Ny maskine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • jaroel
    Grøn bønne
    • Apr 2008
    • 23

    Ny maskine

    Hej...
    det ser jo ud til at det er et fint forum i har her, håber at jeg kan få lidt hjælp.
    Indtil i sidste uge havde jeg en gaggia baby, den der nu død pga en flytteskade Der for bliver jeg så nødt til at få en ny makine, men hvilken.
    jeg drikker primært espresso, men laver dog også noget med mælk en gang i mellem,derfor tænkte jeg at VBM domobar(sorte sider) ville være lige noget for mig, men så læste jeg et eller andet sted at det var nemmere at lave gode espresso på en HX maskine?? Men da finanserne ikke er ubegrænsede er den eneste HX som jeg kan få råd til en NS Oscar.
    Hvad folk herinde anbefale, den ene eller den anden eller noget helt tredje (helt rolig med anbefalingerne jeg har ikke råd til at smide meget mere end 6K.)

    mvh Jakob
    Vibiemme Domobar
    Rancilio Rocky
    Imex rister
  • Brownie
    Stamgæst
    • Jul 2007
    • 765

    #2
    Re:Ny maskine

    Hvis ikke du laver så meget med mælk så forstår jeg ikke helt hvorfor HX er prioriteret. Prioriter evt. helle et E51 gruppehoved. Kig evt. på Vibiemme maskinerne....?
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

    ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Re:Ny maskine

      Brownie wrote:
      Hvis ikke du laver så meget med mælk så forstår jeg ikke helt hvorfor HX er prioriteret. Prioriter evt. helle et E51 gruppehoved. Kig evt. på Vibiemme maskinerne....?
      Hej og velkommen!

      Jeg er enig med Brownie. Det er faktisk SVÆRERE at lave espresso på en HX maskine, da man skal lære at styre temperaturen. På fx en Vibiemme vil temperaturen altid være (stort set) rigtig. Hvir hvert fald så længe du ikke skal steame mælk.

      Med de behov du beskriver, ville jeg klart vælge en Vibiemme Domobar. Jeg har selv sådan én og er rigtig glad for den. E61 hovedet er fantastisk og det er en superrobust og fed maskine, hvis ikke man har behovet for ofte at lave mange mælkedrikke.

      Vær i øvrigt opmærksom på, at du ofte kan få noget afhentningsrabat ved diverse forhandlere, hvis du har mulighed for at køre efter den selv.

      Har du en kværn?
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • ordo.dk
        Espresso
        • Dec 2007
        • 514

        #4
        Re:Ny maskine

        Der er jeg så uenig med MoBak - På en HX skal du ikke temperatursurfe, men bare lave cooling-flush...
        Jeg kan godt anbefale NS Oscar Men kig på Dalla Corte og VBM!
        Sort som en panter, sort som slanter
        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
        Sort som piloten I en Tie Fighter
        Sort som pletterne på Pongo
        Sort som alle andre end Tintin I Congo
        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

        Comment

        • jaroel
          Grøn bønne
          • Apr 2008
          • 23

          #5
          Re:Ny maskine

          Når man bliver klogere bliver man jo også mere forvirret... Når man bruger en hx-maskine skal man køre et par dL vand igennem før man brygger hvorimod ved vibiemme domobaren skal man bare sætte filteret i og så kører det,er det rigtigt forstået?

          En anden ting der gør at jeg er lidt usikker på Oscar er vand, den kan jo ikke afkalkes(eller kan den). Jeg har en filterkande som jeg gerne fortsat vil bruge og er af dovenskabs og miljøhensyn ikke interesseret slæbe flaskevand op på 4. sal.
          Er det godtnok med filterkanden til Oscar?
          Vibiemme Domobar
          Rancilio Rocky
          Imex rister

          Comment

          • jaroel
            Grøn bønne
            • Apr 2008
            • 23

            #6
            Re:Ny maskine

            Jeg har en rancillio rocky kværn, ikke verdens hurtigste men den burde virke.
            Vibiemme Domobar
            Rancilio Rocky
            Imex rister

