Damn you bundløse filter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • coffeerogue
    Grøn bønne
    • Oct 2011
    • 22

    Damn you bundløse filter

    Har måske taget lidt for mange ændringer i brug på én gang; Købte i går en ny Vario og et dobbeltskuds bundløst filter fra Kaffeagenterne til min Oscar uden opv. Jeg har haft maskinen i 2 måneder og (indtil i går) kørt med butikskværnet kaffe.
    Mit problem er at jeg på 2 dage har kværnet og hældt næsten et kilo god kaffe ud. Efter at have prøvet et utal af skud i min bundløse, sprøjter kaffen stadig ud alle andre steder end ned i koppen. Kaffen samler sig ind i mellem i midten mens ultra tynde stråler sprøjter ud til alle sider. Jeg har kværnet i flere finheder og i forskellige mængder. Uanset mængde og finhed bliver espressoen bitter og kedelig (kender endnu ikke de rigtige termer for espressoens konsistens og smag) og pucken bliver sjasket.
    Vendte sent til aften tilbage til mit gamle medfølgende filter og fik en dejlig espresso og en fast puck.
    Er det filteret (nogen som har erfaring med agenternes filter?), bønnerne eller det faktum at jeg er alt for utålmodig og naiv, hvis jeg tror, jeg kan lave det perfekte skud i første forsøg???
    /Morten
  • Kim Kaos
    Banned
    • May 2011
    • 275

    #2
    Det tager tid at beheske kunsten - jeg har selv måtte igennem det samme med det bundløse men for pokker hvor er det informativt at bruge: når det er fyldt ned på hug og se efter hvad der sker - hvor kommer vandet først? sprøjter det? etc. rette pille rode juster rage forfra om igen bandeord pille lidt mere - så opgive det bundløse for så en time efter vende tilbage og begynde forfra - og lige med et så samles vandet i midten i en tyk ravrød stråle der langsomt fylder koppen med sine fede cremet kaffe og man danser rundt og rundt høj af de 12 kopper man lige har testet og lykke over sin dygtighed

    Så bare klø på det kommer før du aner og der bliver hurtigt langt mellem de dårlige skud - for det meste så ender du med at knalde bønner i kværnen male et skud fordele og stampe og hive vand igennem evt. skumme og så bevæge dig tilbage til lænestolen uden at tænke over hvad du lige har gjort og kun sjældent bliver du overrasket med et dårligt skud - når det sket så er det lige forfra og ofte er det næste ok igen ellers er nr. 3 det med garanti.

    Comment

    • johnster
      Master Brewer
      • Jun 2011
      • 1756

      #3
      Det to vigtigste parametre jeg lige kan komme på er distribuering, som skal være rigtig god og stampning, som skal være så vandret som overhovedet muligt. At det løber pænt uden bundløs siger ikke så meget, da du jo så ikke kan se alle fejlene. Den eneste forskel jeg tror du vil kunne observere er blonding. Hvis du får blonding med bundløs og ikke gør det uden, så vil jeg begynde at mistænke filter kurven, men det skulle da være mærkeligt.

      Ellers kan jeg lige, belært af egne hårde erfaringer, gøre opmærksom på, at en ny Vario godt kan give en del mærkelige oplevelser indtil der er kørt nok bønner igennem den. Du skulle kunne få gode skud engang imellem, men der er også næsten garanti for, at du vil opleve en del mærkelige skud og rive dig lidt i håret over, hvad der nu kan være galt. Så hvis du kan få fat i 5 kg. billige ristede bønner og så lige køre dem igennem (du skal nok gøre det i mindre mængder over tid for at undgå problemer), så vil du nok hurtigere komme over det problem.
      Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
      Compak K10 Fresh
      Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

      Philips Café Gourmet

      Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
      Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

      Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Enig John

        Der kan være mange grunde, og det er ikke altid teknikken der fejler omend det ofte er.

        Som den kære John er inde på skal maskine, kværn og sårgar også filterkurvene køres ind. Mit kværn er først kørt ind nu, men jeg skulle også lige igennem 20K kaffe

        Min egen bitre erfaringer siger at kurve skal køres gode (især VST). Det første lange tid var det en dagligdags begivenhed, at blive sprøjtet til. Men nu hvor jeg har kørt masser af kaffe igennem, sker det så godt som aldrigt og så meget bedre er min teknik IMO heller ikke blevet.

        Måske også det at mit kværn ikke var kørt ind havde lidt at skulle sige.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • chrills
          Mørkristet
          • Jun 2011
          • 318

          #5
          Og her er det så at Leca sten kommer ind i billedet ;o)

          ECM Giotto Classic - med TheBat device og Izzo steamarm
          Mahlkönig Vario
          Fast vand med Brita Purity C

          Comment

          • coffeerogue
            Grøn bønne
            • Oct 2011
            • 22

            #6
            Fantastisk med så meget ekspertviden herinde. Tak for det. Hvis jeg havde vidst, at nye kværne skulle køres til, så havde jeg nok ventet lidt længere på en brugt model. Så i stedet væbner jeg mig med lidt tålmodighed, hæver mit budget til bønner den kommende tid og fortsætter med at blive klogere herinde på sitet...

            Comment

            • Thebat18
              Stamgæst
              • Dec 2009
              • 990

              #7
              Jeg vil hurtigt skrive at det med leca må være en joke, det slider alt for meget.
              Brug parboiled ris eller grindz. (keramiske kværnblade som i vario, skal i teroien ikke køres til, da de ikke har støbegrater på samme måde som stål)
              Men ja, de første 2kg kaffe er noget varrieret.
              Giv det lidt tid og lær distribuering
              Dalla Corte Mini Special...
              Mahlkönig K30 Vario'er
              Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

              Comment

              • chrills
                Mørkristet
                • Jun 2011
                • 318

                #8
                Nej jeg ville heller ikke putte Leca kugler i min kværn, men det lød meget seriøst i den anden tråd.. :-/
                ECM Giotto Classic - med TheBat device og Izzo steamarm
                Mahlkönig Vario
                Fast vand med Brita Purity C

                Comment

                Working...
                X