Single Origin Espresso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • johnster
    Master Brewer
    • Jun 2011
    • 1756

    Single Origin Espresso

    For noget tid siden spurgte jeg, om SQM\'s Kenya Kangunu Nyeri var velegnet til SO espresso. Jeg skrev også lidt om mine erfaringer med at bruge den til espresso.

    Det er jo ikke alle SO kaffer der bliver solgt som espresso kaffe. Så når en SO kaffe ikke bliver dette, giver det så overhovedet mening at prøve at bruge den til espresso? Som jeg også kon ind på, kunne jeg forestille mig, at den skal ristes lidt anderledes til espresso. Det bliver den vel også, hvis den skal indgå i en blend?! Så mon den refererede erfaring med, at 9/10 So kaffer ikke fungerer til espresso, skyldes at de ikke er ristede til det? Eller er det bare sådan fordelingen er? Hvis den ikke sælges som ristet SO espresso, bør man så købe den grøn og riste selv, inden man prøver den af?

    Jeg har bemærket hos Hasbean, at man for alle deres kaffer kan bestille dem som malet til espresso. Er det bare en dårligt udviklet webshop, som ikke kun tillader valg af denne formaling af espresso kaffer? De har jo heller ikke en espresso kategori for deres kaffer, men mange af dem findes jo under blends. Jeg bemærker dog, at de for deres Shakiso skriver:
    A huge cup that works super well in both brewed and espresso and very, very well through milk.
    Men det ser ud til at være den samme ristning de sælger, for rigtige kaffe elskere vil vel vælge hele bønner uanset om de skal bruge den til det ene eller det andet.

    TCC har lige lanceret deres Kieni som SO espresso. Det fremgår at de rister den anderledes til espresso end normalt. For espresso ristningen står der dog også:
    Limited edition Espresso fra Kieni vådmøllen, som er en del af Mugaga kooperativet. Kaffen er blevet håndplukket, fermenteret og vasket inden den er blevet soltørret.
    Om den almindelige Kieni står der:
    Vådmøllen Kieni er en del af Mugaga kooperativet og ledes af Geofrey Wanjau. Denne kaffe af sorterne SL28 og SL34 er håndplukket i slutningen af december 2010. På møllen presses bønnerne ud af kaffebærrene, inden de fermenteres langsommeligt i to omganget. Herefter vaskes de og tørres på Raised Beds.
    Betyder det, at de to kaffer ikke er helt ens? De står jo lige der ved siden af hinanden i shoppen med noget varierende beskrivelse af oprindelse. Hvis det er den samme kaffe, ser det jo så ud til, at TCC mener man skal riste anderledes til SO espresso.

    Så jeg ser frem til nogle interessante synspunkter, viden og erfaringer ud i SO kaffers egnethed til espresso.
    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
    Compak K10 Fresh
    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

    Philips Café Gourmet

    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann
  • johnster
    Master Brewer
    • Jun 2011
    • 1756

    #2
    Re:Single Origin Espresso

    Oh boy, den var der ikke meget respons i. Det overrasker mig noget. Men jeg prøver lige at puste lidt liv i den med dette blog indlæg fra HasBean Steve. Han argumenterer jo for, at man ikke skal ændre ristningen afhængigt af brygge metode. Han siger godt nok noget med lysere eller mørkere ristning, hvilket straks fik mig til at tænke: \"Hvad med riste profil?\". Det kommer så også i et af indlæggene i den interessante debat. Any thoughts or experiences?
    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
    Compak K10 Fresh
    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

    Philips Café Gourmet

    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

    Comment

    • Kjeldsen
      Coffeeholic
      • Feb 2010
      • 1086

      #3
      Re:Single Origin Espresso

      Hej John,

      Det er korrekt at Hasbean hører til den skole der finder én enkelt risteprofil som de mener får det bedste frem i bønnen, og anbefaler den så herefter til enten filter/espresso eller begge dele.

