Super frisk bønne i kværnen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • k.k
    Lysristet
    • Dec 2010
    • 137

    Super frisk bønne i kværnen ?

    Hejsa .
    Jeg rister selv, og leverer til tider bønner til en kop eller 2.

    Nu til spørgsmålet .

    Hvis jeg gerne vil glæde en uden for min husholdning med frisk ristet / kværnet. Kaffe
    Kan man med held/godt resultat kværne bønner samme dag som de er ristet , og bruge den normale ventetid på et par dage/7 ( her er tale om drypkaffe ) inden kaffen er afgasset eller ødelægger man en proces , som tager tid ,, altså riste vente 3-5 dage , kværne og derefter helst bruge bønnerne inden for en måned .

    Dette spørgsmål er møntet på en mængde på 500gr som hurtigt kunne ristes /kværnes og derefter videgives z

    Lidt snørklet men håber det giver mening ...
    Hvad ville du foreslå for at kunne videregive den bedstekaffe til en god ven ( igen tale om nyristet/kværnet kaffe )
    Hottop 8828b
    Silvia
    Rocky
    Swiss goldfilter
    Kuna bialetti
    Jetboiler coffeepres
    Bodumstempelkander
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    Hej

    Ud fra hvad jeg har hørt, skal bønner helst afgasse før kværning

    Men det er som sådan ikke særligt relavant, eftersom kværnet kaffe mister smagen indenfor ca. 15min og det er uanset hvor godt du pakker det ind. Kaffe skal kværnes lige før brug ellers kan vedkommende ligeså godt holde sig til Rød Merrild.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • RasmusDJ
      Stamgæst
      • Mar 2012
      • 950

      #3
      Anbefal dem at købe en Wilfa kværn, så holder bønnerne også lidt længere
      //Rasmus Bonnesen

      Comment

      • k.k
        Lysristet
        • Dec 2010
        • 137

        #4
        Wilfa anbefalingen kommer jævnligt :-))
        Og ja bønnerne mister smag over tid ..

        Så ingen kværnning af bønner inden de er afgasset ..

        De må så leve med superbønner der har mistet smag ,, hmm tror nu stadig de slår en rød merrild anytime ..
        Tak for svar
        Hottop 8828b
        Silvia
        Rocky
        Swiss goldfilter
        Kuna bialetti
        Jetboiler coffeepres
        Bodumstempelkander

        Comment

        • Chaff
          Mørkristet
          • Jun 2011
          • 334

          #5
          Der er meget blandede meninger om dette, men som udgangspunkt er jeg enig med "malling". Der er dog argumenter for at du med "fordel" kan kværne nyristede bønner for, at "speede" hele afgasningsprocessen op i situationer hvor du er i mangel på kværn-klare bønner. Det vil typisk være dagen før brug.. Det har jeg sågar hørt meget prominente ristere tale for. Personligt er jeg ikke meget for det..
          Last edited by Chaff; 9. October 2012, 11:45.
          Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

          Comment

          • Chaff
            Mørkristet
            • Jun 2011
            • 334

            #6
            Oprindeligt indsendt af k.k Se indlæg
            .. hmm tror nu stadig de slår en rød merrild anytime ..
            Så afgjort. Det tror jeg nu også at "malling" vil medgive. Man skal jo huske at espressobar.dk er fyldt med "nørder", og vi har jo til tider at benytte den gode gamle "overdrivelse fremme forståelsen" retorik.
            Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #7
              Få vedkommende til at investere i en Wilfa eller lig. (Wilfa er vist gået ud af produktion, så det skal gøres hurtigt) på den måde bliver kaffen 1000 gange bedre.

              For kværnet kaffe bliver aldrig optimalt, men ja det er nok en tand bedre end rød Merrild. Man skal bare huske at det meste af smagen går tabt relativt hurtigt. Derfor der eksistere en 15min. Tommel regl.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              Working...
              X