Kultmaskine på DBA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    Kultmaskine på DBA

    FAEMA E61. Der er respekt til den der får den hjem og stå på køkkenbordetB)

    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG
  • SEM
    Grøn bønne
    • Jan 2008
    • 11

    #2
    Re:Kultmaskine på DBA

    Det ser jo fint ud, men ser også ud til at kræve noget plads. Man skal vel vbære en særdeles seriøs kaffeelsker for at anskaffe sig det udstyr
    Rifraf
    Vibiemme Domobar Super
    Hot Top
    Rancillo kaffekværn

    Comment

    • Søren Wolder
      Administrator
      • May 2007
      • 613

      #3
      Re:Kultmaskine på DBA

      Er du ikke kommet af med en af dine kværne Sonne? Så har du da lige plads til den på køkkenbordet :P
      Administrator på EspressoBar

      Black coffee rules...

      Comment

      • EPO
        Coffeeholic
        • Oct 2007
        • 1151

        #4
        Re:Kultmaskine på DBA

        uhhhaa det er en fed maskien, det er kun plads mangel der gør at jeg ikke har sådan en stående
        Michael EPO Rasmussen

        Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

        Comment

        • ordo.dk
          Espresso
          • Dec 2007
          • 514

          #5
          Re:Kultmaskine på DBA

          Oh my. Den er godt nok fed og MEGET billig! Surt man ikke har råd (eller det mener konen da) og plads :P
          Sort som en panter, sort som slanter
          Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
          Sort som piloten I en Tie Fighter
          Sort som pletterne på Pongo
          Sort som alle andre end Tintin I Congo
          Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

          Comment

          • Hobzon
            Coffeeholic
            • Dec 2007
            • 1426

            #6
            Re:Kultmaskine på DBA

            Den ser ud til at den trænger til en MEGET kærlig hånd. Dampstavene ser ud som om de har gammel indtørret mælk på dem. Den ser også ud til at være til direkte vandtilslutning - og så fylder den jo en del på køkkenbordet. Men hvis man gik med planer om at åbne en kaffebar, så ville det da bestemt være en fed maskine!
            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
            Østerbro

            La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario


            Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #7
              Re:Kultmaskine på DBA

              Hobzon wrote:
              Den ser ud til at den trænger til en MEGET kærlig hånd. Dampstavene ser ud som om de har gammel indtørret mælk på dem. Den ser også ud til at være til direkte vandtilslutning - og så fylder den jo en del på køkkenbordet. Men hvis man gik med planer om at åbne en kaffebar, så ville det da bestemt være en fed maskine!
              Ja, men hvis nogen er lidt fingernemme er her en guide til hvordan man går lige præcis sådan en maskine fin igen. Meget interessant læsning!

              A Legend is Reborn - Faema E61 Restoration

              Og del to:

              A Legend is Reborn - Faema E61 Restoration

              Shit, jeg gad godt have sådan én. Hvis jeg havde 10-12K der brændte i lommen og mulighed for direkte vandtilslutning, så var den købt på stedet!
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • Søren Wolder
                Administrator
                • May 2007
                • 613

                #8
                Re:Kultmaskine på DBA

                Der ville bestemt være en meget stor fornøjelse i at have splittet sådan en til atomer, restureret den, samlet den igen (uden dele i overskud)og have den stående i sit helt eget lille caféhjørne!

                Hvis pladsen var til det, så var den købt!
                Administrator på EspressoBar

                Black coffee rules...

                Comment

                • EPO
                  Coffeeholic
                  • Oct 2007
                  • 1151

                  #9
                  Re:Kultmaskine på DBA

                  ordo.dk wrote:
                  Oh my. Den er godt nok fed og MEGET billig!..
                  Ja det er bestemt en go\' pris, specielt når man tænker på hvad de forlanger for den \"nye\" E61:
                  Michael EPO Rasmussen

                  Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                  Comment

                  • E61
                    Grøn bønne
                    • Jan 2008
                    • 31

                    #10
                    Re:Kultmaskine på DBA

                    Se lige præcis E61 er mit særlige nørdområde indenfor dette kaffenørderi :P

                    Og nej, det er ikke en kultmaskine der er til salg, der er nemlig tale om en af de \"nye\" E61 - som jeg umiddelbart kan se det, er det en 1 generation Legend.

                    8.000 er absolut i et rimeligt niveau for en rigtig god maskine, men en \"rigtig\" E61 er det jo ikke for sådan en som mig.

                    De origale kan fåes fra ca. 5.000 og op alt efter stand og præcis model. Min egen model som er en virkelig sjældenhed (en ud af tre kendte af præcis den model) skulle jeg nok kunne hente omkring 50.000

                    Det pudsige er at det jo faktisk er blevet mere kompliceret at restaurere de nye maskiner da de er stoppet med elektronik i modsætning til originalen.

                    Den originale E61 er stadig en fantastisk maskine og i italien, østrig, ungarn og tjekkiet kan man stadig finde cafeer der sværger til deres helt umodficerede E61.

                    Igen kan jeg referere til min egen som kom ud af en fransk cafe for blot 5 år siden og som stod som da den forlod fabrikken. Min spanske udgave (Futurmat) der også kom direkte ud af en cafe, var modificeret med automatisk vandpåfyldning, men ellers også original.

