iRoast2 fjerner ikke avner fra bønnerne?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rallen
    Administrator
    • Jul 2012
    • 1003

    iRoast2 fjerner ikke avner fra bønnerne?

    Hejsa.

    Er i gang med de første spæde forsøg med min iRoast2, som i øvrigt virker til at være en lækker maskine!
    Jeg undrer mig dog over om det kan passe at iRoasten er utroligt dårlig til at fjerne avner fra bønner? Kan se på filteret at den fjerner en del, men der sidder stadig rigtigt mange tilbage på bønnerne - faktisk flere end da jeg ristede i ovn.

    Følgende billede af min rist viser hvad jeg mener:
    Click image for larger version

Name:	Rist.jpg
Views:	1
Size:	83,6 KB
ID:	232321

    Hvordan er risten i øvrigt blevet? Jeg forsøgte at at ramme en city roast..
    Risten er lavet med følgende profil:
    • 200C - 5 min
    • 220C - 3 min
    • 240C - 7 min


    Havde egentlig forventet at skulle afbryde risten før tid. Virker det ikke mærkeligt at den ikke er blevet mørkere, når jeg har ristet helt ud med disse settings?

    På forhånd tak fra en nybegynder!
    Rasmus.
    --
    Rasmus
  • Chaff
    Mørkristet
    • Jun 2011
    • 334

    #2
    Det er umiddelbart også en lysere rist end City (svært at se pga. det lille billede). Bønnerne holder godt fast på deres "hud".
    Men ignorer blot avnerne, for de gør intet andet end at blive kværnet med kaffen
    Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

    Comment

    • Rallen
      Administrator
      • Jul 2012
      • 1003

      #3
      Takker! Så må jeg jo bare lære at leve med dem

      Jeg har imidlertid et andet problem, som jeg tror er større.

      Forsøgte at lave en ny profil hvor jeg satte min iRoast til at køre max temperatur (250C) i 15 minutter.
      Efter 14 minutter var temperaturen kun nået 158 grader, og kaffen ser således ud:



      Er maskinen mon i stykker? :/ Har læst om hvordan folk har fået deres iRoasts til at arbejde langsommere ved at udskifte en eller anden modstand under bundpladen med en der er større. Mon jeg kan gøre det samme den modsatte vej omkring til en der er mindre?

      Alt hjælp modtages med kyshånd!
      --
      Rasmus

      Comment

      • Jens_Muff
        Master Brewer
        • Sep 2011
        • 2615

        #4
        hm.. Synes umiddelbart at bønnerne ser lidt ujævnt ristede ud. Er det et blend, du bruger eller er det single origin? Jeg har dog kun erfaring med Behmor, og ikke iRoast.
        - La Pavoni
        - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
        - Aillio Bullet R1
        - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

        Comment

        • skastdk
          Mørkristet
          • Aug 2008
          • 399

          #5
          Dine bønner ser ikke færdige ud på det billede, mh til temperatur så skal du op over 170-180 grader for at der begynder at ske noget
          SCAE certificeret kafferister & medejer af:
          https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
          Cederfeldsgade 18A
          5560 Aarup (Fyn)

          Comment

          • Skurken
            Master Brewer
            • Jun 2008
            • 1985

            #6
            Nu er det godt nok længe siden jeg har læst om iRoast, men helt bagest i min hukommelse synes jeg der ligger et eller andet med nogle modstande eller noget som folk plejer at skifte på dem? For at opnå højere temp?

            Det må der da være nogen der kan huske herinde
            Mvh. Anders


            Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

            Comment

            • sps79
              Coffeeholic
              • Jul 2010
              • 1263

              #7
              Du kan læse om modstandssættet her http://www.espressobar.dk/forums/sho...odstand+iroast
              Det gav mulighed for længere riste, grunden lavere temperatur.
              Jeg moddede min med et potmeter, hvilket gav mig mulighed for at varierer modstanden fra 1,8 til 3,2.
              Det undre mig voldsomt at temperaturen kun er 158 efter 14 min. Prøv lige at køre en rist uden bønner på den varme profil ( P1?? ) og se hvad der sker
              -
              Søren P. Schmidt
              LMWDP #393
              -
              Faema C84 - VST 18 & Synesso
              Mazzer Super Jolly
              Mahlkönig Vario
              Pullman Jarrah stamper
              La Pavoni Europiccola
              Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
              Concept Art stamper

              Comment

              • aspedersen
                Master Brewer
                • Jan 2014
                • 1555

                #8
                Jeg får 1,5 kg grønne bønner fra Island ved noget der hedder Te & Kaffi. Ved ikke hvor i verden de er dyrket endnu, men vil lige høre ad om der er nogle der har en god profil til en mellem rist.
                Jeg tror ikke der er pillet ved maskinen (I-Roast 2) mht. modstande osv.

                Det er min første gang, det med at riste, og vil helst ikke ødelægge mine bønner eller lave små grill briketter. Ham der havde maskinen har skrevet 450 F i 10 minutter, men ved ikke hvor mørke de så bliver.
                /Anders

                La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
                https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
                https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

                Comment

                • Rallen
                  Administrator
                  • Jul 2012
                  • 1003

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af aspedersen Se indlæg
                  Jeg får 1,5 kg grønne bønner fra Island ved noget der hedder Te & Kaffi. Ved ikke hvor i verden de er dyrket endnu, men vil lige høre ad om der er nogle der har en god profil til en mellem rist.
                  Jeg tror ikke der er pillet ved maskinen (I-Roast 2) mht. modstande osv.

                  Det er min første gang, det med at riste, og vil helst ikke ødelægge mine bønner eller lave små grill briketter. Ham der havde maskinen har skrevet 450 F i 10 minutter, men ved ikke hvor mørke de så bliver.
                  De par dage jeg havde min iRoast før den blev returneret fordi den ikke fungerede, nåede jeg at finde spandevis af profiler gennem Google..
                  --
                  Rasmus

                  Comment

                  Working...
                  X