Først ville jeg have en Gene...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Moe
    Lysristet
    • Sep 2011
    • 116

    Først ville jeg have en Gene...

    Først ville jeg have en Gene Cafe, men nu er jeg kommet i voldsom tvivl efter at have talt med Kaffemekka...

    Jeg har i snart en månede gået og ventet på at Risteriet skulle få en gene hjem.. Har også ringet til Kaffemekka jævnligt, men hvergang får man svaret at de er på vej hjem...

    Idag ringede jeg så til Kaffemekka igen, og fik afvide at der desværre er lange udsigter til at de kommer hjem fordi der er problemer med leverandøren, som har sat prisen i vejret på den - så Kaffemekka ville have svært ved at retfærdigøre at sælge den, når nu Behmor rent faktisk er en bedre rister på flere punkter..

    Så spurgte jeg lidt ind til Behmor\'en og fik forskellige ting afvide om den..

    OG NU ER JEG KOMMET I TVIVL HVILKEN JEG SKAL VÆLGE!!?

    Jeg ved godt at der findes en masse tråde om Gene vs Behmor.. Men jeg har naturligvis ikke lyst til at købe Gene hvis den kommer til at koste mere end hvad den gør idag??

    Hvad siger i? Ville i holde på at købe en Gene hvis den kommer til at koste et xx antal hundrede mere? Eller ville i vælge Behmor? Jeg er nybegynder i ristningens verden...

    Moe
    Nuova Simonelli Oscar
    Compak K6
    Behmor 1600
    Bodum French Press
    ...og alt det løse!
  • kennethp
    Mørkristet
    • May 2011
    • 343

    #2
    Re:Først ville jeg have en Gene...

    Hej Moe
    Ja det er et svært valg.
    Jeg kan desværre ikke udtale mig og Genen. Men jeg er selv meget glad for min Behmor, så jeg tror ikke at du vil købe katten i sækken hvis det er den du kommer hjem med. Men hvis du gerne vil pille med temperaturer og nørde \"Rigtigt\", så er der ikke så meget at gøre, så må du få fat i en Gene. (Der er også lige kommet en hottop til salg herinde, og på dba.dk til 3000kr, den ville nok også være et godt valg). Men hvis du kan lære at omgå Behmorens begrænsninger, så vil du helt sikkert også blive glad for den.

    Held og lykke med valget

    Comment

    • sps79
      Coffeeholic
      • Jul 2010
      • 1263

      #3
      Re:Først ville jeg have en Gene...

      Jeg kender heller ikk til gene.
      Men jeg har en behmor og er super glad for den.
      Den er nem at arbejde med, larmer ikk og giver et godt resultat.
      Jeg har, forholdsvis nemt, omgået behmors begrænsninger. Den opbygger så meget varme at tiden imellem 1C og 2C bliver kort, dog ikk altid.
      Den kan styres ved at åbne lågen lidt, eller ,som jeg har gjort, montere en afbryder på varmelegemerne.
      En god rister til få kroner. Den levere et godt resultat out of the box
      -
      Søren P. Schmidt
      LMWDP #393
      -
      Faema C84 - VST 18 & Synesso
      Mazzer Super Jolly
      Mahlkönig Vario
      Pullman Jarrah stamper
      La Pavoni Europiccola
      Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
      Concept Art stamper

      Comment

      • JoE
        Mørkristet
        • Feb 2010
        • 323

        #4
        Re:Først ville jeg have en Gene...

        Eller du kunne tjekke hos Bellabariste. Har set Gene der til god pris. Husk at det skal være model til EU strøm
        Alex mkII
        Mazzer Super Jolly E homemade edition
        Gene
        Espro

        Comment

        • lsm
          Mellemristet
          • Jun 2007
          • 243

          #5
          Re:Først ville jeg have en Gene...

          eller her

          Comment

          • Moe
            Lysristet
            • Sep 2011
            • 116

            #6
            Re:Først ville jeg have en Gene...

            Tak for svarene..

            Jeg tror mit temperament passer bedst til en Behmor når alt kommer til alt...

            Efter hvad jeg har kunne læse mig frem til, så giver den mest ensartet rist - omvendt kan man ikke nørde så meget med ristningen..

            Jeg aner ikke hvad en Gene ender med at koste (hvis ham fra kaffemekka har ret)? Tror jeg hopper på Behmor, og ser om ikke den gør jobbet fint nok!

            Jeg har ihvertfald indtrykket af at det er en god rister.

            Moe
            Nuova Simonelli Oscar
            Compak K6
            Behmor 1600
            Bodum French Press
            ...og alt det løse!

            Comment

            • Kjeldsen
              Coffeeholic
              • Feb 2010
              • 1086

              #7
              Re:Først ville jeg have en Gene...

              Moe wrote:
              Tak for svarene..

              Jeg tror mit temperament passer bedst til en Behmor når alt kommer til alt...

