Spørgsmål til vejledning på Sweet Maria

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • YouTwo
    Mellemristet
    • Jan 2010
    • 213

    Spørgsmål til vejledning på Sweet Maria

    Hej,

    jeg har et spørgsmål vedrørende ristning på en Gene.

    Jeg har fundet en - for mig - rigtig fin vejledning på Sweet Maria, hvor de bla. skriver følgende:

    Drum roasters take a long time to transfer heat to coffee so there is little change in the first few minutes. In an air roaster coffee gets to this stage so much faster because of the efficient heat transference of the rapid moving air stream, so the whole warm-up phase can be as fast as two minutes.

    Se nedenstående link.



    En Gene er hurtigere til at opnå de nævnte temperaturer end en Probat er. Og som det fremgår af pkt. 7. så starter 1. crack efter 9.20 min ved 401 F (205 grader C). Hvis jeg smider 250 g bønner i en kold Gene og bare lader den køre, så er 1. crack overhovedet ikke i nærheden, når jeg rammer 205 grader C.

    Som sagt, så synes jeg det er en rigtig god illustration til at få en god rist, men hvordan styrer jeg min Gene ind efter Sweet Marias fremgangsmåde, så jeg får 1. crack efter de 9.20/205 grader C.

    Som bonus info kan jeg da lige nævne, at jeg talte med Jesper (tror jeg han hedder) fra Risteriet. Og han så lidt uforstående ud, da jeg nævnte noget med en tørre-process i de første ca. 4-5 min ved 170-180 grader C. Han synes da bare jeg skulle smide bønnerne i en kold rister og så bare køre derudaf med fuld skrue. Og så skulle jeg sørge for at få 1. crack ved ca. 205 grader C, men skrue lidt ned for temperaturen mellem 1. og 2. crack for at trække tiden lidt ud.

    Nogle gode råd?

    Mvh
    Henrik
  • crh
    Grøn bønne
    • Aug 2011
    • 29

    #2
    9,2 min ved 205 C - Der er jeg også langt væk fra 1. knæk.
    Jeg køre med 235 C i ca. 12 til 15 min (afhængig af bønnen)
    Jeg vil prøve med de 205 C og ramme 1. knæk og se hvor længe der er til 1. knæk.

    Comment

    • sps79
      Coffeeholic
      • Jul 2010
      • 1263

      #3
      Oprindeligt indsendt af YouTwo Se indlæg
      Hej,

      jeg har et spørgsmål vedrørende ristning på en Gene.

      Jeg har fundet en - for mig - rigtig fin vejledning på Sweet Maria, hvor de bla. skriver følgende:

      Drum roasters take a long time to transfer heat to coffee so there is little change in the first few minutes. In an air roaster coffee gets to this stage so much faster because of the efficient heat transference of the rapid moving air stream, so the whole warm-up phase can be as fast as two minutes.

      Se nedenstående link.



      En Gene er hurtigere til at opnå de nævnte temperaturer end en Probat er. Og som det fremgår af pkt. 7. så starter 1. crack efter 9.20 min ved 401 F (205 grader C). Hvis jeg smider 250 g bønner i en kold Gene og bare lader den køre, så er 1. crack overhovedet ikke i nærheden, når jeg rammer 205 grader C.

      Som sagt, så synes jeg det er en rigtig god illustration til at få en god rist, men hvordan styrer jeg min Gene ind efter Sweet Marias fremgangsmåde, så jeg får 1. crack efter de 9.20/205 grader C.

      Som bonus info kan jeg da lige nævne, at jeg talte med Jesper (tror jeg han hedder) fra Risteriet. Og han så lidt uforstående ud, da jeg nævnte noget med en tørre-process i de første ca. 4-5 min ved 170-180 grader C. Han synes da bare jeg skulle smide bønnerne i en kold rister og så bare køre derudaf med fuld skrue. Og så skulle jeg sørge for at få 1. crack ved ca. 205 grader C, men skrue lidt ned for temperaturen mellem 1. og 2. crack for at trække tiden lidt ud.

      Nogle gode råd?

      Mvh
      Henrik
      Hej Henrik

      Jeg har længe villet svare på denne tråd, men har ikke lige kunnet finde tiden. Nu fandt jeg tiden :-).
      Sweetmarias er super informativ, og guiden du linker til er også god, så længe man husker på at den er vejledende.