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #7
              Re:Ny maskine

              jaroel wrote:
              Når man bliver klogere bliver man jo også mere forvirret... Når man bruger en hx-maskine skal man køre et par dL vand igennem før man brygger hvorimod ved vibiemme domobaren skal man bare sætte filteret i og så kører det,er det rigtigt forstået?
              Det er korrekt. De par dl vand, var det jeg kaldte temperatur surfing, og som Ordo rettede mig i og kaldte cooling flushes. Dette er dog kun nødvendigt når maskinen har stået stille noget tid. Men det er jo så også ofte tilfældet i et hjemmeespressosetup. Med en Vibiemme (enkeltkedel) maskine er dette ikke nødvendigt. Den har altid den rette temperatur (med mindre du lige har steamet mælk)

              Filterkanden skulle være fin nok. Du kan evt. supplere med et lille kalkfilter i tanken.

              Og Rocky er også ganske fin til jobbet
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • jaroel
                Grøn bønne
                • Apr 2008
                • 23

                #8
                Re:Ny maskine

                MoBak wrote:
                Med en Vibiemme (enkeltkedel) maskine er dette ikke nødvendigt. Den har altid den rette temperatur (med mindre du lige har steamet mælk)
                [/quote]

                Hvor lang tid går der egentligt fra at man har steamet til man igen kan brygge kaffe.
                Vibiemme Domobar
                Rancilio Rocky
                Imex rister

                Comment

                • MoBak
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 3610

                  #9
                  Re:Ny maskine

                  jaroel wrote:
                  MoBak wrote:
                  Med en Vibiemme (enkeltkedel) maskine er dette ikke nødvendigt. Den har altid den rette temperatur (med mindre du lige har steamet mælk)
                  Hvor lang tid går der egentligt fra at man har steamet til man igen kan brygge kaffe.[/quote]
                  Du kan - ligesom på en HX-maskine - flushe noget vand igennem og dermed køle den ned relativt hurtigt. 1 minuts tid, vil jeg tro
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                  La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter


                  1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                  Comment

                  • ordo.dk
                    Espresso
                    • Dec 2007
                    • 514

                    #10
                    Re:Ny maskine

                    Med NS Oscar behøver man ikke flushe særligt meget - for mig er ca. 60ml er nok når den har stået stille længe - Jeg mener det er generelt for Oscar... En tommelfingerregel siger at der skal flushes til vandet løber roligt ud
                    Oscar kan i øvrigt godt afkalkes - Det er bare lidt mere besværligt...
                    Sort som en panter, sort som slanter
                    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                    Sort som piloten I en Tie Fighter
                    Sort som pletterne på Pongo
                    Sort som alle andre end Tintin I Congo
                    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                    Comment

                    • APK
                      Mellemristet
                      • Aug 2007
                      • 192

                      #11
                      Re:Ny maskine

                      Behovet for cooling flushes er relateret til indstillingen af kedeltrykket (pressostaten). Højt kedeltryk = god evne til at steame mælk = høj vandtemperatur = stort behov for cooling flush.

                      Hvis man vil minimere behovet for cooling flush kan man reducere kedeltrykket, men det går altså udover evnen til at steame mælk.

                      Min erfaring fra min nuværende HX-maskine, hvor jeg har installeret et termometer i gruppehovedet, er at der skal flushes en hel del efter at vandet begynder at løbe roligt for at komme ned på de ønskede ca 94-95 grader. Men det kan selvfølgelig variere fra maskine til maskine. (Jeg flusher minimum en hel cappucino-kop - har ikke målt hvor mange ml det er - når maskinen har stået ledig bare et par minutter).

                      Hvis jeg primært skulle lave espresso, er jeg også lige ved at tro at jeg ville vælge en Domobar.

                      mvh APK
                      La Marzocco GS/3
                      Casadio Istantaneo
                      Gene Café
                      Aeropress
                      Hario V60

                      Comment

                      • E61
                        Grøn bønne
                        • Jan 2008
                        • 31

                        #12
                        Re:Ny maskine

                        Ideen i en varmeveksler er at man lader koldt vand passere det ekstra varme vand i kedlen og derved flashvarmer det. Herved bruger man altid frisk vand til brygningen.

