Er første kop altid skidt???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ekperimentet
    Grøn bønne
    • May 2008
    • 11

    Er første kop altid skidt???

    Jeg har prøvet at eksperimentere med kaffe, kværn og maskine, og får nu min espresso som jeg vil have den, men jeg støder på et tilbagevende problem:

    Første kop skiller sig altid ud!

    I starten troede jeg bare det var mig, men når jeg ser efter kan forskellen tydeligt ses i cremen:dry:

    Det er som om maskinen skal igennem en kop, for at være klar.
    ...og så man pludselig med 2 kopper.

    Jeg nænner ikke at smide den første ud, og nyder den heller ikke

    Det løser ikke at køre maskinen igennem uden puck, og bruger jeg gårstagens puck sætter smagen sig.

    Er der nogen gode råd?

    ...jeg vil gerne høre erfaringer, og er villig til at eksperimentere!

    Er der nogen fysisk/kemisk/mekanisk fosklaring?

    Lars
  • rsbrix
    Mellemristet
    • Jan 2008
    • 297

    #2
    Re:Er første kop altid skidt???

    Nu ved jeg ikke hvilken maskine du har, men husker du at varme maskinen tilstrækkeligt op før brug? Jeg bruger fx aldrig min Silvia før den har varmet mindst 30 min., og jeg kører oveni også gerne vand igennem gruppehovedet lige inden brug for at sikre det er varmt nok.
    Udstyr
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Re:Er første kop altid skidt???

      Hej Lars,

      Velkommen til EspressoBar!

      Prøv lige at fortæl hvilken maskine og kværn du har. Måske er der nogle der bedre kan trouble shoote ud fra det.

      Som rsbrix skriver kunne det måske være fordi maskinen ikke er helt gennemvarm ved første shot. Men så burde der ikke være forskel på om du har en puck i eller ej, vel.

      Jeg tænker på, om kaffen til dagens første kop kan bestå af en del gammel halvkværnet kaffe fra dagen før, som har ligge mellem kværnens knive?

      Jeg har engang for længe siden læst en tråd på CoffeeGeek om præcist det sammen. Jeg tror aldrig, der kom en forklaring!
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • Cthulhu
        Grøn bønne
        • Mar 2008
        • 48

        #4
        Re:Er første kop altid skidt???

        Jeg har samme problem med første shot

        Min Dalla Corte meget temperaturstabil og jeg kører altid kaffe igennem rockyen før jeg kværner til første shot.
        Jeg syntes stadig jeg får tidligere blonding og en generelt lidt dårligere espresso.

        Det kunne da være spændende at høre fra flere om de oplever det samme og måske har en ide om hvorfor det sker. Jeg syntes egentlig jeg har meget godt styr på de fleste variable men alligevel er der en forskel:S
        Dalla Corte Mini
        Mahlkönig Vario
        Reg Barber 54mm stamper

        Comment

        • klaus
          Mørkristet
          • Oct 2007
          • 318

          #5
          Re:Er første kop altid skidt???

          Tjah, jeg vil sige JA, det første skud smager aldrig så godt som de næste.
          Temperaturstabilitet er en vigtig faktor i espresso. Og der er meget i sådan en maskine der skal varmes op. I min erfaring sker det først rigtigt når du begynder at bruge den. Mekanisk forklaring... tjah, der er en masse metal der skal varmes rigtigt op og vandflowet ved brygning er anerledes end ved flushing. Og modstanden er sikkert med til at stabilisere temperaturen.
          Kværnen er det næste - der vil næsten altid være en lille smule kaffe tilbage fra sidst som skal ud. Derfor dumper de fleste en lille smule kaffe ud, hvis kværnen ikke har været brugt umiddelbart før. Men så er der også baristaen. Altså dig selv. Når du netop har lavet en espresso er du sikkert en smule bedre når du laver det næste.
          Der kunne sikkert listes mange flere faktorer op. Min erfaring (selv fra dengang jeg \"bare\" havde en Oscar og en Grinta) er at det første skud er en gave til vasken. Det er simpelthen aldrig lige så godt som det næste. Det er jo en af fordelen i professionelt sammenhæng. De fleste baristaer starter dagen med at brygge nogle shots, indstille kværnen og på den måde stabilisere maskinen og kværnen inden de begynder at lave shots til kunderne. Men der er kaffe jo ofte også en noget mindre knap ressource :cheer:
          Jeg ved ikke om mit svar er nogen hjælp. Det \'løser\' jo ikke dit problem. Men i stedet tror jeg bare du må erkende at hvis du gerne vil ha en virkelig god espresso, må du ofre det første shot og så nyde det næste.
          Klaus Thomsen
          World Barista Champion 2006
          Kig ind på vores Blog her
          The Coffee Collective

