Bialette laver hvad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Mokkamand
    Grøn bønne
    • Mar 2012
    • 27

    Bialette laver hvad?

    Hej alle

    Vi har lige været 5 dage i Rom...dejlig tur...og er blevet helt vild med deres espresso.

    Jeg købte så i går en Bialetti EasyMake på 230V hos den lokale kaffepusher, sammen med 250gr italiensk espressokaffe - semifint malet. Troede i min naivitet at jeg nu skulle hjem at lave espresso. men men men....det skulle jeg så ikke. God kaffe, bestemt, men espresso var det ikke.

    Nu er mit spørgsmål så... hvad er det en Bialetti brygger. Det er tykkere end alm. sort kaffe, men mangler den lækre olie og crema på toppen?

    AeroPress
    Bialetti MakeEasy
    Bodum French Press
    Bodum Antigua
  • Martin B
    Mørkristet
    • Oct 2008
    • 363

    #2
    Hej og velkommen

    Den type kaffekander Bialetti oftest laver hedder også mokka-kander. Og de laver vist så det man kalder mokka - altså en (som du selv skriver) tykkere sort kaffe, men ikke espresso.
    Espresso laves som tommelfingerregel ved ca 9 bars tryk (og en masse andre faktorer) - i mokka-kanden kommer trykket vist højest op på 2-3 bar. Teknikken er vand der fordamper, og derved trykkes op igennem kaffen i tragten, for så at ende i kanden foroven.
    Det kan smage sagtens smage godt, men det er ikke helt espresso...
    Last edited by Martin B; 15. March 2012, 10:41. Årsag: tyrkflej...
    Mvh Martin B!
    -----
    LMWDP #387

    Arrarex Caravel (+ OE/HLE-ITT tamper 43,5 mm) - Mazzer Super Jolly
    AeroPress - Hario V60 - Wilfa WSCG-2 - Gene Café CBR-101

    Comment

    • dr.kaffeberg1
      Mørkristet
      • Jul 2009
      • 311

      #3
      Velkomme til forum Mokkemand

      Det Martin skrive er god nok.

      Dog er det megen så også vil siger at det espresso og det var det også inde man bygge de modern espressomaskin vi har idag. ca. omkige 1920 til 1950 brygge man da også espresso med damptyke men dampe meget vame så brænd kaffe så ikke give den best smag.
      1.Plads ved DM i Hjemmebarista 2011

      ordbillde

      Rancilio Epoca E1
      Fiorenzato T80

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Jep en Mokka kande, den kan lave en ganske fin kop sort kaffe, men espresso er det ikke. At nogle så kalder det espresso, det må stå for deres egen regning

        Mokkakanden blev faktisk først opfundet af Bialetti 3 årtier efter Bezzeras første espressomaskinen. Espressomaskinen har faktisk sine første rødder helt tilbage til det 19'århundrede men det er ofte Bezzera der bliver krediteret for denne.

        Men man kan godt få stove top espressomaskiner såsom Bellman, de er godt nok lidt halv farlige de fleste af dem. Men de skulle kunne lave espresso i modsætning til mokka kanderne. Omend jeg ikke aner hvor godt det er.

        Jeg vil dog råde dig til at få dig en kværn (ikke en købt i el-giganten, magasin eller lig) og ny ristet hele bønner, du vil blive overrasket over hvilken forskel det vil give, selv i en mokka kande. evt. kan du købe en Aeropress den laver væsentligt bedre kaffe end Mokka kanden, den koster vist 250,- så det er til at leve med.

        Ønsker du at lave rigtig espresso så hedder det en espressomaskine samt tilbehør.. Men man skal være helt sikker på at det er det man vil. Jeg startede selv ud med en lille espressomaskine. på et tidspunkt levede jeg selv med en Mokka kande og stempel samt kværn. Det var skam okay, men det er nu helt noget andet at have sin helt egen kaffebar.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • Mokkamand
          Grøn bønne
          • Mar 2012
          • 27

          #5
          Ok...så blev jeg da så meget klogere.

          Tror jeg bestiller en Aeropress til når det kun er mig som skal have en kop kaffe, og konen et krus urtete.

          Mht køb af kværn, har jeg læst at mange er glade for og anbefaler Mahlkönig Vario.


          Så må espressomaskinen komme senere.

          Tillægsspørgsmål:
          Syntes min nyindkøbte italienske kaffe, har lidt for bitter eftersmag. Ved godt smag er forskellig, men er der nogen som kan anbefale en god all-round bønne til en mokkakande/aeropress??