      Som du selv påpeger, så er skolen anderledes hos andre risterier. Tanken om én enkelt risteprofil som er \"perfekt\" er meget romantisk, men det er ikke altid det holder stik synes jeg selv.

      Comment

      • Skurken
        Master Brewer
        • Jun 2008
        • 1985

        #4
        Re:Single Origin Espresso

        Jeg synes det varierer meget fra bønne til bønne.

        Tag f.eks. Daterra Sweet Collection Espresso fra TCC. Den er fantqastisk som SO espresso, men den er faktisk også helt vidunderlig en en Aeropress/Stempelkande (sikker også andre metoder, bare de to jeg har prøvet). Så der er tale om en risteprofil der bestemt er egnet til begge dele.

        Har dog også prøvet det omvendte, altså hvor det slet ikke har fungeret at bruge samme profil til begge dele.
        Mvh. Anders


        Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #5
          Re:Single Origin Espresso

          Er egentligt heller ikke enig med Steve, har flere gange lavet gode riste resultater med den samme bønne. Men med forskellige profiler.

          Det resulterede i at den ene gang var super som alm. sort kaffe anden gang bedre som espresso.

          Så nej jeg mener ikke man kan stille det så sort hvid op. Desuden er den \"optimale\" risteprofil noget værre sludder. Vi er alle forskellige mennesker og vi kan derfor lide forskellige ting, derfor blot fordi jeg syntes at en givens bønne smager bedst ristet på denne måde, er det altså langt fra sikkert andre er enig med mig.

          f.eks. går jeg lidt meget ind for lyse rist med lange riste tid (og med lys mener jeg lys). Jeg elsker alle de forskellige noter der ikke bliver ristet væk og drukner i noter af chokolade.

          Så vi er meget forskellige, det gælder også espresso så al snak om at den og den kan ikke bruges blot fordi en eller anden har besluttet sig for at det er tilfældet. Kan jeg ikke bruge til vitterligt særligt meget for det kunne jo være jeg kunne lide det.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • lbe
            Mørkristet
            • Jan 2010
            • 343

            #6
            Re:Single Origin Espresso

            Risteprofilen kan vel sagtens være den samme til alle bønnetyper. Det vel her et spørgsmål om hvor lyst eller mørkt der ristes til.

            Det mener jeg så er en smags sag, som vi hver især har vores favoritter.

            Risteprofilen afhænger vel af hvad man vil have af smag frem i bønnen.

            Comment

            • johnster
              Master Brewer
              • Jun 2011
              • 1756

              #7
              Re:Single Origin Espresso

              lbe wrote:
              Risteprofilen kan vel sagtens være den samme til alle bønnetyper. Det vel her et spørgsmål om hvor lyst eller mørkt der ristes til.

              Det mener jeg så er en smags sag, som vi hver især har vores favoritter.

              Risteprofilen afhænger vel af hvad man vil have af smag frem i bønnen.
              Smag og behag er jo forskelligt og det vil nok være vanskeligt at finde en objektiv definition af, hvornår en given brygning af en given kaffe smager bedst eller optimalt. Men hvis man køber ristede bønner må man jo som udgangspunkt affinde sig med den risteprofil og ristningsgrad den har.

              Som denne tråd så har udviklet sig (til dels min egen skyld :-)), så er spørgsmålet så på den ene side, hvorvidt man kan få denne ristede bønne til at falde i sin smag med samtlige brygningsformer, man lige har til rådighed. Er der nogen, hvor det smager dårligt eller bare mindre godt? Kunne man mon få disse til at smage bedre, godt eller ligefrem fremragende, hvis bønnen var ristet anderledes? Eller forbedre oplevelsen på dem der allerede var gode? Det er vel ikke helt utænkeligt, at der kunne være behov for forskellige risteprofiler og/eller ristningsgrader, for at få den bedste personlige oplevelse ved forskellige bygningsformer?

