blend

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kohaii
    Mørkristet
    • Aug 2009
    • 303

    blend

    skal køre et event for et par 100 kaffe drikkere skal lave en espresso denne gang med sydamerikanske bøøner (pga pusheren hehe) skal jeg lave et blend af nogle af disse eller en so?

    Costa Rica Tarrazu
    Santos Brazil
    Colombia Suprimo
    Nicaragua

    andre kaffer at evt vælge i mellem


    Mexico økologisk
    Peru Chancamayo økologisk
    Honduras
    Guatemala Huehuetenango
    Dominikanske Republik
    La Spaziale Vivaldi 2
    Mazzer Super Jolly
    Troll tamper
    Bullet R1
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    #2
    Skal det forstås sådan, at du kan vælge mellem de bønner du har listet op, og evt. køre 100% af én af de bønner?

    Hvis du har tid til at nørde, ville jeg smage allesammen SO, og så vælge den bedste og køre den. Keep it simple. Evt lav en simpel blend med en enkelt solid bønne toppet med 20% af en af de mere "eksotiske".

    Jeg har selv været forbi kaffer med mærkater der ligner dem, du lister op. Jeg kan heller ikke afvise, det har været præcis samme bønne, men "Nicaragua" er jo et vidt begreb. Det er groft sagt lidt som at åbne en flaske vin, hvor der står "Italien" og så en i selskabet siger: "Den kender jeg!"

    Jeg kan da alligevel komme med lidt af mine erfaringer med de bønner jeg har ristet:
    -Jeg har ikke erfaring med, hvor store forskelle der kan være på bønner fra fx Huehuetenango, men den jeg har haft fat i derfra er en af de bedste SO espressobønner jeg har ristet.
    -Der findes vist også mange forskellige Santos-bønner fra Brasilien. Dem, jeg har smagt var mildest talt kedelige.
    -Costa Rica Tarrazu har jeg ikke særligt fantastiske resultater fra endnu, men har kun ristet et par poser - så den kan jeg ikke afskrive endnu.
    -Den ene af de 2 kaffer fra Nicaragua, jeg har smagt var eminent. Den anden var ok, men ikke fantastisk.
    -Den fra Honduras, jeg har hjemme er fin, men gør sig bedst som toppen i en simpel blend. Den er lidt for syrlig som SO.
    ... Har noget liggende fra den Dominikanske rep. men har ikke fået det smagt endnu.

    og igen - mine erfaringer kan muligvis slet ikke bruges. Det er jo ikke sikkert kafferne er de samme. Det er hovedsageligt fra BellaBarista jeg har haft de kaffer. Ikke Santos, dog.
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

    Comment

    Working...
    X