Kvalitet af grønne bønner!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • lbe
    Mørkristet
    • Jan 2010
    • 343

    Kvalitet af grønne bønner!

    Jeg synes at mene at umodne og anden udefrakommende påvirkning af kaffebønner, som råd og insekter, har en dårlig indflydelse på smagen i kaffen.
    Der skrives om at få dårlige bønner kan ødelægge en hel postion kaffe.

    Men! Hvor mange dårlige bønner skal der til at ødelægge 1 kg kaffe?
    jeg er måske bare pernitten og en irriterende kunde?

    Og hvorfor jeg spørger er at Jeg har fået købt mig noget espresso Classic øko og pludselig, og for første gang har opdaget at der var ret så mange afvigelser fra hvordan en sund bønne bør se ud.

    1. billede er en lille håndfuld som jeg sorterede fra 300g bønner.
    2. billede er bare nærbillede.
    3. billede er dårlige bønner til venstre og raske bønner til højre
    4. billede er en Indien Monsooned Malabar bønne med ormehul (tror jeg)

    Som det nok ses er det vist godt jeg ikke skal leve af at fotografere ;-)
    Vedhæftede filer
    Last edited by lbe; 11. March 2012, 17:59.
  • skastdk
    Mørkristet
    • Aug 2008
    • 399

    #2
    det er dårlig kvalitet på de bønner du har fået
    SCAE certificeret kafferister & medejer af:
    https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
    Cederfeldsgade 18A
    5560 Aarup (Fyn)

    Comment

    • sps79
      Coffeeholic
      • Jul 2010
      • 1263

      #3
      Enig. Dårlig kvalitet.
      -
      Søren P. Schmidt
      LMWDP #393
      -
      Faema C84 - VST 18 & Synesso
      Mazzer Super Jolly
      Mahlkönig Vario
      Pullman Jarrah stamper
      La Pavoni Europiccola
      Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
      Concept Art stamper

      Comment

      • lbe
        Mørkristet
        • Jan 2010
        • 343

        #4
        ja, det er irriterende at skulle sortere bønnerne før ristning.
        Jeg tror jeg vil sende de dårlige bønner til forhandleren og høre hvad de har at sige til deres forsvar.

        Comment

        • Jens_Muff
          Master Brewer
          • Sep 2011
          • 2615

          #5
          Må man spørge, hvor bønnerne er købt?
          - La Pavoni
          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
          - Aillio Bullet R1
          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

          Comment

          • lbe
            Mørkristet
            • Jan 2010
            • 343

            #6
            Jeg har købt dem hos kaffeagenterne.

            Comment

            • lbe
              Mørkristet
              • Jan 2010
              • 343

              #7
              .. -- -.,
              Last edited by lbe; 12. March 2012, 12:48. Årsag: Dobbelt indlæg

              Comment

              • lbe
                Mørkristet
                • Jan 2010
                • 343

                #8
                Nu har jeg fået mig en hyggelig sludder med Lars fra agenterne, tror jeg nok han hed. Han siger at når de får deres verdenskaffer er de ikke altid af god kvalitet.
                Med det mener han at hvis jeg vil riste deres espresso blend og After Dinner blend, bør jeg sortere det først. :-(

                De blends er ikke for kaffe entusiaster. Han ville til sig selv også sortere det før ristning. Hvis jeg skal være sikker på at få fejlfri kaffe så skal jeg købe deres farm kaffer.

                Nu gider jeg ikke sende det tilbage, så jeg sortere det eller forære det væk, ristet. Måske...

                Lars mente ikke at der var nogen i DK der havde fejlfri blends. Det lyder mærkeligt men det skal da undersøges.

                Kedelig udvikling da jeg håbede på det bare var en fejl, men det er det åbenbart ikke.

                Comment

                • JanMoelbach
                  Mellemristet
                  • Dec 2010
                  • 248

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af lbe Se indlæg
                  Nu har jeg fået mig en hyggelig sludder med Lars fra agenterne, tror jeg nok han hed. Han siger at når de får deres verdenskaffer er de ikke altid af god kvalitet.
                  Med det mener han at hvis jeg vil riste deres espresso blend og After Dinner blend, bør jeg sortere det først. :-(
                  Den ville jeg ikke lade mig spise af med. Det er muligt, at det de modtager ikke er af god kvalitet, men det er efter min mening deres problem, og ikke dit. De kan ikke bare sende problemet videre til dig, og så krydse fingre for at det går. I sidste ende er det altså dem som forhandlere der skal stå inde for kvaliteten.
                  Og hvis de vitterligt mener at nogle af deres blends direkte kræver en sortering af slutbrugerenn, så bør det som minimum fremgå af produktbeskrivelsen, så slutbrugeren ved dette før købet.

