Kalkfilter til direkte aftapning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KimH
    Espresso
    • May 2007
    • 547

    Kalkfilter til direkte aftapning

    Hej

    Jeg har længe gået med tanken om at tilslutte min espressomaskine direkte til vandforsyningen. I den forbindelse har jeg også luret lidt på hvilket kalkfilter der skal sidde på systemet. Jeg har fulgt med i diverse tråde her forumet vedrørende kalkfiltre og fundet at et filter af typen der kan regeneres med salt er det rigtige for mig.



    Meeeeeen, inden jeg tager springet fuldt ud og begynder at bore huller i køkkenbordet forestiller jeg mig en midlertidig løsning til at begynde med. Jeg kunne tænke mig at montere kalkfilteret med et stykke slange og en form for hane til at åbne og lukke for vandet.

    På den måde kan jeg så lige hive slangen ud af skabet og fylde filtreret vand direkte i espressomaskinens vandtank.

    Det skal lige siges at jeg ikke aner en klap om VVS eller det der ligner og jeg aner ikke engang om der overhovedet kommer vand igennem filteret uden nogen former for pumpe?

    Er der nogen der kan kaste lidt lys over sagen og evt. fortælle lidt om hvilke stumper der skal bruges og hvor de kan købes? .... Og kan det overhovedet lade sig gøre?

    Mvh
    Kim
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B
  • Wolff
    Master Brewer
    • Oct 2007
    • 1577

    #2
    Re:Kalkfilter til direkte aftapning

    Hej kim , se evt. den her , plus det filter du linker til , det kan selvfølgelig være der findes billigere løsninger , men da en mulighed.

    For over 45 years, Chris' Coffee has been one of the leading coffee machine suppliers. We also provide Coffee Equipment, Repairs, and more. Contact us NOW!
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

    BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

    Comment

    • KimH
      Espresso
      • May 2007
      • 547

      #3
      Re:Kalkfilter til direkte aftapning

      Hej Wolff, tak for tippet. Jeg har faktisk allerede sådan et kit på hånden.... En af vores kaffe kollegaer fra TMC har givet mig et godt tilbud

      Btw... Hvis andre overveje dette kit til Andreja Premium skal i være opmærksom på at der findes 2 forskellige versioner. 1 med 110V ventil til US og 1 med 220V ventil til Europa.

      Jeg kender bare mig selv godt nok til at vide at jeg ikke får monteret dette kit indenfor nærmeste fremtid. Derfor spørger jeg indtil den alternative løsning.

      /Kim
      - La Spaziale S1 Dream
      - Bestmax S
      - Ceado E37S
      - Rancilio Rocky SD
      - Hottop B

      Comment

      • lsm
        Mellemristet
        • Jun 2007
        • 243

        #4
        Re:Kalkfilter til direkte aftapning

        Ved ikke lige hvorfra du vil trække vandet, men der skulle ikke være noget i vejen for at montere et kalkfilter og trække vand ud fra det. Det fungere uden nogen ekstra motor mm, når det skal bruges til at fylde vandtanken med.

        Delene til montering kan du finde ved en vvs-forhandler, da det er standard mål der anvendes.

        Hilsen
        Thomas

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #5
          Re:Kalkfilter til direkte aftapning

          KimH wrote:
          Meeeeeen, inden jeg tager springet fuldt ud og begynder at bore huller i køkkenbordet forestiller jeg mig en midlertidig løsning til at begynde med. Jeg kunne tænke mig at montere kalkfilteret med et stykke slange og en form for hane til at åbne og lukke for vandet.

          På den måde kan jeg så lige hive slangen ud af skabet og fylde filtreret vand direkte i espressomaskinens vandtank.

