Opstartstips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Josefine
    Grøn bønne
    • Apr 2008
    • 28

    Opstartstips?

    Så har jeg bygget i et halvt døgns tid ( godt nok afbrudt af en nattesøvn - men den handlede vist også mest om at brygge :-S ) og har gjort mig de første erfaringer - er ikke helt god til at ramme de 60 ml på 25 sek endnu, jeg synes det svinger en hel del. Så jeg vil gerne høre:

    1 - hvor meget skal man stampe? kan det blive for meget? Jeg har oplevet enkelte skud hvor jeg er kommet helt ned på 40-50 ml men som regel er jeg opppe på 80-100 ml. :woohoo: Har prøvet at justere kværnen, men så kom der kun 30-40 ml igenne ( med et dobbeltshot filter)
    2 - hvis man kværner kaffen ned i et varmt portafilter - er det så fyfy?:dry:
    3 - hvor meget crema er ideelt? jeg synes tit der er næsten en cm, i koppen - det er da lige vel meget ikke? jeg har læst at det tæller med i vol - derfor er jeg tit opppe på de 100 ml.
    4 - hvordan og hvor tit rengør jeg kværnen?

    Har nu ramt et el to ok skud her til morgen, men kan godt bruge nogle tips inden mit første kilo kaffe er løbet helt igennem :unsure: .:dry:
    Josefines udstyr:
    Rancilio Silvia
    Rancilio Rocky
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    #2
    Re:Opstartstips?

    Josefine wrote:
    1 - hvor meget skal man stampe? kan det blive for meget? Jeg har oplevet enkelte skud hvor jeg er kommet helt ned på 40-50 ml men som regel er jeg opppe på 80-100 ml. :woohoo: Har prøvet at justere kværnen, men så kom der kun 30-40 ml igenne ( med et dobbeltshot filter)
    Dit tampertryk skal ligge på ca. 15 kilo. Du kan evt. tage badevægten til hjælp, så du får en idé om hvor meget det så er. Der er mange der tamper med et højere tryk, nogle helt op til 25 kilo - men \"bogen\" siger 15 kilo eller lidt mere... Du kan heller ikke helt regne med at du blot kan kompensere for for hurtig- eller langsom gennemløbshastighed (eller mængde) ved at øge dit tampertryk. Det skal primært styres på kværnen. Faktisk er det min erfaring at der er forbavsende lille forskel på mængden i et skud, selv om du øger dit tampertryk moderat. Men uanset hvad, så skal du prøve at fastholde et konstant tampertryk, og så kun justere på kværnen.

    2 - hvis man kværner kaffen ned i et varmt portafilter - er det så fyfy?:dry:
    Nej - det er så sandeligt det eneste rigtige at gøre. Dit bryghåndtag skal helst være lige så varmt som dit temperaturen på dit brygvand (omkring 93,5°), og det er faktisk så varmt at du - når du distribuerer kaffen med hånden (WDT, Stockflets Move eller NSEW), så kan du faktisk godt brænde dig på bryghåndtaget.

    3 - hvor meget crema er ideelt? jeg synes tit der er næsten en cm, i koppen - det er da lige vel meget ikke? jeg har læst at det tæller med i vol - derfor er jeg tit opppe på de 100 ml.
    Det afhænger meget af kaffen, hvor frisk den er, osv. Hos mig har jeg i et almindeligt shotglas, lidt mindre end 1 cm. espresso i bunden af glasset, når jeg slukker for pumpen - resten er crema... Når jeg så lader den stå lidt, \"afgasser\" cremaen lidt, og jeg ender med 2-3 cm. \"hjerte\" og 0,5 cm. crema.

    Men det er vigtigt at du her lader smagen guide dig. Eksperimenter med mængden af kaffe, kværnens indstilling, og lad resten være konstant. Prøv så at variere på en enkelt parameter, og smag dig frem til, når DU synes det er bedst.

    4 - hvordan og hvor tit rengør jeg kværnen?
    Det har vi faktisk haft en tråd om... Du kan læse den her.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

    Comment

    • Brownie
      Stamgæst
      • Jul 2007
      • 765

      #3
      Re:Opstartstips?

