Hario V60 - 1 eller 2 kop?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Chaff
    Mørkristet
    • Jun 2011
    • 334

    Hario V60 - 1 eller 2 kop?

    Hej med jer,

    Jeg sidder og vil bestille lidt nyt grej, og valget er faldet på Hario V60 med en Buono kande til.
    Spørgsmålet er så: Brygger 1 kop modellen bedre kaffe end 2 kop modellen, hvis man ser bort fra mængden af kaffe?

    Kasper.
    Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.
  • skastdk
    Mørkristet
    • Aug 2008
    • 399

    #2
    nej de brygger lige godt er min mening, filtre koster næsten det samme
    SCAE certificeret kafferister & medejer af:
    https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
    Cederfeldsgade 18A
    5560 Aarup (Fyn)

    Comment

    • Chaff
      Mørkristet
      • Jun 2011
      • 334

      #3
      Oprindeligt indsendt af skastdk Se indlæg
      nej de brygger lige godt er min mening, filtre koster næsten det samme
      Okay. Spørgsmålet er bare, om jeg skal vente og så købe en La Spaz i stedet for!? Haha
      Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

      Comment

      • SuneZA
        Mørkristet
        • Sep 2009
        • 331

        #4
        Hvis du oftest kun brygger en lille mængde (2-300 mL) kan det være en fordel med den lille, at afstanden fra kanten af tragten og ned til kaffen er kort, så man ikke kommer til at "spule" igennem kaffe. Men bortset fra det skulle der vist ikke være nogen forskel i at brygge en lille kop på 01 eller 02..

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #5
          Jeg har dem begge og tror som sådan heller ikke smags forskellen vil differencere voldsom meget. Men der kunne være minimal forskel i smagen, eftersom kaffen ligger højere i den ene kontra bredere i den anden, min erfaring siger mig derfor også, at samme kværn indstilling ikke giver samme tid. Hvilket må afføde en eller anden forskel, man da det er dryp og ikke esp. Så vil forskellen nok være minimal.


          Jeg ville nok vælge 1, jeg syntes personligt, at den er langt mere kontrolabel. På den anden side syntes jeg ikke rigtigt om multi brygning på anden end stempel, Syphon og lig.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • Chaff
            Mørkristet
            • Jun 2011
            • 334

            #6
            Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
            Hvis du oftest kun brygger en lille mængde (2-300 mL) kan det være en fordel med den lille, at afstanden fra kanten af tragten og ned til kaffen er kort, så man ikke kommer til at "spule" igennem kaffe. Men bortset fra det skulle der vist ikke være nogen forskel i at brygge en lille kop på 01 eller 02..
            Okay. Jeg tror at jeg prøver en 1-kop så
            Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

            Comment

            • Chaff
              Mørkristet
              • Jun 2011
              • 334

              #7
              Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
              Jeg har dem begge og tror som sådan heller ikke smags forskellen vil differencere voldsom meget. Men der kunne være minimal forskel i smagen, eftersom kaffen ligger højere i den ene kontra bredere i den anden, min erfaring siger mig derfor også, at samme kværn indstilling ikke giver samme tid. Hvilket må afføde en eller anden forskel, man da det er dryp og ikke esp. Så vil forskellen nok være minimal.


              Jeg ville nok vælge 1, jeg syntes personligt, at den er langt mere kontrolabel. På den anden side syntes jeg ikke rigtigt om multi brygning på anden end stempel, Syphon og lig.
              Det tror jeg at du har ret i, men for at være på den sikre side, så tror jeg at jeg snupper en 1-kop
              Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

              Comment

              Working...
              X