old school gryderister

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • summer
    Coffeeholic
    • Jun 2011
    • 1407

    old school gryderister

    Hej alle
    Jeg vil lige dele den gamle kafferister og friskristet kaffe! (costa rica i det store glas og tanzania i det lille)
    Der er også et låg til gryden, så agner holdes i gryden og ikke er over hele køkkenet.
    Jeg har prøveristet både på grill med grillkul, over en terrassevarmer (!) udendørs, og på gasblus indendørs. Gasblus er klart det nemmeste.
    Jeg har den seneste tid ristet på ca 17 minutter, kaffen er fin og kan sikkert blive endnu bedre
    Vedhæftede filer
    Last edited by summer; 20. September 2012, 11:57.
  • Casper
    Espresso
    • Jun 2012
    • 709

    #2
    Ser cool ud! Held og lykke med projektet!

    Comment

    • Xiburst
      Master Brewer
      • Feb 2012
      • 1762

      #3
      Det ser fedt ud ligner en fornuftig budget løsning til os der ikke har stor kapital.
      Hvor har du anskaffet den ?
      Rocket Giotto
      Casadio Istantaneo
      Gene Café
      Aeropress
      V60

      Comment

      • hef
        Lysristet
        • Jun 2009
        • 141

        #4
        Summer, hvordan går det med ristning i gryderisteren?

        Jeg sidder her og er ved at gå op i limningerne, over jeg ikke købte den gryderister, jeg netop er faldet over. Men inden jeg styrter ud efter risteren, vil jeg da gerne hører om dine erfaringer.
        Rancilio Epoca S1
        Mahlköning Stawert
        DeVe Eva. Væghængt håndkværn
        Mazzer Major DR
        Mazzer Super Jolly - Til salg
        Gene Cafè
        Gastroback 42609

        Comment

        • summer
          Coffeeholic
          • Jun 2011
          • 1407

          #5
          Hej, her mine erfaringer her efter et halvt års ristning:

          Jeg er ret godt tilfreds - jeg bliver helt klart ved på denne måde lidt endnu!

          Værd at tænke på:
          Ristemængde - jeg ligger på ca 120-130 gram ristet kaffe pr ristning, mere kan der ikke være i gryden. Min rister er af en mellemstor størrelse, dvs der findes større og mindre modeller (der er et ret stort udvalg på ebay.de)

          Temperaturstyring - jeg har netop købt et digi-termometer som jeg vil begynde at bruge for at måle temperaturen undervejs, både grydens temp og bønnernes temp. Jeg har som sagt ristet et halvt år uden termometer, og det kan sagtens lade sig gøre at lave nognelunde ens ristninger, blot man fører udførlig dagbog. Temperaturstyringen er den største udfordring, og har man ikke et termometer må man 'måle' på old school måder, f.eks. putte bønner i gryden når låget er 'så varmt at man ikke kan røre' - eller dryppe en dråbe vand på og 'måle' temperaturen ved at se hvor hurtigt vandet fordamper.

          Det er de grovere nuancer man arbejder med, og erfaringer kommer langsomt. Men med en dagbog og tålmodighed så kan det absolut fungere.

          Comment

          • hef
            Lysristet
            • Jun 2009
            • 141

            #6
            Tak for svaret.

            Det er stadig over gasblus, ik`?
            Rancilio Epoca S1
            Mahlköning Stawert
            DeVe Eva. Væghængt håndkværn
            Mazzer Major DR
            Mazzer Super Jolly - Til salg
            Gene Cafè
            Gastroback 42609

            Comment

            • summer
              Coffeeholic
              • Jun 2011
              • 1407

              #7
              jeps, over alm. gasblus i køkkenet.
              og jeg køler bønnerne af udenfor, ved af ved at hælde dem mellem to trådsigter.

              Comment

              • The Lady
                Mellemristet
                • Apr 2011
                • 230

                #8
                Virkelig fedt. Jeg gav selv forholdsvis hurtigt op med at riste i ovnen, for det smagte enten som hø eller som bål...men super, hvis det bliver godt over gassen.
                Rancilio Silvia
                Mahlkönig Vario
                Aeropress, Hario v60 2, moccakande, french press

                Comment

                • summer
                  Coffeeholic
                  • Jun 2011
                  • 1407

                  #9
                  Ja, med trinløst gasblus kan jeg styre det
                  For tiden kører jeg med halv gas de første 5-6 minutter, så lidt mere gas et par minutter, så skrue ned på lige under halv gas (omkring 1 knæk), tage låget af og riste til farven og lydene passer.
                  Det er ret fedt når det hele spiller, og det resulterer i en portion lækker kaffe et dage efter.

                  Comment

                  Working...
                  X