      Josefine wrote:
      3 - hvor meget crema er ideelt? jeg synes tit der er næsten en cm, i koppen - det er da lige vel meget ikke? jeg har læst at det tæller med i vol - derfor er jeg tit opppe på de 100 ml.
      Scott Rao (forfatter til \"The Professional Baristas Handbook\" ) argumenterer for at det nok er mere nøjagtigt at sammenligne skud på vægt frem for volumen. Netop fordi mængden af crema varierer så meget at man ikke får et rigtigt sammenligningsgrundlag.

      Ikke fordi behøver at stå med køkkenvægten hele tiden, men mere for at illustrere at der ikke nødvendigvis (!) skal være præcis 60ml inkl. crema. Husk på det er retningslinier og at der ikke er nogen \"hårde\" regler. Her er du overladt til dit at give dit \"kunstneriske\" islæt. Smagen må bestemme. Prøv dig frem og smag hver gang.

      En anden ting er også, at hvis du får rigtig meget crema, så kan det også hjælpe at kværne en smule finere...

      God fornøjelse
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

      ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

      Comment

      • Jacob
        Master Brewer
        • Feb 2008
        • 1600

        #4
        Re:Opstartstips?

        Det er selvfølgelig på engelsk, men Dan\'s FAQ- og HOWTO-sektioner på home-barista.com er næsten ikke til at komme uden om

        The Home Barista\'s Guide to Espresso

        FAQs and Favorites Digest

        Comment

        • Josefine
          Grøn bønne
          • Apr 2008
          • 28

          #5
          Re:Opstartstips?

          Ahhh
          så fik jeg den første rigtig dejlige kop - og så lige i tide til at se CL i går aftes - det var altså rart. Der er stadig lang vej til toppen - men med min nye forsyning af bønner og en dejlig lang weekend har jeg også masser af råvarer og tid til at blive bedre.

          Et spm melder sig dog:
          Hvor længe/hvordan varmer I PF op inden I laver første shot? Det skal jo gerne være varmt nok til at man brænder sig på det ikk?

          Og så skal jeg ellers i gang med mælken her i weekenden :-)
          Josefines udstyr:
          Rancilio Silvia
          Rancilio Rocky

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Re:Opstartstips?

            Josefine wrote:
            Ahhh
            så fik jeg den første rigtig dejlige kop - og så lige i tide til at se CL i går aftes
            Dejligt at høre. Nu spildte du den vel ikke i sofaen i begejstring over Scholes mål?

            Josefine wrote:
            Et spm melder sig dog:
            Hvor længe/hvordan varmer I PF op inden I laver første shot? Det skal jo gerne være varmt nok til at man brænder sig på det ikk?
            Jo, Silvia skal helst varme op i en œ times tid. Du kan godt gøre det hurtigere ved at køre vand igennem, hver gang kedellampen slukker, og holde pause, når den er tændt. Så skulle den kunne være klar på 5-10 min.

            Hvilke bønner har du købt nu?
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • Hobzon
              Coffeeholic
              • Dec 2007
              • 1426

              #7
              Re:Opstartstips?

              Jeg laver aldrig kaffe på min Silvia, uden den har stået i 35 minutter fra kold - og naturligvis med bryghåndtaget isat.

              Hvis jeg har MEGET travlt, kan jeg fra kold Silvia lave en dobbelt espresso på ca. 8 minutter - som MoBak siger - ved at starte pumpen når kedellampen slukker og slukke pumpen når den tænder. Dette gør jeg tre gange - naturligvis med bryghåndtaget isat, men så flusher jeg også kun MEGET kort før jeg isætter bryghåndtaget og skal lave mit skud.

              Men om morgenen passer det nu meget godt med min daglige routine... jeg starter med at tænde for maskinen, så barberes, så i bad, så tøj på... og så er maskinen faktisk klar ;.)
              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
              Østerbro

              La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario


              Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

              Comment

              • Josefine
                Grøn bønne
                • Apr 2008
                • 28

                #8
                Re:Opstartstips?

