Macap M4 Digital , min nye kværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Wolff
    Master Brewer
    • Oct 2007
    • 1577

    Macap M4 Digital , min nye kværn

    Macap M4 Digital chrome , min nye kværn.

    Ja så fik jeg efter længere tids overvejelser endelig taget beslutningen om hvilken kværn der skulle stå ved siden af Silvia fremover , mit valg faldt på Macap M4 Digital.

    Der var dog andre gode kværne inde i billedet også , men nok om det. Da jeg havde taget beslutningen om hvilken kværn det skulle være var næste skridt så og finde ud af hvor jeg skulle bestille den , da fik jeg nogle gode tips og anbefalinger til 2 tyske internetshops hvor jeg så valgte den som havde den på lager, og i øvrigt god og hurtig mail respons, selvom den var lidt dyrere hos dem , men kunne jo ikke vente længere.Så fik bestilt tirsdag aften og pakken lå klar fredag da jeg kom hjem , synes jeg var rimeligt hurtigt , havde frygtet det tog længere tid. Jeg kan da også lige fortælle lidt om udpakningen , man er jo lige så spændt som et lille barn juleaften når der står sådan en pakke og venter på en lige et par billeder også.



    Fik så sat hopperen på , og kunne også glæde mig over at ledningen gik ud midt bag på , istedet for som på min forrige kværn hvor den gik ud fra siden.

    Så var det vidst også på tide der kom lidt strøm på , vil prøve og fortælle lidt om det i næste afsnit eller så snart jeg får tid , vil også sige at jeg ikke er ekspert men vil prøve og gøre det så godt jeg kan
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

    BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup
  • RuneL
    Espresso
    • Jun 2007
    • 576

    #2
    Re:Macap M4 Digital , min nye kværn

    Så jäkligt kul!
    Tillykke med et fint køb, den pynter i et hvert hjem!
    Good, fast, cheap... Pick two!

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Re:Macap M4 Digital , min nye kværn

      Tak Wolff. Glæder mig til at høre mere... Den ser i hvert fald flot ud, det er der ingen tvivl om!
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • KimH
        Espresso
        • May 2007
        • 547

        #4
        Re:Macap M4 Digital , min nye kværn

        Hej Wolff

        Fest at høre lidt om din nye kværn. Skriv endelig mere hvis du for tid og lyst :cheer:

        Jeg har i laaaang tid været på udkig efter en afløser til min Rocky. Jeg har dog ikke endnu fundet en der passede til mit behov. Men det ser faktisk ud til at en M4D passer mig rigtig godt.

        Det kunne være rigtig fedt hvis du ville fortælle lidt om:

        Hastighed: Hvor lang tid tager det at kværne 14-16 gram til en dobbelt espresso?
        Renlighed: Er der kaffegrums over hele bordet, eller sviner den kun på spildbakken?
        Rengøring: Hvor meget kaffe sidder der tilbage rundt omkring i kværnen efter brug? Og er den let at rengøre?
        Justering: Kan man på en praktisk måde skifte imellem filter/stempel og espresso uen det store besvær? Eller er den kun beregnet til espresso?
        Klumper: Hvor meget/lidt klumper kaffen i forhold til din gamle Rocky?

        Mvh
        Kim
        - La Spaziale S1 Dream
        - Bestmax S
        - Ceado E37S
        - Rancilio Rocky SD
        - Hottop B

        Comment

        • ChrZacho
          Master Brewer
          • May 2007
          • 1580

          #5
          Re:Macap M4 Digital , min nye kværn

          Kan den holde et PF?
          Administrator på EspressoBar
          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
          Mazzer Kony Electronic

          Comment

          • Søren Wolder
            Administrator
            • May 2007
            • 613

            #6
            Re:Macap M4 Digital , min nye kværn

            Tillykke Den ser rigtig lækker ud! Glæder mig til at høre mere om den, da den evt. kunne komme til at stå ved siden af min Silvia også....
            Administrator på EspressoBar

            Black coffee rules...

            Comment

            • Wolff
              Master Brewer
              • Oct 2007
              • 1577

              #7
              Re:Macap M4 Digital , min nye kværn

              Fortsættelse.

              For ca. en uge siden kom der endelig strøm på kværnen , hvor der så stod www.Macap.it på displayet , tog så lige en tur mere rundt i køkkenet bare for at nyde den , konen syntes sikkert jeg var blevet lidt skør fik så kigget lidt i manualen , tænkte så det er da bare og prøve og så i gang.
              Kan da prøve og fortælle lidt om selve det digitale display som jeg personligt synes er fedt og nemt at gå til. Lige et billed fra manualen.Og en lille video med displayet ,selvom jeg kommer til at fumle lidt midtvejs , så kan man måske få lidt ud af det alligevel.