      Så mit første spørgsmål er, når du skriver at 1.C er langt fra når du rammer 205 grader, hvor aflæser du så denne temperatur?
      Mit næste spørgsmål er om du er villig til at eksperimentere lidt?

      For mig lyder det som om du køre "fast start/slow finish" princippet, korrekt?
      Du kunne prøve at sammenligne en sådan rist med en "slow start/fast finish". Hvor 1.C ligger ved 11-13 min., og tiden imellem 1.C og slut ligger på 2-2,5 min. Mht. indstilling kunne du starte med 218 grader indtil 1.C og så skrue op på 230 grader. Eftersom jeg ikke har eller kender gene cafe, er graderne jo kun vejledende. Men det er en start.

      Happy roasting

      Mvh Søren
      -
      Søren P. Schmidt
      LMWDP #393
      -
      Faema C84 - VST 18 & Synesso
      Mazzer Super Jolly
      Mahlkönig Vario
      Pullman Jarrah stamper
      La Pavoni Europiccola
      Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
      Concept Art stamper

      Comment

      • Sonne
        Master Brewer
        • Jul 2007
        • 1641

        #4
        Når Sweetmarias skriver 205 grader efter 9.20 min er der vel tale om bønnetemperaturen og ikke den temp man kan aflæse på Gene. For at komme til 1C på 9.20 min på en Gene vil jeg mene du skal gi den fuld skrald (250 gr) fra start også sænke temp lige efter 1C.
        La Marzocco GS/3 AV
        Mahlkönig K30 Vario
        Mahlkönig Vario Home m/stålknive
        La Pavoni Professional
        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
        BLOG

        Comment

        • crh
          Grøn bønne
          • Aug 2011
          • 29

          #5
          Sonne.

          ååh ja - det giver mening.

          Comment

          • lbe
            Mørkristet
            • Jan 2010
            • 343

            #6
            Hvordan går det med ristningen - crh?

            Comment

            • YouTwo
              Mellemristet
              • Jan 2010
              • 213

              #7
              Oprindeligt indsendt af Sonne Se indlæg
              Når Sweetmarias skriver 205 grader efter 9.20 min er der vel tale om bønnetemperaturen og ikke den temp man kan aflæse på Gene. For at komme til 1C på 9.20 min på en Gene vil jeg mene du skal gi den fuld skrald (250 gr) fra start også sænke temp lige efter 1C.
              Ja så giver det jo god mening. Men lige pludselig er det link jeg henviser til jo på ingen måde brugbart... øv. Ihvert fald ikke mht tider og grader.

              Ved du om der findes en oversigt, hvor jeg kan se hvad trumle-temperaturaen contra bønnetemperaturen er?

              //Henrik
              Last edited by YouTwo; 13. March 2012, 11:00.

              Comment

              • Sonne
                Master Brewer
                • Jul 2007
                • 1641

                #8
                Oprindeligt indsendt af YouTwo Se indlæg
                Ja så giver det jo god mening. Men lige pludselig er det link jeg henviser til jo på ingen måde brugbart... øv. Ihvert fald ikke mht tider og grader.

                Ved du om der findes en oversigt, hvor jeg kan se hvad trumle-temperaturaen contra bønnetemperaturen er?

                //Henrik
                Det ved jeg faktisk ikke om der findes og det vil også være forskelligt fra bønne til bønne.
                La Marzocco GS/3 AV
                Mahlkönig K30 Vario
                Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                La Pavoni Professional
                Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                BLOG

                Comment

                • YouTwo
                  Mellemristet
                  • Jan 2010
                  • 213

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af sps79 Se indlæg
                  Hej Henrik

                  Jeg har længe villet svare på denne tråd, men har ikke lige kunnet finde tiden. Nu fandt jeg tiden :-).
                  Sweetmarias er super informativ, og guiden du linker til er også god, så længe man husker på at den er vejledende.

                  Så mit første spørgsmål er, når du skriver at 1.C er langt fra når du rammer 205 grader, hvor aflæser du så denne temperatur?
                  Mit næste spørgsmål er om du er villig til at eksperimentere lidt?

                  For mig lyder det som om du køre "fast start/slow finish" princippet, korrekt?
                  Du kunne prøve at sammenligne en sådan rist med en "slow start/fast finish". Hvor 1.C ligger ved 11-13 min., og tiden imellem 1.C og slut ligger på 2-2,5 min. Mht. indstilling kunne du starte med 218 grader indtil 1.C og så skrue op på 230 grader. Eftersom jeg ikke har eller kender gene cafe, er graderne jo kun vejledende. Men det er en start.