              Efter hvad jeg har kunne læse mig frem til, så giver den mest ensartet rist - omvendt kan man ikke nørde så meget med ristningen..

              Jeg aner ikke hvad en Gene ender med at koste (hvis ham fra kaffemekka har ret)? Tror jeg hopper på Behmor, og ser om ikke den gør jobbet fint nok!

              Jeg har ihvertfald indtrykket af at det er en god rister.

              Moe
              Hej Moe. Behmor er en fin rister og den skal du nok blive glad for. Jeg har ristet over 50kg på Gene efterhånden, og haft mulighed for at sammenligne begge ristere i en periode. Der er intet der peger på at Behmor producerer mere ensartede riste end Gene.

              Comment

              • Moe
                Lysristet
                • Sep 2011
                • 116

                #8
                Re:Først ville jeg have en Gene...

                Kjeldsen wrote:
                Moe wrote:
                Tak for svarene..

                Jeg tror mit temperament passer bedst til en Behmor når alt kommer til alt...

                Efter hvad jeg har kunne læse mig frem til, så giver den mest ensartet rist - omvendt kan man ikke nørde så meget med ristningen..

                Jeg aner ikke hvad en Gene ender med at koste (hvis ham fra kaffemekka har ret)? Tror jeg hopper på Behmor, og ser om ikke den gør jobbet fint nok!

                Jeg har ihvertfald indtrykket af at det er en god rister.

                Moe
                Hej Moe. Behmor er en fin rister og den skal du nok blive glad for. Jeg har ristet over 50kg på Gene efterhånden, og haft mulighed for at sammenligne begge ristere i en periode. Der er intet der peger på at Behmor producerer mere ensartede riste end Gene.
                Hej Kjeldsen

                Det jeg mente var at resultatet skulle blive det samme fra rist til rist på Behmor, fordi den har programmerne... Hvor Gene er sværere at lave ens resultater fordi den er mere manuel? Eller er det helt misforstået?
                Nuova Simonelli Oscar
                Compak K6
                Behmor 1600
                Bodum French Press
                ...og alt det løse!

                Comment

                • johnster
                  Master Brewer
                  • Jun 2011
                  • 1756

                  #9
                  Re:Først ville jeg have en Gene...

                  Moe wrote:
                  Det jeg mente var at resultatet skulle blive det samme fra rist til rist på Behmor, fordi den har programmerne... Hvor Gene er sværere at lave ens resultater fordi den er mere manuel? Eller er det helt misforstået?
                  Ja, det tror mange før de begynder at riste. Så finder man ud, af at det afhænger af bønnen, alderen på bønnen, temperaturen på dagen, luftfugtigheden på dagen osv. Faktisk har disse hjemme ristere det problem, at man ikke kan tage bønnerne ud og undersøge dem undervejs, som man kan på de lidt større maskiner. Så man på prøve at kigge gennem glasset og lytte sig frem til knæk. Det er sjovt, men ikek lige så ligetil, som man måske først tror.
                  Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                  Compak K10 Fresh
                  Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                  Philips Café Gourmet

                  Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                  Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                  Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                  Comment

                  • Kjeldsen
                    Coffeeholic
                    • Feb 2010
                    • 1086

                    #10
                    Re:Først ville jeg have en Gene...

                    Moe wrote:
                    Kjeldsen wrote:
                    Moe wrote:
                    Tak for svarene..

                    Jeg tror mit temperament passer bedst til en Behmor når alt kommer til alt...

                    Efter hvad jeg har kunne læse mig frem til, så giver den mest ensartet rist - omvendt kan man ikke nørde så meget med ristningen..

                    Jeg aner ikke hvad en Gene ender med at koste (hvis ham fra kaffemekka har ret)? Tror jeg hopper på Behmor, og ser om ikke den gør jobbet fint nok!

                    Jeg har ihvertfald indtrykket af at det er en god rister.

                    Moe
                    Hej Moe. Behmor er en fin rister og den skal du nok blive glad for. Jeg har ristet over 50kg på Gene efterhånden, og haft mulighed for at sammenligne begge ristere i en periode. Der er intet der peger på at Behmor producerer mere ensartede riste end Gene.
                    Hej Kjeldsen

                    Det jeg mente var at resultatet skulle blive det samme fra rist til rist på Behmor, fordi den har programmerne... Hvor Gene er sværere at lave ens resultater fordi den er mere manuel? Eller er det helt misforstået?
                    Lyt til Johnster! Du har både ret og uret i \"dit\" postulat Et \"program\" er netop en reproducerbar procedure, men da emnet kan ændre sig fra gang til gang, er det ikke altid at programmet giver dig ens resultater. Her kan man så postulere at man med Gene bedre kan tilpasse sig de ændrede forhold for at opnå det konsistente resultat. Der er en lang tråd herinde om hvordan man med Behmor kan forsøge at tilpasse sin rist udenom programmerne, omend det er lidt sværere.

