Opskrift på iskaffe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    Opskrift på iskaffe

    Nu er sommeren over os - og inden vi får set os om, er der måske slut igen. Derfor er det jo med at gribe chancen og springe ud i diciplinen \"Iskaffe\", mens vejret tillader det :P

    Men er der nogen der har nogle gode spændende opskrifter på iskaffe? Jeg sidder netop ude i solen med en iskaffe, som ganske simpelt er et glas mælk (vel 2½-3 dl) med et dobbelshot espresso i og så nogle isterninger. Det smager glimrende og er dejligt svalende, men det er ikke super spændende.

    Lad os høre, hvordan I andre laver iskaffe...
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • Gunde
    Espresso
    • Mar 2008
    • 689

    #2
    Re:Opskrift på iskaffe

    God idé.

    Jeg var hos TCC i lørdags, hvor jeg bl.a. fik en Shakerato. Jeg kendte ikke drikken inden, men den smagte godt, så da jeg kom hjem fandt jeg en opskrift, jeg selv har brugt med succes.

    et dobbeltshot (Jeg tror jeg brugte 18 g. Miscela Bacca)
    2 theske sukker (TCC brugte vist en form for lys sirup)
    6 isterninger.

    Det hele hældes i en coctailshaker som man ryster alt hvad man kan i et halvt minuts tid. Resulutatet er en kold kaffe, med en lysebrun skum på toppen.

    God fornøjelse.
    Mvh Morten

    --------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

    Comment

    • Gunde
      Espresso
      • Mar 2008
      • 689

      #3
      Re:Opskrift på iskaffe

      Og måske skulle jeg tilføje at man skal hælde drikken fra shakeren uden is.

      Mvh
      Mvh Morten

      --------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

      Comment

      • EPO
        Coffeeholic
        • Oct 2007
        • 1151

        #4
        Re:Opskrift på iskaffe

        nu er jeg ikke selv det store iskaffe driker, men min børn er stor forbruger af det om sommeren, en af deres farvorittet er: soft ice, jordbær puré og et skud duo (eller en anden espresso med lidt bid i smagen).
        Michael EPO Rasmussen

        Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #5
          Re:Opskrift på iskaffe

          EPO wrote:
          nu er jeg ikke selv det store iskaffe driker, men min børn er stor forbruger af det om sommeren, en af deres farvorittet er: soft ice, jordbær puré og et skud duo (eller en anden espresso med lidt bid i smagen).
          Det lyder ikke tosset, men kræver lidt præcisering

          Jordbær puré er det noget du selv laver ved at blende jordbær med en stavblender? Eller er det noget man køber?

          Rører du bare det hele sammen, eller bliver det blendet? Eller hælder du simpelthen espressoen og puréen over isen og spiser det som en dessert?
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Re:Opskrift på iskaffe

            MoBak wrote:
            ...og spiser det som en dessert?
            Forresten apropos dessert... (måske er det OT, men jeg redder den hjem på at det handler om is&kaffe :P

            Jeg har nogle gange lavet en FANTASTISK dessert. Megasimpel men megagod:

            [ul][li]Tag en god fed vanille flødeis - jeg har brugt Hansens, som er helt suveræn. Kom en kugle eller to i et højt glas (fx et martiniglas).[/li][/ul]
            [ul][li]Bryg en espresso og hæld denne over isen mens den stadig er frisk og varm.[/li][/ul]
            [ul][li]Server med det samme, så man når at oplevet kontrasten mellem det varme og kolde.[/li][/ul]

            Det er MUMS!
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • EPO
              Coffeeholic
              • Oct 2007
              • 1151

              #7
              Re:Opskrift på iskaffe

              MoBak wrote:
              EPO wrote:
              nu er jeg ikke selv det store iskaffe driker, men min børn er stor forbruger af det om sommeren, en af deres farvorittet er: soft ice, jordbær puré og et skud duo (eller en anden espresso med lidt bid i smagen).
              Det lyder ikke tosset, men kræver lidt præcisering

              Jordbær puré er det noget du selv laver ved at blende jordbær med en stavblender? Eller er det noget man køber?