              Mit oplæg var så den delmængde af dette, som vedrører hvorvidt en risting af en SO kaffe, der ikke er angivet som SO espresso eller velegnet til espresso, vil kunne dømmes som egnet til SO espresso baseret på dens aktuelle risteprofil og ristningsgrad, elelr om en anden ristning af kaffen ville egne sig bedre til espresso? Dette igen med udgangspunkt i det jeg havde læst om, at 9/10 SO kaffer ikke egner sig til SO espresso.

              Det er jo så fordi jeg også i rigtig mange år har interesseret mig for SO kaffe og ikke siden (tror jeg nok) starten af 90\'erne har købt en blend til \"sort kaffe\". Jeg har kun købt SO kaffer, mens min espresso opfattelse indtil jeg smagte Idido altid har drejet sig om blends. Men man kunne jo selvfølgelig stille sig det samme spørgsmål om, hvorvidt et blend til \"sort kaffe\" vil egne sig til espresso? Jeg vil gætte på at de fleste automatisk vil svare NEJ. Jeg tror ikke engang, at de ville sige, at det måske kunne gå an, hvis den var \"ristet til espresso\". Mon ikke man ville synes, at blendet nok bare skulle være anderledes?

              Dette stemmer muligvis meget godt sammen med, at ikke alle kaffer vil være velegnede til SO espresso. Men jeg har stadig den der fornemmelse af, at hvis den er velegnet til SO espresso, så skal man måske nok også riste den anderledes end til andre brygningsformer.

              Er der nogen, som har prøvet at sammenligne TCC\'s to Kieni ristninger til espresso? Er der nogen som ved, om de er den helt samme kaffe eller om de to lidt forskellige beskrivelser bunder i en eller anden forskel?
              Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
              Compak K10 Fresh
              Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

              Philips Café Gourmet

              Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
              Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

              Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

              Comment

              • Hamilton
                Mellemristet
                • May 2008
                • 167

                #8
                Re:Single Origin Espresso

                Når bønnerne er tørret mellem 9-11 min. begynder den endotherme proces, hvor bønnerne popper, som også er en karamelisering, og her skal man absolut også have åbne øjne og godt lys som rister, for for lidt og for meget fordærver nemt dyre råbønner i hver sin kedelige retning. Hvis man vil have en mere nuanceret smagsoplevelse m. f.eks. syrlighed og tydelige bærnoter som f.eks. TCC`s rister man med langsom temperaturstigning m. samme omtrent samme dropinlufttemp. hver gang, hvilket dog kræver forskellige doser af varme afhængig af bønnernes densitet. Det der er afgørende til en SOespresso er hvilken slutfarve bønnerne udtages ved. Skinner bønnen indefra uden sveddråber er det en fullcity hvor maksimal sødme er opnået og her kan bønnens specielle smagskarakteristika sagtens smages. Den smager godt som espresso. Hvis man tager bønnen ud hvor den er mat, ensfarvet, opsvulmet tilpas uden skin indefra er kaffen mere velegnet til aeropress/filter. De mange fine smagsnuancer kommer frem, men her vil syrligheden være tungere på en mere ubehagelig måde for de fleste som SO, så denne slutfarve generelt ikke velegnet til espresso. Mellem de 2 beskrevne altså en kombination mellem mathed og pletter m. genskin indefra, vil jeg tro kunne være mange nørders foretrukne. TCC har jo tidligere ristet Idido med 2 forskellige slutfarver selvfølgelig droppet ind v. samme lufttemp. m. samme langsomme beanprobetemperaturstigning. Et godt undertryk i risteren gør bønnerne lysere, og gør brændtheden, som i mere eller mindre omfang er uundgåelig, mere usynlig. Hasbeans bønner kan derfor trods lysheden i farven godt have nået begyndelsen af 2. pop. Det var sq billige guldkorn

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #9
                  Re:Single Origin Espresso

                  johnster wrote:
                  Men hvis man køber ristede bønner må man jo som udgangspunkt affinde sig med den risteprofil og ristningsgrad den har.
                  Jep det må man affinde sig med, derfor det er godt at riste selv.