          Comment

          • Gunde
            Espresso
            • Mar 2008
            • 689

            #6
            Re:Er første kop altid skidt???

            Jeg husker at jeg læste en artikel på CoffeGeek.com, hvor Aaron de Lazzer (tror jeg han hed) fortalte at når han var hjemme hos Mark Prince (CoffeeGeeken), så gav så Mark Prince altid det første shot til Aaron, da han nu var gæst, og det næste til sig selv. Og Aaron brokkede sig så i artiklen over dette, da det første shot altid var middelmådigt, og det næste, som Mark Prince selv fik, bedre. - Det hele var selvfølgelig skrevet i sjov, men tror nu det var rigtigt nok.

            Jeg har også selv lige lavet det første shot efter spisning, og det røg i vasken

            - Jeg har desværre ingen tips.
            Mvh Morten

            --------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

            Comment

            • Ekperimentet
              Grøn bønne
              • May 2008
              • 11

              #7
              Re:Er første kop altid skidt???

              Jeg har en dalla corte, og den får altid lov til at stå og hygge en god halv time før jeg tager den i brugB)
              ...så den skulle være varm nok.

              Med hensyn til kværnen, så har jeg en mazzer mini, men jeg kører altid lidt frisk kaffe igennem for at sikre mig mod rester.

              I starten troede jeg bare jeg ikke mestrede stampningen godt nok, men det er kun den første kop der svigter.
              ...og den har vel at mærke aldrig været perfekt på første shot

              Jeg har været inde og læse tråden på CoffeeGeek, og problematikken er den samme 2., 3., 4. o.s.v. shot er lækket, men første rykker bare ikke rigtigt.

              Men som det blev nævnt...
              - ingen løsning:unsure:

              Comment

              • Ekperimentet
                Grøn bønne
                • May 2008
                • 11

                #8
                Re:Er første kop altid skidt???

                klaus wrote:
                Tjah, jeg vil sige JA, det første skud smager aldrig så godt som de næste.
                Temperaturstabilitet er en vigtig faktor i espresso. Og der er meget i sådan en maskine der skal varmes op. I min erfaring sker det først rigtigt når du begynder at bruge den. Mekanisk forklaring... tjah, der er en masse metal der skal varmes rigtigt op og vandflowet ved brygning er anerledes end ved flushing. Og modstanden er sikkert med til at stabilisere temperaturen.
                Det var også min første forklaring, men ved re-flushing skabes der jo et 9< bars tryk, så det skulle jo varme maskinen op, men heller ikke det hjælper på problemet:S

                Comment

                • klaus
                  Mørkristet
                  • Oct 2007
                  • 318

                  #9
                  Re:Er første kop altid skidt???

                  Ekperimentet wrote:
                  Det var også min første forklaring, men ved re-flushing skabes der jo et 9< bars tryk, så det skulle jo varme maskinen op, men heller ikke det hjælper på problemet:S
                  Ja, men det skabes ikke noget flow. Og du har ikke olierne i espressoen til at dækker alle overflader inden i gruppen og portafilteret (eller blot filterkurven, hvis du kører bundløst PF). Der er så mange faktorer, der kunne tænkes at spille ind. Derfor tror jeg bare vi må acceptere at det første ikke er lige så godt, på grund af samspillet af alle disse faktorer. Mange bække små...
                  Klaus Thomsen
                  World Barista Champion 2006
                  Kig ind på vores Blog her
                  The Coffee Collective

                  Comment

                  • MoBak
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 3610

                    #10
                    Re:Er første kop altid skidt???