                    Comment

                    • Moe
                      Lysristet
                      • Sep 2011
                      • 116

                      #11
                      Re:Først ville jeg have en Gene...

                      Ok..

                      Men jeg forventer nu heller ikke at det er en simpel sag at riste sine egne bønner - og det er jo i grunden det der er det sjove og udfordrende ved det!

                      Men i har ret i af jeg nok alligevel ser lyserødt og lidt naivt på det at riste selv
                      Jeg skal nok få kam til mit hår!! Hehe

                      Ved i iøvrigt hvordan man spotter om det er den nye version af Behmor eller den gamle??
                      Nuova Simonelli Oscar
                      Compak K6
                      Behmor 1600
                      Bodum French Press
                      ...og alt det løse!

                      Comment

                      • sps79
                        Coffeeholic
                        • Jul 2010
                        • 1263

                        #12
                        Re:Først ville jeg have en Gene...

                        Jeg tror ikk du kan købe den \"gamle\" version mere.
                        Men du kan se det på håndtaget samt chaff collector.
                        Hvis du køber ved kaffemekka så får du den \"nye\"

                        Happy roasting :-)
                        -
                        Søren P. Schmidt
                        LMWDP #393
                        -
                        Faema C84 - VST 18 & Synesso
                        Mazzer Super Jolly
                        Mahlkönig Vario
                        Pullman Jarrah stamper
                        La Pavoni Europiccola
                        Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
                        Concept Art stamper

                        Comment

                        • Moe
                          Lysristet
                          • Sep 2011
                          • 116

                          #13
                          Re:Først ville jeg have en Gene...

                          sps79 wrote:
                          Jeg tror ikk du kan købe den \"gamle\" version mere.
                          Men du kan se det på håndtaget samt chaff collector.
                          Hvis du køber ved kaffemekka så får du den \"nye\"

                          Happy roasting :-)
                          Det er fordi jeg har kigget på en på dba.dk..

                          Han skriver bare at den maks har ristet 5 - 10 gange, og vil bare være sikker på at det er den nye version..

                          Den har den høje chaff collector.. Er det mon den nye?
                          Nuova Simonelli Oscar
                          Compak K6
                          Behmor 1600
                          Bodum French Press
                          ...og alt det løse!

                          Comment

                          • sps79
                            Coffeeholic
                            • Jul 2010
                            • 1263

                            #14
                            Re:Først ville jeg have en Gene...

                            Moe wrote:
                            sps79 wrote:
                            Jeg tror ikk du kan købe den \"gamle\" version mere.
                            Men du kan se det på håndtaget samt chaff collector.
                            Hvis du køber ved kaffemekka så får du den \"nye\"

                            Happy roasting :-)
                            Det er fordi jeg har kigget på en på dba.dk..

                            Han skriver bare at den maks har ristet 5 - 10 gange, og vil bare være sikker på at det er den nye version..

                            Den har den høje chaff collector.. Er det mon den nye?
                            Den på dba er den gamle.
                            -
                            Søren P. Schmidt
                            LMWDP #393
                            -
                            Faema C84 - VST 18 & Synesso
                            Mazzer Super Jolly
                            Mahlkönig Vario
                            Pullman Jarrah stamper
                            La Pavoni Europiccola
                            Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
                            Concept Art stamper

                            Comment

                            • Jens_Muff
                              Master Brewer
                              • Sep 2011
                              • 2615

                              #15
                              Re:Først ville jeg have en Gene...

                              Hm.. prøv at spørge ham, om billederne på annoncen er af HANS maskine, eller om han har stjålet dem.. Han havde to til salg - Jeg har købt den ene, og det er den nye, og den ser lidt anerledes ud, end den på billedet. Jeg så også den anden ude hos ham, og husker dem som identiske. (Hæng mig ikke op på det)

                              Hvis du byder 1500, og beder ham smide et kilo grønne bønner med i prisen, har I en handel. Det kan jeg næsten garantere.

                              Jeg har personligt været rigtig glad for min Behmor i den måneds tid jeg har haft den, og den har nu 5 kg på bagen. Min erfaring er også, som andre nævner, at man ikke er sikker på at få samme resultat, selvom man kører præcis samme program på bønner fra den samme pose. Rumtemperatur, luftfugtighed mm spiller ind, og man skal følge godt med igennem glasset, og trykke cool, når man synes de ser/lyder færdige.

                              En anden ting er, at hvis du rent faktisk har bestilt en gene inde på deres hjemmeside, er de forpligtede til at sælge sig produktet uden prisforhøjelser. Uanset vrøvl med deres leverandør. (mm. den eneste Gene-fabrik brænder ned til grunden eller lign. ) Læser jura, så har godt styr på købeloven.

                              Håber det kunne bruges
                              - La Pavoni
                              - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                              - Aillio Bullet R1
                              - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                              Comment

                              Working...
                              X