                  Det er vitterligt irriterende at risterierne generelt set rister så mørkt som de gør. Agenterne har på det seneste fået en eller anden Risteri fitish aka de rister bønnerne ALT ALT for mørkt og hårdt. Og de sidste par gange blev bønnerne hver gang olieindfedtet inden for en uge JUMS siger jeg bare. :dry: Faktisk har de sidste to gange blevet fedtet inden de havde afgasset.

                  Noget jeg aldrig har oplevet med TCC eller Estate uanset om bønnerne så havde rundet en mdr. De er vel de eneste udover Kontra der rent faktisk har styr på riste profiler. Samt \"semi proff\" risterene Hamilton og Stiller.

                  Og alle disse har priser (minus Hamilton) der er langt over hvad jeg har råd ti,l at betale hvis jeg udelukkende skulle drikke deres kaffe.



                  Som denne tråd så har udviklet sig (til dels min egen skyld :-)), så er spørgsmålet så på den ene side, hvorvidt man kan få denne ristede bønne til at falde i sin smag med samtlige brygningsformer, man lige har til rådighed. Er der nogen, hvor det smager dårligt eller bare mindre godt? Kunne man mon få disse til at smage bedre, godt eller ligefrem fremragende, hvis bønnen var ristet anderledes? Eller forbedre oplevelsen på dem der allerede var gode? Det er vel ikke helt utænkeligt, at der kunne være behov for forskellige risteprofiler og/eller ristningsgrader, for at få den bedste personlige oplevelse ved forskellige bygningsformer?
                  Ud fra hvad jeg har fået at vide af ristere, og kunne læst mig til. så skulle Esp. kaffe gerne ristes over længere tid med en langsommere temp. stigning end alm kaffe. Om end det nok ikke skader at gøre det samme med alm kaffe.

                  Normalt ville en esp. kaffe også have en mørkere risteprofil. Men det er jo blot en tommelfinger regel.

                  Der skal dog nok lige pointeres at lyse rist (og her hentyder jeg ikke til TCC\'s definition af denne) normalt ikke kan bruges til Espresso, det giver alt for ubalanceret og syrefyldig kop (nogle bønner klare det dog bedre end andre).

                  Til Espresso rister man gerne til en Full City og opefter.

                  Til sort kaffe (Minus Mokka) under en Full City. Men man kan godt med visse typer bønner riste med en mørkere profil. Omend det nok mere undtagelsen end reglen.

                  Man skal dog nok lige gøre sig klar, at nogle bønner er gode som sort kaffe. Men er simpelthen ikke balancet nok fra naturens side til, at stå alene som SO esp. kaffe. Derfor kan du riste disse med ligeså forskellige risteprofiler som du lyster og de vil stadig kun egne sig som sort kaffe eller i en espresso blend.

                  Andre som Daterra sweet collection. Kan du riste relativt lys og få en fantastisk sort kaffe ud af, men ristningen ville være for lys til en espresso. Simpelthen fordi syren ville være alt alt for voldsom. Giver du den en lang riste tid til en noget mørkere rist, egner den sig super som Espresso men bliver måske ikke nær så god til alm sort kaffe. Omend den stadig er god.

                  Mit oplæg var så den delmængde af dette, som vedrører hvorvidt en risting af en SO kaffe, der ikke er angivet som SO espresso eller velegnet til espresso, vil kunne dømmes som egnet til SO espresso baseret på dens aktuelle risteprofil og ristningsgrad, elelr om en anden ristning af kaffen ville egne sig bedre til espresso? Dette igen med udgangspunkt i det jeg havde læst om, at 9/10 SO kaffer ikke egner sig til SO espresso.
                  Well du kan ikke bedømme om en kaffe er egnet ud fra en profil. Som skrevet ovenfor så er der en del kaffer der simpelthen ikke har den balance der giver en god espresso. Derfor skal en profil jo ses i sammenhæng med den pågældende bønne.