              Rører du bare det hele sammen, eller bliver det blendet? Eller hælder du simpelthen espressoen og puréen over isen og spiser det som en dessert?
              De plejer selv at lave det så de præsise mænger ved jeg ikke helt men de plejer at ta\' noget alm. vanilie is og jordbær sovs/pure på tube og smide det i blenderen når det så har kørt lidt hælder de kaffen i.
              Men jeg har også set dem lave det is desert, hvor de hælde kaffe ud over isen og så jordbær oven på
              Michael EPO Rasmussen

              Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

              Comment

              • Jacob
                Master Brewer
                • Feb 2008
                • 1600

                #8
                Re:Opskrift på iskaffe

                Jeg har en forkærlighed for Risteriets Bacca til flødeis (og ingen frugter).

                Comment

                • Vadmann
                  Grøn bønne
                  • Aug 2007
                  • 32

                  #9
                  Re:Opskrift på iskaffe

                  Jeg har da et par stykke.

                  Frappé:
                  3 tsk. nescafé og 3 tsk. brun farin røres ud i lidt varmt vand i shakeren.
                  Dette shakes med ca. 4 isterninger til lyden i shakeren dæmpes af det skum der dannes. Hældes i et stort glas og fyldes med mælk samt evt. flere isterninger.
                  Er ekstra god med en kugle vanilieis i..

                  Frappuccino:
                  Dobbelt espresso, ét mål sirup (valgfri), knust is og mælk røres sammen i et stort glas. Toppes af med flødeskum og chokoladedrys

                  Coffée Alexander:
                  Dobbelt espresso, ét mål chokoladesirup, isterniner og mælk røres sammen i et stort glas. Toppes af med flødeskum og chokoladedrys


                  God fornøjelse

                  Vadmann
                  Izzo Alex Duetto
                  Rancilio Rocky
                  Reg. Barber 58 mm messing base. Sort Håndtag
                  Xpressivo Luce stamper 58 mm
                  Pisa Knock-box
                  Masser af kaffe

                  Comment

                  • klaus
                    Mørkristet
                    • Oct 2007
                    • 318

                    #10
                    Re:Opskrift på iskaffe

                    Min favorit: http://coffeecollective.blogspot.com...rato-time.html

                    Vadman: Frappuccino er et Starbucks trademark :silly: De laver dne på pulver, kaffepulver, mere pulver, mælk og isterniger :S

                    Mobak: Din is-desser er typisk kaldet en \"Caffe Affogato\" - og det er også en af mine favoritter til en lækker og simpel dessert. Perfekt når man har gæster, da den ikke kræver noget videre at lave, men alligvel er noget de fleste ikke selv laver. Og plusser til dig for valget af Hansen Flødeis!!
                    Klaus Thomsen
                    World Barista Champion 2006
                    Kig ind på vores Blog her
                    The Coffee Collective

                    Comment

                    • MoBak
                      Administrator
                      • May 2007
                      • 3610

                      #11
                      Re:Opskrift på iskaffe

                      klaus wrote:
                      Min favorit: http://coffeecollective.blogspot.com...rato-time.html

                      Vadman: Frappuccino er et Starbucks trademark :silly: De laver dne på pulver, kaffepulver, mere pulver, mælk og isterniger :S

                      Mobak: Din is-desser er typisk kaldet en \"Caffe Affogato\" - og det er også en af mine favoritter til en lækker og simpel dessert. Perfekt når man har gæster, da den ikke kræver noget videre at lave, men alligvel er noget de fleste ikke selv laver. Og plusser til dig for valget af Hansen Flødeis!!
                      Caffe Affogato - det skal jeg huske at sige næste gang jeg serverer den

                      Tak for opskriften på Shakerato. Laver I selv sukker siruppen, eller kan den købes færdigblandet? Man kan vel også bare røre rørsukker ud i espressoen inden man shaker, hvis man ikke lige ligger inde med sukker sirup? Men hvor meget rørsukker svarer sådan 30 ml sukker sirup til? Skal drikken være decideret sød, eller skal sukkeret bare fjerne den bitterhed der kan være i kold kaffe?

