg kaster mange penge efter omega..

                      Vil først lige høre jer der har installeret det, hvad gjorde i med montering af TC ? Det anbefales jo man bruger JB Weld, men kan ikke umiddelbart finde noget tilsvarende ?
                      Vi brugte JB Weld og købte det her:
                      --
                      Rasmus

                      Comment

                      • Xiburst
                        Master Brewer
                        • Feb 2012
                        • 1762

                        #12
                        Sådan, tak Rasmus
                        Det er nu bestilt.
                        Rocket Giotto
                        Casadio Istantaneo
                        Gene Café
                        Aeropress
                        V60

                        Comment

                        • frachlitz
                          Stamgæst
                          • Jul 2013
                          • 936

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Xiburst Se indlæg
                          Sådan, tak Rasmus
                          Det er nu bestilt.
                          Hvis der er andre der skulle mangle, har jeg en omgang uåbnet JB Weld liggende hos mig i Kolding.
                          LMWDP #422
                          La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                          Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                          Aillio Bulet R1 Pre-order
                          BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                          Comment

                          • Runner23
                            Mellemristet
                            • Jan 2014
                            • 172

                            #14
                            hvordan er det gået med montering af omega prober? Hvilken software bruger i til monitoring? Hvilken termometer unit har i koblet proberne til?
                            ECM Controvento
                            Mazzer Major og Mazzer SJ
                            Hottop B-type


                            APE kaffevogn rullende i Cph

                            Comment

                            • Xiburst
                              Master Brewer
                              • Feb 2012
                              • 1762

                              #15
                              Tråden er baseret på et tc4c board fra Jim og Tom - det bruger roastlogger
                              Rocket Giotto
                              Casadio Istantaneo
                              Gene Café
                              Aeropress
                              V60

                              Comment

                              Working...
                              X