33m kværnblade i mazzer mini - klumper i kaffen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • esbenhaugaard
    Grøn bønne
    • Dec 2010
    • 36

    33m kværnblade i mazzer mini - klumper i kaffen.

    Jeg har nu installeret 33m kværnblade i min mazzer miniE. Det forløb uden problemer, men...
    1 gang jeg kværnede 14 gram tog det lige omkring 9,5 sek. og kaffen var virkelig dejlig fluffy. Meget tilfredsstillende, men...
    De efterfølgende gange (40 gange) har det taget omkring 11,5 sek at producere samme mængde i kurven og der har været en del klumper. Altså slet ikke så lækker fluffy og det er ikke så tilfredsstillende længere.
    Der sidder en del kaffe i udløbskanalen (mellem kværnbladende og gitteret), som så masses ud hver gang jeg skal kværne mere kaffe. Altså er de første gram kaffe som kommer ned i kurven egentlig fra sidste gang som der blev kværnet - ikke optimalt. Skal jeg skifte gitter eller er der andre som kan dele nogle erfaringer med mig?
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #2
    Oprindeligt indsendt af esbenhaugaard Se indlæg
    Der sidder en del kaffe i udløbskanalen (mellem kværnbladende og gitteret), som så masses ud hver gang jeg skal kværne mere kaffe. Altså er de første gram kaffe som kommer ned i kurven egentlig fra sidste gang som der blev kværnet - ikke optimalt. Skal jeg skifte gitter eller er der andre som kan dele nogle erfaringer med mig?
    Dette skyldes vel ikke 33M knivene for det var vel det samme før. Der vil altid sidde lidt gammel kaffe bag gitteret som du kan "flushe" før nyt shot. Du kan godt fjerne gitteret men så er jeg ret sikker på du får problemer med statisk elektricitet. At kaffen klumper kan afhænge af kaffen og om den evt er meget mørkristet. Prøv at lægge mærke til om det ændrer sig ved skift af kaffe.
    Last edited by Sonne; 5. February 2012, 00:15.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Du bør ikke pille ved gitret, uden dette vil fines "klistre" sig til indersiden af tragten, hvilket kun vil have en negativ effekt på dine skud, hvis du ikke efterfølgende børster dem ned i filtret.

      Det statiske som gittert fjerner skulle ikke have den store effekt på smagen.

      Den proppede hals er angiveligt menigen, Man skal jo huske på at mazzer kværn er beregnet til kontinuerligt brug, derfor vil en proppet hals ikke være et problem hvis kværnet bliver brugt som det er designet til.

      klumpning er kun et problem hvis de ikke går let fra hinanden. Gør de ikke det så brug WDT.

      Er der langt mellem skuddende bør du flushe kværnet inden.

      Håber det er til nogen hjælp.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • esbenhaugaard
        Grøn bønne
        • Dec 2010
        • 36

        #4
        Det er en ret mørkristet kaffe. jeg vil købe en lidt mindre mørkristet kaffe næste gang og se om der er en forskel.
        Mht. halsen, så er det jo lidt ærgerligt, at jeg behøver at flushe inden første kaffe om morgenen. Men det må være prisen...
        Hvad kan så skyldes, at det tager op til 11 sek for 14 gram kaffe? - skal de nye blade 'køres' til? Jeg rengjorde maskinen grundigt inden jeg installerede de nye knive...

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #5
          11sek. Er en fin tid for en Mini E. Den har trods alt begrænset med motorkraft. Den kan måske få barberet en smule af tiden når den er kørt ind, men jeg vil nødigt give garanti på det.

          Ønsker man 4-5sek eller lig. snakker vi om en opgradering af kværnet.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • Thebat18
            Stamgæst
            • Dec 2009
            • 990

            #6
            Alternativt må du frem med en lille elektroniksaks og klippe nogen af mellemrummene ud af dit gitter.
            I forhold til de hurtige knive, er gitteret for restriktivt. Der skal slet slet ikke så meget til, før at kaffen ikke klumper mere, så klip bare løs.
            Evt køb et gitter fra den størrer Major eller tilsvarende.
            Dalla Corte Mini Special...
            Mahlkönig K30 Vario'er
            Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

            Comment

            • esbenhaugaard
              Grøn bønne
              • Dec 2010
              • 36

              #7
              Vil major gitteret kunne passe til en mini?

              Comment

              • Sonne
                Master Brewer
                • Jul 2007
                • 1641

                #8
                Oprindeligt indsendt af esbenhaugaard Se indlæg
                Vil major gitteret kunne passe til en mini?
                Major gitteret er noget større end udgangshullet på din Mini, men du kan nok få den til at sidde der, da de bare sidder klemt fast mellem tragten og kværnen. Hvis du absolut vil gøre gitteret mindre restriktivt, vil jeg også anbefale at du klipper en af trådene ud af dit Minigitter. Dels passer det bedre og dels er det nemmere at få fat i et nyt hvis du vil ændre tilbage.
                La Marzocco GS/3 AV
                Mahlkönig K30 Vario
                Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                La Pavoni Professional
                Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                BLOG

                Comment

                Working...
                X