          Det skal lige siges at jeg ikke aner en klap om VVS eller det der ligner og jeg aner ikke engang om der overhovedet kommer vand igennem filteret uden nogen former for pumpe?
          Jeg havde tænkt på nogenlunde samme løsning. Altså at montere en hane i skabet under køkkenvasken, og indsætte et filter på røret inden denne hane. Jeg antager, at det tryk der er i vandrørene er nok til at skubbe vandet igennem et filter... (men jeg ved heller ingenting om VVS).

          Jeg havde faktisk næsten besluttet at købe det [urlhttp://www.espressobar.dk/index.php?option=com_fireboard&Itemid=48&func=view &id=3649&catid=4&limit=10&limitstart=0]Bestmax filter[/url], som Klaus beskriver her, men da jeg kontaktede Klaus, fortalte han, at de endnu ikke sælger disse til private, da de skal tage for mange hjem til at det kan betale sig Det jeg godt kan lide ved Bestmax løsningen er, at man ikke skal bekymre sig om at regenere filteret, tænke på om saltbalancen nu er korrekt og hvad man ellers hører om andre filtre. Her sætter man filteret på, kører de antal liter vand igennem, som det er beregnet til, og så skifter man det ud. Og samtidig både blødgør og renser det vandet. Ifølge Klaus giver dette vand en rigtig god smag - men han skal jo selvfølgelig også sælge det Jeg tror nu på det, siden de har valgt det til deres egen kaffebar.

          Nu overvejer jeg, om jeg skal finde ud af, om der er andre forhandlere i DK af dette filter, om jeg skal finde en udenlandsk forhandler, eller om jeg skal finde en helt anden løsning. Hvis du også kunne være interesseret i et sådan filter, Kim, kunne vi jo måske prøve at finde et sted, hvor vi kan lægge en samlet bestilling...?
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • Journey
            Espresso
            • May 2007
            • 502

            #6
            Re:Kalkfilter til direkte aftapning

            Hej Kim..

            Du kan faktisk lave det rimelig nemt som du siger. Det du skal gøre er og tjekke om der på slange til din vandhane sidder en ballofix ( hane til og lukke for vandet når du skal skifte vandhane.. )
            Hvis der gør det, skal du bare købe en hane som den her http://www.lavprisvvs.dk/shop/afspae...2-224426p.html ..
            Den koster godt nok lidt, men tilgengæld spare du en kontraventil, fordi den er indbygget..

            Den montere du bare oven på den ballofix som sidder der i forvejen. Og vupti du har et udtag med kontraventil..
            Derfra ville jeg bare trække noget 15mm pex rør over til filteret, og så fra filteret ud til en hane eller hvordan man nu ville lave det..

            Der er tryk nok på vandet til og køre det gennem filteret uden pumpe.. Så det skulle ikke blive et problem..
            Men sig til inden du går igang hvis du skal bruge en lidt mere detaljeret indkøbs liste..
            Hilsen Johnny

            Faema Legend S1
            Faema MD3000 Touch
            Mahlkoenig Vario
            Jura Ena 9 OneTouch

            Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #7
              Re:Kalkfilter til direkte aftapning

              Journey wrote:
              Den montere du bare oven på den ballofix som sidder der i forvejen. Og vupti du har et udtag med kontraventil..
              Derfra ville jeg bare trække noget 15mm pex rør over til filteret, og så fra filteret ud til en hane eller hvordan man nu ville lave det..
              Hej Johnny,

              Lige et spørgmål fra en vvs-dummy! Vil det sige, at du ikke vil have en have der kan åbnes og lukkes EFTER filteren men kun denne hane før filteret?
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • kaffeagenten
                Lysristet
                • Jul 2007
                • 96

                #8
                Re:Kalkfilter til direkte aftapning

                Hej Kim,

                Vil blot oplyse, at alle tilslutninger på LTA filtrene er 3/8\" gevind.
                /Thomas
                kaffeagenterne.dk - onlinesalg af rå og ristet kaffe samt udstyr.