                    Jeg kom til at tænke på noget andet. Kan det også spille ind, at den første espresso bombarderer de helt morgenfriske smagsløg, som nærmest får et chok? Hvis du lader være med at smage på den første espresso er nr. 2 du brygger (og den første du smager på) så i orden?
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                    La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter


                    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                    Comment

                    • Cthulhu
                      Grøn bønne
                      • Mar 2008
                      • 48

                      #11
                      Re:Er første kop altid skidt???

                      MoBak wrote:
                      Jeg kom til at tænke på noget andet. Kan det også spille ind, at den første espresso bombarderer de helt morgenfriske smagsløg, som nærmest får et chok? Hvis du lader være med at smage på den første espresso er nr. 2 du brygger (og den første du smager på) så i orden?
                      Jeg syntes egentlig, som Grunde også er inde på i sit indlæg, at det sker uafhængigt at tid på dagen.

                      Hvis man venter nogle timer mellem to shots men holder maskinen tændt burde man få samme chok af smagsløgene.
                      Jeg syntes bare ikke der er samme forskel:huh:

                      Jeg oplever kun en rigtig markant forskel på det første shop efter maskinen er tændt.
                      Dalla Corte Mini
                      Mahlkönig Vario
                      Reg Barber 54mm stamper

                      Comment

                      • Ekperimentet
                        Grøn bønne
                        • May 2008
                        • 11

                        #12
                        Re:Er første kop altid skidt???

                        ahh...
                        point taken Klaus, dér smuttede den teori:blush:

                        Comment

                        • klaus
                          Mørkristet
                          • Oct 2007
                          • 318

                          #13
                          Re:Er første kop altid skidt???

                          he he he. Jeg tror vi alle har rigtig mange \"teorier\" som desværre nok mere er spekulationer eller idéer end egentligt gennemtænkte teorier. Også fordi de teorier ofte er umulige at efterprøve. Det er jo netop noget af det fascinerende ved espresso at der er så mange faktorer. Men det betyder jo også at man ikke kan udskille én faktor, hvilket jo er en grundregel ved videnskabelige eksperimenter. Så tilbage er blot at acceptere livets og espressoens kaos B) Det er nemt at være lommefilosifisk når det er så godt vejr, ik.
                          Klaus Thomsen
                          World Barista Champion 2006
                          Kig ind på vores Blog her
                          The Coffee Collective

                          Comment

                          • Ekperimentet
                            Grøn bønne
                            • May 2008
                            • 11

                            #14
                            Re:Er første kop altid skidt???

                            Ja, en god kop i solen, får tankerne til at løbe.
                            Men jo mere jeg tænker over det er jeg overbevist om der må være en enkelt formklaring.
                            ...og dermed en løsningB)

                            Jeg har siden sidst fundet en på på home-barista, som gemmer sidste puck, som han kører igennem før en nyt shot.
                            ...men da en stor del af brygningen er følelser, så må jeg sige at det føles forkert at udsætte min dalla corte for en dagsgammel puck:S

                            Det må kunne gøres bedre

                            Comment

                            • MoBak
                              Administrator
                              • May 2007
                              • 3610

                              #15
                              Re:Er første kop altid skidt???

                              Ekperimentet wrote:
                              Jeg har siden sidst fundet en på på home-barista, som gemmer sidste puck, som han kører igennem før en nyt shot.
                              ...men da en stor del af brygningen er følelser, så må jeg sige at det føles forkert at udsætte min dalla corte for en dagsgammel puck:S

                              Det må kunne gøres bedre
                              Du må opfinde en kunstig puck! En form for svamp eller noget der lige passer med i pf og skaber samme modstand som en rigtig puck

                              Eller alternativt gem alle de kafferester du fejer sammen under din kværn og brug dem til et \"sink shot\" sammen med det halve shot gamle bønner du aligevel skal kværne inden du har frisk kaffe
                              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                              La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter


                              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                              Comment

                              Working...
                              X