best patron 1 år?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • JoE
    Mørkristet
    • Feb 2010
    • 323

    best patron 1 år?

    Min filterpatron har en kapacitet der langt overstiger det ene års holdbarhed der angives fra producenten. Men hvad er det egenylig der sker efter et år? Holder det op med at virke, virker det ringere eller bliver det usundt eller??
    Alex mkII
    Mazzer Super Jolly E homemade edition
    Gene
    Espro
  • kjuul
    Mellemristet
    • Feb 2011
    • 256

    #2
    Jeg er med på en lytter. Har også undret mig over det
    Rocket R58 ver. 2
    Mazzer Super Jolly
    ECM tamper
    Aeropress
    Syphon
    Chemex
    Wilfa kværn

    Comment

    • Joe_Black
      Coffeeholic
      • Feb 2012
      • 1424

      #3
      Jeg har lige testet vandet på en Britta filter der er løbet ud for mede end 6 mdr siden, og den fungerede fint.
      Middelblødt vand næsten uden kalk indhold. Så jeg tror ikke datoen er så vigtig:-)
      Wega MiniNova
      Mahlkönig K30
      Moccamaster
      Santos #4
      AeroPress
      Bodum Vakuum Brygger

      Comment

      • SweetBrikka
        Espresso
        • Dec 2012
        • 591

        #4
        Oprindeligt indsendt af JoE Se indlæg
        Min filterpatron har en kapacitet der langt overstiger det ene års holdbarhed der angives fra producenten. Men hvad er det egenylig der sker efter et år? Holder det op med at virke, virker det ringere eller bliver det usundt eller??
        Hvis du bruger et filter længere end den anbefalede periode risikerer du skadelig bakterieudvikling. Et filter skal kasseres enten når kapaciteten er nået eller brugsperioden udløbet. Førstnævnte har betydning for effektiviteten, sidstnævnte for dit helbred.

        Comment

        • momato
          Espresso
          • Dec 2011
          • 599

          #5
          Der kommer da ikke pludselig flere bakterier i en koldtvandsinstallation bare fordi der er gået et år, eller hvad de nu "holder"?

          Comment

          • SweetBrikka
            Espresso
            • Dec 2012
            • 591

            #6
            Oprindeligt indsendt af momato Se indlæg
            Der kommer da ikke pludselig flere bakterier i en koldtvandsinstallation bare fordi der er gået et år, eller hvad de nu "holder"?
            Hvem sagde "pludselig"? Skiveskåret pålæg bliver heller ikke pludselig dårligt dagen efter sidste salgsdag, men jeg ville jo nok ikke vente for længe med at spise det.

            Comment

            • JoE
              Mørkristet
              • Feb 2010
              • 323

              #7
              Håber nu alligevel at bestmax er langsommere end det skiveskårne....
              Tak for alle svar :-)
              Alex mkII
              Mazzer Super Jolly E homemade edition
              Gene
              Espro

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                Ja bakterier vil langsomt udvikle sig i et filter, men holder nu stadig fast på at man kan bruge det et par md. Efter sidste dato, for det er værd at gøre opmærksom på at nogle producenter siger 1,5år på visse filtre

                Desuden bliver vandet kogt ved over 100 grader, hvilket dræber en betragtelig del af de bakterier der måtte forfinedes, så hvis filteret løber lidt over datoen ville jeg nok ikke rende rundt og bekymre mig om det, men man bør nok ikke drikke vande fra det uden det har været kogt op først.


                Men okay nu har jeg også levet i østen og drukket deres vand i meget dårlig filtreret udgave, og med al respekt var der mere en 100 gange så mange bakterier end det der findes efter 1,5 filterbrug herhjemme, så måske min krop bare er modstandsdygtig Ha ha.

                Det mest pålæg kan faktisk holde sig forholdsvis længe, takker været høje salt,sukker koncentration samt den enorme mængde kemi der ofte er tilsat, at konsistensen og smagen nok ikke vil være nogen Delikat oplevelse det er så en hel anden snak.
                Last edited by malling; 9. July 2013, 00:14.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • coffeeaddict
                  Lysristet
                  • Aug 2009
                  • 82

                  #9
                  I hanevand er der altid en lille mængde af bakterier og organisk materiale. Dette betyder at når man bruger hanevand vil man også få bakterier og organisk materiale. Når man bruger et vandfilter vil noget af dette unægtelig forurene filteret, spørgsmålet er bare hvor hurtigt det vil gå.
                  Når bakterier deler sig dvs. når de formere sig, kan det foregå meget langsomt i starten til kolonien er etableret. Den etablerede bakteriekoloni kan derefter gå over i at vokse ekspotentielt og dermed bliver voldsom stor i løbet af meget kort tid.
                  Dette betyder, at man kan have bakterier i sit vandfilter i en periode, uden det har den store betydning, men denne situation kan pludselig ændre sig, og der vil i løbet af kort tid være mange bakterier i filteret.
                  Så derfor skal man nok være lidt varsom med at overskride de foreskrevne udløbsdatoer.
                  Mazzer Mini E
                  NS Musica

                  Comment

                  • SweetBrikka
                    Espresso
                    • Dec 2012
                    • 591

                    #10
                    @coffeeaddict - enig!

                    Folk kan jo gøre som de vil i privatsfæren, men det kan være jeg skal begynde at spørge til om filterholdbarheden er overskredet inden jeg accepterer en kop espresso .

                    Jeg kan tilføje:
                    Der forefindes coliforme bakterier i almindeligt drikkevand (og nogle gange overskrides grænseværdier uden det bliver opdaget). http://www.eurofins.dk/dk/milj0/drik...rikkevand.aspx
                    Vand bør buldrekoge i mindst 2 min for at kontamineret vand kan kan bruges i føde. Her er en kogevejledning fra Lille Skensved vandværk: http://www.solrod.dk/everest/showdoc...e=doc&pdf=true

                    Comment

                    • SweetBrikka
                      Espresso
                      • Dec 2012
                      • 591

                      #11
                      @JoE
                      Hvilket filter har du i øvrigt? Et Bestmax Premium Medium har en annonceret kapacitet på over 2000 liter, men har i prasis kun en kapacitet på lidt over 700 liter i københavnsområdet, det er 2 liter om dagen, og det burde vel ikke være så langt fra en persons årlige drikkevandsforbrug? - og der spildes jo også en del når man roder med espresso

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Men folk drikker gerne kildevand, og bruger det i deres tank maskine også selvom kildevand indeholder mange mange flere bakterier end hanevand. Og baktierne udvikler sig alts med al respekt mange gange hurtigere i det miljø.

                        Så jeg ville nok ikke bekymre mig alt for meget, men selvf. bør et sådan filter aldrig gå meget over datoen. Men heller ikke noget problem her i kbh. vandet er så hårdt at man bruger filtret op inden
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • SweetBrikka
                          Espresso
                          • Dec 2012
                          • 591

                          #13
                          Du har ret, men kildevand har jo også en holdbarhedsdato og en tank har ikke et filter ( og hvis den har skal det jo også vedligeholdes).
                          Åbne miljøer, som i den Brita kande jeg benytter, er måske ikke ligefrem en bakterie bombe, så er der dog påvist klart flere bakterier i det filtrerede vand end i det der kommer direkte ud af gennemsnitsvandhanen. Dette filter skal af gode grunde skiftes ofte.
                          Pointen er, at der ingen grund er til at blive bakterie forskrækket, men den almindelige forbruger har ingen mulighed for at checke sin vandkvalitet for bakterie og toxin indhold og er derfor bedst tjent med at følge holbarhedsvejledningen.

                          Comment

                          Working...
                          X