                  Oprindeligt indsendt af lbe Se indlæg
                  De blends er ikke for kaffe entusiaster. Han ville til sig selv også sortere det før ristning. Hvis jeg skal være sikker på at få fejlfri kaffe så skal jeg købe deres farm kaffer.
                  Fair nok, men det skriver de jo ikke noget om nogle steder. Selvfølgelig kan der være en %-vis af bønnerne der kan være fejl ved, men det lader til at det er alt for mange i dit tilfælde.
                  Og noget helt andet, hvem andre end kaffe entutiaster køber grønne bønner, jeg kan ikke lige komme på andre
                  Kalita Wave Dripper 185

                  Comment

                  • lbe
                    Mørkristet
                    • Jan 2010
                    • 343

                    #10
                    Jeg ved ikke hvad agenterne har gang i, men du har ret i at der burde stå at kaffen ikke er af bedste kvalitet.
                    Men så er man vel også en dårlig forretningsmand.

                    Jeg ved godt at det ikke er mit problem med den dårlige kvalitet, men jeg forærer det væk så jeg gider ikke bruge tid på at brokke mig og sende kaffen tilbage.

                    Nå men jeg har lært at købe kaffe andet steds og nu ved i andre det også.

                    Comment

                    • jobs
                      Grøn bønne
                      • Dec 2009
                      • 46

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af lbe Se indlæg
                      Jeg ved ikke hvad agenterne har gang i, men du har ret i at der burde stå at kaffen ikke er af bedste kvalitet.
                      Men så er man vel også en dårlig forretningsmand.

                      Jeg ved godt at det ikke er mit problem med den dårlige kvalitet, men jeg forærer det væk så jeg gider ikke bruge tid på at brokke mig og sende kaffen tilbage.

                      Nå men jeg har lært at købe kaffe andet steds og nu ved i andre det også.
                      Takker mange gange for infoen.

                      Comment

                      • lbe
                        Mørkristet
                        • Jan 2010
                        • 343

                        #12
                        Det skal lige tilføjes af jeg har prøvet flere af deres single estate kaffe og de er i orden.

                        Comment

                        • Jens_Muff
                          Master Brewer
                          • Sep 2011
                          • 2615

                          #13
                          Der er altså noget, han ikke har forstået ift. købeloven. Hvis bønnerne er af så dårlig kvalitet, at man bliver nødt til at sortere dem for at kunne bruge dem, er der uden tvivl en mangel, du har krav på omlevering/pengene tilbage/afslag i prisen. I hvert fald, hvis Agenterne ikke har gjort opmærksom på den dårlige kvalitet ved bestilling.

                          At det er en blend betyder jo ikke, at det er en blanding af gode og rådne bønner, men af bønner af forskellig oprindelse. Selvfølgelig varierer bønnerne i kvalitet, og enkelte dårlige bønner sniger sig med i en sending. Der er ingen der for 100 kr./kg. kræver en "fejlfri" blend.. Blot acceptabel og brugelig. Varen du har fået har under ingen omstændigheder den kvalitet, man kan forvente. Det kan jeg godt garantere!

                          Kan dog godt forstå, hvis du ikke gør mere ved sagen, det måske ikke er det værd. Jeg havde helt sikkert gjort det, men jeg er også en nøjeregnende og for en hver pris retfærdighedssøgende jurastuderende
                          Last edited by Jens_Muff; 13. March 2012, 11:57.
                          - La Pavoni
                          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                          - Aillio Bullet R1
                          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                          Comment

                          • lbe
                            Mørkristet
                            • Jan 2010
                            • 343

                            #14
                            Du har delvis ret i at jeg nok skulle have returneret kaffen. Fik næsten hold i nakken af af sortere de satans bønner. Det er godt nok noget man hurtigt bliver rigtigt træt af. 94 gram defekte bønner ud af 900 gram. Skidt resultat, men godt det er gjort.

                            Comment

                            • JoE
                              Mørkristet
                              • Feb 2010
                              • 323

                              #15
                              Da slet ikke i orden!!! Send dem dog de 94 gram!!! :-)
                              Alex mkII
                              Mazzer Super Jolly E homemade edition
                              Gene
                              Espro

                              Comment

                              Working...
                              X