Test: OneCafé kaffebreve

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    Test: OneCafé kaffebreve

    Du er her meget velkommen til at kommentere testen af OneCafé kaffebrevet
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • Søren Wolder
    Administrator
    • May 2007
    • 613

    #2
    Re:Test: OneCafé kaffebreve

    Rigtig fin anmeldelse. Jeg har ikke selv prøvet OneCafé, men konceptet lyder rigtig spændende! Kunne være et rigtig godt alternativ til Nescaffe m.v. når man er på farten. Jeg er dog også enig i, at prisen er al al al før høj! Lad os håbe de får den ned i et mere rimeligt prisleje.
    Administrator på EspressoBar

    Black coffee rules...

    Comment

    • mikkelbas
      Grøn bønne
      • Aug 2007
      • 10

      #3
      Re:Test: OneCafé kaffebreve

      Hej,

      Så er jeg da næsten nødt til at kommentere den.
      Grunden til den måske vandet smag kan skyldes, som du selv nævner at du har brugt for meget vand.

      På brugsforvirringen står der også nævnt de anbefalder 100-150 ml vand, da posen indeholder 9 gram kaffe, så burde du også sagtens kunne bruge lidt mere.
      Du er ikke den første der nævner at smagen er vandet, men det er somregel også når folk skal prøve den første gang.
      Min erfaring siger mig, at hvis du brygger den ligesom med te, så får du også mere ud af kaffen, ved evt. at dyppe den ned i vandet nogle gange og tage den op igen og fortsætte sådan lidt, ligesom med te.

      OneCafé kaffen er rigtig lækker og findes jo i 3 forskellige varianter, alle tre med hver deres personlighed og rigtig lækker eftersmag.

      Dyr er den, men dog afskrækker det alm. ikke den alm. kaffedrikker, som gerne betaler prisen for en god hurtig kop kaffe.
      I skal også tænke på, at kaffen har en historie, der ligger et fair trade projekt bagved.
      Hvis man vil gøre noget, så må man gøre det ordenligt, det er så det OneCafé har valgt og derfor den høje pris.

      Med Venlig Hilsen
      Mikkel Skovlund

      Post edited by: mikkelbas, at: 2007/08/10 13:54

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Re:Test: OneCafé kaffebreve

        mikkelbas wrote:
        Hej,

        Så er jeg da næsten nødt til at kommentere den.
        Hej Mikkel,

        Velkommen til EspressoBar. Du lyder meget engageret (hvilket vi sætter stor pris på her på EspressoBar ) Har du nogen relation til OneCafé? Ikke at det er noget problem, hvis du har (tvært imod ville det var være interessant) men vi ser helst at folk skilter i deres signatur med, hvis de har kommercielle interesser i kaffebranchen. Jeg håber ikke det lyder som et angreb, for alle er som sagt velkomne her...

        EDIT: Det kan jeg se, at du har gjort i mellemtiden. Perfekt! B)

        mikkelbas wrote:
        Grunden til den måske vandet smag kan skyldes, som du selv nævner at du har brugt for meget vand.

        På brugsforvirringen står der også nævnt de anbefalder 100-150 ml vand, da posen indeholder 9 gram kaffe, så burde du også sagtens kunne bruge lidt mere.
        På brugsanvisningen står der nu 150-200 ml. (hvilket også kan ses på det ene af billederne. Så jeg har altså brugt minimummængden ifølge brugsanvisningn. Jeg giver det selvfølgelig gerne et forsøg mere med 100 ml. vand. Jeg har et par stykker mere liggende. Jeg skal nok kommentere erfaringerne i denne tråd, når jeg får det prøvet.

        Kan de i øvrigt have lavet brugsanvisningen om i mellemtiden fra 150-200 til 100-150 ml vand?

        mikkelbas wrote:
        Du er ikke den første der nævner at smagen er vandet, men det er somregel også når folk skal prøve den første gang.
        Min erfaring siger mig, at hvis du brygger den ligesom med te, så får du også mere ud af kaffen, ved evt. at dyppe den ned i vandet nogle gange og tage den op igen og fortsætte sådan lidt, ligesom med te.
        Det er nogenlunde den fremgangsmåde jeg brugte, da jeg som nævnt havde set, at det ikke fungerede hvis man bare lader brevet ligge i koppen - hvilket også er helt fair.

        mikkelbas wrote:
        OneCafé kaffen er rigtig lækker og findes jo i 3 forskellige varianter, alle tre med hver deres personlighed og rigtig lækker eftersmag.
        Jeg har desværre indtil videre kun prøvet den ene variant. Jeg er enig i, at det er lækker kaffe. Det tror (håber) jeg også fremgår af anmeldelsen.

