Riste op til 100kg. kaffe om mdr? Hvor og hvordan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kennethp
    Mørkristet
    • May 2011
    • 343

    Riste op til 100kg. kaffe om mdr? Hvor og hvordan?

    Hej alle sammen.
    Jeg har været en aktiv kafferister i et lille stykke tid nu, og har fået den tanke at jeg gerne vil riste i en lidt (meget) størrer målestok end blot til familie og venner.
    Jeg er lidt rundtosset da det er en helt anden verden end den jeg normalt befinder mig i, så jeg håber at det okay at jeg poster en masse spørgsmål, og lidt løs snak, så håber jeg at nogen kan hjælpe mig med bare lidt af det, eller bare komme med et godt råd

    Jeg vil gerne have muligheden for at riste op til ca. 100 kg kaffe om måneden. Nok meget mindre til at starte med, og forhåbentlig mere som tiden går.
    Hvor stor en rister ville i mene der ville være god at starte med? 1kg? 2kg? 5kg?

    Man kan jo hurtigt lave et regne stykke over hvor lang tid det tager at riste 100 kg kaffe på henholdsvis 2 og 5 kgs risterne. 2kg rister ca. 6 kg i timen, 100/6=16.6 timer. Det er kun selve ristningen, der er selvfølgelig en masse arbejde ud over. 5kgs risteren ville man skulle bruge ca. 6,6 timer på ristningen.

    Når det ikke er størrer mængder kaffe der er tale om, vil det da være en mulighed at købe et elektronisk kafferister som fx. toper, cafemino eller ligende, og lave et mindre setup i ens eget hjem, er det lovligt? Jeg formoder at der stilles nogle mere lempelige lokalekrav såfremt risteren er elektronisk og ikke gasdrevet, nogen der ved noget om det?
    Jeg ved jeg har mulighed for at leje et rum eller to i en lejlighed der ligger i jordplan (KBH) i den andelsforening jeg bor i. Tror i det vil kunne lade sig gøre, er det ikke mest et spørgsmål om udluftning, håndvaske, klinker og vaskbare overflader, brandslukker, korrekt opbevaring af bønner?

    Jeg vil gerne gøre det \"rigtigt\" med momsnummer og det hele. Hvis jeg ikke kan gøre det i mit hjem, vil jeg overveje at leje en mindre butik eller ligende. Er der nogen typer lokaler det er godt at gå efter? Fx. en tidligere bager, slagter eller ligende der har nogenlunde de samme lokale krav

    Man skal selvfølgelig sørge for at leve op til fødevarestyrelsen/miljøstyrelsens(?) krav, hvor kan man i det hele taget læse noget om dem? Jeg synes det er meget svært at finde information. Jeg må nok ringe til kommunen, de må vide noget, ellers må de stille mig om til en der kan stille mig om til en der ved noget, men er på ferie... :silly:

    Så kommer sagen om kaffebønnerne, 100 kg. om måneden er alligevel en del, og så vidt jeg kan læse mig til er der ca. 70(?) kg. i en sæk. Dvs. et års forbrug på ca. 17 sække, men forhåbentlig mere... Hvor går man hen hvis man vil finde det, og desværre ikke selv har midlerne til selv at rejse til Brazilien/Costa Rica/Kenya osv. og finde den rigtige kaffe, som er dyrket af bønder som får en ordentlig løn for det arbejde de laver, under ordentlige forhold?
    Jeg har overvejet at skrive til Steve fra hasbean, han har altid ydet rigtig god service, og kan se at de også tilbyder wholesale, ved dog ikke om det også er på de grønne.
    Kender i til nogle danske importører jeg kan kontakte? Selv om bønnernes vilkår er vigtige for mig, så er prisen desværre også en afgørende faktor. Har efterhånden brugt mange timer i internettes kaffekroge, og har også fundet et par importører jeg muligvis kan kontakte. Men har i nogle anbefalinger, eller bare gode råd?

    Er der nogen af jer hjemmeristere der som mig har gået med de samme tanker? Hvad er jeres overvejelser?

    Jeg håber ikke ovenstående virker som noget sludder, jeg tænker meget på det og kigger dagligt efter brugte ristere. Jeg er meget fristet af toper risterne fra tyrkiet, men har meget blandede føelser mht. el/gas, og ellers bare deres kvalitet, men et par år skulle de vel nok kunne holde. Helst skulle det jo gerne være en probat, eller en af de andre store firmaer, men deres priser er også derop af, ved dog ikke hvad de ligger i brugt.

    Til dem der nåede helt hertil, vil jeg sige tak fordi du læste med, hvis det er noget sludder så smil og klik lystigt videre, skulle du have et par ord, gode råd en kafferister eller en kaffeimportør kontakt i overskud hører jeg meget gerne nærmere...

    Mvh
    Kenneth
  • Kjeldsen
    Coffeeholic
    • Feb 2010
    • 1086

    #2
    Re:Riste op til 100kg. kaffe om mdr? Hvor og hvordan?

    Hej Kenneth,

    Fedt. Jeg går selv med lignende tanker, men er slet ikke kommet så langt som du selv er med overvejelserne Jeg tror aldrig jeg ville gå så langt som at starte et risteri i lejede lokaler, men super fedt hvis du gør det og kan holde det kørende!

