Forbandede gummi-dutter på Gene?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Chaff
    Mørkristet
    • Jun 2011
    • 334

    Forbandede gummi-dutter på Gene?!

    Hej alle,

    Jeg er den "lykkelige" ejer af en Gene Café kafferister, som rister nogle skide skønne bønner!
    Men men men, der er den kedelige bivirkning ved maskinen, at de små gummi-dutter simpelthen konstant knækker!

    Det er denne dut jeg skal skifte, efter ca. hver 4 rist:



    Findes der et bestemt trick der gør, at de ikke knækker hele tiden, eller er jeg bare uheldig?

    K.
    Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #2
    Dem der fulgte med min maskine gik meget hurtigt istykker. Så købte jeg et helt læs men har nu kørt et år med den første af de nytilkøbte
    Det jeg vil sige er at der tilsyneladende er forskel i kvaliteten og at der har være nogle dårlige batch.
    Last edited by Sonne; 10. January 2012, 21:40.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    • Chaff
      Mørkristet
      • Jun 2011
      • 334

      #3
      Oprindeligt indsendt af Sonne Se indlæg
      Dem der fulgte med min maskine gik meget hurtigt istykker. Så købte jeg et helt læs men har nu kørt et år med den først af de nytilkøbte
      Det jeg vil sige er at der tilsyneladende er forskel i kvaliten og at der har være nogle dårlige batch.
      Det er bare skide træls. Nå, men mens jeg venter på den gyldne løsning, så har jeg lavet min egen løsning!
      Jeg har bare taget den ene del af dutten (de er jo 2-delt), og presset mega mega hårdt, så den nu sidder fast på kniven. - Det virker faktisk, indtil nu :-)
      Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

      Comment

      • filip
        Stamgæst
        • Mar 2008
        • 761

        #4
        ja, det er irriterende, jeg kender problemet. jeg bruger samme fremgangsmåde som dig- en halv gummidut presset hårdt mod klappen, og det virker. Jeg ristede nogle få gange uden gummidut og glasset holdt, men det var vist mere held end forstand. Jeg köbte en ny gummidut hos Risteriet for en 20Žer.
        Mazzer Mini Electronic A
        TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
        Gene Café kafferister
        Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
        Mypressi Twist


        \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

        Comment

        • JensH
          Lysristet
          • Jun 2008
          • 53

          #5
          Har taget en lille metal-pæl og most igennem tutterne. Slut med at knække - skal bare være en smule opmærksom, hvis den en dag skulle være faldet af under rist (er dog ikke sket endnu).
          Rocket Appartamento
          Mahlkönig Vario v2
          Gene Café

          Comment

          • filip
            Stamgæst
            • Mar 2008
            • 761

            #6
            det lyder da smart, hvor fik du metal-pälen fra, Jens ?
            Mazzer Mini Electronic A
            TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
            Gene Café kafferister
            Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
            Mypressi Twist


            \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

            Comment

            • Kjeldsen
              Coffeeholic
              • Feb 2010
              • 1086

              #7
              Der gik ihvertfald over et år før den ene af mine dutter faldt af, den anden sidder der endnu. Efter jeg har skiftet et par gange med nogle ekstra jeg havde har jeg siden hen lært at ignorere problemet aka "KLONK.....KLONK.... KLONK", når sweeperen rammer plastiken.

              Comment

              • Chaff
                Mørkristet
                • Jun 2011
                • 334

                #8
                Oprindeligt indsendt af Kjeldsen Se indlæg
                Efter jeg har skiftet et par gange med nogle ekstra jeg havde har jeg siden hen lært at ignorere problemet aka "KLONK.....KLONK.... KLONK", når sweeperen rammer plastiken.
                Hmm.. Jeg frygter for det første, at glasset vil knække, ligesom KLONK-lyden er helt forfærdelig irriterende!! Jeg kører nogle gange uden bønner, for at forvarme eller efter bean-dumb :-)
                Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

                Comment

                • movin
                  Espresso
                  • Aug 2013
                  • 630

                  #9
                  Jeg genåbner denne tråd. min første dut holdte i 1œ år efterfølgende har jeg brugt 2 på 15 rist.

                  Er der nogen der har erfaring med at komme de nye dutter i så de holder?

                  Comment

                  • KristianK
                    Administrator
                    • Aug 2009
                    • 4365

                    #10
                    Jeg har opdaget at det (for mit vedkommende) ikke er dutterne der er noget galt med.
                    Jeg har ikke knækket en i lang tid men det er også kun efter jeg opdagede at selve den "flap" som gummidutterne sidder fast på, hopper over kanten på selve kammeret. (når jeg hælder bønnerne ud)
                    Når man så lukker låget, så passer det lige med at gummidutterne ikke kan holde til det tryk og knækker af.
                    Efter jeg har været obs på dette og har løftet flappen ned i kammeret igen før jeg lukker låget, så har jeg ikke knækket nogen
                    KristianK
                    En del af EspressoBar


                    Følg mig meget gerne på
                    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                    Hjemmeside
                    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                    Comment

                    • Xiburst
                      Master Brewer
                      • Feb 2012
                      • 1762

                      #11
                      Der ud over erfarede jeg, at en halv dit holder væsentlig bedre end én hel
                      Rocket Giotto
                      Casadio Istantaneo
                      Gene Café
                      Aeropress
                      V60

                      Comment

                      • ptolomaeus
                        Mellemristet
                        • Oct 2014
                        • 231

                        #12
                        Hiver lige op i den lidt ældre tråd. Har netop idag købt mig en gene cafe her på E-bar. Og kørte mit første batch, det gik fint. Men låget var lidt underligt at lukke, og da jeg senere åbnede igen var gummi dutten knækket af. Så helt sikkert KristianK har helt sikkert ret. Det er netop den fejl jeg har begået... man bliver klogere ;-)
                        /Martin

                        Comment

                        • KristianK
                          Administrator
                          • Aug 2009
                          • 4365

                          #13
                          Yep, Jeg har ikke knækket nogen lige siden.
                          Jeg tror jeg har en hel et sted, hvis ikke du kan finde nogen.
                          Ellers kan man skære et snit i den ene halvdel og klemme ind. Det fungerer også
                          KristianK
                          En del af EspressoBar


                          Følg mig meget gerne på
                          https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                          https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                          Hjemmeside
                          www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                          Comment

                          • ptolomaeus
                            Mellemristet
                            • Oct 2014
                            • 231

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                            Yep, Jeg har ikke knækket nogen lige siden.
                            Jeg tror jeg har en hel et sted, hvis ikke du kan finde nogen.
                            Ellers kan man skære et snit i den ene halvdel og klemme ind. Det fungerer også
                            Super at du havde delt dine erfaringer omkring det
                            Har netop lige snittet i den ene del og trykket i. Lader til at virke ganske fint.

                            Comment

                            • martinmic
                              Espresso
                              • Jun 2012
                              • 629

                              #15
                              ellers sig til. Jeg har også nogle stykker liggende. Jeg køre dog stadig på min første "dut" Den har vel nu været brugt i snart 3 år og omkring en 90kg kaffe.
                              - Promac Club ME
                              - Casadio Istantaneo
                              - Gene Cafe

                              Comment

                              Working...
                              X