                  Det er jo så fordi jeg også i rigtig mange år har interesseret mig for SO kaffe og ikke siden (tror jeg nok) starten af 90\'erne har købt en blend til \"sort kaffe\". Jeg har kun købt SO kaffer, mens min espresso opfattelse indtil jeg smagte Idido altid har drejet sig om blends. Men man kunne jo selvfølgelig stille sig det samme spørgsmål om, hvorvidt et blend til \"sort kaffe\" vil egne sig til espresso? Jeg vil gætte på at de fleste automatisk vil svare NEJ. Jeg tror ikke engang, at de ville sige, at det måske kunne gå an, hvis den var \"ristet til espresso\". Mon ikke man ville synes, at blendet nok bare skulle være anderledes?
                  En blend er normalt også at fortrække som espresso, som du selv er inde på så er de fleste SO jo ikke egnet til dette.

                  Men en gang imellem kan der være en SO som bare er fantastisk som Espresso. Omend de drejer sig om en minoritet.

                  Blend til sort kaffe, lyder skræmmende i mine øre. For hvad er formålet så med at drikke det. Sort kaffe er jo nettop interessant fordi man kan smage hver bønne hver for sig. Begynder man at blande lugter det lidt af at man prøver at skjule noget. F.eks. at det er en dårlig bønne.

                  Dette stemmer muligvis meget godt sammen med, at ikke alle kaffer vil være velegnede til SO espresso. Men jeg har stadig den der fornemmelse af, at hvis den er velegnet til SO espresso, så skal man måske nok også riste den anderledes end til andre brygningsformer.
                  Ja du skal med al garanti riste den lysere da espresso som nævnt tidligere generelt ristet mørkere omkring andet knæk. Hvorimod alm kaffe ristes lysere.

                  Men hvor der er en regel er der undtagelser. Gå ind til Estate og kig på deres SO en del af disse er ristet relativt mørkt.

                  Omend det ikke lige er min kop kaffe.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • johnster
                    Master Brewer
                    • Jun 2011
                    • 1756

                    #10
                    Re:Single Origin Espresso

                    malling wrote:
                    Blend til sort kaffe, lyder skræmmende i mine øre. For hvad er formålet så med at drikke det. Sort kaffe er jo nettop interessant fordi man kan smage hver bønne hver for sig. Begynder man at blande lugter det lidt af at man prøver at skjule noget. F.eks. at det er en dårlig bønne.
                    Jeg vil tro, at det forholder sig med kaffe som med skotsk whisky: at 90-95% af al den kaffe der drikkes i verden er blends (eller i hvert fald deroppe ad). Prøv at tænke på hvor meget Gevalia, Merrild, Karat, Irma og Blå Cirkeline, der ryger gennem kaffemaskinen de danske hjem.

                    Single malt nørder kan godt have et lidt respektløst forhold til blended whisky, men kendere respekterer blend masterens kyndighed i at udvælge og sammensætte en god blended whisky (ikke at det nu ellers falder i min smag). For ikke at tale om rødvin. Jeg vil tro, at det samme gør sig gældende for blended kaffe, bortset fra at langt det meste sælges formalet og ofte vacuum pakket.

                    Jeg kan dog absolut godt forestille mig at drikke et rigtig godt kaffe blend. Jeg er bare blevet SO feinschmecker, så jeg har lidt svært ved at få mig selv til at købe en hel pose.

                    Men ellers kommer du jo nok til den samme konklusion, som jeg ligesom lagde som udgangspunkt, at hvis en ristet kaffe ikke sælges som SO espresso eller ikke er angivet som også værende god til espresso, så er det nok noget af et sats at købe den med det formål at bruge den som SO espresso. Så man skal nok være forberedt på at skulle nyde den på anden måde, hvis det nu skulle kikse. :laugh:

                    Spørgsmålet er så, om man har en god mulighed for på forhånd at vurdere, om en SO købt som grønne bønner kan ristes til et godt resultat som espresso. Jeg kan desværre ikke finde referencen igen, men jeg mener at kunne huske en anbefaling i retning af afrikanske bønner, der er fully eller semi washed skulle være et fornuftigt bud på noget, der ofte fungerer godt som SO espresso.
                    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                    Compak K10 Fresh
                    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                    Philips Café Gourmet