              Kan da prøve og beskrive hvilke fordele det giver mig med displayet/sekunderne i forhold til min tidligere kværn. Førhen skulle jeg bare være sikker på at jeg havde kaffe nok i filteret , dermed havde jeg også et vis svineri/spild omkring kværnen , da knappen blev sluppet lidt på må og få , nu er det reduceret væsentligt , før har jeg nok også overdoseret mere end jeg gør nu med en lidt mere konstant overdosering(uha) på 3 gram. I princippet kunne man omregne sekunderne til gram kværnet , det kræver dog man kender sin bønne , eller man tager en prøvemåling ved skift til ny bønne/formalingsgrad etc. hvis man vil gøre sig ulejligheden.Der er ingen tvivl om jeg har mere styr på sagerne nu.
              Med hensyn til PF holderen havde jeg pillet den af på rockyen , da jeg shakede mit filter(fra side til side) for at fordele kaffen i filteret og slå eventuelle klumper lidt i stykker, på Macapen er der ingen holder og har heller ikke brug for en da jeg foretrækker at tampe umiddelbart efter jeg har kværnet ,også for at holde mig under de 45 sek. fra jeg starter at kværne til jeg går i gang med at brygge , og med den korte tid det tager og kværne bliver jeg heller ikke træt i armen tiden i det hele taget er en væsentlig forbedring i forhold til forgængeren.
              Klumpningen var jeg naturligvis også spændt på , kiggede selvfølgelig spændt på om der kom 5 mursten ud der skulle bearbejdes med kinapinde eller lign. det har indtil videre kun været små godartede klumper som jeg har kunnet tampe direkte oveni , dermed også sagt den ikke er 100% klumpfri , måske i kan danne jer et billed selv , mit filter iøvrigt målt til 29 gram.

              Macap M4D in action ( db filter weights 29 gram) overdose 3 gram.


              Selvom det måske er svært og se kaffen på videoen så er jeg ikke bleg for at nævne at der skulle være et par små klumper der også , men Silvia er nu meget forelsket alligevel opdaterer ellers tråden hen ad vejen som jeg får tid.
              Fortid
              La Marzocco GS3
              Casadio Macinadosatore Istantaneo
              Hottop KN8828-P

              BWM S M/LCD på vandværket
              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
              Pullman/Synesso ridgeless
              Bumper TS
              Motta Knockbox
              Nutid
              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
              French Press-Bodum 4 cup

              Comment

              • KimH
                Espresso
                • May 2007
                • 547

                #8
                Re:Macap M4 Digital , min nye kværn

                Total iorden med de video\'er. De siger mere end 100000 ord B)

                Jeg har lige et par spørgsmål til displayet.
                - Hvad vises i displayet når kværnen kører? Tæller den sekunderne?
                - Tæller sekunderne i displayet hvis man vælger \'contious grind\' istedet for single eller double? Det kunne være praktisk hvis man leger meget med forskellige mængder.

                Med hensyn til klumperne, syntes jeg da ikke det ser ud til at være så slemt som på billerne i denne tråd:

                Kan du bekræfte det?

                7.7 sekunder for 17 gram er da pænt hurtigt. Dog ikke så hurtigt som MoBak\'s turbokværn ;-) men jeg mener da at have set og hørt om diverse Mazzer Minis der tager ca. dobbelt så lang tid. Er det ikke korrekt?

                /KimH (Meget misundelig)
                - La Spaziale S1 Dream
                - Bestmax S
                - Ceado E37S
                - Rancilio Rocky SD
                - Hottop B

                Comment

                • Wolff
                  Master Brewer
                  • Oct 2007
                  • 1577

                  #9
                  Re:Macap M4 Digital , min nye kværn

                  KimH wrote:
                  Total iorden med de video\'er. De siger mere end 100000 ord B)

                  Jeg har lige et par spørgsmål til displayet.
                  - Hvad vises i displayet når kværnen kører? Tæller den sekunderne?
                  - Tæller sekunderne i displayet hvis man vælger \'contious grind\' istedet for single eller double? Det kunne være praktisk hvis man leger meget med forskellige mængder.

                  Med hensyn til klumperne, syntes jeg da ikke det ser ud til at være så slemt som på billerne i denne tråd:

                  Kan du bekræfte det?

                  7.7 sekunder for 17 gram er da pænt hurtigt. Dog ikke så hurtigt som MoBak\'s turbokværn ;-) men jeg mener da at have set og hørt om diverse Mazzer Minis der tager ca. dobbelt så lang tid. Er det ikke korrekt?