    Hvis der er nogen der kan levere varieret wholesale, så må det være Steve. Det ville også være mit valg hvis det skal kunne betale sig. Jeg tror ikke der findes danske importører der kan matche kombinationen af pris og kvalitet (Direct trade).

    Hvis du mener det seriøst, så find den største rister du kan, imo!

    Comment

    • Thebat18
      Stamgæst
      • Dec 2009
      • 990

      #3
      Re:Riste op til 100kg. kaffe om mdr? Hvor og hvordan?

      Jeg faldt over en 1kg cafemino i tyskland til overkommelige ca 28.000 kr.
      Dalla Corte Mini Special...
      Mahlkönig K30 Vario'er
      Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

      Comment

      • Kjeldsen
        Coffeeholic
        • Feb 2010
        • 1086

        #4
        Re:Riste op til 100kg. kaffe om mdr? Hvor og hvordan?

        Thebat18 wrote:
        Jeg faldt over en 1kg cafemino i tyskland til overkommelige ca 28.000 kr.
        http://www.kaffee-netz.de/maschinen/...mino-1-kg.html
        Interessant!

        Comment

        • kennethp
          Mørkristet
          • May 2011
          • 343

          #5
          Re:Riste op til 100kg. kaffe om mdr? Hvor og hvordan?

          The Bat -> Godt spottet! Det vil jeg læse lidt på.
          (Edit: Nu har jeg læst lidt, hans pris er jo €4000 plus 19% moms dvs. €4760 eller ca. 35366.8 kr))

          Den fås forresten ny fra agenterne, den er godt nok til el:

          til 34995,-

          Og hvis man gør det \"rigtigt\" kan man jo trække momsen fra dvs. at den endelige pris ender på: 27996,- Men man kan vel også trække den tyske moms fra (?)

          Men er den ikke en anelse lille til 100kg kaffe om måneden? Den holder ihvertfald ikke hvis forretningen tager fart, som man jo kan håbe på :silly:
          Men så kan den selvfølgelig blive en fin prøverister, eller sælges igen...

          Comment

          • kennethp
            Mørkristet
            • May 2011
            • 343

            #6
            Re:Riste op til 100kg. kaffe om mdr? Hvor og hvordan?

            Fandt lige den her 1kgs rister: http://www.kaffee-netz.de/maschinen/...abzugeben.html

            Comment

            • kennethp
              Mørkristet
              • May 2011
              • 343

              #7
              Re:Riste op til 100kg. kaffe om mdr? Hvor og hvordan?

              Jeg har skrevet til Steve fra hasbean. Han kan desværre ikke hjælpe, han mener at porto og transport vil gøre det for dyrt.
              Jeg må prøve at skrive til nogle af de tyske, håber de kan engelsk, for mine tyskkundskaber er vist ikke helt vedligeholdt siden 8 klasse

              Comment

              • kennethp
                Mørkristet
                • May 2011
                • 343

                #8
                Re:Riste op til 100kg. kaffe om mdr? Hvor og hvordan?

                Nu har jeg fundet et lokale jeg kan bruge gratis. Ca. 20m2, lige nu er det meget råt, beton gulv og nogle kedelige vægge. Jeg forestiller mig det kan blive ret fint hvis man sætter nogle fliser op. Der er også mulighed for at sætte en håndvask op. Derudover er der et ret stort vindue jeg tænker kan bruges til at sætte noget ventilation op i.

                Jeg har skrevet til Køge kommune hvori lokalet er belligende, og spurgt hvad de stiller af lokalekrav. Så bliver det spændende at høre hvad de siger. :unsure:

                Comment

                • Hamilton
                  Mellemristet
                  • May 2008
                  • 167

                  #9
                  Re:Riste op til 100kg. kaffe om mdr? Hvor og hvordan?

                  Mht. fødevarekontrol stiller krav som: glatte afvaskelige overflader, udluftning, varmt og koldt vand i samme lokale som risteren, personaletoilet selv om der ikke er noget personale, værktøj til risteren skal være i seperat redskabsrum - må altså ikke være i samme rum som risteren. Det var den dyre part. Hygiejnekurset kan tages på nettet. Steve fra has køber bønner hos coffeehunter. Hvis man skal have til god rentabel pris med henblik på salg skal man en købe en palle til 20-30 kilo. For at drive forretning så køb mindst en 5 kg.Ellers skal man også have en kaffebar og sælge en masse, hvis det skal komme penge i kassen. Tankevækkende at en biavler må producere op til 4500 kilo honning uden at opfylde fødevarekontrollens krav, når man tænker på hvor ufarligt friskristet kaffe er:woohoo:

                  Comment

                  • skastdk
                    Mørkristet
                    • Aug 2008
                    • 399

                    #10
                    Re:Riste op til 100kg. kaffe om mdr? Hvor og hvordan?

                    er der ikke en nedre grænse for hvornår man skal godkendes af myndighederne (næringsbrev)

                    evt. hvis man tjener for under 50000 årligt/ikke er momsregisteret
                    SCAE certificeret kafferister & medejer af:
                    https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
                    Cederfeldsgade 18A
                    5560 Aarup (Fyn)

                    Comment

                    Working...
                    X