Kan det betale sig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Madamblå
    Lysristet
    • Aug 2012
    • 67

    Kan det betale sig?

    Jeg er noget af en grøn bønne inden for espressofeltet, men nyder min Izzo til fulde. Jeg bruger ca 1 kilo bønner om ugen, hvilket johan mærkes på budgettet. Jeg overvejer derfor om jeg som det næste skal kaste mig ud i selvristningens kunst, dels fordi jeg synes det kunne være spændende, dels fordi jeg håber at kunne spare lidt penge på sigt. Når jeg har siddet og læst flere af jeres indlæg, dukker der indimellem nogle op, der siger, at det ikke er billigere at riste selv.
    Er det rigtigt?
    Som jeg kan se det er grønne bønner ca halv pris. Ved så godt at de svinder ca 25 procent, men det er da i min udregning stadig billigere end ristede bønner. Tager jeg fejl, er der noget jeg overser?
    Kan selvfølgelig godt regne ud, at der skal investeres i en rister, og at der vil gå en rum tid, førend den er tjent ind, ligesom der nok skal en del forsøg til, førend ristningen kan bruges til noget hæderligt. Derudover vil der gå penge til strøm, men er der andet, der kan forklare påstanden om, at det ikke kan betale sig ud fra et økonomisk synspunkt?
    På forhånd tak for svar!

    /Madamblå
    Izzo Vivi Pid
    Mazzer mini electronic b
    Chemex
    Hario Buono kedel
    Behmor 1600
  • Chaff
    Mørkristet
    • Jun 2011
    • 334

    #2
    Jeg ved ikke om det kan tjene sig ind, og jeg tror heller ikke at du får noget konkret svar på det. Men jeg tror at det kan betale sig, og medregner også glæden ved hjemmeristningen
    Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Om det kan betale sig kommer så sandelig an på hvor kritisk du er. Er du meget kritisk vil de 20-25% du spare hurtigt blive brugt op.

      Ristning er tidskrævende ekstra hobby, det tager tid og penge at lære at gøre det ordentligt, derfor beslutter du dig at kaste dig ud i kunsten, så tag på et risterikursus, det kan spare dig noget af selvlæringsprocessen

      I starten er at riste selv væsentligt dyre, ikke kun pga. Anskaffelse af maskine, også strøm og bønner der bliver losset ud koster i det samlede regnskab.

      Da jeg gjorde det røg der i ny og næ (især med nye bønner) batches ud, jeg var langt fra perfektionisten så brugte bønner andre ville have losset ud. Så dette opsluger meget let besparelsen.

      Så gør det for hyggen skyld, den evt. Besparelse vil jeg tro max ligger på ca. 5% når man har modregnet ukassering, el, rengøring samt vedligholdelse af rister.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • summer
        Coffeeholic
        • Jun 2011
        • 1407

        #4
        Om det kan betale sig kommer i høj grad også an på, hvor meget man tænkt sig at investere i riste-gear.
        Jeg rister dels i en antik støbejerns gryderister med håndsving, dels i en brændefyret pizzaovn og jeg himmelhenrykt over mine resultater og over glæden ved processen.

        Comment

        • JanMoelbach
          Mellemristet
          • Dec 2010
          • 248

          #5
          Hvis du undgår at lave dårlige batches, så vil det formentligt kunne betale sig økonomisk på den lange bane, men jeg synes nu kun du skal gøre det fordi du synes det kunne være spændende.
          Kalita Wave Dripper 185

          Comment

          • Madamblå
            Lysristet
            • Aug 2012
            • 67

            #6
            Tak for svar alle sammen! Jeg overvejer...
            Izzo Vivi Pid
            Mazzer mini electronic b
            Chemex
            Hario Buono kedel
            Behmor 1600

            Comment

            • Jens_Muff
              Master Brewer
              • Sep 2011
              • 2615

