Risteprofil til stempelkaffe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Chaff
    Mørkristet
    • Jun 2011
    • 334

    Risteprofil til stempelkaffe

    Hej alle,

    Jeg har nu haft en Gene Café kafferister i en periode, og er efterhånden godt dus med den, men..
    Jeg er ret nysgerrig efter hvilke risteprofiler i bruger derude.

    Jeg har nu i noget tid kørt med en risteprofil der går sådan her:

    - Indstiller tiden på Genen til 30 min, og indstiller den samtidig til 149 grader og trykker start.
    - Efter 5 min er tiden på 25 min, og da skruer jeg temperaturen op til 224 grader.
    - Efter 10 min er tiden så op 20 min, og da skruer jeg temperaturen op til 240 grader.
    - Herefter holder jeg øje, dufter og lytter jeg.
    - Når jeg er tilfreds, nødstopper jeg Genen og hælder bønnerne ud i en DIY støvsuger løsning der nedkøler bønnerne på 10-15 sekunder.

    1. Er dette rent faktisk helt optimalt i forhold til \"reglerne\"?
    2. Har i eventuelt nogle forslag til ændringer og forbedringer?
    3. Hvilke profiler bruger du til henholdvist stempelkaffe (og måske espresso)?

    Venlige hilsner fra Kasper.
    Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #2
    Re:Risteprofil til stempelkaffe

    Allerførst kommer det jo an på om du synes din rist smager godt og her må du igang med at sammenligne forskellige risteprofiler. Der er skrevet temmelig meget om emnet under \"Ristning\" her på forum og prøv f.eks. at læse tråden \"Hjælpe til rist på Gene\".
    Jeg ville dog umiddelbart synes at din rist er alt for lang og at der er fare for at du \"bager\" bønnerne i en alt for lang opvarmningsfase. Tværtimod hører jeg profferne sige at det gælder om at komme i første knæk så hurtigt som muligt (inden 9 minutter) og herefter kan tiden til andet knæk så trækkes efter ønske.
    Jeg bruger selv en profil med 5 minutters tørretid samt noget ala ovennævnte tråds S-profil. Dog er jeg ikke tilhænger af for drastiske temperatursænkninger da Gene\'en så køler bønnerne og risten \"staller\".
    Prøv at lave nogle prøve ristninger med forskellige profiler og smag dig frem.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    Working...
    X