Rister jeg forkert, for mørkt eller noget helt tredje?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Chaff
    Mørkristet
    • Jun 2011
    • 334

    Rister jeg forkert, for mørkt eller noget helt tredje?

    Hej med jer,

    Jeg er den "lykkelige" ejer af en Gene kafferister, som virker ganske fortrinligt. Jeg har bare nogle problemer som jeg gerne vil undgå fremadrettet!

    Når jeg rister til helt almindelig sort kaffe, i mit tilfælde til en Syphon (nogen gange stempel), så bliver resultatet aldrig tilfredsstillende. Hver eneste rist jeg har lavet til sort kaffe, har haft en ens bismag som er meget svær at bekrive. Det smager ikke brændt, men mere "gummi-agtig". Det er helt vildt frustrerende, for det sker med alle slags bønner, i alle de rist jeg har lavet gennem 1 år nu.

    Når jeg rister til espresso, så er mine rist helt fortrinlige og smager fantastisk. Jeg har dog prøvet at lave sort kaffe på espressoblend (i mangel på bedre), og her er den dårlige "gummi-agtige" smag også tilstede. Det er vildt frustrerende..

    Så mit spørgsmål er: Rister jeg for mørkt? Rister jeg forkert, eller er det mon noget helt tredje?

    Jeg har prøvet forskellige risteprofiler, og er senest gået over til den omtalte S-profil. Ingen ændringer i resultatet, desværre.

    Jeg håber i kan hjælpe lidt.
    Hilsen K.
    Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.
  • sps79
    Coffeeholic
    • Jul 2010
    • 1263

    #2
    Jeg havde lidt af det samme problem med min iroast.
    Har du proevet af rense tromlen?
    Og har du proevet at riste lys? Her snakker vi city
    -
    Søren P. Schmidt
    LMWDP #393
    -
    Faema C84 - VST 18 & Synesso
    Mazzer Super Jolly
    Mahlkönig Vario
    Pullman Jarrah stamper
    La Pavoni Europiccola
    Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
    Concept Art stamper

    Comment

    • Chaff
      Mørkristet
      • Jun 2011
      • 334

      #3
      Oprindeligt indsendt af sps79 Se indlæg
      Jeg havde lidt af det samme problem med min iroast.
      Har du proevet af rense tromlen?
      Og har du proevet at riste lys? Her snakker vi city
      Jeg renser tromlen med jævne mellemrum, så der burde problemet ikke ligge.
      Jeg har ikke ristet så lys som du nævner der, men måske jeg burde prøve det?

      Jeg havde jo også en mistanke om, at jeg måske rister for mørkt, men det undrer mig nu alligevel en del?
      Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

      Comment

      • skastdk
        Mørkristet
        • Aug 2008
        • 399

        #4
        Du skal stoppe din ristning lidt før og så arbejd på at få kølingen speeded op. Det lyder som en bagt bønne
        SCAE certificeret kafferister & medejer af:
        https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
        Cederfeldsgade 18A
        5560 Aarup (Fyn)

        Comment

        • sps79
          Coffeeholic
          • Jul 2010
          • 1263

          #5
          Oprindeligt indsendt af kasperlunddk Se indlæg
          Jeg renser tromlen med jævne mellemrum, så der burde problemet ikke ligge.
          Jeg har ikke ristet så lys som du nævner der, men måske jeg burde prøve det?

          Jeg havde jo også en mistanke om, at jeg måske rister for mørkt, men det undrer mig nu alligevel en del?
          Da jeg startede med at riste, fandt jeg et råd på HB af another_jim. Han mener at man skal starte med at riste lys, lære det og mestre det. Og derefter bevæge sige mørkere. Det er jo ikke svært at producere en FC+. Det kan være svært at producere en velsmagende FC+.
          Men det gælder alle ristegraderne. En ting er at ramme en grad, en anden ting er hvorvidt den er velsmagende. Det er jo det der gør det hele spændende

          Men hvis du nu rister til 1 knæk er overstået, og så dumper, så kan du jo smage dig frem til hvorvidt den kræver f.eks. 30 sek mere. Er hvis gummi smagen stadig er der, kan det jo være en bønne deffekt.

