Så fik jeg en Behmor... Mine første forsøg!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Moe
    Lysristet
    • Sep 2011
    • 116

    Så fik jeg en Behmor... Mine første forsøg!

    Så fik jeg min Behmor...

    Jeg ristede 150 g Brazilian Yellow Bourbon...

    Har læst RIGTIG meget på nettet, og især her på Espressobar!

    Jeg startede med at varme den op i 2 min - men så kiksede jeg lidt, for jeg kom til at trykke \"stop\".. og så er man jo lost, for man kan ikke bare starte den igen..

    Så jeg tog strømmen, og begyndte forfra.. Denne gang med bønnerne i risteren!

    Valgte 1/4 P1 profilen - 8,30 min i displayet.. Jeg tænkte at det måtte være fint, for kunne jo give den mere tid efterhånden!

    Det gik fint - jeg lyttede, kiggede og duftede.. Lettere brændt popcorn \"duft\" ...og ca 1 min tilbage begyndte 1\'ste pop.. Jeg tænkte at den skulle have lidt mere tid, og lavede så brøleren - kom til at trykke minus istedet for plus!! ...så blim, blam COOLING!! aaargh...

    Jeg lod den køle færdig - og resultatet var nogle MEGET lyse bønner!

    Prøvede igen bagefter - denne gang 180 g og 1/2 P4 fordi den skulle være bedst til espresso.. Første pop kom ca efter 8 min.. Jeg lyttede og gav den løbende lidt mere tid.. Poppene stoppede og jeg tænkte at jeg nu måtte være imellem første og andet pop! ...så begyndte de at poppe lidt igen - denne gang lidt mere afdæmpet.. Og her trykkede jeg på cool! ...imens den coolede åbnede jeg lågen (hvilket resulterede i lidt agner på mit komfur) det røg en lille smule, og jeg tændte emhætten!

    Efter cooling var overstået, hældte jeg bønnerne over i et dørslag.. De så rigtig fine ud, og efter ca en halv time hældte jeg dem over i en pose med ventil - men jeg lod posen stå åben så de kunne gasse maximum af. Et par timer senere lukkede jeg posen, og dagen efter stak jeg snuden i posen for at dufte om de duftede godt.. De duftede SKØNT! Idag har jeg så smagt på dem, og wow!! Meget bedre end de tørre Peter Larsens espresso bønner jeg plejer at bruge!

    Jeg kunne også med det samme se at der var friske bønner i portafilteret, for da jeg bryggede, flød det meget mere tyktflydende ud end Peter Larsens bønnerne! Der var lækker crema, og det duftede/smagte ufatteligt meget bedre!!

    Så om det var begynder held, eller om jeg bare har accepteret kvaliteten af Peter Larsens supermarkede bønner ved jeg ikke.. Men jeg er MEGET TILFREDS

    Har lige ristet endnu en portion af samme bønne, og dem gav jeg en anelse mere ind i 2. pop.. Dem er jeg spændt på om de er bedre, eller ringere

    Alt i alt syntes jeg at jeg har haft en meget god start ud i at riste selv.. Glæder mig vildt til at riste endnu mere..
    Nuova Simonelli Oscar
    Compak K6
    Behmor 1600
    Bodum French Press
    ...og alt det løse!
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    #2
    Re:Så fik jeg en Behmor... Mine første forsøg!

    FEDT! Tillykke med risteren! Og kom gerne med flere updates om udviklingen!

    Det kan være, jeg skulle bevæge mig væk fra min tryghedssfære (P4) som jeg efterhånden er blevet ret gode venner med

    Smagte du de meget lyse bønner, eller var de til skralderen?
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

    Comment

    • Moe
      Lysristet
      • Sep 2011
      • 116

      #3
      Re:Så fik jeg en Behmor... Mine første forsøg!

      Jens_Muff wrote:
      FEDT! Tillykke med risteren! Og kom gerne med flere updates om udviklingen!

      Det kan være, jeg skulle bevæge mig væk fra min tryghedssfære (P4) som jeg efterhånden er blevet ret gode venner med

      Smagte du de meget lyse bønner, eller var de til skralderen?
      Tak ...og hyggeligt lige at hilse på dig ude hos Mikkel! Et ret vildt projekt han har gang i!

      Jeg smed dem i skralderen.. Desværre, for bagefter ærgrede det mig lidt - for det kunne jo være de var drikkelige i en anden form end espresso. De nåede vist lige knap 1 pop/crack.. Så ved ik om de alligevel er bedst tjent i skralderen?

      Men skal nok skrive mere om mine kommende erfarringer..
      Du må også endeligt komme med erfarringer!