        mikkelbas wrote:
        Dyr er den, men dog afskrækker det alm. ikke den alm. kaffedrikker, som gerne betaler prisen for en god hurtig kop kaffe.
        Det er også min konklusion. Den er efter min mening for dyr til daglig drift, men jeg vil gerne give prisen for kvaliteten i situationer, hvor jeg ikke har min stempelkande eller espressomaskine indenfor rækkevidde. Til daglig vil jeg foretrække andre bryggemetoder.

        mikkelbas wrote:
        I skal også tænke på, at kaffen har en historie, der ligger et fair trade projekt bagved.
        Hvis man vil gøre noget, så må man gøre det ordenligt, det er så det OneCafé har valgt og derfor den høje pris.
        Alt respekt for det. Det var også vigtigt for mig at få nævnt i artiklen

        Tak for dine kommentarer. Jeg vil prøve at lave mig en ny kop i nærmeste fremtid med dine anbefalinger og skal som sagt nok kommentere mine erfaringer her i tråden

        Post edited by: MoBak, at: 2007/08/10 14:26
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • mikkelbas
          Grøn bønne
          • Aug 2007
          • 10

          #5
          Re:Test: OneCafé kaffebreve

          Jeg takker for den fine velkomst.

          Har du nogen relation til OneCafé?
          Ja, det kan man vist sige. Jeg er salgkonsulent for OneCafé i Danmark og min opgave er, at få den ud til hoteller og specielbutikker, osv.

          På brugsanvisningen står der nu 150-200 ml.
          Jeg vil ikke udelukke, at det er mig som husker forkert.
          Du har ret - Har lige tjekket. Min fejl, men der har været lidt debat omkring vandet.

          Det tror (håber) jeg også fremgår af anmeldelsen.
          Ja, det var en rigtig fin anmeldelse. Jeg kan afsløre, at jeg også har sendt link op til OneCafé i Sverige nu, så de kan se det. Hvem ved, måske en af dem deroppe skriver på forummet også.
          Hvis ikke, så må I nøjes med mig.

          Jeg glæder mig til at høre mere.
          Måske du skulle lave en artikel om, at Peter Larsen Kaffe også har valgt den metode? Hans Kenya AA og Gourmet kaffe kan købes i OneCafé indpakningen.

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Re:Test: OneCafé kaffebreve

            mikkelbas wrote:
            Måske du skulle lave en artikel om, at Peter Larsen Kaffe også har valgt den metode? Hans Kenya AA og Gourmet kaffe kan købes i OneCafé indpakningen.
            Det nævner jeg faktisk allerede i artiklen med link til Peter Larsens hjemmeside, hvor de skriver om det.

            Når vi nu har en insider med her på forum, har jeg lige et par spørgsmål, som du måske kan svare på

            - Jeg har skrevet i anmeldelsen, at det er et Dansk/svensk firma. Jeg blev lidt forvirret, da jeg syntes jeg havde læst begge dele. Jeg kunne ikke helt finde ud af det, og valgte derfor at helgardere Hvordan forholder det sig i virkeligheden?

            - Er der nogen årsag til, at der står i vejledningen, at der skal hældes KOGENDE vand over brevet? Det er vist almindeligt kendt, at man normalt ikke skal hælde kogende vand på sin kaffe, men lade det køle nogle grader da det ellers kan få en brændt smag. Mit gæt var, at vandet taber de nødvendige 3-5 grader så hurtigt, at I har satset på, at ved at skrive kogende, vil det som regel alligevel komme til at passe? :unsure:

            - Hvorfor er der hele kaffebønner i pakkerne? Er der en teknisk årsag, eller er det bare for at gøre det indbydende og understrege, at der er tale om rigtig kaffe?

            - På Peter Larsens side (Måske også på jeres egen) er pakningerne vist med en anden emballage (noget der ligner støbt plast) i stedet for de forseglede plastposer, som jeg fik dem i. Er der nogen forskel? Er det måske gammel og ny emballage?
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • mikkelbas
              Grøn bønne
              • Aug 2007
              • 10

              #7
              Re:Test: OneCafé kaffebreve

              Det havde jeg overset.

              Hehe. Jeg har haft samme problem som dig, men nu vil jeg prøve at besvarer dit spørgsmål bedst muligt.
              Opfindelsen er dansk, det Lars Bendix fra Randers der står bag.
              Han havde nogle venner i Sverige, som gik sammen med ham om dette og derved blev firmaet svensk og ligger nu i Eslöv. Så det er svensk firma.

              Jeg må ærligt sige, at jeg ikke ved det, men er du nu sikker på det virkelig forholder sig sådan, at man brænder kaffen og det ikke bare er for at sige noget, at folk har fundet på det? Det forholder sig jo også sådan, at når man cupper, så hælder de jo kogende vand over kaffen, derved udvinder de flest aromastoffer.
              Så jeg tror det er derfor der står kogende vand. Med vores metode udvinder du jo også alle aromastoffer i det at kaffen er i berøring med vandet hele tiden.

