Rengøring!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Friberg
    Grøn bønne
    • Feb 2008
    • 46

    Rengøring!

    Hmmm Backflushin, har støt på det flere steder at man back flusher, med rent vand af og til, altså uden det der pulver noget, hvad er grunden til det?

    Rengøring af G-Hoved, man kan få sådan en spiciel tandbørste agtig ting, men hmmm hvad med en god opvaske børste som ordentligt tager fat?
    elleR?
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    #2
    Re:Rengøring!

    Nu kender jeg ikke til en Oscar som din, så derfor ved jeg ikke om den kan backflushes (det antager jeg dog den kan).

    Men når man laver kaffe i en espressomaskine, opbygges der tryk i gruppehovedet over bryghåndtaget og filterkurven. Det er så her at vandet presses igennem kaffen. Når du så slukker for pumpen, åbnes en trevejs-ventil, der så slipper trykket ud fra gruppehovedet og ned i drypbakken. Årsagen er den enkle at uden en sådan trevejs-ventil risikerer man at pukken nærmest eksploderer hvis et tryk på 9 atmosfære pludselig slippes løs, når man tager bryghåndtaget ud af gruppehovedet igen.

    Det er i denne del af processen, når trevejs-ventilen åbnes for at lette trykket i gruppehovedet, at der kan løbe lidt kaffe og kaffevand tilbage gennem det rør, der fører fra trevejsventilen og op til gruppehovedet. Når man så kommer et par timer senere og vil lave en kop kaffe, så vil man (hvis man IKKE backflusher) risikere at noget af dette gamle kaffevand og grums, føres frem til gruppehovedet igen, og ned i filterkurven, og det kan være med til at give kaffen en uønsket bitterhed.

    Når man backflusher, så starter man pumpen med et blindfilter i bryghåndtaget (et filter uden huller). Der opbygges tryk i gruppehovedet, og når man standser pumpen udledes vandet under tryk ned gennem trevejs-ventilen (giver en tydelig \"whush\"-agtig lyd), og derved renser man også tilbageløbsrøret og trevejsventilen for eventuelle kafferester.

    Den tandbørste-agtige ting kan jeg varmt anbefale. Den har meget stive børster af en længde og omfang der passer op i kanten til pakningen i gruppehovedet. De stive børster gør det nemt at skruppe difusionsfilteret (det net-agtige filter der sikrer at vandet fordeles jævnt over pukken i filterkurven). Desuden har den nogle riller omkring hovedet, der gør at man ikke får næsten kogende varmt vand ned over fingrene mens man skrubber og rengør gruppehovedet.

    Det er ikke umuligt man kan finde en brugbar børste der ikke er lavet specielt til formålet, og det er mit indtryk at mange bare bruger et stykke køkkenrulle eller to (rullet lidt sammen så man kan nå helt op til pakningen). Det gjorde jeg selv i starten, til jeg fik købt mig den specielle \"tandbørste\", fremstillet til formålet.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

    Comment

    Working...
    X