                    Har man plads på køkkenbordet - og det har en rigtig nørd selvfølgelig :lol: - fåes der ikke noget med mere charme (men masser der laver bedre kaffe ...)

                    Poul
                    Faema E61 med oversize bryghoved
                    Faema E61 Ariete
                    Isomac Tea
                    HotTop Analog rister
                    IRoast
                    Rossi RR45
                    San Marco SM90

                    Comment

                    • ChrZacho
                      Master Brewer
                      • May 2007
                      • 1580

                      #11
                      Re:Kultmaskine på DBA

                      E61 wrote:
                      men en \"rigtig\" E61 er det jo ikke for sådan en som mig.
                      Hvodden skal det forståes ... for det er da et E61 hoved der er på??


                      Min egen model som er en virkelig sjældenhed (en ud af tre kendte af præcis den model) skulle jeg nok kunne hente omkring 50.000
                      Er den for stor til at den kan komme ind i et billed ... :whistle:
                      Administrator på EspressoBar
                      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                      Mazzer Kony Electronic

                      Comment

                      • E61
                        Grøn bønne
                        • Jan 2008
                        • 31

                        #12
                        Re:Kultmaskine på DBA

                        ChrZacho wrote:
                        E61 wrote:
                        men en \"rigtig\" E61 er det jo ikke for sådan en som mig.
                        Hvodden skal det forståes ... for det er da et E61 hoved der er på??
                        Når man er så nørdet som mig er det ikke kun bryghovedet der tæller, men hele maskinen og alle komponenter, inkl. detaljer som kopvarmer der fungerer ved damp fra kedlen, mauel styring af vandpåfyldningen, muligheden for at konvertere til gas etc.


                        Min egen model som er en virkelig sjældenhed (en ud af tre kendte af præcis den model) skulle jeg nok kunne hente omkring 50.000
                        Er den for stor til at den kan komme ind i et billed ... :whistle:
                        Njaaah jeg skulle nok kunne få lagt et billede ind når jeg er i nærheden af mine billeder af den.

                        Faktisk er de ikke så store. En 2 grp. er 77 cm i bredden :-)
                        Faema E61 med oversize bryghoved
                        Faema E61 Ariete
                        Isomac Tea
                        HotTop Analog rister
                        IRoast
                        Rossi RR45
                        San Marco SM90

                        Comment

                        • ChrZacho
                          Master Brewer
                          • May 2007
                          • 1580

                          #13
                          Re:Kultmaskine på DBA

                          E61 wrote:
                          detaljer som kopvarmer der fungerer ved damp fra kedlen
                          Okay .. cirkulerer dampen så op forbi kopvarmeren??


                          E61 wrote:
                          mauel styring af vandpåfyldningen
                          Hmmm .. lyder som en nice feature .. hader når maskinen fylder vand i kedlen når man brygger ... går jo ud over trykket.


                          E61 wrote:
                          muligheden for at konvertere til gas etc.
                          QUE?? ... Gas .. er det en fordel ... eller bare en rar mulighed, når man skal ud i det grønne .. :blink:
                          Administrator på EspressoBar
                          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                          Mazzer Kony Electronic

                          Comment

                          • EPO
                            Coffeeholic
                            • Oct 2007
                            • 1151

                            #14
                            Re:Kultmaskine på DBA

                            E61 wrote:
                            ..nej, det er ikke en kultmaskine der er til salg, der er nemlig tale om en af de \"nye\" E61 - som jeg umiddelbart kan se det, er det en 1 generation Legend.
                            Hold op Poul det er skarpt set, jeg har lige googlet lidt og det ser ud til at du har fuldstændig ret

                            E61 wrote:
                            De origale kan fåes fra ca. 5.000 og op alt efter stand og præcis model.
                            Har du nogel idéer til hvor man skal lede hende hvis man er interesseret i original?? Jeg har selv en forkærlighed for gamel maskiner, dog primært lever maskiner, men tanken om at få en E61 har stræfet mig


                            E61 wrote:
                            Det pudsige er at det jo faktisk er blevet mere kompliceret at restaurere de nye maskiner da de er stoppet med elektronik i modsætning til originalen.
                            De skal altså holde op med det elekronik pjat
                            :laugh:
                            Michael EPO Rasmussen

                            Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

                            Comment

                            • Hobzon
                              Coffeeholic
                              • Dec 2007
                              • 1426

                              #15
                              Re:Kultmaskine på DBA

                              Jeg har siddet og kigget på den, og har også gjort mig romantiske forestillinge om, hvor spændende det kunne være at restaurere en sådan maskine. Men jeg må nok erkende, at jeg hverken har den fornødne plads (til restaureringsarbejdet såvel som til den færdige maskine), eller har det nødvendige værktøj - med mindre man da stadig kan købe alle reservedelene.

                              Men drømme kan man jo altid, og hvor ville det være hyggeligt at gå og rode med et sådan projekt i en garage eller kælder, og så have plads nok til at stille den op bagefter.

                              Måske man kunne finde et billigt kælderlokale et eller andet sted, der kunne indrettes som delvist værksted, og når man så fik restaureret de første klassikere, som kaffebar - hvor man kunne nyde frugterne af ens arbejde ;-)
                              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                              Østerbro

                              La Marzocco GS3
                              Mahlkönig K30 Vario


                              Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                              Comment

                              Working...
                              X