Kværn og klumper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Wolff
    Master Brewer
    • Oct 2007
    • 1577

    Kværn og klumper

    Nu har jeg selv en Rocky kværn som også klumper lidt , men kunne godt tænke mig og vide hvor meget i tillæger det værdi/kriterie når kværnen klumper lidt? kan se der er dyre kværne(4-5000) end rocky der også klumper lidt.Bruger i det som kriterie når i skulle vælge en anden kværn , eller betyder det ikke så meget i sidste ende? jeg ved luftfugtighed etc. kan spille ind når det klumper lidt, men hvis man ser bort fra det.
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

    BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    #2
    Re:Kværn og klumper

    Efter min mening er det det næstvigtigste kriterium. Det vigtigste er dog ensartetheden af det kværnede kaffe, da du selvfølgelig ikke kan gøre noget ved dette efterfølgende, som du kan med klumpningen (WDT eller lignende).
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

    Comment

    • EPO
      Coffeeholic
      • Oct 2007
      • 1151

      #3
      Re:Kværn og klumper

      Jeg kan kun sige at jeg er enig med MoBak!!!
      Hvis man vil værre fri for klumperri så kan man jo anskaffe sig en kvæn med doser, jeg er godt nok ikke senv den store fan af kværne med doser (selv om jeg er ved at vende mig til det) men man kan ikke anklage dem for at klumpe
      Michael EPO Rasmussen

      Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Re:Kværn og klumper

        EPO wrote:
        Jeg kan kun sige at jeg er enig med MoBak!!!
        Hvis man vil værre fri for klumperri så kan man jo anskaffe sig en kvæn med doser, jeg er godt nok ikke senv den store fan af kværne med doser (selv om jeg er ved at vende mig til det) men man kan ikke anklage dem for at klumpe
        Jeg er heller ikke så vild med doser. Efter min mening er den bedst egnet i et café miljø og ikke særligt egnet til hjemme-baristaen.

        Men jeg er rigtig tilfreds med min Casadio, som slet ikke klumper. Jeg behøver stort set ikke røre kaffen efter den er kværnet - hvis ellers mændgen fra timeren passer. Så er det bare at stampe den. Det er dejligt ukompliceret og det gør det nemt at lave et godt resultat hver gang.
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • EPO
          Coffeeholic
          • Oct 2007
          • 1151

          #5
          Re:Kværn og klumper

          MoBak wrote:
          EPO wrote:
          Jeg kan kun sige at jeg er enig med MoBak!!!
          Hvis man vil værre fri for klumperri så kan man jo anskaffe sig en kvæn med doser, jeg er godt nok ikke senv den store fan af kværne med doser (selv om jeg er ved at vende mig til det) men man kan ikke anklage dem for at klumpe
          Jeg er heller ikke så vild med doser. Efter min mening er den bedst egnet i et café miljø og ikke særligt egnet til hjemme-baristaen.

          Men jeg er rigtig tilfreds med min Casadio, som slet ikke klumper. Jeg behøver stort set ikke røre kaffen efter den er kværnet - hvis ellers mændgen fra timeren passer. Så er det bare at stampe den. Det er dejligt ukompliceret og det gør det nemt at lave et godt resultat hver gang.
          Jeg er kun lidt missundelig på din Casadio jeg begynder og syntes bedre og bedre om den. Jeg har nu ikke kværn udskiftning i tankerne lige iøjeblikket, men jeg på den anden sidde heller ikke sikker på at K10\'er en en keeper
          Michael EPO Rasmussen

          Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Re:Kværn og klumper

            EPO wrote:
            Jeg er kun lidt missundelig på din Casadio jeg begynder og syntes bedre og bedre om den. Jeg har nu ikke kværn udskiftning i tankerne lige iøjeblikket, men jeg på den anden sidde heller ikke sikker på at K10\'er en en keeper
            Jeg har i hvert fald kun rosende ord om den - jaja, udseendet er ikke i topklasse. Jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er nogen danske forhandlere der tager den hjem... Måske bliver den for dyr, jeg ved det ikke
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • Wolff
              Master Brewer
              • Oct 2007
              • 1577

              #7
              Re:Kværn og klumper

              Ja Mobak din casadio er jo en fantastisk kværn (det lille minus looket), så den jo i aktion i århus.Grunden til jeg også spørger ang. klumpningen er nok også fordi jeg har en Macap M4 digital chrome lidt i baghovedet til en evt. opgradering hvis det skulle komme på tale engang, men så jo så jeg at den godt kunne klumpe lidt indimellem. var ellers lige ved og få en på prøve , men det glippede så .
              Fortid
              La Marzocco GS3
              Casadio Macinadosatore Istantaneo
              Hottop KN8828-P

              BWM S M/LCD på vandværket
              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
              Pullman/Synesso ridgeless
              Bumper TS
              Motta Knockbox
              Nutid
              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
              French Press-Bodum 4 cup

              Comment

              • RuneL
                Espresso
                • Jun 2007
                • 576

                #8
                Re:Kværn og klumper

                Jeg ville bare bidrage med at min mazzer-b også klumper lidt. Ikke så meget som min rocky, men den er ikke lisså fin som MoBaks cassadio, som nok er noget af det fineste jeg har set.
                Good, fast, cheap... Pick two!

