\"Glasfilter\" til Santos kolbe.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • vestergaard
    Lysristet
    • Jul 2011
    • 95

    \"Glasfilter\" til Santos kolbe.

    Hej
    Jeg er nybagt ejer af en brugt Santos vacuumkolbe. Jeg glæder mig til at prøve den. Jeg er dog ikke sikker på, at det medfølgende originale \"bundfilter\" er helt i orden. Jeg kan på bl.a. amerikanske hjemmesider se, at det er meget populært at bruge et glasfilter - fx. Cory rod - er der nogen der ved, om sådan en \"glasstang\" kan købes her hjemme?
    Vh Jens.
    Gaggia Classic (PID)
    Santos kaffekolbe
    Mazzer Major DR
    Mazzer Super Jolly
    Mazzer Mini Elec. B
    Impod Stamper
  • vestergaard
    Lysristet
    • Jul 2011
    • 95

    #2
    Re:\"Glasfilter\" til Santos kolbe.

    Nåede desværre ikke at redigere i ovenstående, men der skulle have stået
    \"Cona rod\".
    Jens
    Gaggia Classic (PID)
    Santos kaffekolbe
    Mazzer Major DR
    Mazzer Super Jolly
    Mazzer Mini Elec. B
    Impod Stamper

    Comment

    • vestergaard
      Lysristet
      • Jul 2011
      • 95

      #3
      Re:\"Glasfilter\" til Santos kolbe.

      Har prøvet at lave 8 kopper her til morgen og det gik sådan set fint. Kaffen blev klar og fin. Irmas den blå så ikke noget gourmet over det, men ok. Brugte 40g til 8 kopper?
      En overgang var jeg bekymret for aktiviteten i øverste kolbe - lignede et reaktorkøleanlæg der var løbet løbsk - det til trods var der temmelig meget vand der forblev i nederste kolbe, måske 1,5 - 2cm. Jeg har set et par videoer på nettet, og jeg synes de får nederste kolbe bedre tømt. Det er måske normalt, der står mere tilbage, når man er oppe på maksimum antal kopper?

      Det originale filter virkede fint!
      Det glasfilter jeg nævner ovenfor optræder i øvrigt under alle mulige navne, såsom Cora, Cori, Cona osv., Jeg ved ikke hvad der er rigtigt. Har indtil nu kun fundet typen i US netbutikker.

      Jeg har ikke noget låg til nederste kolbe, når den anvendes til servering. Er det en mangel, eller har der aldrig været et sådant?
      Vh Jens.
      Gaggia Classic (PID)
      Santos kaffekolbe
      Mazzer Major DR
      Mazzer Super Jolly
      Mazzer Mini Elec. B
      Impod Stamper

      Comment

      • johnster
        Master Brewer
        • Jun 2011
        • 1756

        #4
        Re:\"Glasfilter\" til Santos kolbe.

        Jeg har selv kigget på glasstangsfilteret. Det kan fås i UK. Jeg har dog indtil videre stillet mig tilfreds med det papir baserede filter fra en Syphon. Man kan købe det hos Kent Kaffe, men det ser ikke ud til, at han har lagt den op i web shoppen. Det virker rigtig fint og for mig gør det forskellen på, om jeg kan brygge med en finere formaling. Endvidere kommer der ingen grums med ned i kanden.

        Der vil nødvendigvis være den mængde vand tilbage i kanden, der svarer til afstanden mellem bunden af kanden og enden af røret fra kolben. Røret skal dog gå helt fri.

        Der er en lille hætte/låg til min Santos, men den kan ikke sidde på mens man hælder.

        Når du brygger, kan du skrue så meget ned for din varmekilde, at der ikke sker den store aktivitet i kolben. Jeg starter faktisk med nyligt kogt vand (fra min Quooker, men en el kedel er også fint) og kan så køre min kogeplade på lavere varme. Så stiger vandet hurtigt op og er rimeligt i ro. Der sker dog en del afkøling i den process, så du kan evt. måle temp. og skrue kortvarigt op for blusset for at få den ønskede bryg temp.
        Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
        Compak K10 Fresh
        Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

        Philips Café Gourmet

        Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
        Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

        Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

        Comment

        • vestergaard
          Lysristet
          • Jul 2011
          • 95

          #5
          Re:\"Glasfilter\" til Santos kolbe.

          Tak for det gode svar.
          UK linket er interessant, det er noget mere attraktivt, at få sendt noget fra et EU land.
          Ja nu du skriver det, er det jo indlysende, at rørets afstand fra bunden afgør hvor meget vand, der er forbliver tilbage. Jeg havde ikke lige gennemskuet, at man kan flytte gummipakningen på røret. Jeg har nu heller ikke fået min løs endnu, den sidder som var den støbt på.
          Vh Jens
          Gaggia Classic (PID)
          Santos kaffekolbe
          Mazzer Major DR
          Mazzer Super Jolly
          Mazzer Mini Elec. B
          Impod Stamper

          Comment

          Working...
          X