                  Happy roasting

                  Mvh Søren

                  Hej Søren,

                  så fik jeg endelig tid til at svare på dit indlæg.

                  Jeg rammer 1. C ved ca 230-235 grader.

                  Og ja. Jeg er mere end villig til at eksperimenter. Så længe det giver nogle bønner der kan bruges

                  Nu skriver du selv noget om fast start/slow finish vs. slow start/fast finish. Det giver jo naturligvis en anden udvikling af bønnen, men ved du hvilken?

                  Selvom du bruger en Behmor, så er udviklingen af bønnerne ved en given ristningsprofil vel identisk. Dog kan der naturligvis være en lidt anden udvikling, da en given temperatur opnås forskelligt.

                  Hvilke ristningsprofiler anvender du selv?

                  //Henrik

                  Comment

                  • crh
                    Grøn bønne
                    • Aug 2011
                    • 29

                    #10
                    Jeg kan ikke nå ned på 9.2 min. men nu køre jeg med fuld styrke på varmen (250 grader) og omkring 15 min (ingen tørretid) kommer første knæk.
                    Så sænker jeg temp. til 220 grader og køre i 2-3 min - ser på farven, stopper tromlen og smider bønnerne i et stålfad som jeg sætter ind i køleskabet, det er blevet mærkbart bedre, mere fyldig smag.

                    Comment

                    • Sonne
                      Master Brewer
                      • Jul 2007
                      • 1641

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af crh Se indlæg
                      Jeg kan ikke nå ned på 9.2 min. men nu køre jeg med fuld styrke på varmen (250 grader) og omkring 15 min (ingen tørretid) kommer første knæk.
                      Så sænker jeg temp. til 220 grader og køre i 2-3 min - ser på farven, stopper tromlen og smider bønnerne i et stålfad som jeg sætter ind i køleskabet, det er blevet mærkbart bedre, mere fyldig smag.
                      Hvis du forvarmer Gene i 10-15 minutter inden du kommer bønnerne i, burde du kunne nå 1. knæk omkring 10-11 minutter.
                      La Marzocco GS/3 AV
                      Mahlkönig K30 Vario
                      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                      La Pavoni Professional
                      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                      BLOG

                      Comment

                      • sps79
                        Coffeeholic
                        • Jul 2010
                        • 1263

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af YouTwo Se indlæg
                        Hej Søren,

                        så fik jeg endelig tid til at svare på dit indlæg.

                        Jeg rammer 1. C ved ca 230-235 grader.

                        Og ja. Jeg er mere end villig til at eksperimenter. Så længe det giver nogle bønner der kan bruges

                        Nu skriver du selv noget om fast start/slow finish vs. slow start/fast finish. Det giver jo naturligvis en anden udvikling af bønnen, men ved du hvilken?

                        Selvom du bruger en Behmor, så er udviklingen af bønnerne ved en given ristningsprofil vel identisk. Dog kan der naturligvis være en lidt anden udvikling, da en given temperatur opnås forskelligt.

                        Hvilke ristningsprofiler anvender du selv?

                        //Henrik
                        Den helt nøjagtige forskel mht udviklingen af smag, er jeg ikke helt sikker på. Men i en anden tråd beskriver brugeren "coffee makes the World go around" forskellen.

                        Jeg bruger slow start/fast finish konceptet fordi behmor risteren er konstrueret således at den modsatte profil er umulig.
                        Jeg har længe ristet ud fra princippet med at trække tiden ud fra 1. knæk til slut. Men jeg var aldrig helt tilfreds med mine resultater, specielt ikke min espresso rist. Så derfor forskede jeg lidt i slow start/fast finish konceptet. Og den er nem at bruge på min behmor.
                        Resultatet af mine riste har flyttet helt vildt meget. Smags oplevelsen er optimal. Jeg frygtede lidt at smagen ville blive flad og kedelig, tvært imod.

                        Men læs lige nedenstående links :-)



                        Spørg endelig bare
                        Happy roasting
                        -
                        Søren P. Schmidt
                        LMWDP #393
                        -
                        Faema C84 - VST 18 & Synesso
                        Mazzer Super Jolly
                        Mahlkönig Vario
                        Pullman Jarrah stamper
                        La Pavoni Europiccola
                        Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
                        Concept Art stamper

                        Comment

                        Working...
                        X