                    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #11
                      Re:Single Origin Espresso

                      johnster wrote:
                      Jeg vil tro, at det forholder sig med kaffe som med skotsk whisky: at 90-95% af al den kaffe der drikkes i verden er blends (eller i hvert fald deroppe ad). Prøv at tænke på hvor meget Gevalia, Merrild, Karat, Irma og Blå Cirkeline, der ryger gennem kaffemaskinen de danske hjem.
                      Ja men det er så også fordi disse blend er billigere end SO kaffe.

                      Grunden til denne relative billigere pris, skal jo ses i at producenterne bruge en masse billige dårlige bønner der i sig selv smager elendigt såsom Robusta sorten.

                      Men når de så blander dem sammen, kan de herved sløre nogle af de uheldige smagsnoter der ville have været, hvis den pågældende bønne havde stået alene. Samtidigt tillader blend at en hvis procentdel af kaffen kan være Robusta.

                      Det er ud fra økonomiske hensyn smart, for så kan man spare penge på udgifterne. Hvilket giver en større profit.

                      Jeg kan dog absolut godt forestille mig at drikke et rigtig godt kaffe blend. Jeg er bare blevet SO feinschmecker, så jeg har lidt svært ved at få mig selv til at købe en hel pose.
                      Jeg har til dato ikke set en

                      Men ellers kommer du jo nok til den samme konklusion, som jeg ligesom lagde som udgangspunkt, at hvis en ristet kaffe ikke sælges som SO espresso eller ikke er angivet som også værende god til espresso, så er det nok noget af et sats at købe den med det formål at bruge den som SO espresso. Så man skal nok være forberedt på at skulle nyde den på anden måde, hvis det nu skulle kikse. :laugh:
                      Du har nok ret i, at sælges den ikke som SO er der en overhændende chance for dette.

                      Ofte vil en sådan SO, også være ristet med en for lys profil. Hvilket betyder at kaffen ville komme til at fremstå alt for syrelig.


                      Spørgsmålet er så, om man har en god mulighed for på forhånd at vurdere, om en SO købt som grønne bønner kan ristes til et godt resultat som espresso. Jeg kan desværre ikke finde referencen igen, men jeg mener at kunne huske en anbefaling i retning af afrikanske bønner, der er fully eller semi washed skulle være et fornuftigt bud på noget, der ofte fungerer godt som SO espresso.
                      Jeg tror det er svært på forhånd at vurdere det ud fra disse præmisser.

                      Man er nok først nød til at smage kaffen som alm sort, derefter vurdere om den så muligvis egner sig til espresso brug alene.

                      Men det kræver nok nogle lidt mere udviklede smagsløg end de fleste af os har.

                      Nu rister jeg selv til espresso. Dog kun SO, hvilket begrænser mig ret meget til Daterra Sweet Collection. Jeg er dog i gang med at eksperimentere med andre SO kaffer. Men det har ikke været nogen succes indtil videre.

                      Næste gang står der en kaffe fra Guatemala på programmet. Jeg ristede her for et par dage siden. Jeg har dog sikret mig noget TCC kaffe både som ristet og uristet i tilfælde af at den mest egner sig som alm sort kaffe.

                      Afrikanske kaffe er jeg pr. definition som espresso skeptiske overfor. Da de ofte er en hel del syrlige med en meget pikant frugt eller bær agtig smag.

                      De er helt fantastiske som sort kaffe eller i espresso blends med for sig selv er det sjældent nogen nydelse i espresso pga. syrligheden.
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • johnster
                        Master Brewer
                        • Jun 2011
                        • 1756

                        #12
                        Re:Single Origin Espresso

                        malling wrote:
                        Afrikanske kaffe er jeg pr. definition som espresso skeptiske overfor. Da de ofte er en hel del syrlige med en meget pikant frugt eller bær agtig smag.