                      Sikke mange spørgsmål :S
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                      La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter


                      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                      Comment

                      • Gunde
                        Espresso
                        • Mar 2008
                        • 689

                        #12
                        Re:Opskrift på iskaffe

                        @MoBak
                        Jeg oplever selv med sukkeret, at det samler sig i bunden af drikken hvis jeg smider det med ned i shakeren, så jeg putter det i espressoen som jeg rører rundti.

                        @Klaus
                        30 ml sirup overrasker mig, det virker af meget, men hva\' faen Kan du anbefale nogle særlige? Umiddelbart husker jeg jeres sukker sirup som klar, men jeg så den kun ud af øjenkrogen. Jeg købte Heibergs Glukose Sirup, som er klar, men jeg har ikke prøvet den endnu.

                        Mvh
                        Gunde
                        Mvh Morten

                        --------------------
                        Lelit Bianca
                        Mazzer Major Electronic
                        Mahlkönig Vario
                        Hario V60
                        Hario 3 kops Siphon
                        Hario Skerton

                        Comment

                        • Vadmann
                          Grøn bønne
                          • Aug 2007
                          • 32

                          #13
                          Re:Opskrift på iskaffe

                          klaus wrote:
                          Min favorit: http://coffeecollective.blogspot.com...rato-time.html

                          Vadman: Frappuccino er et Starbucks trademark :silly: De laver dne på pulver, kaffepulver, mere pulver, mælk og isterniger :S

                          Mobak: Din is-desser er typisk kaldet en \"Caffe Affogato\" - og det er også en af mine favoritter til en lækker og simpel dessert. Perfekt når man har gæster, da den ikke kræver noget videre at lave, men alligvel er noget de fleste ikke selv laver. Og plusser til dig for valget af Hansen Flødeis!!
                          Hmm, man kan da heller ikke regne med folk mere, her stjæler man lidt opskrifter fra arbejde og så er navnet et trademark, for noget pulver
                          Izzo Alex Duetto
                          Rancilio Rocky
                          Reg. Barber 58 mm messing base. Sort Håndtag
                          Xpressivo Luce stamper 58 mm
                          Pisa Knock-box
                          Masser af kaffe

                          Comment

                          • OleMar.
                            Mellemristet
                            • Mar 2008
                            • 162

                            #14
                            Re:Opskrift på iskaffe

                            Jeg vil lige byde ind med min, ganske simple, iskaffeopskrift. Vi er så heldige pt at residere i Firenze, så der er seriøst bud efter iskaffe en rimelig stor del af året, når termometeret har sat sig fast på den forkerte side af de 30.

                            Jeg kommer 2 teskefulde rørsukker med top,i et glas og brygger en dobbelt espresso oveni. Der røres rundt et par gange til sukkeret er helt opløst efter ca. 5 min. Så hældes en god, fed mælk (som altid) oveni og glasset sættes i fryseren i ca. ét kvarter, eller når kaffen så smådt krystaliserer. Med fryse\"tricket\" undgås alt det vandplaskeri med isterninger og blendere. Disse sager skal jo bruges til rigtige drinks! Men det er en helt anden snak B)



                            /Ole
                            Mvh. Ole


                            Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

                            Comment

                            • Wolff
                              Master Brewer
                              • Oct 2007
                              • 1577

                              #15
                              Re:Opskrift på iskaffe

                              Jo har da også et bud på en iskaffe , dog ikke en jeg selv drikker :dry: men konen som normalt ikke drikker kaffe blev faktisk vild med denne iskaffe som jeg lavede sådan.

                              Isterninger
                              1 dl. minimælk
                              1 dobbelt espresso
                              25 ml. karamel sirup

                              Det hele shakes ca. 30 sek. og serveres i champagne glas , jeg nippede til den og smagen kommer til at minde lidt om baileys , så vil tro jeg har lokket lidt kaffe i hende på denne måde
                              Fortid
                              La Marzocco GS3
                              Casadio Macinadosatore Istantaneo
                              Hottop KN8828-P

                              BWM S M/LCD på vandværket
                              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                              Pullman/Synesso ridgeless
                              Bumper TS
                              Motta Knockbox
                              Nutid
                              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                              French Press-Bodum 4 cup

                              Comment

                              Working...
                              X