Justerbart tryk på Izzo Duetto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Thebat18
    Stamgæst
    • Dec 2009
    • 990

    Justerbart tryk på Izzo Duetto

    Hey
    Så fik jeg ENDELIG i aften monteret min Fluid\'O\'Tech TMFR pumpe med variabel hastighed.
    Og her er den første film af det.



    Lige nu var det vitterligt første gang jeg lavede et skud med den pumpe på, så alt er stadig test.
    Ud fra denne film, så jeg at når jeg midt i, skruer helt ned for rpm, så trykket skulle være 2bar, så holder den sig på 8,5bar ( det er en check-ventil på den forkerte side af pumpen)

    Men det er mega fedt at maskinen nu er så støjsvag at operere. Den skal nok blive endnu mere lydsvag, når pumpen er sat rigtigt op i ophæng osv.
    Så er det jo bare om lortet er til at bruge i praksis, eller om det er mega besværligt i drift.
    Hvis jeg hurtigt skal knytte en kommentar til det skud, jeg lavede i videoen, så smagte det HIMMELSK. virkeligt lækker, fed mundfylde. ingen bitterhed og en lille success i min bog
    Dalla Corte Mini Special...
    Mahlkönig K30 Vario'er
    Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine
  • DaneStorM
    Lysristet
    • Sep 2010
    • 80

    #2
    Re:Justerbart tryk på Izzo Duetto

    Hey,

    Hvor ser den bare lækker ud den espresso dér - jeg vil spændt følge med i dit projekt - meget spændende!

    Hvad står dit damptryk på? Jeg syntes, da du panorere forbi manometeret, at viseren står lidt højere end på min....
    ------------------------
    Søren Madsen

    Izzo Alex Duetto II
    Mazzer Kony
    NS Appia
    Mahlkönig K30 Twin

    Comment

    • Kjeldsen
      Coffeeholic
      • Feb 2010
      • 1086

      #3
      Re:Justerbart tryk på Izzo Duetto

      Det ser fandeme lækkert ud. Sejt mod! : ) Hvordan kontrollerer du pumpen? Jeg så du havde et lille joystick.

      *edit* Er det noget ligende følgende du har udført? http://www.home-barista.com/espresso...as-t12179.html

      Snippet omkring den profil han bruger:

      \"A quick ramp to full pressure and then a slow decline over the shot duration. Typically I\'ve gotten to ~9 bars or slightly less (on the machine\'s gauge) by 7-8s, and then held that till 18-20s. I\'ve been declining the pressure from there to the end, around 26-30s in.\"

      Comment

      • Thebat18
        Stamgæst
        • Dec 2009
        • 990

        #4
        Re:Justerbart tryk på Izzo Duetto

        Jeg lavede lige et super super godt skud, med fantastisk bundløst - da jeg var færdigt med det, havede jeg ikke trykket på \"optag\" *suk*
        Så jeg lavede et nyt skud. Den er SUPER nem nu at lave flotte skud på og de ser virkeligt lækre og smager endnu bedre.
        Denne film er lidt bedre end den første, da den fik lidt ekstra lys.
        Ud over det, så fik jeg fjernet den check-ventil der sad på slangen mellem pumpe og maskine, men den dropper stadig trykket for langsomt. Jeg ved ikke om det er fordi at min bypass i pumpen ikke er boret ud, da den anden bypass jeg havde boret, lod FOR meget vand forbi. der havede den et max på 6bar ved fri flow
        - Jeg venter på at youtube behandler filmen færdig, så den kan vises i HD
        Men indtil videre er linket her http://www.youtube.com/watch?v=ndV-xb9IiS8

        Danestorm, jeg kører dampen på 1,5bar.
        Kjeldsen, trykket styrer jeg med et almindeligt 10k potmeter =) Så jeg drejer bare på en lille pind. :P
        Dalla Corte Mini Special...
        Mahlkönig K30 Vario'er
        Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