              Kaffebønderne var for at vise, det var rigtig kaffe og ikke bare instant.
              Jeg vil dog lige understrege, at de nye poser er der ikke kaffebønder i, da hotellerne brokkede sig over, at når folk åbnede posen fløj det med kaffebønder over det hele og de blev trådt ned i guldet, så de er nu taget ud.

              Det er korrekt, det er nemlig to forskellige emballager. Vores egen kaffe fra Uganda bliver jo også produceret i Uganda på vores fabrik dernede, hvor det er enlige mødre der får arbejde, derfor den indpakning.
              Peter Larsens bliver produceret i Sverige på vores fabrik deroppe, den er nemmere at åbne. I sverige er det hele maskine lavet og i Uganda er det håndlavet, men på længere sigt er der tale om, at dem fra Uganda skal pakkes ligesom dem fra Sverige, da det som sagt er meget nemmere at åbne dem.

              Håber det var svar nok og ellers må du sige til, så uddyber jeg gerne.
              Og har du andre spørgsmål, så er du altid velkommen.

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #8
                Re:Test: OneCafé kaffebreve

                MoBak wrote:
                Tak for dine kommentarer. Jeg vil prøve at lave mig en ny kop i nærmeste fremtid med dine anbefalinger og skal som sagt nok kommentere mine erfaringer her i tråden
                Så er det vist ved at være sidste chance, hvis jeg stadig skal kunne kalde det \"nærmeste fremtid\" :blush:

                Jeg sidder netop og nyder en kop OneCafé brygget med to væsentlige ændringer i forhold til den kop jeg bryggede til artiklen.

                Jeg har brugt mindre vand (præcist 115 ml) og stort set konstant gennem de 4 minutters trækketid bevæget posen rundt i glasset. Nu er der jo desværre gået et stykke tid siden første test, men jeg er overbevist om, at det har gjort en forskel. Denne kop vil jeg ikke kalde vandet overhovedet. Det er en god kraftig kop kaffe - så OneCafé har fortjent denne \"rettelse\". Jeg skriver \"rettelse\" i situationstegn, for egentlig var den første kop jo brygget \"rigtigt\" i forhold til vejledningen, men jeg i denne har \"snydt\" med vandmængden. Og det er da også lidt ærgeligt, at man kun kan få lige godt en dl. kaffe ud af et brev.

                Men hvorom alting er, så har jeg ikke noget at kritisere på kvaliteten af kaffen i den kop jeg drikker lige nu

                EDIT: Jeg glemte lige, at jeg har taget et billede af den nye kop (glas). Ved ikke helt om det viser en forskel i forhold til koppen i artiklen:



                Post edited by: MoBak, at: 2007/09/30 14:33
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • klaus
                  Mørkristet
                  • Oct 2007
                  • 318

                  #9
                  Re:Test: OneCafé kaffebreve

                  mikkelbas wrote:
                  Jeg må ærligt sige, at jeg ikke ved det, men er du nu sikker på det virkelig forholder sig sådan, at man brænder kaffen og det ikke bare er for at sige noget, at folk har fundet på det? Det forholder sig jo også sådan, at når man cupper, så hælder de jo kogende vand over kaffen, derved udvinder de flest aromastoffer.
                  Hej.
                  Jeg ville lige sige at i alle de cuppinger jeg har været til (SCAA, SCAE, Brasilien, Kenya, Nicaragua, Costa Rica m.fl.) bliver der ikke brugt kogende vand. Prøv evt. at kigge i denne bog.
                  Jeg tror måske du vil få et (endnu) bedre resultat ved at lade vandet køle en smule (95 grader). Men prøv det og lad os gerne høre.
                  Vh Klaus
                  Klaus Thomsen
                  World Barista Champion 2006
                  Kig ind på vores Blog her
                  The Coffee Collective

                  Comment

                  • mikkelbas
                    Grøn bønne
                    • Aug 2007
                    • 10

                    #10
                    Re:Test: OneCafé kaffebreve

                    Mobak: Det glæder mig at din anden oplevelse med OneCafé var bedre.
                    Dog tror jeg simpelthen det er smag og behag hvor meget vand man kan bruge til kaffen, da jeg flere gange har set folk bruge 200 ml til et brev.

                    Men det er jo det gode ved OneCafé´en, man kan brygge kaffen ligesom man ønsker.

                    Klaus: Ja, det var så mig der var lidt for hurtig.
                    Vi I OneCafé mener det er bedst at hælde kogende vand over posen og lade temperaturen falde langsomt mens kaffen trækker.
                    Og hvorfor, det ved jeg ikke, men jeg kan da undersøge det, hvis det har interesse.

                    Med Venlig Hilsen
                    Mikkel

                    Comment

                    Working...
                    X