                OK - det passer nok meget godt med hvordan jeg også har forsøgt mig.
                Hvilke bønner har du købt nu?
                Jeg bruger stadig uno fra risteriet - jeg fik noget med og har så fået nye forsyninger - vil gerne skyde mig ind på at produceret nogle ordentlige kopper i træk før jeg eksperiemnterer med andre bønner tror jeg.

                [quote]Dejligt at høre. Nu spildte du den vel ikke i sofaen i begejstring over Scholes mål? /quote]
                jeg tror allerede kaffen var drukket - og nu er jeg mere til Barca - men målet må man jo beundre alligevel
                Josefines udstyr:
                Rancilio Silvia
                Rancilio Rocky

                Comment

                • Jail
                  Grøn bønne
                  • Mar 2008
                  • 32

                  #9
                  Re:Opstartstips?

                  Jeg er jo også ny i faget, og ligeledes med Uno fra Risteriet.

                  men ..

                  Fik endelig indstillet kværnen, og bruger WDT til at distribuere kaffen ordentligt i portafilteret, og alt spillede - kaffen blev super.

                  Så gik der 2 dage - jeg synes jeg brugte samme fremgangsmåde, men pludselig kom der næsten ingen kaffe.

                  Mit gæt er at det er fordi bønnerne nu var 2 dage ældre, men det kan selvfølgelig også være min teknik der svigtede :-)

                  Er det almindeligt at man skal justere noget (kværn/stampetryk osv.) når bønnerne bare bliver lidt ældre ???

                  Det var en smule frustrerende, specielt fordi jeg brugte 250g bønner på at indstille det hele første gang :-/

                  Comment

                  • ChrZacho
                    Master Brewer
                    • May 2007
                    • 1580

                    #10
                    Re:Opstartstips?

                    Jail wrote:
                    Mit gæt er at det er fordi bønnerne nu var 2 dage ældre
                    BINGOOO ...
                    Administrator på EspressoBar
                    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                    Mazzer Kony Electronic

                    Comment

                    • ChrZacho
                      Master Brewer
                      • May 2007
                      • 1580

                      #11
                      Re:Opstartstips?

                      Jail wrote:
                      Det var en smule frustrerende
                      En smule??? Bare rolig det blir ikke bedre, det er den konstante jagt på en guddommelig drik der holder modet oppe og udsigten til i ny og næ ramme et shot som nærmest er himmelsk.

                      Med tid kommer disse shots oftere end sjældent ...

                      Dertil skal lægge glæden ved at opgradere ... :whistle:
                      Administrator på EspressoBar
                      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                      Mazzer Kony Electronic

                      Comment

                      • Jail
                        Grøn bønne
                        • Mar 2008
                        • 32

                        #12
                        Re:Opstartstips?

                        ok - men hvad er så hovedregelen når bønnerne bliver ældre ?

                        Skal man kværne grovere eller skal man stampe hårdere.

                        /Jakob

                        Comment

                        • ChrZacho
                          Master Brewer
                          • May 2007
                          • 1580

                          #13
                          Re:Opstartstips?

                          Du skal holde dit stamp konstant ... og bruge kværnen til at justerer.
                          Administrator på EspressoBar
                          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                          Mazzer Kony Electronic

                          Comment

                          • Josefine
                            Grøn bønne
                            • Apr 2008
                            • 28

                            #14
                            Re:Opstartstips?

                            Har haft samme oplevelse som jail - så det må blive en tand grovere man skal kværne som dagende går?
                            Josefines udstyr:
                            Rancilio Silvia
                            Rancilio Rocky

                            Comment

                            • ChrZacho
                              Master Brewer
                              • May 2007
                              • 1580

                              #15
                              Re:Opstartstips?

                              Josefine wrote:
                              Har haft samme oplevelse som jail - så det må blive en tand grovere man skal kværne som dagende går?
                              Ja og nej ...:blink:

                              Du skal, med kværnindstilling, kompenserer for alle de parametre der har indflydelse på beskaffenheden på din \"puck\". Det er kaffetype, ristningsgrad, alder, luftfugtighed, omgivende temperatur .. osv ... osv.

                              Det gode er, at med tid vil du kunne justere uden at tænke nærmere over det.
                              Administrator på EspressoBar
                              Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                              Mazzer Kony Electronic

                              Comment

                              Working...
                              X