      Jeg har også ristet på P4 - men har jo ikke ristet så meget endnu..

      Hvilket rensemiddel bruger du iøvrigt når du renser den indvendigt? Brugsanvisningen skriver at man skal bruge \"Simpel Green\" men det er ikke et dansk produkt.. Min trænger nemlig!! Det hjalp at den fik en ordentlig vask udvendig, for det trængte den til
      Nuova Simonelli Oscar
      Compak K6
      Behmor 1600
      Bodum French Press
      ...og alt det løse!

      Comment

      • lbe
        Mørkristet
        • Jan 2010
        • 343

        #4
        Re:Så fik jeg en Behmor... Mine første forsøg!

        Tillykke med risteren.

        Her er lidt om rensemiddel


        Jeg bruger opvaskemiddel med en af de billige grønne svampe. Tørrer godt efter med fugtig klud og til sidst en tør klud.

        God fornøjelse

        Comment

        • Jens_Muff
          Master Brewer
          • Sep 2011
          • 2615

          #5
          Re:Så fik jeg en Behmor... Mine første forsøg!

          Jeg bruger ikke noget endnu.. Har kørt \"renseprogrammet\" et hver 5-10. rist, og tørrer an af med en fugtig klud en gang i mellem.. Har ikke følt mig nødsaget til at gribe til mere drastiske midler, men det kommer nok. Den tid den sorg.

          Mon ikke man kan bruge sulfo på en klud, hvis man tørrer godt efter med en fugtig klud uden sulfo, og derefter kører en \"renserist\" uden bønner?

          Har lovet at riste lidt forskelligt til nogle venners stempelkander, så får trænet lidt ud over til mit eget forbrug (som ellers også er vokset betydeligt, efter maskinparken er blevet udvidet)

          Prøvede lige P1 her i eftermiddags.. Mine umiddelbare tanker er, at det vel næppe kan give bedre resultater med en profil, som blæser op på max, men det bliver spændende at smage i om et par dage, hvorledes det kommer til udtryk i koppen.

          Fik du andre bønner af Mikkel, ud over hans Yellow B? Det er også den, jeg har haft størst succes med indtil videre.
          - La Pavoni
          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
          - Aillio Bullet R1
          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

          Comment

          • Moe
            Lysristet
            • Sep 2011
            • 116

            #6
            Re:Så fik jeg en Behmor... Mine første forsøg!

            lbe wrote:
            Tillykke med risteren.

            Her er lidt om rensemiddel


            Jeg bruger opvaskemiddel med en af de billige grønne svampe. Tørrer godt efter med fugtig klud og til sidst en tør klud.

            God fornøjelse
            Hej Ibe, tusind tak for Info..

            Jeg vil straks gå i sving med rengøringen!
            Nuova Simonelli Oscar
            Compak K6
            Behmor 1600
            Bodum French Press
            ...og alt det løse!

            Comment

            • Moe
              Lysristet
              • Sep 2011
              • 116

              #7
              Re:Så fik jeg en Behmor... Mine første forsøg!

              Jens_Muff wrote:
              Jeg bruger ikke noget endnu.. Har kørt \"renseprogrammet\" et hver 5-10. rist, og tørrer an af med en fugtig klud en gang i mellem.. Har ikke følt mig nødsaget til at gribe til mere drastiske midler, men det kommer nok. Den tid den sorg.

              Mon ikke man kan bruge sulfo på en klud, hvis man tørrer godt efter med en fugtig klud uden sulfo, og derefter kører en \"renserist\" uden bønner?

              Har lovet at riste lidt forskelligt til nogle venners stempelkander, så får trænet lidt ud over til mit eget forbrug (som ellers også er vokset betydeligt, efter maskinparken er blevet udvidet)

              Prøvede lige P1 her i eftermiddags.. Mine umiddelbare tanker er, at det vel næppe kan give bedre resultater med en profil, som blæser op på max, men det bliver spændende at smage i om et par dage, hvorledes det kommer til udtryk i koppen.

              Fik du andre bønner af Mikkel, ud over hans Yellow B? Det er også den, jeg har haft størst succes med indtil videre.
              Jeg tænker også at P1 profilen er for voldsom.. Men jeg tror at det kommer meget an på hvilken bønne der er tale om.. og hvilken type rist man går efter

              Jeg fik også en Boliviansk Primera bønne... Den skal jeg prøve at riste næste gang!

              Lad mig lige høre updaten på din P1 rist når den har gasset af...
              Nuova Simonelli Oscar
              Compak K6
              Behmor 1600
              Bodum French Press
              ...og alt det løse!

              Comment

              Working...
              X