Den bedste stempelkaffe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • The Lady
    Mellemristet
    • Apr 2011
    • 230

    Den bedste stempelkaffe

    Hvordan laver I den bedste stempelkaffe? Bruger alle Mark Prince\'s teknik eller er der andre gode variationer, der skal afprøves?

    Og så er der det med formalingsgraden - hvor groft maler I?
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario
    Aeropress, Hario v60 2, moccakande, french press
  • johnster
    Master Brewer
    • Jun 2011
    • 1756

    #2
    Reen bedste stempelkaffe

    Hvis det er hans how-to guide du mener, så er den vist rimelig standard. Sådan ca. bryggede jeg også længe før han skrev den. Men ellers hælder jeg til at presse stemplet lidt ned, så al kaffen er under vand. Andre bryger Tim Wendelboe/TCC rådet med at undlade stemplet og så skumme af efter trækning inden stemplet sættes i. Jeg har også prøvet at køre uden stempel, røre flere gange undervejs og skumme efter hver gang. Jeg synes nu, at resultatet med min gamle metode bliver bedst eller i hvert fald ikke dårligere. Jeg kører altid 4 min. trækketid uanset mængde. Og selvfølgelig 64 gr. kaffe pr. liter. Jeg kan ikke rigtig finde ud af, at kommunikere formalingsgrad. Jeg starter rimeligt groft og har så prøvet at gå så fint, at der stadig ikke er alt for meget grums i bunden af kanden. Så har jeg fundet mig et leje der imellem, hvor smagen bliver rigtig fin og ofte bedre end Aeropress.
    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
    Compak K10 Fresh
    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

    Philips Café Gourmet

    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

    Comment

    • Gunde
      Espresso
      • Mar 2008
      • 689

      #3
      Reen bedste stempelkaffe

      Jeg bruger Wendelboe/TCC-metoden. Her præsenteret af Roed
      Share your videos with friends, family, and the world
      Mvh Morten

      --------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

      Comment

      • Skurken
        Master Brewer
        • Jun 2008
        • 1985

        #4
        Reen bedste stempelkaffe

        Jeg gør med kirugisk præcision det samme som Roed

        Ang. formalingsgraden så er det helt klart svært at forklare. Jeg kværner det groveste min stempelkandekværn kan klare. Hvis jeg skal beskrive hvordan det kværnede ser ud så er der nærmest tale om bittesmå kaffestykker hvor feks. espresso eller filterkaffe mere er pulveragtigt.
        Mvh. Anders


        Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

        Comment

        • The Lady
          Mellemristet
          • Apr 2011
          • 230

          #5
          Reen bedste stempelkaffe

          Jeg har med stort held benyttet mig af Mark Prince\'s metode og synes, det giver en god og rund kop stempelkaffe.

          Som formalingsgrad anvender jeg næsten det groveste på min Vario og det fungerer fint. Og det må vel være læresætningen: at når man synes, det smager godt - så er det godt
          Rancilio Silvia
          Mahlkönig Vario
          Aeropress, Hario v60 2, moccakande, french press

          Comment

          • johnster
            Master Brewer
            • Jun 2011
            • 1756

            #6
            Reen bedste stempelkaffe

            The Lady wrote:
            Jeg har med stort held benyttet mig af Mark Prince\'s metode og synes, det giver en god og rund kop stempelkaffe.

            Som formalingsgrad anvender jeg næsten det groveste på min Vario og det fungerer fint. Og det må vel være læresætningen: at når man synes, det smager godt - så er det godt
            Det er der mange der siger herinde, men flere af dem mener faktisk, at det kun er godt når de synes det smager godt. :laugh:
            Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
            Compak K10 Fresh
            Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

            Philips Café Gourmet

            Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
            Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

            Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

            Comment

            • The Lady
              Mellemristet
              • Apr 2011
              • 230

              #7
              Reen bedste stempelkaffe

              Ha ha - det kunne være svært, hvis man kunne have en automatisk tunge, der kunne fortælle én, hvad der manglede for at det blev den perfekte kop kaffe.
              Rancilio Silvia
              Mahlkönig Vario
              Aeropress, Hario v60 2, moccakande, french press

              Comment

              • The Lady
                Mellemristet
                • Apr 2011
                • 230

                #8
                Reen bedste stempelkaffe

                *smart, ikke svært
                Rancilio Silvia
                Mahlkönig Vario
                Aeropress, Hario v60 2, moccakande, french press

                Comment

                • Skurken
                  Master Brewer
                  • Jun 2008
                  • 1985

                  #9
                  Reen bedste stempelkaffe

                  The Lady wrote:
                  *smart, ikke svært
                  Hehe, ja det er klart det man mangler. Det kan være temmelig svært nogle gange at vide om man er på rette spor.

                  P.s. Du kan redigere en post du allerede har postet inden for 5-10 minutter efter du har postet. Bare tryk på \"edit\" knappen.
                  Mvh. Anders


                  Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                  Comment

                  • johnster
                    Master Brewer
                    • Jun 2011
                    • 1756

                    #10
                    Reen bedste stempelkaffe

                    The Lady wrote:
                    Ha ha - det kunne være svært, hvis man kunne have en automatisk tunge, der kunne fortælle én, hvad der manglede for at det blev den perfekte kop kaffe.
                    Det findes jo næsten - i hvert fald som måleudstyr. Her er lidt mere info.

                    Mon man skulle ønske sig sådan én under Juletræet i år? :silly:
                    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                    Compak K10 Fresh
                    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                    Philips Café Gourmet

                    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                    Comment

                    • The Lady
                      Mellemristet
                      • Apr 2011
                      • 230

                      #11
                      Reen bedste stempelkaffe

                      Ha ha - alt i verden er da også opfundet. Og med dette apparat kan man da godt nok gå i detaljen med sin espresso. Tænk at få diagrammer over morgenkaffen...
                      Rancilio Silvia
                      Mahlkönig Vario
                      Aeropress, Hario v60 2, moccakande, french press

                      Comment

                      • Chaff
                        Mørkristet
                        • Jun 2011
                        • 334

                        #12
                        Reen bedste stempelkaffe

                        Jeg har været vidt omkring, lige fra standard (Mark Prince om du vil) og Tim Wendelboe/TCC metoden som allerede er omtalt til den metode som jeg bruger i dag, og som jeg har været rigtig begejstret for. Den metode er demonstreret her:

                        How to make a perfect French Press every time. Note - you will need a scale and a thermometer


                        Jeg hører gerne andre forslag, og eventuelle kommentarer til metoden :-)

                        Kasper
                        Jeg kværner med en Mahlkönig Vario og brygger med V60, Chemex, Syphon og AeroPress.

                        Comment

                        Working...
                        X