        Comment

        • Kjeldsen
          Coffeeholic
          • Feb 2010
          • 1086

          #5
          Re:Justerbart tryk på Izzo Duetto

          Thebat18 wrote:
          Jeg lavede lige et super super godt skud, med fantastisk bundløst - da jeg var færdigt med det, havede jeg ikke trykket på \"optag\" *suk*
          Så jeg lavede et nyt skud. Den er SUPER nem nu at lave flotte skud på og de ser virkeligt lækre og smager endnu bedre.
          Denne film er lidt bedre end den første, da den fik lidt ekstra lys.
          Ud over det, så fik jeg fjernet den check-ventil der sad på slangen mellem pumpe og maskine, men den dropper stadig trykket for langsomt. Jeg ved ikke om det er fordi at min bypass i pumpen ikke er boret ud, da den anden bypass jeg havde boret, lod FOR meget vand forbi. der havede den et max på 6bar ved fri flow
          - Jeg venter på at youtube behandler filmen færdig, så den kan vises i HD
          Men indtil videre er linket her http://www.youtube.com/watch?v=ndV-xb9IiS8

          Danestorm, jeg kører dampen på 1,5bar.
          Kjeldsen, trykket styrer jeg med et almindeligt 10k potmeter =) Så jeg drejer bare på en lille pind. :P
          Ok, mega fedt. Hvad med grafisk display af profilen? Gogo

          Comment

          • Thebat18
            Stamgæst
            • Dec 2009
            • 990

            #6
            Re:Justerbart tryk på Izzo Duetto

            Hehe. Det ville være fedt.
            Men jeg er ikke så god til programmering, så det bliver svært at få igennem. Jeg har dog en lille tanke om at kombinere det i en anden maskine, hvor der er en software der udlæser trykkurven samt viser aktuelt tryk i et display. Men det ændrer ikke på at jeg selv skal lave profilerne hver gang
            Dalla Corte Mini Special...
            Mahlkönig K30 Vario'er
            Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

            Comment

            • Kjeldsen
              Coffeeholic
              • Feb 2010
              • 1086

              #7
              Re:Justerbart tryk på Izzo Duetto

              Sikke muligheder, Alexander. Jeg kan lugte et rigtigt, rigtigt sejt Arduino projekt Smid potentiometret på et Arduino board og så kan vi læse profilen til et display. Måske endda erstatte pot. metret med noget automatik.

              Fedt at du er kommet så langt med pumpen.

              Comment

              • johnster
                Master Brewer
                • Jun 2011
                • 1756

                #8
                Re:Justerbart tryk på Izzo Duetto

                Det ser ret spændende ud. Du har vist indtil flere mods, som kunne være interessant på min maskine.

                Hører jeg korrekt, at du starter pre-infusion på 0:06 og slutter på 0:15 og stopper skudet på 0:51. Selvom der kommer mere end 2oz ud, er det en pænt lang ekstraktionstid. Er det sådan du normalt gør eller er det fordi du bare eksperimenterer?

                Jeg har også lige sat min damp op på 1,5 bar, men det holder den jo langt fra under steaming af en kande mælk. Du har ikke gjort noget for at holde den mere stabil, vel?
                Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                Compak K10 Fresh
                Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                Philips Café Gourmet

                Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                Comment

                • Thebat18
                  Stamgæst
                  • Dec 2009
                  • 990

                  #9
                  Re:Justerbart tryk på Izzo Duetto

                  Det er helt sikkert.
                  Om ikke andet, er det sjovt at rode med lige for øjeblikket =) TMFR til brygning og den interne pumpe til keddel-påfyldning
                  ideen om tryk-profilering kommer direkte fra det topic du linkede til for oven.
                  Men hvad er et Arduino projekt?

                  Jonster, tiden i videoen er kun leg og spas.
                  Men som tommelfinger-regel kører jeg preinfusion med håndtaget i mellemposition indtil jeg kan se de første dråber og så kranker jeg håndtaget op på pumpe.
                  Derfra kører jeg så til den blonder, eller ca 30-32sek ialt med preinfusion.
                  og dampen har jeg sat, så det passer med at den ikke taber pusten for meget. den kommer ikke rigtigt under 1 bar, som jeg husker det =)
                  Jeg har dog isoleret de to rør til gruppehovedet, for at stabilisere temperaturen i gruppen. og det sparer mig en del energi, jeg måtte korrigere offset med 3 grader, efter det
                  Dalla Corte Mini Special...
                  Mahlkönig K30 Vario'er
                  Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Re:Justerbart tryk på Izzo Duetto