              #7
              Nu kommer det jo også an på, hvor du plejer at købe bønner. Jeg rister selv, og en besparelse på 5 procent synes jeg er meget lavt sat, men okay, det kommer jo an på, hvor billigt man køber ristede bønner samt hvor kritisk man er. Jeg rister til under 100 kr/kg. vægttabet inkl. og til den pris kan man godt tillade sig at lave et fejlslagent batch i ny og næ. Jeg vil dog sige at jeg meget sjældent smider bønner ud. Om det er fordi jeg er ukritisk eller en dygtig ristemester, skal jeg lade være usagt

              Jeg har på et års tid ristet langt over 50 kg. på min behmor. Omkring halvdelen har vi nok selv drukket herhjemme. Det er klart at de anerkendte risterier kan noget andet fsva blends osv. Men man skal ikke kimse af hjemmeristning

              Hvis man har tid og lyst, synes jeg bare man skal kaste sig ud i det. Under alle omstændigheder er det ret lærerigt Bliver man træt af det kan man altid sælge risteren igen.
              - La Pavoni
              - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
              - Aillio Bullet R1
              - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

              Comment

              • Jens_Muff
                Master Brewer
                • Sep 2011
                • 2615

                #8
                Nu blev jeg jo helt nysgerrig efter den faktiske besparelse ved hjemmeristning..

                Et eksempel:

                Hvis man tager risteriets Uno blend er prisen 242,- for et ristet kg. og 128, for et grønt ditto. Denne forskel på ristede/grønne tror jeg er meget fint repræsentativ. Jeg mister ca. 17-18 % under risteriet. Lad os regne med 20 % hvis man godt kan lide den lidt mørk. Det giver en færdig kilopris på 160,- brutto.

                Hertil kommer el. Jeg havde en måler på i dag og brugte 0,41 kWt. Prisen for el er lidt over 2 kr/kWt, så en batch koster rundt regnet 1 kr. Der skal 3 af dem til at riste et kilo alt efter temperement. Max 5 hvis man foretrækker små batches, som så nok vil blive lidt billigere. Vi er nu oppe på 163,-

                Hvis man godt kan lide at have en ventileret pose kan de erverves for ca 3 kroner http://www.kaffemekka.dk/1002/aromab...ilposer,-250-g
                De 4 man bruger til et kg koster 12 kr.

                Vi er nu oppe på 175,- for et kilo kaffe. En besparelse på 67 kr/kg eller næsten 28 % i eksemplet her.

                Jeg har kasseret måske 5 i hvert fald under 10 batches og har ristet over 150.

                Vedligeholdelse af risteren er lidt svær at sætte tal på. Jeg har lagt 160,- for en ny motor til risteren for nogle mdr. siden. Var uheldig at min brændte sammen. Jeg har stadig alt i alt givet under 2.000,- for risteren - rengøringsmidler og reperation inkl.

                Hvis trådstarter som jeg rister et kg. om ugen vil du, hvis Risteriets Uno fx var din yndlingsbønne spare 3.484,- om året. Man kan self ikke sætte det helt op sådan, men det giver alligevel en idé om ens besparelse.

                Hvis man fx. køber en pakke med 20 kg. fra Bellabarista med 10 forskellige kaffer kommer man ned på en kilopris på 93 kr. vægttab, el og poser indregnet. Det er langt under prisen for friskristet kaffe alle andre steder. Deres tilbud kommer dog kun en gang om året - typisk i maj måned.

                Der er masser af fordele og ulemper ved at riste selv. Jeg synes dels det er hyggeligt, og dels er det rart hele tiden at have frisk kaffe uden at jeg skal køre byen tynd flere gange om ugen.

