Alex MKII - det måtte jo være sådan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Skov
    Grøn bønne
    • Mar 2008
    • 5

    Alex MKII - det måtte jo være sådan

    Hej alle og måske specielt dem der ejer en Alex.

    Det er et stykke tid siden jeg har været herinde... Første gang som novice og nu igen som \'novice med erfaring\'

    Men jeg måtte bare vende tilbage til jer kaffe guruer der har hjemsted her på espressobar.dk...

    Jeg lagde hårdt ud og tømte sparegrisen, solgte hunden og har endda forsøgt at sælge min sjæl til den anden side (dog uden held - tilsydenladende har min sjæl ikke den store handelsværdi, vist noget med den var pansat i forvejen og så viste jeg endda ikke at \'den anden side\' kreditvurderede ens sjæl), for at få råd til en Alex MK II og den VVS regning der følger for at få den på vandforsyningen... Ja for slet ikke at nævne alle de følgeopgaver der skal udføres overfor min kæreste - i ved for at retfærdiggøre at en \'kaffe maskine\' kan fylde så meget i køkkenet (hendes?) og tage så meget opmærksomhed. Jeg behøver vel ikke nævne at ikke alle disse opgaver er af fælles interesse - faktisk slet ingen(!) Men på det seneste har den gode kaffe, dette pladskrævende uhyre kan producere, (som om hendes sko og anden tingel tangel ikke overgår lille Alex MK II i hyldemeter) dog formildet opgaverns art - ak ja slave... men hey en god espresso er det hele værd.

    Jeg har nu haft mange timer med Alex MKII (over 2 måneder) - og vi er ved at have udviklet en form for sofistikeret kommunikation.

    Men ak der er opstået en krise i vores forhold som den nægter at give mig svaret på, og inden jeg bekoster parterapi, håber jeg at der er nogen herinde der kan bringe mit ellers absolutte gode forhold til Alex MK II på bio bølgelængde igen:

    Alex MK II er begyndt at lække fra en top ventil på selve boileren. Det er den ventil som lukker når der kommer tryk på og er åben når der der ikke er tryk på (åbenlyst ikke...). Man kan nemt trykke på den og den lukker damp ud. Det er ikke meget den lækker, bare lidt siven - gør det noget - og hvad kan jeg gøre?

    Men der er mere endnu:

    Jeg har bemærket at efter at den (Alex MK II) har stået i tomgang i et stykke tid og jeg flusher vand, så er dette vand nogle gange ikke brænd varmt.

    Dette sker, som nævnt, kun nogle gange og jeg kan konstatere dette ved at jeg ikke får den velkendte spruttede lyd.
    Der er fuldt tryk pt. 1.1 bar - nogen der har et bud på hvorfor det sker og hvad jeg kan gøre?

    Håber der en eller flere guruer kan hjælpe mig og min Alex MK II (- og måske også min kæreste :-) )

    /Søren
  • APK
    Mellemristet
    • Aug 2007
    • 192

    #2
    Re:Alex MKII - det måtte jo være sådan

    Tillykke med dit fremragende valg af maskine!!! B)

    Det med topventilen (over pressure valve - hvis jeg husker rigtigt) skal du ikke bekymre dig om. Det er et kendt problem at mange Alex\'er er udstyret med en top-ventil af for ringe kvalitet fra fødselen af, og den skal du bare skifte (ligesom jeg var nødt til at gøre på min da nøjagtig det samme skete). Ring til din leverandør og han sender en ny kvit og frit (det bør han i hvert fald gøre). Den er meget nem at montere.

    Måske det andet problem også er relateret til problemet med top-ventilen?

    mvh
    APK
    La Marzocco GS/3
    Casadio Istantaneo
    Gene Café
    Aeropress
    Hario V60

    Comment

    • Skov
      Grøn bønne
      • Mar 2008
      • 5

      #3
      Re:Alex MKII - det måtte jo være sådan

      Hej

      Tak for at berolige mine nerver...

      Jeg har kontaktet kaffeagenterne og jeg er sikker på Thomas kommer med en løsning.

      Anyway er der nogen der har en metode (enkel) til at måle bryg temperaturen og hvad skal den i givet fald være.

      Jeg har tabbet noget vand ud og målt dette (meget lowtech) og det er ca 80c er dette korrekt?

      /Skov

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Re:Alex MKII - det måtte jo være sådan

        Skov wrote:
        Anyway er der nogen der har en metode (enkel) til at måle bryg temperaturen og hvad skal den i givet fald være.

        Jeg har tabbet noget vand ud og målt dette (meget lowtech) og det er ca 80c er dette korrekt?

        /Skov
        Du skal brue et godt multimeter og en \"probe\" af en bestemt type som jeg ikke kan huske hvad hedder. Årsagen til at det skal være en bestemt er, at den skal være rimelig hurtig og selvfølgelig præcis. Denne probe skal monteres i en filterkurv så den sidder lige under overfladen af din kaffepuck. Du skal altså dosere, som til et helt almindeligt shot. Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men med lidt heldt finder der en E-Bar bruer i nærheden af dig som har dette udstyr.

        Din metode med at måle vandet i en kop siger nok ikke så meget om den temperatur, som vandet har når det rammer kaffen.

        Den rette temperatur varierer fra person til person og fra kaffe til kaffe...
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • Skov
          Grøn bønne
          • Mar 2008
          • 5

          #5
          Re:Alex MKII - det måtte jo være sådan

          Tak for dit svar MoBak

          Du har helt ret i at \"temperaturen i kop metoden\" ikke siger så meget om bryg temperaturen, det eneste jeg var ude efter en indikation af om der var noget helt galt med varmen.

          Jeg er ikke så stabil, endnu jeg jeg udelukkende kan smage mig frem, men kan konstatere at der er en variation i mine bryg.

          Men det er vel ikke ved siden af at temperaturen i en færdigbrygget kop er ca. 80 - 85c ?

          /Skov

          Comment

          • Sonne
            Master Brewer
            • Jul 2007
            • 1641

            #6
            Re:Alex MKII - det måtte jo være sådan

            Skov,

            Et lav-teknisk tip til indikation af brygtemperaturen.
            Tag en kop af formskum (Styrofoam) og skær den til så den passer ind i bryghovedet og slutter tæt omkring brusehovedet. Tag et elektronisk stegetermometer og stik igennem koppen tæt på koppens bund. Husk også at lave et lille udluftningshul i koppens øverste del.
            Hold koppen tæt mod bryghovedet og kør vand i koppen mens du holder øje med temp. Pas på det varme vand!
            La Marzocco GS/3 AV
            Mahlkönig K30 Vario
            Mahlkönig Vario Home m/stålknive
            La Pavoni Professional
            Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
            BLOG

            Comment

            Working...
            X