Klikmåtte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Bisgaard
    Grøn bønne
    • Apr 2008
    • 49

    Klikmåtte

    Hej
    Da jeg ikke er i besiddelse af en badevægt er jeg faktisk uvidende om hvor meget jeg stamper med. Jeg synes egentlig det går udmmærket, men kunne godt tænke mig at ensrette så mange af processerne som muligt.
    I den forbindelse har jeg set diverse \"klikmåtter\" men såvidt jeg kan se er de fleste af dem ikke velegnede til bundløse filtre som jeg bruger?

    Jeg har også hørt noget om en \"klikstamper\", men kan de bruges til f.eks. en Oscar?

    Erfaringer modtages gladeligt
  • klaus
    Mørkristet
    • Oct 2007
    • 318

    #2
    Re:Klikmåtte

    Vi har både en klik-måtte og en klik-tamper, som vi bruger til træning. De er gode redskaber til at vise hvor hårdt man skal tampe - og til at vise at det faktisk ikke er så hårdt, som mange folk tror.
    Til dagligt arbejde vil jeg ikke anbefale det. Det er ikke specielt svært at tampe med et nogenlunder ensartet tryk hver gang, og de små udsving gør ikke så meget for gennemløbstiden som f.eks. uensartet dosering gør.
    Hvis du kommer forbi TCC kan jeg vise dig dem. Vi sælger dem ikke. Men jeg er sikker på du kan finde dem online.
    Klaus Thomsen
    World Barista Champion 2006
    Kig ind på vores Blog her
    The Coffee Collective

    Comment

    • Bisgaard
      Grøn bønne
      • Apr 2008
      • 49

      #3
      Re:Klikmåtte

      klaus wrote:
      Vi har både en klik-måtte og en klik-tamper, som vi bruger til træning. De er gode redskaber til at vise hvor hårdt man skal tampe - og til at vise at det faktisk ikke er så hårdt, som mange folk tror.
      Til dagligt arbejde vil jeg ikke anbefale det. Det er ikke specielt svært at tampe med et nogenlunder ensartet tryk hver gang, og de små udsving gør ikke så meget for gennemløbstiden som f.eks. uensartet dosering gør.
      Hvis du kommer forbi TCC kan jeg vise dig dem. Vi sælger dem ikke. Men jeg er sikker på du kan finde dem online.
      Nu bor jeg ikke i byen, men hvis jeg tilfældigvis kommer ind i nær fremtid, vil jeg da tage i mod dit tilbud.

      Comment

      • Shotmaker
        Mellemristet
        • May 2007
        • 177

        #4
        Re:Klikmåtte

        Jeg bruger en klikmåtte sammen med et bundløst filter.

        I starten vendte jeg en bare filterkurv om og brugte den ovenpå klikmåtten - det virkede fint selvom den nok spredte trykket for meget og jeg derfor nok stampede lidt for hårdt (det kan man så sagtens kompensere for ved at justere måtten)

        Nu bruger jeg en stor møtrik jeg tilfældigt faldt over :-)

        /Peter
        Rancilio Silvia - PID
        Macap MC4 Stepless
        Behmor 1600
        Xpressivo Presso Barista

        Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

        Comment

        • Hobzon
          Coffeeholic
          • Dec 2007
          • 1426

          #5
          Re:Klikmåtte

          Bisgaard wrote:
          I den forbindelse har jeg set diverse \"klikmåtter\" men såvidt jeg kan se er de fleste af dem ikke velegnede til bundløse filtre som jeg bruger?
          Jeg brugte i starten min klikmåtte også med bundløst filter. Jeg tippede bare bryghåndtaget lidt, så jeg havde kanten hvilende omkring midten af klikmåtten. Det betød at jeg også måtte tampe lidt \"skævt\" men det vænnede jeg mig hurtigt til.

          Nu er jeg gået væk fra klikmåtten fordi den er lidt for bøvlet, og jeg efterhånden har fået skudt mit tampertryk ind som jeg vil have det. Ind imellem tager jeg den dog frem et par dage for at kontrollere at jeg stadig tamper med det (for mig) korrekte tryk.

          Jeg forsøgte mig også med at lægge forskellige ting på klikmåtten i starten - men for det første skal man jo så justere sin klikmåtte så den tager højde for genstandens vægt, og for det andet blev det alligevel lidt \"rodet\".

          Uanset hvad - så er en klikmåtte et genialt og (efter min mening) næsten uundværligt hjælpemiddel i starten.

          Jeg har kun prøvet en kliktamper en enkelt gang - så dem kan jeg ikke rigtigt udtale mig om. Årsagen til at jeg ikke selv valgte denne løsning var, at klikmåtten er billigere at udskifte med en gummimåtte, når først man har fundet sit tampetryk - end det er at udskifte en kliktampter med en normal ditto.
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

          La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario


          Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

          Comment

          • Jacob
            Master Brewer
            • Feb 2008
            • 1600

            #6
            Re:Klikmåtte

            Shotmaker wrote:
            Jeg bruger en klikmåtte sammen med et bundløst filter.

            I starten vendte jeg en bare filterkurv om og brugte den ovenpå klikmåtten - det virkede fint selvom den nok spredte trykket for meget og jeg derfor nok stampede lidt for hårdt (det kan man så sagtens kompensere for ved at justere måtten)

            Nu bruger jeg en stor møtrik jeg tilfældigt faldt over :-)

            /Peter
            Kunne man evt. vende klikmåtten på hovedet? :silly:

            For to år siden \'kalibrerede\' jeg mit stampepres med en badevægt. Her til aften fik jeg så kontrolleret min kalibrering (assisteret blindtest) - Og den holdt sgu endnu B)

            Lille mig bliver \'let i hælene\' når jeg når 15kg

            Comment

            Working...
            X