          AeroPress
          Bialetti MakeEasy
          Bodum French Press
          Bodum Antigua

          Comment

          • skastdk
            Mørkristet
            • Aug 2008
            • 399

            #6
            Køb en kaffe ved et special risteri, så undgår du (for det meste) brændtheden. De italienske rister rimelig mørkt og jeg tror heller ikke det er den mest friske dato du får på posen
            SCAE certificeret kafferister & medejer af:
            https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
            Cederfeldsgade 18A
            5560 Aarup (Fyn)

            Comment

            • skastdk
              Mørkristet
              • Aug 2008
              • 399

              #7


              Den her kværn er god til prisen, jeg har selv en og den performer ok til aeropress, filter og mokka kande

              Naturligvis er en Vario at foretrække men den koster jo en sjat mere
              SCAE certificeret kafferister & medejer af:
              https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
              Cederfeldsgade 18A
              5560 Aarup (Fyn)

              Comment

              • Mokkamand
                Grøn bønne
                • Mar 2012
                • 27

                #8
                Oprindeligt indsendt af skastdk Se indlæg
                http://www.tretti.dk/husholdningsapp...ne/wilfa-cgr-1

                Den her kværn er god til prisen, jeg har selv en og den performer ok til aeropress, filter og mokka kande

                Naturligvis er en Vario at foretrække men den koster jo en sjat mere
                Den Wilfa ser bestemt god ud til prisen. Men læste et sted at den ikke kan kværne til espresso. Så om et halvt år når jeg sikkert skal ud at købe en Silvia eller lignende, kan den vel ikke bruges længere. Tror jeg venter lidt og køber en Vario. Indtil da må vores manuelle Bodum kværn trække læsset.

                AeroPress
                Bialetti MakeEasy
                Bodum French Press
                Bodum Antigua

                Comment

                • skastdk
                  Mørkristet
                  • Aug 2008
                  • 399

                  #9
                  Ja man kan aldrig får kværne nok, jeg bruger den rår jeg rejser til lande hvor en Vario ikke skal være i kufferten.
                  SCAE certificeret kafferister & medejer af:
                  https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
                  Cederfeldsgade 18A
                  5560 Aarup (Fyn)

                  Comment

                  • Chaff
                    Mørkristet
                    • Jun 2011
                    • 334

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Mokkamand Se indlæg
                    Tror jeg bestiller en Aeropress til når det kun er mig som skal have en kop kaffe, og konen et krus urtete.

                    Mht køb af kværn, har jeg læst at mange er glade for og anbefaler Mahlkönig Vario.
                    AeroPress er fantastisk, så +1 på den!
                    Vario er ligeledes super, selvom den bøvler lidt med statisk elektricitet til tider..

                    Held og lykke med det..
                    Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #11
                      Jepper derfor jeg kom med forslaget.

                      Ang. Kværn så ville jeg seriøst overveje håndkværn fra OE espresso i USA, de hedder Pharos og Lido og koster henholdsvis 2100,- for Phoros og ca. 1100 for Lido. (inkl fragt, moms og told)

                      ja det er håndkværn men de levere meget bedre kaffe end, Vario og alle andre billige elektriske kværn.

                      Og så kan du få begge og ikke bruge flere penge end hvad en brugt vario koster.

                      Ps Pharos er espresso kværn og Lido cupping kværn (dvs bruges til filter og stempel)
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • Chaff
                        Mørkristet
                        • Jun 2011
                        • 334

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                        .. Vario og alle andre billige elektriske kværn.
                        Er det ikke liiiige at stramme den? Vario er jo ikke en "billig" kværn ;-)
                        Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

                        Comment

                        • Skurken
                          Master Brewer
                          • Jun 2008
                          • 1985

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af kasperlunddk Se indlæg
                          Er det ikke liiiige at stramme den? Vario er jo ikke en "billig" kværn ;-)
                          Husk at malling lever i et parallelt univers hvor kaffe brygget på udstyr til en samlet pris på under 50.000 kr er komplet udrikkeligt.
                          Mvh. Anders


                          Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                          Comment

                          • HenrikP
                            Master Brewer
                            • Jul 2008
                            • 1593

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Skurken Se indlæg
                            Husk at malling lever i et parallelt univers hvor kaffe brygget på udstyr til en samlet pris på under 50.000 kr er komplet udrikkeligt.
                            Ja og hvor den høje pris ikke gør det lettere, tværtimod.
                            Henrik Palshøj

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af kasperlunddk Se indlæg
                              Er det ikke liiiige at stramme den? Vario er jo ikke en "billig" kværn ;-)
                              Du er jo nød til at se det i forhold til hvad mange kværn rent faktisk koster. set i det lys så er Vario billig af Et kværn at være. At man så ikke selv syntes det, det er en helt helt anden snak.


                              lol Anders mit udstyr koster ikke i nærheden af dette. Og du kan sagtens lave glimmrende espresso på udstyr til under 10k samlet. At det så er Mange gange nemmere at få ekseptionel espresso på dyrer udstyr er så en helt anden snak.

                              Vi har jo alle forskellige mål, men imo vil man blot have ekseptionel kaffe så vil du godtnok komme langt med Lido håndkværn og Aeropress. Det er ikke espresso, men i det mindste kan Du få fremragende kaffe for få penge gang på gang.

                              Derimod vil jeg ikke proppe blur i folks øjne og sige de let kommer til ekseptionel espresso, for det gør man ikke. Og det koster kassen hvis du vil have konsistent udstyr der ikke har lidt sit eget liv. Så snakker vi noget akka 17k og opefter. Oveni det koster det timer i træning og frisk ristet god kaffe.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X