                        Når maskinen står stille står der vand i varmeveksleren og efterhånden som maskinen står stille antager vandet i varmeveksleren samme temperatur som kedelvandet. Det er derofr nødvendigt at tømme varmeveksleren for det varme vand og køle rørene (samt gruppen hvis der et termosifonisk system) ned. Mængden af vand er derfor groft sagt lig med 1,5 - 2 gange det vand der kan være i varmeveksleren.

                        Mængden kan reguleres en lille smule ved at justere temperaturen på kedelvandet, men det er helt marginalt. Til gengæld har temperaturen i kedelvandet stor betydning for temperaturen på brygvandet.

                        For mig ligger den største fordel i varmeveksleren ved at der altid bruges frisk vand til brygningen og ikke vand der har stået i kedlen igennem længere tid.

                        /Poul
                        Faema E61 med oversize bryghoved
                        Faema E61 Ariete
                        Isomac Tea
                        HotTop Analog rister
                        IRoast
                        Rossi RR45
                        San Marco SM90

                        Comment

                        • jaroel
                          Grøn bønne
                          • Apr 2008
                          • 23

                          #13
                          Re:Ny maskine

                          Nå men noget tyder jo på at min indskydelse om vibiemme domobar ikke helt ved siden af, jeg tror det skal være den jeg skal købe mig når der kommer lidt penge på kontoen omk den 1.

                          mht. afkalkning af HX havde jeg forstået at det ikke var noget man umiddelbart kan gøre. Hvis det er til at arbejde med spøger oscar stadigt lidt
                          Vibiemme Domobar
                          Rancilio Rocky
                          Imex rister

                          Comment

                          • ordo.dk
                            Espresso
                            • Dec 2007
                            • 514

                            #14
                            Re:Ny maskine

                            Oscar behøver som sagt ikke den vilde cooling flush - 60ml er som regel nok hvis den har stået længe. Jeg synes også det er en fordel at vandet er friskt
                            Det lyder umiddelbart besværligt at afkalke den, og jeg har ikke selv prøvet endnu, da jeg bruger meget blødt kildevand (og overvejer et bestmaxfilter) - Her står der lidt om at tømme Oscars keddel, jeg tror ikke det er det store problem - Sørger du for at bruge blødt vand, så er det også sjældent det skal gøres!

                            EDIT: Det skal også lige siges at Oscar har MEGET streamkraft
                            Sort som en panter, sort som slanter
                            Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                            Sort som piloten I en Tie Fighter
                            Sort som pletterne på Pongo
                            Sort som alle andre end Tintin I Congo
                            Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                            Comment

                            • klaus
                              Mørkristet
                              • Oct 2007
                              • 318

                              #15
                              Re:Ny maskine

                              NS Oscar er efter min mening en rigtig fin maskine til prisen. Kan godt selv anbefale den.
                              E61, du har ret i din beskrivelse af hvordan maskinen virker, men vær obs på at rigtig mange HX maskiner bliver for kolde, hvis du tømmer dem helt. De bliver ganske enkelt ALT for kolde i slutningen af shottet. Det er især tilfældet med Oscar.

                              En filterkande er ikke nok til Oscar. Du bliver simpelthen nødt til at slæbe kildevand hjem eller anskaffe et godt filter. Især da Oscar ikke har et udtag til varmt vand. Mineralindholdet (og dermed bikarbonater der sætter sig) vil stige i takt med at der kommer H2O+mineraler ind i dampkedlen og kun H2O ud. Afkalkning er ganske besværligt. Jeg selv installerede et stik på ledningen til proben, der måler hvornår der skal fyldes vand på. På den måde kan man skylle tanken ud igennem steam-stangen, men ideelt set bør tanken tømmes helt efter en afkalkning. Ellers fortynder man jo faktisk bare opløsningen i det uendelige.

                              Held og lykke.
                              Klaus Thomsen
                              World Barista Champion 2006
                              Kig ind på vores Blog her
                              The Coffee Collective

                              Comment

                              Working...
                              X