                [img size=300]http://www.kaffe-agenterne.dk/images/kaffeagenterne-logo_lille.gif[/img]

                Comment

                • Journey
                  Espresso
                  • May 2007
                  • 502

                  #9
                  Re:Kalkfilter til direkte aftapning

                  Hej MoBak..

                  Journey wrote:
                  og så fra filteret ud til en hane eller hvordan man nu ville lave det..
                  Nej jeg ville nok selv lave en almindelig vandhane, som jeg ville montere inde i skabet, så den lige kunne svinges ud når den skulle bruges..
                  Eller måske lave en lille vask og vandhane, med kalkfrit vand..
                  Men nu har jeg jo også et helt hjørne med skabe og bord som er til og nørd på.. Det er ikke sikkert jeg fik lov til det, når vi skal have lavet nyt køkken..

                  Men ihvertfald, så skal der jo selvfølgelig monteres en hane.. Den hane i ballofixen er kun til og lukke for vandet når der skal laves noget på anlægget, og kan ikke holde til og bruges til daglig..
                  Hilsen Johnny

                  Faema Legend S1
                  Faema MD3000 Touch
                  Mahlkoenig Vario
                  Jura Ena 9 OneTouch

                  Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

                  Comment

                  • KimH
                    Espresso
                    • May 2007
                    • 547

                    #10
                    Re:Kalkfilter til direkte aftapning

                    MoBak wrote:
                    Nu overvejer jeg, om jeg skal finde ud af, om der er andre forhandlere i DK af dette filter, om jeg skal finde en udenlandsk forhandler, eller om jeg skal finde en helt anden løsning. Hvis du også kunne være interesseret i et sådan filter, Kim, kunne vi jo måske prøve at finde et sted, hvor vi kan lægge en samlet bestilling...?
                    Jeg havde faktisk besluttet mig for DVA kalkfilteret fra Agenterne, efter at have hørt om Roed og Journey\'s gode erfaringer med denne type filter..... Meeeeeeen jeg er jo ret doven, så jeg må indrømme at Bestmax filteret frister...... Hvis vi kan finde det til en OK pris er jeg med en \'gruppebestilling\'. Vi skal nok også lige sikre at vi efterfølgende kan købe filterpatroner uden problemer.

                    kaffeagenten wrote:
                    Vil blot oplyse, at alle tilslutninger på LTA filtrene er 3/8\" gevind.
                    Tak for info. Jeg kan lige forestille mig selv stå der med alle mulige VVS stumper der overhovedet ikke passer sammenm :dry: Endnu en ting der lige skal huskes :unsure: Hvad med Bestmax filteret, er det noget i overvejer at tilbyde i webshoppen? Der er ihvertfald 2 potentielle kunder her :P

                    Journey wrote:
                    Du kan faktisk lave det rimelig nemt som du siger. Det du skal gøre er og tjekke om der på slange til din vandhane sidder en ballofix ( hane til og lukke for vandet når du skal skifte vandhane.. )
                    Hvis der gør det, skal du bare købe en hane som den her http://www.lavprisvvs.dk/shop/afspae...2-224426p.html ..
                    Den koster godt nok lidt, men tilgengæld spare du en kontraventil, fordi den er indbygget..

                    Den montere du bare oven på den ballofix som sidder der i forvejen. Og vupti du har et udtag med kontraventil..
                    Derfra ville jeg bare trække noget 15mm pex rør over til filteret, og så fra filteret ud til en hane eller hvordan man nu ville lave det..