                  /KimH (Meget misundelig)
                  Hej Kim

                  Ja den tæller eks. 7,7 sekunder nedad.
                  om den tæller sekunderne i displayet hvis man vælger \'contious grind\' istedet for single eller double , det ved jeg faktisk ikke endnu , men skal nok få det testet på et tidspunkt.
                  Og ja kan godt bekræfte at det ikke ligner festivalen på billederne.
                  Og jo 7.7 sekunder for 17 gram er pænt hurtigt , men Mobaks herlige turbo napper den ikke nej.Hvor lang tid andre kværne er om det , skal jeg ikke kunne udtale mig om.
                  Fortid
                  La Marzocco GS3
                  Casadio Macinadosatore Istantaneo
                  Hottop KN8828-P

                  BWM S M/LCD på vandværket
                  Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                  Pullman/Synesso ridgeless
                  Bumper TS
                  Motta Knockbox
                  Nutid
                  Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                  French Press-Bodum 4 cup

                  Comment

                  • MoBak
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 3610

                    #10
                    Re:Macap M4 Digital , min nye kværn

                    Wolff wrote:
                    Og jo 7.7 sekunder for 17 gram er pænt hurtigt , men Mobaks herlige turbo napper den ikke nej.Hvor lang tid andre kværne er om det , skal jeg ikke kunne udtale mig om.
                    Om det er 5 eller 7,7 kan være ligegyldigt. Den ser helt bestemt lækker ud.

                    Jeg kunne selvfølgelig bare slå det op, mne kan du ikke lige afsløre prisen for sådan en fætter?
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                    La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter


                    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                    Comment

                    • ChrZacho
                      Master Brewer
                      • May 2007
                      • 1580

                      #11
                      Re:Macap M4 Digital , min nye kværn

                      Det ser dælme godt ud ... nice med vidoer.
                      Administrator på EspressoBar
                      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                      Mazzer Kony Electronic

                      Comment

                      • Wolff
                        Master Brewer
                        • Oct 2007
                        • 1577

                        #12
                        Re:Macap M4 Digital , min nye kværn

                        MoBak wrote:
                        Wolff wrote:
                        Og jo 7.7 sekunder for 17 gram er pænt hurtigt , men Mobaks herlige turbo napper den ikke nej.Hvor lang tid andre kværne er om det , skal jeg ikke kunne udtale mig om.
                        Om det er 5 eller 7,7 kan være ligegyldigt. Den ser helt bestemt lækker ud.

                        Jeg kunne selvfølgelig bare slå det op, mne kan du ikke lige afsløre prisen for sådan en fætter?
                        Hej Mobak , jo det kan jeg da godt, jeg gav 650 euro incl porto for den , fåes dog lidt billigere end der hvor jeg lige købte.
                        Fortid
                        La Marzocco GS3
                        Casadio Macinadosatore Istantaneo
                        Hottop KN8828-P

                        BWM S M/LCD på vandværket
                        Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                        Pullman/Synesso ridgeless
                        Bumper TS
                        Motta Knockbox
                        Nutid
                        Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                        French Press-Bodum 4 cup

                        Comment

                        • Vadmann
                          Grøn bønne
                          • Aug 2007
                          • 32

                          #13
                          Re:Macap M4 Digital , min nye kværn

                          Tillykke med den super fede maskine.
                          Jeg så den hos en espresso forhandler i Oslo her i weekenden og blev forelsket med det samme.
                          Prisen deroppe var 8500 norkse kroner (ca. 8200 dkr) så det er da noget billiger at bestille for tyskland, hmm, nu bliver den pludselig endnu mere interresant.

                          Glæder mig til at høre mere om kværnens færdigheder, den ser ihvertfald lækker ud.

                          Vadmann
                          Izzo Alex Duetto
                          Rancilio Rocky
                          Reg. Barber 58 mm messing base. Sort Håndtag
                          Xpressivo Luce stamper 58 mm
                          Pisa Knock-box
                          Masser af kaffe

                          Comment

                          • KimH
                            Espresso
                            • May 2007
                            • 547

                            #14
                            Re:Macap M4 Digital , min nye kværn

                            Hva\' så Wolff, er du stadig tilfreds med kværnen? Skriv endelig løs hvad du oplever som positivt og negativt efter skiftet fra Rocky :silly:

                            Er der sådan en bundprop tingest i hopperen ligesom på Mazzer Mini, der gør at man kan afmontere hopperen selvom den er fyldt med bønner? (Jeg kan ikke rigtig se på billedet om de sorte tapper er noget af justeringsenheden, om det er \'bundproppen\' eller noget helt tredie)

                            Jeg forestiller mig at det er en meget praktisk funktion hvis man lige skal prøve en anden blend eller lignende.

                            /Kim
                            - La Spaziale S1 Dream
                            - Bestmax S
                            - Ceado E37S
                            - Rancilio Rocky SD
                            - Hottop B

                            Comment

                            • ordo.dk
                              Espresso
                              • Dec 2007
                              • 514

                              #15
                              Re:Macap M4 Digital , min nye kværn

                              Jeg går ud fra at den er lige som Macap M4, og der er en \"bønnestopper\" på hopperen
                              Sort som en panter, sort som slanter
                              Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                              Sort som piloten I en Tie Fighter
                              Sort som pletterne på Pongo
                              Sort som alle andre end Tintin I Congo
                              Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

                              Comment

                              Working...
                              X