Ristning af uens bønnestørrelser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • tobynator
    Grøn bønne
    • Jul 2013
    • 2

    Ristning af uens bønnestørrelser

    Jeg har under en ferie i Etiopien købt nogle uristede bønner i en lille bjerglandsby. Bønnerne er som sådan fine og der er stort set ingen 'fremmedlegemer' såsom sten iblandt, problemet er dog at de er af temmelig forskellig størrelse. De hele bønner er selvfølgelig nogenlunde ens, men der er en del knækkede og flækkede bønner imellem - så mange, at det vil være synd at sortere dem fra.

    Mit spørgsmål er nu om der er nogen herinde, der har erfaringer med eller ideer til hvordan man griber dette an i ristningen? Jeg plejer at riste på en bageplade i ovnen (jeg er ikke super erfaren, men plejer at få udmærkede ristede bønner ud af det) og jeg er lidt i tvivl om hvor stort et problem de forskellige størrelser er ift. temperatur, tid, etc.

    Tak
  • KSinning
    Lysristet
    • Apr 2011
    • 139

    #2
    Jeg har selv på en tur til Etiopien haft ca. 15 kilo rå bønner med hjem - priserne var meget fornuftige.

    Bønnerne fra Etiopien der købes lokalt er som regel soltørrede og meget uens i sorteringen - naturligvis alt efter hvilken kvalitet.

    Jeg ristede mine i en Gene og vurderede undervejs i ristningen hvor når de havde fået tilstrækkeligt - charmen ved den lokale sortering/kvalitet er at nogen får for meget og andre for lidt, men samlet set en fantastisk smag. Sorter derfor kun de "sorte" bønner fra, men behold resten - vil være min anbefaling.

    Hvilket område har du købt fra?

    Comment

    • tobynator
      Grøn bønne
      • Jul 2013
      • 2

      #3
      Tak for råd.

      Jeg købte mine ifm. en vandretur i Bale-bjergene syd for byen Dodola og vil antage at bønnerne var meget lokale.

      Skulle man være på de kanter, kan det klart anbefales at tage en vandretur. Man kan fx gøre det gennem denne organisation, hvor mange af de penge man betaler (overnatning, evt transport af baggage, drikkevarer og lign.), betales direkte til lokalsamfundene i bjergene og kun udgiften til guide går gennem organisationen. Det virkede som et ok eco-tourism setup sammenlignet med mange andre steder hvor det ofte mere er af navn end af gavn.

      Comment

      Working...
      X