                Jeg kan sagtens forstå dem, som ikke gider. Det kræver lidt tid, tålmodighed samt en førstegangsinvestering, af en vis størrelse. Det giver også lidt røg i køkkenet. Det er heller ikke muligt at få helt det samme produkt som de rigtig gode risterier kan tilbyde. Jeg er dog rigtig glad for mine resultater. Bare fordi man rister selv er det jo heller ikke forbudt at købe lidt færdigristet ude i byen, når man har lyst

                Nåh.. Det endte med en længere smøre. Håber nogen kan bruge den.
                - La Pavoni
                - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                - Aillio Bullet R1
                - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                Comment

                • Madamblå
                  Lysristet
                  • Aug 2012
                  • 67

                  #9
                  Super fedt med regneeksempel!
                  Jeg venter utålmodigt på enten en brugt rister eller at Behmor igen frigives til det europæiske marked. Uden at kunne vide det med sikkerhed, så tror jeg også, at jeg ville kunne hygge mig rigtig meget ved at riste selv.
                  Izzo Vivi Pid
                  Mazzer mini electronic b
                  Chemex
                  Hario Buono kedel
                  Behmor 1600

                  Comment

                  • skastdk
                    Mørkristet
                    • Aug 2008
                    • 399

                    #10
                    Hjemmeristere skal bare i gang og riste mere kaffe! , det er en skøn hobby
                    SCAE certificeret kafferister & medejer af:
                    https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
                    Cederfeldsgade 18A
                    5560 Aarup (Fyn)

                    Comment

                    • RasmusDJ
                      Stamgæst
                      • Mar 2012
                      • 950

                      #11
                      Det lyder som en rigtig dejlig og behagelig hobby, ud over det at smage på kaffen også.

                      Hvordan er det egentlig med røgen, mere jer der bor i lejlighed?
                      //Rasmus Bonnesen

                      Comment

                      • summer
                        Coffeeholic
                        • Jun 2011
                        • 1407

                        #12
                        Der dufter kraftigt af kaffe i vores lejlighed 3-4 timer efter jeg har ristet på gasblusset i køkkenet - men det er ikke så voldsomt, hvis man lufter lidt ud Meget af mit madlavning dufter omtrent ligeså kraftigt, f.eks frikadeller eller en steg i ovnen - men en steg dufter selvfølgelig ikke af kaffe, og hvis man ikke kan tage duften af kafferistningen er det jo ikke så godt. Gå evt ind hos et mikroristeri og tjek duften når risteren er igang.

                        Og måske dufter hoptop/gene/behmor mindre end den gryde jeg bruger...

                        Comment

                        • Jens_Muff
                          Master Brewer
                          • Sep 2011
                          • 2615

                          #13
                          Jeg sætter min rister ved vinduet og har en stor ventilator, som blæser ud af vinduet. Det virker okay. Hvor jeg rister 3 batches på en eften kan det svagt lugtes dagen efter. Rister jeg kun én, kræver det ikke mange minutters udluftning. Så er det stort set væk.

                          Behmor mindsker røgen, men fjerner den ikke helt.
                          - La Pavoni
                          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                          - Aillio Bullet R1
                          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                          Comment

                          • Chaff
                            Mørkristet
                            • Jun 2011
                            • 334

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af RasmusDJ Se indlæg
                            Det lyder som en rigtig dejlig og behagelig hobby, ud over det at smage på kaffen også.

                            Hvordan er det egentlig med røgen, mere jer der bor i lejlighed?
                            Jeg har en flexslange tilsluttet risteren, og ud af vinduet. - Nul røg og nul duft bagefter
                            Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

                            Comment

                            • Jens_Muff
                              Master Brewer
                              • Sep 2011
                              • 2615

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af kasperlunddk Se indlæg
                              Jeg har en flexslange tilsluttet risteren, og ud af vinduet. - Nul røg og nul duft bagefter
                              Er det så en permenent installation i køkkenet, eller sættes den frem hver gang du skal bruge den?
                              - La Pavoni
                              - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                              - Aillio Bullet R1
                              - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                              Comment

                              Working...
                              X