Omvendt stempelkande

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Dennis A
    Grøn bønne
    • Dec 2011
    • 27

    Omvendt stempelkande

    Den sorte plastikring i låget af min stempelkande knækkede efter et fald fra skabet. Ærgeligt, men det har givet nye muligheder.

    Jeg har det sidste stykke tid været glad for metoden med at skrabe kaffen af toppen, inden jeg presser stemplet ned. Den ufrivillige mod af kanden har givet mig mulighed for at sætte stemplet i før kaffen, således at jeg kan trække stemplet nedefra og op.

    Jeg sidder med den første kande nu, og det er umiddelbart en succes...
    Vedhæftede filer
    Aeropress, Chambord.
    Zassenhaus, Hario Slim.
    Popcornrister.
  • johnster
    Master Brewer
    • Jun 2011
    • 1756

    #2
    If the world gives you lemons...

    Det lyder som en interessant mulighed, men hvad med det fine grums? Bliver der mindre af det?

    Jeg kiggede lidt på mine Syphon papir filtre og synes de passer ret perfekt på filteret på min 2 kops FP.
    Jeg skyllede papiret grundigt og smækkede det mellem sien og den der skive med fjederen.
    Så bryggede jeg som normalt og kørte stemplet ned uden problemer.
    Det smagte helt forkert. Ca. lige så dårligt, som hvis man filtrerer i et papir filter efter et normalt bryg.

    Jeg MÅ simpelthen have mig en Espro Press.
    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
    Compak K10 Fresh
    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

    Philips Café Gourmet

    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

    Comment

    • Dennis A
      Grøn bønne
      • Dec 2011
      • 27

      #3
      Jeg vil skyde på at mængden af fint grums er den samme som når jeg skimmer kanden.


      Det er dog for mig kun et problem i den første kop. Jeg laver en kande om morgenen og hælder den på thermo. Der holder den sig fint varm indtil jeg har drukket den sidste kop engang over middag. Jeg kasserer nok ca 1 dl kaffe med grums, men resten er meget rent og helt frit for grums.

      En dag, når jeg er blevet rig, skal jeg også have mig en Espro...
      Aeropress, Chambord.
      Zassenhaus, Hario Slim.
      Popcornrister.

      Comment

      Working...
      X