                    Wau hvor fedt, kunne være en super upgrade.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Kjeldsen
                      Coffeeholic
                      • Feb 2010
                      • 1086

                      #11
                      Re:Justerbart tryk på Izzo Duetto

                      Thebat18 wrote:
                      Det er helt sikkert.
                      Om ikke andet, er det sjovt at rode med lige for øjeblikket =) TMFR til brygning og den interne pumpe til keddel-påfyldning
                      ideen om tryk-profilering kommer direkte fra det topic du linkede til for oven.
                      Men hvad er et Arduino projekt?
                      Arduino er en open-source hardware platform optimal til udvikling af den slags prototyper vi snakker om her. Den er billig, velunderstøttet og og nem at programmere. Hvis jeg får tid (+penge) kan jeg evt. se om jeg kan bikse noget sammen med et pot.meter. og et display. Det kan være vi kan lave et pressure-profiling kit med hele pivtøjet

                      Comment

                      • Thebat18
                        Stamgæst
                        • Dec 2009
                        • 990

                        #12
                        Re:Justerbart tryk på Izzo Duetto

                        God ide.
                        Det kunne være fedt.
                        Min bror snakkede om noget udstyr han havde der kunne programmeres nemt osv. Det må næsten være sådan en arduino. Det kan være det kommer.
                        Hvis du bliver helt vild med at komme igang, lægger jeg gerne udstyr til test =) den skal bare regulere 0-5V og gemme det i en eprom til gentagelse.
                        Dalla Corte Mini Special...
                        Mahlkönig K30 Vario'er
                        Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

                        Comment

                        • Kjeldsen
                          Coffeeholic
                          • Feb 2010
                          • 1086

                          #13
                          Re:Justerbart tryk på Izzo Duetto

                          Lyder godt. Det kunne sagtens være Arduino din bror har liggende. Det har også understøttelse direkte ud af kassen for skriv/læs til eeproms. Det sværeste bliver vist at skaffe alle de rigtige stumper hjem. Jeg har ikke super meget tid til det, men skal nok update her i tråden løbende : )

                          Comment

                          • Kjeldsen
                            Coffeeholic
                            • Feb 2010
                            • 1086

                            #14
                            Re:Justerbart tryk på Izzo Duetto

                            Og analog out fra Arduino er også belejligt 0-5v som kan styres med PWM (0 -> 2^8 -1 digital). Så det burde også være ligetil at mappe pot.meter værdien over.

                            Arduino uno board: http://store.arduino.cc/eu/index.php...products_id=72 ~ 22 euro
                            32X16 RG Bicolor LED Dot Matrix: http://store.arduino.cc/eu/index.php...roducts_id=178 ~ 24 euro
                            Lineært potentiometer: http://store.arduino.cc/eu/index.php...roducts_id=107 ~7 euro

                            Ca 53 euro. Er det en holdbar pris? Den \"skrabede\" udgave vil så være uden display, og med dreje pot. meter. Så er vi nede på 23 euro men det er jo ikke anderledes end hvad du har nu, dog er der så mulighed for at lave udvidelser Hvis vi skal undgå at bruge penge på en ekstra knap til at \"læse\" den gamle profil, så kan vi evt. bare sige at hvis pot. metret står i 0, så læses den eksisterende profil ud, ellers læses/skrives en ny.

                            Mht. til gem af profiler kan vi skrive pot.meter værdien i en byte i eeprommen pr sekund der går af skuddet, det er der rigeligt plads til hvis vi antager at et skud varer mindre end 512 s. Ved aktivering af en gemt profil kan man selvfølgeligt komme ud for at den ikke passer til de parametre der brygges under (ny kaffe, finhed, tamping, etc) men så må man jo lave en ny profil

                            Comment

                            • Skurken
                              Master Brewer
                              • Jun 2008
                              • 1985

                              #15
                              Re:Justerbart tryk på Izzo Duetto

                              Kæft i er nørdede!

                              Det holder 100%
                              Mvh. Anders


                              Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                              Comment

                              Working...
                              X