Ikke alle bønner når 1. knæk...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Stalling
    Grøn bønne
    • Aug 2008
    • 42

    Ikke alle bønner når 1. knæk...

    Jeg har lidt problemer, specielt med de "bløde" bønner, når jeg rister på min Gene Café rister. F.eks har jeg forsøgt mig med Ethiopisk Yirgacheffe Økologisk til filter og stempelkande. Jeg sigter efter city til city+. Resultatet er bønner i meget uensartet størrelse. De har stort set samme farvenuance, men nogle bønner er meget små, andre normal størrelse. Det er vel, fordi de ikke alle har nået 1. knæk...? Jeg har forsøgt med mellem 5 og 10 minutters tørring ved 190 grader, og derfra gradvist højere temperatur op til 245. De første knæk kommer ret hurtigt, og alligevel er resultatet som beskrevet.

    Any ideas?
  • crh
    Grøn bønne
    • Aug 2011
    • 29

    #2
    Hej
    Jeg tørrer ved 150 grader i 10 min. - derefter sætter jeg temp. til 235 grader - til 1. knæk - det sker omkring 10-15 min. alt efter bønnen - derefter giver jeg bønnen 1-2 min. til farven passer mig.
    P.S. det er også en Gene

    Comment

    • Stalling
      Grøn bønne
      • Aug 2008
      • 42

      #3
      Hej. Har lige prøvet 200 gram efter din opskrift. Resultatet blev som på billedet. Jeg turde ikke forlænge ristningen. Kunne der være fornuft i at hæve temperaturen noget mindre for at nå 1. knæk ved lavere temperatur...?
      Vedhæftede filer
      Last edited by Stalling; 12. February 2012, 23:02.

      Comment

      • crh
        Grøn bønne
        • Aug 2011
        • 29

        #4
        Det ser da fornuftig ud.

        Comment

        • Stalling
          Grøn bønne
          • Aug 2008
          • 42

          #5
          Tja, jeg ville nu gerne have en mere ensartet størrelse. Jeg så det færdigristede resultat hos Kaffemekka, så vidt jeg husker. De var lidt lysere, lidt mere blanke, og der var ingen af de helt små bønner...

          Comment

          • Chaff
            Mørkristet
            • Jun 2011
            • 334

            #6
            Kan du prøve at give os en detaljeret beskrivelse af din "profil" når du rister..

            Et godt udgangspunkt er at forvarme Genen i 10-15 minutter i øvrigt! :-)
            Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

            Comment

            • Stalling
              Grøn bønne
              • Aug 2008
              • 42

              #7
              Jeg har prøvet lidt forskelligt, men dette er den seneste - og eneste jeg har skrevet ned.
              Ingen forvarmning af maskinen. Og tiderne er efter, hvornår jeg skruer på temperaturen. Ikke når måltemperaturen er nået.
              160 grader - 10 min.
              210 grader - 3 min.
              220 grader - 8 min.
              240 grader - 2 min. (det var her, jeg hørte 1. knæk, selvom det var meget svært at høre)
              225 grader - 1 min.

              Resultatet var stort set som på det billede, jeg vedhæftede. Smagen ligeså.

              Comment

              • Chaff
                Mørkristet
                • Jun 2011
                • 334

                #8
                Jeg har selv en Gene Café, og har derfor muligvis noget du kan bruge.. Her kommer min basis profil, som jeg justerer lidt på alt efter bønne:

                1. Forvarm Genen til 250 grader. - Altså uden bønner!
                2. Nødstop Genen når den når 250 grader. Fyld bønner i tromlen. Indstil Genen til 200 grader og 30 min, og tryk start.
                3. Når tidstælleren viser 25 min (altså efter 5 min), justeres graderne op til 242.
                4. Lyt, lyt, lyt og atter lyt efter 1. knæk - Når 1. knæk starter, justeres Genen langsomt ned til 231 grader. (Ikke for hurtigt, da det vil stoppe risten!)
                5. Hold øje, duft og betragt det hele nøje..
                6. Vær klar med en ekstern køleløsning (Genes indbyggede køling er UTROLIG ringe)
                6. Nødstop Genen og smid bønnerne til køling - Skynd dig at sæt tromlen tilbage i Genen og lad den køle normalt!

                Som det fremgår, så går man udenom Genen's manual på denne måde. - Det har aldrig givet mig problemer, men jeg lover intet.

                Spørg endelig hvis du er i tvivl om noget..
                Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

                Comment

                • Stalling
                  Grøn bønne
                  • Aug 2008
                  • 42

                  #9
                  Ja, det er i hvert fald et par ting, jeg ikke gør. Desværre er jeg løbet tør for Yirgacheffe bønner, så jeg kan ikke prøve det af nu. Men jeg er meget optaget af, hvordan man rister de bløde bønner. Som f.eks. Yirgacheffe. Gør du noget specielt her? Jeg har meget bedre held med bønner som f.eks. Guatemala Antigua Los Volcanes, som jeg ristede her i formiddags med prima og helt ensartet resultat.

                  Comment

                  Working...
                  X