                    Der er tryk nok på vandet til og køre det gennem filteret uden pumpe.. Så det skulle ikke blive et problem..
                    Men sig til inden du går igang hvis du skal bruge en lidt mere detaljeret indkøbs liste..
                    Tak Journey, det er meget betryggende at vide at her er en VVS ekspert iblandt os Jeg er sikker på at jeg gøre brug af dit tilbud om hjælp til en indkøbsliste på et tidspunkt. Jeg har lige haft hovedet inde i skabet under håndvasken og konstateret at der sidder en såkaldt ballonfix

                    /Kim
                    - La Spaziale S1 Dream
                    - Bestmax S
                    - Ceado E37S
                    - Rancilio Rocky SD
                    - Hottop B

                    Comment

                    • KiHa
                      Lysristet
                      • Jan 2008
                      • 66

                      #11
                      Re:Kalkfilter til direkte aftapning

                      Hej
                      Jeg har selv købt filter og tænkte på det med at sætte en slange under vasken. Men min bror en VVS \'er :silly: og foreslog at sætte en hane oppe ved vasken. Der kan ret nemt laves et hul (det borer man ikke men trykker ud !) i vasken og så sadan en hane http://www.vvsweb.com/productdetails...roductid=90060 - Det skal siges jeg sætter det i bryggers så hanen ikke sidder nogen i vejen. Bare er forslag.
                      kh
                      KiHa

                      Comment

                      • KimH
                        Espresso
                        • May 2007
                        • 547

                        #12
                        Re:Kalkfilter til direkte aftapning

                        Helt sikert en god idé KiHa. I mit tilfælde er taphanen bare en midlertidig løsning inden espressomaskinen koples på. Det vil sige indtil jeg får taget mig sammen til at få trukket vandslanger bag nogle skabe og få bordet hul i bordpladen mm. Men der skal nok være andre der lader sig inspirere :P

                        /kim
                        - La Spaziale S1 Dream
                        - Bestmax S
                        - Ceado E37S
                        - Rancilio Rocky SD
                        - Hottop B

                        Comment

                        • kaffeagenten
                          Lysristet
                          • Jul 2007
                          • 96

                          #13
                          Re:Kalkfilter til direkte aftapning

                          Vi kan desværre ikke klare Bestmax filtrene, men derimod Brita\'s.

                          Har netop undersøgt sagen og deres \'mindste\' filter - Aquaquell 1.5 kan vi tilbyde til 2.295,- eks. levering (sæt bestående af filter+hoved).
                          Refill til 675,- eks. fragt.

                          Filtret har by-pass funktion, indbygget kulfilter, er fødevaregodkendt og filtrerer ca. 1.500 liter ved 10 grader KH hårdhed.

                          Se mere info her

                          Lad mig høre om nogle kunne være interesseret...
                          /Thomas
                          kaffeagenterne.dk - onlinesalg af rå og ristet kaffe samt udstyr.

                          [img size=300]http://www.kaffe-agenterne.dk/images/kaffeagenterne-logo_lille.gif[/img]

                          Comment

                          • KimH
                            Espresso
                            • May 2007
                            • 547

                            #14
                            Re:Kalkfilter til direkte aftapning

                            Det bliver lige dyrt nok til mig. Prisen er en del højere end de priser de nævnes på BestMax systemet i denne tråd: http://www.espressobar.dk/index.php?...&limitstart=20

                            Med mindre noge melder sig på banene med billige Bestmax filtre, vil jeg holde mig til min første beslutning om at bruge det \'almindelige\' DVA 5 liters filter.

                            MoBak -> Noget nyt om hvor vi kan købe BestMax?

                            /Kim
                            - La Spaziale S1 Dream
                            - Bestmax S
                            - Ceado E37S
                            - Rancilio Rocky SD
                            - Hottop B

                            Comment

                            • Sonne
                              Master Brewer
                              • Jul 2007
                              • 1641

                              #15
                              Re:Kalkfilter til direkte aftapning

                              Hvis det skal være et blødgøringsanlæg med udskiftelig patron, så har emofabrik CUNO blødgøringsanlæg + patroner på tilbud.

                              La Marzocco GS/3 AV
                              Mahlkönig K30 Vario
                              Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                              La Pavoni Professional
                              Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                              BLOG

                              Comment

                              Working...
                              X