          Mht s-profilen, så prøv evt. med slow start/fast finish. 215 grader til 1 knæk, og så 230 grader til slut. 1 knæk kommer ved 11-13 minutter, og træk den aldrig længere end 2-2:30 minutter fra start 1. til slut.
          Og derefter den modsatte, fast start/slow finish. Den kender du sikkert godt. 1 knæk ved 9 minutter +/-, og max 4-5 minutter fra start 1. til slut.

          Lang historie, kort svar: Prøv at riste lys og smag. Gerne 12 timer efter, og fremad. Således du kan smage kaffens udvikling

          Happy roasting
          -
          Søren P. Schmidt
          LMWDP #393
          -
          Faema C84 - VST 18 & Synesso
          Mazzer Super Jolly
          Mahlkönig Vario
          Pullman Jarrah stamper
          La Pavoni Europiccola
          Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
          Concept Art stamper

          Comment

          • Chaff
            Mørkristet
            • Jun 2011
            • 334

            #6
            Oprindeligt indsendt af skastdk Se indlæg
            Du skal stoppe din ristning lidt før og så arbejd på at få kølingen speeded op. Det lyder som en bagt bønne
            Med den omtalte S-profil, rister jeg min bønne i sammenlagt ca. 17 minutter.. Er det virkelig for længe?
            Jeg køler eksternt med en støvsuger, så der burde problemet ikke ligge? :-)
            Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

            Comment

            • Chaff
              Mørkristet
              • Jun 2011
              • 334

              #7
              Oprindeligt indsendt af sps79 Se indlæg
              Da jeg startede med at riste, fandt jeg et råd på HB af another_jim. Han mener at man skal starte med at riste lys, lære det og mestre det. Og derefter bevæge sige mørkere. Det er jo ikke svært at producere en FC+. Det kan være svært at producere en velsmagende FC+.
              Men det gælder alle ristegraderne. En ting er at ramme en grad, en anden ting er hvorvidt den er velsmagende. Det er jo det der gør det hele spændende

              Men hvis du nu rister til 1 knæk er overstået, og så dumper, så kan du jo smage dig frem til hvorvidt den kræver f.eks. 30 sek mere. Er hvis gummi smagen stadig er der, kan det jo være en bønne deffekt.

              Mht s-profilen, så prøv evt. med slow start/fast finish. 215 grader til 1 knæk, og så 230 grader til slut. 1 knæk kommer ved 11-13 minutter, og træk den aldrig længere end 2-2:30 minutter fra start 1. til slut.
              Og derefter den modsatte, fast start/slow finish. Den kender du sikkert godt. 1 knæk ved 9 minutter +/-, og max 4-5 minutter fra start 1. til slut.

              Lang historie, kort svar: Prøv at riste lys og smag. Gerne 12 timer efter, og fremad. Således du kan smage kaffens udvikling

              Happy roasting
              Hmm.. Interessant - Tak! :-)

              Jeg vil helt sikkert tage dit råd til mig, med hensyn til at starte i den lyse ende, og så bevæge mig op ad!
              Som jeg skrev til "skastdk", så rister jeg i ca. 17 minutter, ed S-profilen - Det er så for længe, kan jeg regne ud?
              Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

              Comment

              • skastdk
                Mørkristet
                • Aug 2008
                • 399

                #8
                Ja jeg tror den bliver bagt lidt til sidst, ram 12-14 min hvis du kan
                SCAE certificeret kafferister & medejer af:
                https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
                Cederfeldsgade 18A
                5560 Aarup (Fyn)

                Comment

                • Chaff
                  Mørkristet
                  • Jun 2011
                  • 334

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af skastdk Se indlæg
                  Ja jeg tror den bliver bagt lidt til sidst, ram 12-14 min hvis du kan
                  Okay.. Det må jeg prøve at sigte efter! :-)
                  Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

                  Comment

                  Working...
                  X