                Comment

                • Brownie
                  Stamgæst
                  • Jul 2007
                  • 765

                  #9
                  Re:Kværn og klumper

                  I dette dette link er der kommentarer til Macap\'en...ja, det er der også mange andre steder hvis du søger.

                  Der er et Macap og et Mazzer billede. 2/3-dele nede af siden.

                  Selve kværnen må være det vigtigste - og derefter som de andre siger klumpningen. Jeg er meget godt tilfreds. Bruger ihvertfald ikke tandstikker mere
                  Vibiemme Domobar Inox
                  Baratza Sette 270

                  ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

                  Comment

                  • Brownie
                    Stamgæst
                    • Jul 2007
                    • 765

                    #10
                    Re:Kværn og klumper

                    og her Mazzeren
                    Vibiemme Domobar Inox
                    Baratza Sette 270

                    ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

                    Comment

                    • Wolff
                      Master Brewer
                      • Oct 2007
                      • 1577

                      #11
                      Re:Kværn og klumper

                      Bruger du ikke tandstikkere mere , det vil sige du har fået gebis:laugh: ja man kan se rundt omkring både mazzer og macap klumper lidt , men det var nu mere hvad man ligger i det og hvad det har af betydning for jer , eller det måske slet ikke har.
                      Fortid
                      La Marzocco GS3
                      Casadio Macinadosatore Istantaneo
                      Hottop KN8828-P

                      BWM S M/LCD på vandværket
                      Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                      Pullman/Synesso ridgeless
                      Bumper TS
                      Motta Knockbox
                      Nutid
                      Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                      French Press-Bodum 4 cup

                      Comment

                      • RuneL
                        Espresso
                        • Jun 2007
                        • 576

                        #12
                        Re:Kværn og klumper

                        jeg syns det har meget stor betydning.
                        Kører du med nøgen filterholder kan du tydeligt se at hvis der triller en stor klump ned og lægger sig i bunden af filteret, ja så kommer der næsten ikke noget kaffe der når ekstraktionen begynder.
                        Good, fast, cheap... Pick two!

                        Comment

                        • Søren Wolder
                          Administrator
                          • May 2007
                          • 613

                          #13
                          Re:Kværn og klumper

                          Jeg er enig i, at forholdet om hvorvidt en kværn klumper kaffen må være det næstvigtigste kriterium - kun overgået af ensartheden.

                          Masser kværnene har fået kritik for ikke at male helt ensartet og samtidig have en tendens til at fordele de fineste partikler i den del af PF der er tættest på kværken. Dette skulle kunne ses ved naked PF - jeg har dog ikke selv haft mulighed for at teste.

                          Da jeg går efter en så klumpfri kværn som muligt (og en, som ikke sviner lige så meget som min Rocky), er jeg også ret lun på Casadio\'en - den er bare møj-lækker.... bortset fra udseende, men det kan jeg leve med.
                          Administrator på EspressoBar

                          Black coffee rules...

                          Comment

                          • Brownie
                            Stamgæst
                            • Jul 2007
                            • 765

                            #14
                            Re:Kværn og klumper

                            Jeg synes altså også at udseendet er vigtigt. Det har absolut intet at gøre med kaffen - det er rigtigt. Men det er lidt ligesom med kvaliteten. Det må gerne føles godt og se godt ud. Sådan har jeg det...og selvom det ikke er det vigtigste, så er det vigtigt.
                            Vibiemme Domobar Inox
                            Baratza Sette 270

                            ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

                            Comment

                            • Wolff
                              Master Brewer
                              • Oct 2007
                              • 1577

                              #15
                              Re:Kværn og klumper

                              Ja udseendet har bestemt også betydning for mig , derfor en af plusserne for mig ved Macap M4 digital chrome , og selvfølgelig at den også er nem og indstille via det digitale display , og så ville den nok også passe godt til mit fremtidige setup som jeg også tænker på men mazzer skulle vist også komme i chrom incl. digital display på et tidspunkt (ret mig hvis jeg har taget fejl)måske andre har hørt om dette også.kan da godt linke til det hvis jeg falder over det igen.
                              Kan da godt sige at disse 4 kværne er dem jeg Personligt foretrækker og skulle vælge i mellem Casadio-Mazzer mine E B - MahlKoenig K30 - Macap M4 digital chrome , men af forskellige årsager løber jeg af med Macapen , eller omvendt
                              Fortid
                              La Marzocco GS3
                              Casadio Macinadosatore Istantaneo
                              Hottop KN8828-P

                              BWM S M/LCD på vandværket
                              Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                              Pullman/Synesso ridgeless
                              Bumper TS
                              Motta Knockbox
                              Nutid
                              Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                              French Press-Bodum 4 cup

                              Comment

                              Working...
                              X