Er dette en Kenya AA+

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ejlemos
    Mellemristet
    • Oct 2009
    • 272

    Er dette en Kenya AA+

    Hej Drenge,

    Jeg har netop købt noget Kenya AA Plus, som jeg venter mig meget af. Jeg har netop åbnet posen og set at der er en del af disse fejlbønner (se billede). Dette billeder er kun lige hvad jeg kunne fiske op fra overfladen da jeg åbnede posen... Er er virkelig acceptabelt for en AA+ ??
    Vedhæftede filer
    /Emil Malling

    Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

    Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
    ... Og en ønskeseddel såå lang
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    Kort svar NEJ, gå ned eller send billed til der hvor du handlede så vil de sikkert udbedre skaden.

    Jeg har aldrig Personligt oplevet noget så slemt, men har set det et Par gange med andre bønner/blandinger.

    Der bør aldrig være mere end et par bønner, helst skal der slet ikke være nogle, for det er trods alt en af de ting vi betaler for.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • BaristaDK
      Master Brewer
      • Nov 2007
      • 1643

      #3
      AA betegner størrelsen på bønnerne og ikke direkte kvaliteten. Der er dog en vis sammenhæng. De bønner kan sagtens være klassificeret som AA og i mine øjne ligner det klart en fejl fra ristermesterens side. Det ser ud som om de har fået rigtig høj varme mod 1. knæk, hvor de så nærmest er eksploderet. Nu har du jo åbner posen, så prøv at brygge en enkelt eller to kopper og hvis det smager tydeligt defekt, så klag
      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

      Comment

      • BaristaDK
        Master Brewer
        • Nov 2007
        • 1643

        #4
        Got damn tapatalk!!!!
        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

        Comment

        • sps79
          Coffeeholic
          • Jul 2010
          • 1263

          #5
          Det er en defekt der kaldes shells.
          Illustrated descriptions of coffee bean defects. Coffee term descriptions and illustrations.
          -
          Søren P. Schmidt
          LMWDP #393
          -
          Faema C84 - VST 18 & Synesso
          Mazzer Super Jolly
          Mahlkönig Vario
          Pullman Jarrah stamper
          La Pavoni Europiccola
          Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
          Concept Art stamper

          Comment

          • skastdk
            Mørkristet
            • Aug 2008
            • 399

            #6
            Det har jeg aldrig set før

            Jeg glæder mig til at begynde at sælge ud af mine kenya´er, de er vold-nice syntes jeg selv
            SCAE certificeret kafferister & medejer af:
            https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
            Cederfeldsgade 18A
            5560 Aarup (Fyn)

            Comment

            • Ejlemos
              Mellemristet
              • Oct 2009
              • 272

              #7
              Mange tak for de bekræftende svar, og for det yderst brugbare link, sps79. Jeg hiver fat i min kaffepusher og spørger hvad meningen er
              /Emil Malling

              Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

              Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
              ... Og en ønskeseddel såå lang

              Comment

              • Degnen
                Grøn bønne
                • Feb 2012
                • 4

                #8
                Mig orienteret er AA+ ikke kun afhængigt af bønnens størrelse, men af kvaliteten, der netop er af højeste standard i Kenya. Bønnerne tjekkes og kontrolleres omhyggeligt, inden de eksporteres fra landet - og denne stramme kontrol med bønnerne gør, at de bliver til AA+. Hvis det giver mening.

                Kort refereret fra Kokkens bog om kaffe.
                Enhver degn (lærer) drikker kaffe - gør det nu ordentligt

                Comment

                Working...
                X