                        De er helt fantastiske som sort kaffe eller i espresso blends med for sig selv er det sjældent nogen nydelse i espresso pga. syrligheden.
                        Det kommer jo så an på, om man er til bær noterne. Mange husker ligesom jeg Idido med saligt lys i øjnene og en overflod af savl i munden. :laugh: Hamilton har jo også nævnt Shakiso fra HasBean, som en værdig arvtager efter Idido. Og ikke mindst har TCC jo lige ristet Kieni til espresso. Så det er da tre gode bud på afrikansk SO espresso. Syren kan man jo altid prøve at bekæmpe med temperaturen, hvis man ikke lige er til så meget syre.
                        Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                        Compak K10 Fresh
                        Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                        Philips Café Gourmet

                        Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                        Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                        Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #13
                          Re:Single Origin Espresso

                          johnster wrote:
                          malling wrote:
                          Afrikanske kaffe er jeg pr. definition som espresso skeptiske overfor. Da de ofte er en hel del syrlige med en meget pikant frugt eller bær agtig smag.

                          De er helt fantastiske som sort kaffe eller i espresso blends med for sig selv er det sjældent nogen nydelse i espresso pga. syrligheden.
                          Det kommer jo så an på, om man er til bær noterne. Mange husker ligesom jeg Idido med saligt lys i øjnene og en overflod af savl i munden. :laugh: Hamilton har jo også nævnt Shakiso fra HasBean, som en værdig arvtager efter Idido. Og ikke mindst har TCC jo lige ristet Kieni til espresso. Så det er da tre gode bud på afrikansk SO espresso. Syren kan man jo altid prøve at bekæmpe med temperaturen, hvis man ikke lige er til så meget syre.
                          Ja nu skrev jeg også sjældent. Det er også de 3 eneste jeg har hørt godt om

                          Men jeg er faktisk tosset med afrikansk kaffe. Som sort kaffe slår det næsten alt det der kommer ud fra sydamerika med en fods bredde. (Læs: den gode/dyre afrikanske kaffe) Det mest fra sydamerika er så heller ikke noget at råbe hurra for.

                          Du kunne lære noget af deres naboer nordpå i Mellemamerika. De kan godt nok lave kaffe.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • johnster
                            Master Brewer
                            • Jun 2011
                            • 1756

                            #14
                            Re:Single Origin Espresso

                            malling wrote:
                            Men jeg er faktisk tosset med afrikansk kaffe. Som sort kaffe slår det næsten alt det der kommer ud fra sydamerika med en fods bredde. (Læs: den gode/dyre afrikanske kaffe) Det mest fra sydamerika er så heller ikke noget at råbe hurra for.

                            Du kunne lære noget af deres naboer nordpå i Mellemamerika. De kan godt nok lave kaffe.
                            Samme her ang. sort kaffe. Jeg har altid bedst kunnet lide afrikanske (typisk Kenya og Ethiopien) og mellem amerikanske (typisk Guatemala, Costa Rica og enkelte fra Nicaragua). Sydamerika har aldrig sagt mig noget. Indonesien heller ikke dog med undtagelse af en enkelt Sumatra Monssoned Malabar. En enkelt Papa Ny Guinea peaberry har også været ret god. Men med de seneste års fokus på SE er der jo også blevet meget større mulighed for at få noget identificerbar variation i sine kaffe oplevelser.
                            Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                            Compak K10 Fresh
                            Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                            Philips Café Gourmet

                            Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                            Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                            Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                            Comment

                            • johnster
                              Master Brewer
                              • Jun 2011
                              • 1756

                              #15
                              Re:Single Origin Espresso

                              johnster wrote:
                              Prøv at tænke på hvor meget Gevalia, Merrild, Karat, Irma og Blå Cirkeline, der ryger gennem kaffemaskinen de danske hjem.
                              Ups, glemte da vist lige BKI Luksus. :laugh:
                              Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                              Compak K10 Fresh
                              Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                              Philips Café Gourmet

                              Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                              Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                              Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                              Comment

                              Working...
                              X